Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det eneste som ikke får meg til å være helt for legalisering er ungdommen og andre folk som ikke greier å begrense seg. Hørte om en hjemme ifra nå som hadde droppet ut av videregående siden han var helt fjern og orket ingenting siden han hadde røyket så mye. Tror det er veldig mange i Norge som kommer til å røyke alt for mye om det blir legalisert.

Lenke til kommentar
Det eneste som ikke får meg til å være helt for legalisering er ungdommen og andre folk som ikke greier å begrense seg. Hørte om en hjemme ifra nå som hadde droppet ut av videregående siden han var helt fjern og orket ingenting siden han hadde røyket så mye.

Så det er mer rettferdig at alle som bruker Cannabis, uansett hvor uproblematisk og forsiktig, skal måtte leve med stigmatisering og trusler om juridiske problemer - enn at de som røyker for mye må ta ansvar eller tilbys hjelp under et annet regime? Er forbudet verdt det på grunn av de tilfellene du nevner? Jeg mener nei. Dessuten er jeg ikke så sikker på at...

Tror det er veldig mange i Norge som kommer til å røyke alt for mye om det blir legalisert.
...som du. Og igjen mener jeg den moralske beslutningen heller i favør av personlig frihet og ansvar PLUSS et godt hjelpeapparat og aktivt arbeid mot rusrelaterte problemer og misbruk.
Lenke til kommentar
Det eneste som ikke får meg til å være helt for legalisering er ungdommen og andre folk som ikke greier å begrense seg. Hørte om en hjemme ifra nå som hadde droppet ut av videregående siden han var helt fjern og orket ingenting siden han hadde røyket så mye.

Så det er mer rettferdig at alle som bruker Cannabis, uansett hvor uproblematisk og forsiktig, skal måtte leve med stigmatisering og trusler om juridiske problemer - enn at de som røyker for mye må ta ansvar eller tilbys hjelp under et annet regime? Er forbudet verdt det på grunn av de tilfellene du nevner? Jeg mener nei. Dessuten er jeg ikke så sikker på at...

Tror det er veldig mange i Norge som kommer til å røyke alt for mye om det blir legalisert.
...som du. Og igjen mener jeg den moralske beslutningen heller i favør av personlig frihet og ansvar PLUSS et godt hjelpeapparat og aktivt arbeid mot rusrelaterte problemer og misbruk.

At du angriper meg sier litt om diskusjonsnivået ditt. Jeg har aldri røyket cannabis og kommer ikke til å prøve det heller.

Lenke til kommentar
Det eneste som ikke får meg til å være helt for legalisering er ungdommen og andre folk som ikke greier å begrense seg. Hørte om en hjemme ifra nå som hadde droppet ut av videregående siden han var helt fjern og orket ingenting siden han hadde røyket så mye.

Så det er mer rettferdig at alle som bruker Cannabis, uansett hvor uproblematisk og forsiktig, skal måtte leve med stigmatisering og trusler om juridiske problemer - enn at de som røyker for mye må ta ansvar eller tilbys hjelp under et annet regime? Er forbudet verdt det på grunn av de tilfellene du nevner? Jeg mener nei. Dessuten er jeg ikke så sikker på at...

Tror det er veldig mange i Norge som kommer til å røyke alt for mye om det blir legalisert.
...som du. Og igjen mener jeg den moralske beslutningen heller i favør av personlig frihet og ansvar PLUSS et godt hjelpeapparat og aktivt arbeid mot rusrelaterte problemer og misbruk.

Som sagt så er det jeg nevnte det eneste som får meg til å tvile på om det skal bli legalisert. Er enig at det er feil å arrestere folk for cannabis bruk, men samtidig så er det ikke til å skyve under en stol at veldig mange kommer til å slite med for mye bruk av det om det blir legalisert. Sier meg selv imot i dette innlegget fordi jeg selv ikke vet om jeg synes at det burde bli legalisert eller ikke.

 

Når en kommer å beskylder meg for at jeg kommer til å røyke for mye cannabis uten grunnlag så er det veldig usaklig.

Lenke til kommentar

Det burde HVERTFALL være lovlig for personer med skader hvor cannabis lar dem leve et normalt liv. Et godt eksempel på at legalisering noen ganger ikke hjelper er prostitusjon, den loven hadde jo absolutt ingen effekt omtrent.

Endret av SLars1
Lenke til kommentar
Jeg mener det er trangsynt å mene at ikke veldig mange kommer til å begynne med dette. Ungdommen idag leiter alltid etter noe nytt å prøve. Såklart vil også det være veldig mange som greier å begrense seg fint og.

 

De ungdommene som alltid leter etter noe nytt å prøve har da prøvd cannabis allerede. Folk prøver det samme om det er ulovlig eller ikke.

Lenke til kommentar

Det med at mange røyker for mye (og kommer til å røyke for mye) er jo egentlig bare et argument FOR legalisering og regulering. Med en avgiftsbelegging av cannabis-salget kan vi tjene inn store summer som kan skytes inn i rusomsorgen.

På tobakksfronten så tjener staten allerede mange milliarder mer på avgifter enn det tobakksrelaterte sykdommer koster i utgifter. Selv med et lavt avgiftsbelegg slik at man utkonkurrerer det svarte markedet vil man tjene så store summer at man går i pluss når det gjelder de samfunnsmessige kostnadene .

Lenke til kommentar
Jeg mener det er trangsynt å mene at ikke veldig mange kommer til å begynne med dette. Ungdommen idag leiter alltid etter noe nytt å prøve. Såklart vil også det være veldig mange som greier å begrense seg fint og.

Jeg er enig med deg. Ved legalisering vil flere personer prøve stoffet, tror ivertfall vi kommer til å se en økning i begynnelsen, for så å dabbe av. Dette også fordi at jeg tror mye av statestikken som blir vist nå har mange mørketall. Den reele økningen vil altså ikke være stor, men den vil være der absolutt. Men er dette en dårlig ting?

 

Ved statlig kontroll vil man ha aldersgrense, noe man ikke har så lenge det er ulovlig. Man vil også ha skikkelig opplysning slik vi ser på tobakk i dag. Disse to punktene er obligatorisk hvis det i det hele tatt skal bli legalisert som rusmiddel, etter min mening.

 

Avkriminalisering derimot tror jeg at selv om det for mange er et steg i riktig retning, tror jeg det vil virke negativt. Man vil få en økning i forbruk fordi det er "lovlig" og i tillegg vil vi miste helt kontrollen over forbrukere, i og med at det ikke vil være aldersgrense og opplysning. Man vil miste de positive sidene ved legalisering og beholde mange av de negative sidene ved forbud(ingen aldersgrense, kriminelt mijø, dårlig og noen ganger farlig produkt, etc).

Derfor er jeg stort sett imot avkriminalisering, da dette bare blir å skyve problemet under teppet, slik at vi ikke ser det, og vil ikke fikse det i den grad det trengs.

 

I bunn og grunn, dog, mener jeg at selv om flere kommer til å prøve det ved legalisering ser jeg ikke som noe problem(legg merke til at jeg ikke ser på det som problem ved legalisering, og ikke avkriminalisering, øking av forbruk ved avkriminalisering ser jeg ikke som positivt da dette kan være personer i alle aldre og de vil blande seg inn i et kriminelt miljø). Flere og flere putter jo i seg lovlige rusmiddler/legemiddler som om det var snop, uansett.

 

IMO er det en fin alkohol erstatter for ungdommer som drikker seg dritings hver helg.

Helt enig.

 

De ungdommene som alltid leter etter noe nytt å prøve har da prøvd cannabis allerede. Folk prøver det samme om det er ulovlig eller ikke.

Tja, mange av de, ikke alle. At vi vil se en økning ved legalisering er et faktum og det er tåpelig å argumentere mot det. Etter hva jeg husker viser for eksempel statestikken over Nederland dette. Skyt meg hvis jeg tar feil ;)

Lenke til kommentar
Jeg mener det er trangsynt å mene at ikke veldig mange kommer til å begynne med dette. Ungdommen idag leiter alltid etter noe nytt å prøve. Såklart vil også det være veldig mange som greier å begrense seg fint og.

Ungdom som i under 18 år?

I dag er det like enkelt å skaffe cannabis om du er 13 eller 60, det er også lett å få tak i alkohol for mindreårige, men lettere å få tak i cannabis, alle tider på døgnet.

Land som har en mye mere liberal narkotikapolitikk enn Norge, har også færre rusproblemer i samfunnet. Om flere røyker hasj, istedet for å drikke seg dritings hver helg, ser ikke jeg på som negativt.

 

 

Det burde HVERTFALL være lovlig for personer med skader hvor cannabis lar dem leve et normalt liv. Et godt eksempel på at legalisering noen ganger ikke hjelper er prostitusjon, den loven hadde jo absolutt ingen effekt omtrent.

Det er forskjell på der det bare er lovlig, men ingen kontroll, vs et kontrollert marked. Dette gjelder også prostitusjon, staten gidder ikke ta tak i problemet, og kriminaliserer det, for å feie problemet under teppet, og håpe at ingen merker det, eller vil bry seg. Nå går bakmennene under jorda, og det blir vanskeligere å ta de som faktisk driver med menneskehandel.

Lenke til kommentar
Det jeg tror er at om det blir legalisert så vil folk tro at, jaja dette er ikke så farlig, og røyker for mye. Tror også dette kan bli en vane med at man tar det en kveld for ofte for å slappe av.

 

Nå må vi huske på at det er et rusmiddel. Trodde dette var en tommelregel jeg. Ingen rusmidler er sunt for deg over x tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...