Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Har lest at om man røyker hyppig i en periode på 6 måneder. Og i tilegg fyrer opptil 2-3 ganger daglig, og man velger og stoppe etter de 6 månedene, så kan man oppleve søvnproblemer i 2-3 uker fra dagen du sluttet, hvertfall hvis man er blitt vant til å fyre seg en nattings

Det er ikke så rart det da.

Du får tolerans for cannabis og da får du også tolerans for endocannabinoidene. Slutter du med cannabis er det for lite cannabinoider i hjernen i forhold til reseptorer og du får en motsatt effekt. Søvnig med et overskudd av cannabinoider og våken med et underskudd av cannabinoider, enkelt og greit.

Et annet eksempel på det med abstinens: Det er til en viss grad det samme som skjer med koffein. Du drikker koffein og kroppen produserer mer adenosin (koffein blokkerer adenosin) for å kompensere. Hvis du da går cold turkey er det plutselig for mye adenosin og du får den motsatte effekten (altså du blir mer søvning).

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et annet eksempel på det med abstinens: Det er til en viss grad det samme som skjer med koffein. Du drikker koffein og kroppen produserer mer adenosin (koffein blokkerer adenosin) for å kompensere. Hvis du da går cold turkey er det plutselig for mye adenosin og du får den motsatte effekten (altså du blir mer søvning).

Dette med koffein er ikke pga produksjon av adenosin, men pga økt antall reseptorer for det.

Jeg har til tider fått i meg ganske store mengder koffein, som f.eks. nå i sommerferien inntokk jeg ca 400-600mg daglig, og sluttet "cold turkey" på slutten fordi jeg gikk tom for Fres™. I slike tilfeller får man svak hodepine (1-2 dager), litt høyt blodtrykk (første dagen), nedsatt konsentrasjon/fokus/energi (2-4 dager), og har lettere for å sove 10+ timer. Siden dette også ofte er kombinert med søvnunderskudd kan man føle seg utbrent i opp til en 4-5 dagers tid, en uke hvis det er skikkelig ille. Dette er på ingen måte noen kraftig abstinens, men kan sammenlignes med en dag i svak bakfyll.

:love:post-163450-1251414772_thumb.png :love:

Lenke til kommentar

For å si det sånn, det er nok ytterst få som prøver Heroin, eller andre stoffer i den hensikt å bli en misbruker. "Bare prøve"?? Hvorfor i all verden skal man det? I det øyeblikket siste rest i pumpa glir inn i armen skjønner man der og da at ting aldri kommer til å bli det samme. Hvis du er en av de få som ikke syns Heroin er godt så har vi alltids Amfetamin.

Min mening er fremdeles at det er et svært naivt syn på rusmidler i denne tråden og at mange av utspillene rundt Cannabis til en viss blir farget av dette. Til syvende og sist så er det ikke rusmidler det dreier seg om her i livet, selv om det for mange på noen svake punkt i livet kan virke slik.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Hvis du leser gjennom tråden(??)så finner du et "par" innspill fra meg. Jeg er ikke utelukkende for et videre forbud, tvert imot er det på tide å ta debatten, ikke bare rundt Cannabis, men rusmidler generelt sett. Det som imidlertid bekymrer meg er at mange av de som roper høyest om en legalisering også kommer med bekymringsverdige utspill ang. andre mer seriøse rusmidler.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Det kan være, men det gjør ikke nødvendigvis argumentene angående cannabis dårligere. Så vidt jeg har fått med meg er det mange forskjellige meninger om hvor grensen skal gå, også, og kanskje spesielt, hos de som ønsker legalisering av cannabis. Noen vil at det skal stoppe der, noen vil at alt skal legaliseres, noen vil legalisere det som befinner seg i den lettere enden av skalaen (f.eks. cannabis, khat og ecstasy) etc.

Personlig er jeg helt klart for full legalisering av cannabis, og egentlig også ecstasy og lignende. Full legalisering av alle narkotiske stoffer er jeg mer skeptisk til, men jeg ser helt klart at det er gode argumenter for det også. Ja, heroin, afmetamin o.l. er ekstremt farlig, men dagens narkotikapolitikk fungerer rett og slett ikke. De aller farligste tingene på resept er jo en mulighet, men da vil vi fortsatt ha det svarte markedet som fører med seg alt mulig dritt.

Hvor grensen skal gå synes jeg er veldig vanskelig å svare på, jeg er heller ingen ekspert, men slik det er nå er i alle fall ikke veien å gå. Det er jeg sikker på.

Lenke til kommentar

Så denne dokumentaren "Cannabis - The evil drug" og der ble det tatt opp en del interessante temaer. De tok for seg "alt" fra hvordan cannabis utviklet seg, til hvor i kroppen THC-reseptoarene befinner seg. Reseptoarene finnes faktisk i HELE hjernen, men med mer tykkere masse av dem enkelte steder. Faktisk finnes de rundt ribbeina og leveren også.

De tok for seg folk som elsker cannabis, én ung gutt som skal ha blitt schizofren av skunk, samt folk som mener de har fått livet ødelagt av det.

Det var meget interessant, f. eks hadde en dame et forsøk hvor hun hadde to sett med mus. Det ene settet var i en alder som tilsvarer 10-15 menneskerår. Og den andre gruppen tilsvarte 15-20 menneskeår. De tilførte begge partene THC som tilsvarer rundt 3 joints per dag over en periode på flere måneder, lot dem svømme i et kar med melkehvitt vann med en pedestal hvor musen kan sette seg og hvilke. Pedestalen var selvfølgelig under vann så musen ikke direkte kunne se det med øyet. De måtte huske hvor det var hen.

Basert på dette kan forskerne fastslå om det kan være begynnelsen av psykoser, schizofreni osv fordi en av symptomene vistnok er svekket hukkommelse.

Det som var oppsiktsvekkende var det at den gruppen som tilsvarte 10-15 menneskeår, denne gruppen mus svirret bare rundt i karet og traff bare pedestalen ved tilfeldighet. Mens den andre gruppen svømte rett bort og det var helt klart at de husket hvor den var.

I konklusjon til dette var det at en hjerne i vekst virkelig ikke bør ha tilført THC. Mens i en voksen hjerne så verken skader det eller skaper problemer overhodet. Med mindre vedkommende er disponert for psykiske lidelser.

Men det som var aller mest interessant var at de besøkte en cannabisfarm i Storbritannia hvor de produserer THC-oljer og produkter til medisinsk bruk. De var meget fascinert av de to virkestoffene i cannabis som har størst effekt, men mest hvordan disse to stoffene balanserer hverandre. Det finnes THC og CDB. Førstnenvte vet vi jo meget godt hva er og det er dette stoffet som skaper selve rusen. Men de fleste gode egenskapene til cannabis ligger faktisk ikke i THCen overhodet. Det ligger i CDBen som i seg selv ikke skaper noen rus. Men det er dette stoffet som virker nedbrytende på kreftceller, har en rekke helsemessige gode egenskaper og som faktisk i seg selv er anti-psykotisk! Noe forskerne var meget forundret over siden man skulle tro det motsatte.

Konklusjonen var at cannabis må legaliseres pga de gode egenskapene. Og ikke minst fordi det er meget individuelt hvilke typer hasj og cannabis en person bør bruke. Faktisk bør THC og CDB balanseres basert på hvem brukeren er. Enkelte personer bør ha langt mer CDB enn THC, kanskje ingenting. Mens andre tåler langt mer THC enn andre. Det er veldig individuelt. Og Skunk og sånt har jo massevis av THC og svært lite CDB, noe som kunne være årsaken til at schizofreni ble trigget på denne unge gutten, som skal nevnes begynte å bruke skunk ganske heavy i 14-års alderen. Noe som er altfor tidlig.

Interessant :) En annen veldig interessant ting var det at de også forsket på hvordan hjernen reagerer på nerveimpulser osv. De testet et område i hjernen som er det samme som aktiveres når man f. eks er ute og går i skogen og hører en lyd. Som oftest tenker man bare "njesh, det var sikkert bare ei grein". Da skal det aktiveres et område i hjernen som gjør dette. Men på personer som hadde røyket cannabis var dette området heelt stilt..

Noe som virker ekstremt logisk siden dette er det samme som skjer når man f. eks sitter på bussen og har røyket og føler at hele verden stirrer på deg. Eller at noen følger etter deg osv. Dette er da de samme områdene som også kan trigge psykiske lidelser som psykoser og schizofreni.. Og dette blir da direkte påvirket av CDBen som er i hasjen eller cannabisen.

Derfor må jo cannabis legaliseres! Vi vet jo aldri hvilke typer hasj vi får når vi bare kjøper "på gata". Det blir jo derfor en langt større risk enn dersom vi hadde hatt typer som var tilpasset oss.

Lenke til kommentar
:dremel: Herregud hvis dere er så jævla keene på og bli høye lovlig så gå på en hobby butikk og kjøpe hobby lim og putt det i en brød pose og sniff i vei...

Ikke gjør det folkens, det er livsfarlig å sniffe løsemidler slik Captn Jack Yarr'ow foreslår! Sniffing er og blir en håpløs måte å ruse seg på....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...