Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Vi trenger aldeles ikke enda et rusmiddel til å forpeste samfunnet vårt med. Forby alkohol og tobakk i samme slengen, sier nå jeg. Makan til unødvendige ting, som gjør MYE mer vondt enn de gjør godt. Tenk over hvor mange skader av ymse slag disse er den indirekte årsaken til.

9178121[/snapback]

Hvilket nytt rusmiddel er det du prater om?

Topic er: Bør vi legalisere cannabis?

Cannabis (Hasj marjuhana) er et rusmiddel som er godt utbredt i norge i dag. Det har vert i norge i mange mange mange år, og det vil ikke bli noe nytt rusmiddel hvis det legaliseres.

Du kan også godt fortelle meg hva det skader deg at jeg røyker en joint innimellom.

Og er å forby alt man ikke liker riktig?

Det vil ikke gjøre annet enn å skape svarte markeder for det.

Blir alkohol ulovlig, er jeg sikker på at utrolig mange kommer til å skaffe seg heimbrent apparater, og vil vi ha metanol saken på nytt? Bare i mye større skala?

Endret av V-by
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.aftenposten.no/helse/article1708224.ece

# 1) Heroin

# 2) Kokain

# 3) Barbiturater (legemiddelstoffer brukt mot angst, søvnproblemer og epilepsi)

# 4) Gatemetadon

# 5) Alkohol

# 6) Ketamin

# 7) Benzodiazepiner (legemiddelstoffer brukt mot angst, søvnproblemer og epilepsi)

# 8) Amfetamin

# 9) Tobakk

# 10) Buprenorfin (opioid brukt mot opiatavhegighet, for eksempel Subutex)

# 11) Canabis

# 12) Løsemidler

# 13) 4-MTA (et amfetaminderivat)

# 14) LSD

# 15) Methylphenidat (amfetaminlignende medikament, som Ritalin, brukt mot ADHD)

# 16) Anabole steroider

# 17) GHB

# 18) Ecstasy

# 19) Alkylnitrater (også kalt poppers – kommer i væskeform som brukeren inhalerer)

# 20) Khat

Her har vi en liste over rusmidler, og hvor skadelige de er.

Første plass, går til Heroin. Ingen ovveraskelser tenker jeg.

Oj, Alkohol som sikkert de fleste her er så glad i, kommer på en 5. plass

Mens cannabissen som er så farlig, ligger på en 11. plass...

Lenke til kommentar
Vi trenger aldeles ikke enda et rusmiddel til å forpeste samfunnet vårt med. Forby alkohol og tobakk i samme slengen, sier nå jeg. Makan til unødvendige ting, som gjør MYE mer vondt enn de gjør godt. Tenk over hvor mange skader av ymse slag disse er den indirekte årsaken til.

9178121[/snapback]

Hvilket nytt rusmiddel er det du prater om?

Topic er: Bør vi legalisere cannabis?

Cannabis (Hasj marjuhana) er et rusmiddel som er godt utbredt i norge i dag. Det har vert i norge i mange mange mange år, og det vil ikke bli noe nytt rusmiddel hvis det legaliseres.

Du kan også godt fortelle meg hva det skader deg at jeg røyker en joint innimellom.

Og er å forby alt man ikke liker riktig?

Det vil ikke gjøre annet enn å skape svarte markeder for det.

Blir alkohol ulovlig, er jeg sikker på at utrolig mange kommer til å skaffe seg heimbrent apparater, og vil vi ha metanol saken på nytt? Bare i mye større skala?

9178195[/snapback]

Spiller ingen rolle hvor lenge det har vært i Norge fra før av. Blir det legalisert kommer anntall brukere til å skyte i taket uansett. Ikke ønskelig.

Du er kanskje en flink rusbruker da? Hadde alle vært som deg hadde man kanskje ikke hatt problemer med rusmidler. Men det finnes alltid disse idiotene som ikke vet hvordan et rusmiddel skal brukes, som sagt. Man kan ikke forvente at flertallet skal klare å bruke rusmidler på en forsvarlig måte. Flertallet er rett og slett dumt. Disse vil til slutt påføre samfunnet utgifter som kunne ha vært unngått.

Det er ikke riktig å forby ting fordi man ikke liker dem, men det er riktig å forby dem når det går utover det generelle samfunn's kvalitet. Rusmidler bringer ingenting nyttig med seg.

Men skal vi jobbe mot en balanse mellom lovlige rusmidler og et svart marked? Lovlige rusmidler er noe man må ha for å forhindre et utbredt svart marked altså? Som om det svarte markedet for rusmidler forsvinner så lett, de finner seg bare noe annet ulovlig rusmiddel å selge. Man burde heller jobbe mot å befri vårt samfunn fra både alle rusmidler og alle kriminelle som selger ulovlige rusmidler. I lengden er jeg sikker på at det er dette som vil gagne samfunnet best.

Hvis man først forbyr alle rusmidler, og noen likevel finner på å ødelegge seg på diverse typer alkoholer eller andre rusmidler, får de heller trøste seg med en darwin-award mens staten viser dem ryggen. De kan skaffe seg så mye heimebrentapparater de vil, drikke så mye metanol de vil, sniffe så mye maling de vil; Alt sett under ett vil den totale "sum" av positive konsekvenser ved et totalt rusmiddel-forbud være mye større en summen av de negativer konsekvensene. Kanskje mange skader seg på egenlagt brygg eller noen dør av å ha drukket metanol, men folk flest vil etterhvert lære. Man vil være på god vei mot et bedre samfunn.

Men for å være litt mer on-topic, som du etterlyser; pga dette jeg har nevnt her mener jeg at legalisering av cannabis vil være et steg i helt feil retning.

Edit: Fin liste du fant der. Noe er mer skadelig enn det andre, men alle er likevel skadelige. Vekk med alt.

Endret av J-Core
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Spiller ingen rolle hvor lenge det har vært i Norge fra før av. Blir det legalisert kommer anntall brukere til å skyte i taket uansett. Ikke ønskelig.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/10/15/479792.html

Nei jasså ja?

Du er kanskje en flink rusbruker da? Hadde alle vært som deg hadde man kanskje ikke hatt problemer med rusmidler. Men det finnes alltid disse idiotene som ikke vet hvordan et rusmiddel skal brukes, som sagt. Man kan ikke forvente at flertallet skal klare å bruke rusmidler på en forsvarlig måte. Flertallet er rett og slett dumt. Disse vil til slutt påføre samfunnet utgifter som kunne ha vært unngått.

Ja, det finnes idioter, som ikke vet hvordan rusmidler skal brukes. Men de får heller ingen info om det. Nå får du bare vite at det er farlig.

Hvem er det som gir infoen om hjva som er riktig bruk? Ikke staten ivvertfall, som burde ha gjort det.

Det er ikke riktig å forby ting fordi man ikke liker dem, men det er riktig å forby dem når det går utover det generelle samfunn's kvalitet. Rusmidler bringer ingenting nyttig med seg.

Hvorfor skal alt være nyttig?

Godteri, brus, Mc-ern osv bringer heller ingenting sunt eller nyttig med seg. Skal vi forby alt som ikke er nyttig?

Men skal vi jobbe mot en balanse mellom lovlige rusmidler og et svart marked? Lovlige rusmidler er noe man må ha for å forhindre et utbredt svart marked altså? Som om det svarte markedet for rusmidler forsvinner så lett, de finner seg bare noe annet ulovlig rusmiddel å selge. Man burde heller jobbe mot å befri vårt samfunn fra både alle rusmidler og alle kriminelle som selger ulovlige rusmidler. I lengden er jeg sikker på at det er dette som vil gagne samfunnet best.

Og jeg som var sikker på at det var det som var planen med den narkotikapolitikken som vi har i dag. Og bli kvitt alle ulovlige rusmidler i norge.

Og jeg tror du har missforstått meg. Jeg er for legalisering av ALLE rusmidlene som står på narkotikalisten. Selger staten disse på en eller annen måte, så vil det ikke være noen ulovlige rusmidler å selge svart. Et svart marked vil uansett være umulig å bli 100% kvitt. Men det vil bli betydelig redusert. Glemmer jeg å kjøpe øl etter klokka 8, så kanskje jeg har flaks, og får kjøpt noen øl av noen, men en sjelden gang vil jeg også kunne få kjøpt hjemmebrent...

Men hvis staten selger rusmidlene for en litt lavere pris enn det svarte markedet har på det, vil det bli konkurranse, og den som selger billigst vil vinne.

Og smugle slike varer inn i norge er en stor risk, og de som gjør det vil jo også ha sin del av kaka.

Hvis man først forbyr alle rusmidler, og noen likevel finner på å ødelegge seg på diverse typer alkoholer eller andre rusmidler, får de heller trøste seg med en darwin-award mens staten viser dem ryggen. De kan skaffe seg så mye heimebrentapparater de vil, drikke så mye metanol de vil, sniffe så mye maling de vil; Alt sett under ett vil den totale "sum" av positive konsekvenser ved et totalt rusmiddel-forbud være mye større en summen av de negativer konsekvensene. Kanskje mange skader seg på egenlagt brygg eller noen dør av å ha drukket metanol, men folk flest vil etterhvert lære. Man vil være på god vei mot et bedre samfunn.

Kan si det samme, bortsett fra omvendt. Som også påpekt tidligere i tråden.

Men for å være litt mer on-topic, som du etterlyser; pga dette jeg har nevnt her mener jeg at legalisering av cannabis vil være et steg i helt feil retning.

Du mener det, og jeg mener noe helt annet :)

Edit: Fin liste du fant der. Noe er mer skadelig enn det andre, men alle er likevel skadelige. Vekk med alt.

9178329[/snapback]

At det er skadelig har da ingenting med saken å gjøre.

Hvert enkelt individ burde ha rett til å velge akkurat hva de selv vil ha i seg, uansett hvor skadelig det er. Og uten å være redd for å bli straffeforfulgt for det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
V-by du vil altså lagelisere ALLE rusmidler?

9178518[/snapback]

yup.

Syntes at hvert enkelt individ burde bestemme fullt og helt over seg selv og sin egen kropp.

Har en lyst til å prøve heroin, så burde man få lov til det. Da burde man få lov til å gå et sted, der man får vite om skadevirkninger og slike ting, og man kan kunne få kjøpt heroin, og lære hvordan man skal sette det på den riktige og mest rene måten...

Men det burde være regler rundt det. og ikke slik at du kan stikke på kiwi, og kjøpe akkurat hvilket rusmiddel du vil.

Man bør også skille mellom lette rusmidler og tunge. da de lette er det lavest aldersgrense på, og kanskje lettere å få kjøpt, mens de tyngre så må man gjennom en liten leksjon om rusmiddelet for å få kjøpe elns...

Edit:

Jeg er klar over at mange sterke rusmidler aldri vil bli legalisert, men det er ingen grunn til ikke å ville ha det legalisert.

Men først og fremst, så er det de lette rusmidlene jeg vil ha legalisert.

Endret av V-by
Lenke til kommentar

den listen du kom med, enten så var den opp ned ellers så var det noe kraftig galt med den.

er cannabis farligere en løsemidler som helt klart ødelegger hjernen din?

det må være noe der jeg har missforstått.

edit: løsemidler: lakk, lim, lightergass, bensingass. jeg tror også at formfettgassen er løsemiddel.

Endret av ecko
Lenke til kommentar

eh, les hva du selv skriver.. Det du håper på skjer bare i drømmene dine. Du er jo helt på viddene. Rusmidler har eksistert siden tidenes morgen, men det er da vitterlig ingen selvfølgelighet at det skal bli verken sosialt akseptert eller lovliggjøres. Mennesker har studert, brukt og videreutviklet rusmidler som opprinnelig stammer fra naturen, og v.h.a vitenskapen, fremstilt kjemiske rusmidler med utvalgte virkestoffer.

Og her har menneskeheten feilet, som den ofte gjør. Naturen har gitt oss rusmidler, men mennesket misbruker det og vil ha mer. Samfunnets holdning er bare en effekt av dette. Hvorfor kan man ikke nøye seg med såkalte "Power Plants"?. Våre forfedre satt sikkert fornøyd og smilte etter et inntak av en psykedelisk substans mens de oppnådde høyere visdom.

Men igjen, vi er selvdestruktive og holdninger til narkotika idag er en sykdom. Hvorfor ruser vi oss idag? Rus er en nøkkel, det gjelder bare å treffe riktig nøkkelhull. Det tror jeg mennesket sluttet å gjøre for lenge siden. Så, legalisering av all rusmidler er bare en barnslig tanke.. Men legalisering av cannabis og andre power plants kan jeg være med på. Men egentlig synes jeg ikke vi fortjener det..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Løsemidler er mer farlig enn cannabis, alkohol mm. Spørs bare hvilken form for løsemidler som forskerene har siktet seg inn på. ( Er et ganske brett felt ) En limtube f.eks. er skadelig å sniffe, men ikke så farlig som cannabis. ( Som da stemmer med listen, og som er det mest utbredte misbruket. ) Finnes derimot en del andre løsemidler som er dødelige, så sånn sett burde den stått på toppen av listen.

Saken er at den dag i dag går store summer av narko-pengene her i Norge til annen illegal akitivitet. Dvs. utvide åkre, bedre utstyr til produksjon av diverse stoffer, våpen etc.

Hvis bare en av inntektskildene kuttes, vil det da selvfølgelig være et ganske hardt slag for de kriminelle. I tillegg vil mellomleddene og dealerene måtte se seg om ( forhåpentligvis ) etter mer lovlydig arbeid. Det vil også frigi ressurser for Politiet til å fokusere på tyngre narkotiske stoffer, f.eks. heroin og kokain. Tollere vil få ekstra ressurser til å fokusere på annet, såvell som staten som vil få inn store summer fra skatter og avgifter på nevnte stoff. For statens del er det en win-win situasjon, men virker for meg som de er veldig trangsynte rundt det hele og rett ut feige.

Det at alkohol er farligere enn de fleste andre rusmiddler har vært gammelt nytt i hvertfall 10 år nå. Må virkelig være mangel på nyheter om dagen for Dagbladet..

Det vil øke litt ved legalisering, men modeller fra Nederland og England viser at bruken vil synke ganske raskt.

Lenke til kommentar
den listen du kom med, enten så var den opp ned ellers så var det noe kraftig galt med den.

er cannabis farligere en løsemidler som helt klart ødelegger hjernen din?

det må være noe der jeg har missforstått.

edit: løsemidler: lakk, lim, lightergass, bensingass. jeg tror også at formfettgassen er løsemiddel.

9178919[/snapback]

Som det står i artikkelen:

Denne rangeringen er et forsøk på en vitenskapelig sammenligning av de sosiale og helsemessige kostnadene ved forskjellige typer narkotikabruk, skriver forskning.no.

Denne rangeringen er et forsøk på en vitenskapelig sammenligning av de sosiale og helsemessige kostnadene ved forskjellige typer narkotikabruk, skriver forskning.no.

Ecstacy på 18. plass

De britiske forskerne etablerte først tre forskjellige trusselkategorier: Fysisk skade, avhengighet og sosial skade. Disse kategoriene ble igjen delt inn i tre undergrupper.

Deretter ble en rekke forskjellige eksperter, inklusive psykiatere spesialisert på avhengighet, politifolk, kriminalteknikere, kjemikere og leger, bedt om å rangere 20 forskjellige narkotiske stoffer på en skala fra én til tre for hver av de ni undergruppene.

Skadepotensiale

Denne rangeringen er ifølge forskerne problematisk. Blant annet finnes det forskjellige versjoner av enkelte typer narkotiske stoffer, og noen sammensetninger er farligere enn andre.

- Det som er interessant med en rangering som dette, er at den kan indikere at noen legale stoffer, som alkohol, kan ha større skadepotensiale i seg selv enn en del forbudte stoffer, sier Ingeborg Rossow, forskningsleder ved SIRUS, til Aftenposten.no.

Lenke til kommentar
Saken er at den dag i dag går store summer av narko-pengene her i Norge til annen illegal akitivitet. Dvs. utvide åkre, bedre utstyr til produksjon av diverse stoffer, våpen etc. Hvis bare en av inntektskildene kuttes, vil det da selvfølgelig være et ganske hardt slag for de kriminelle. I tillegg vil mellomleddene og dealerene måtte se seg om ( forhåpentligvis ) etter mer lovlydig arbeid. Det vil også frigi ressurser for Politiet til å fokusere på tyngre narkotiske stoffer, f.eks. heroin og kokain. Tollere vil få ekstra ressurser til å fokusere på annet, såvell som staten som vil få inn store summer fra skatter og avgifter på nevnte stoff. For statens del er det en win-win situasjon, men virker for meg som de er veldig trangsynte rundt det hele og rett ut feige.

Godt sagt. Det er viktig å velge sine kamper med omhu. Politikere er ikke alltid like flinke med tanke på fordeling av resurser for å si det mildt....

Uansett hvilket stoff en begynner å misbruke, ligger det ofte en skjult årsak bak det... mangel på et eller annet i livet. Folk begynner ikke "plutselig" å misbruke alkohol, ei heller cannabis. I de tilfellene der folk har et reelt ønske om å "flykte fra virkligheten", vil de uansett finne en måte å gjøre dette på. Og da er det i allefall ikke spesielt smart å legge til rette at de benytter seg av midler som er særdeles skadelig både for seg selv og potensielt andre. Straks du er 18år her i landet, får du både førekort til å kjøre bil og lisens til å drikke deg spent ihjel på noe så livsfarlig som alkohol. Om du tar med deg 10 liter vodka på en fest og 20 stykker drikker seg ihjel på en drikkelek.... javel, synd det, det eneste politiet sjekker da er om noen ble truet til å drikke det, og om spriten ble kjøpt på statens egen butikk med pålagte avgifter på slike varer, Vinmonopolet.

En vakker dag kommer tobakk til å bli helt forbudt. Alkohol er så inngrodd i samfunnet, at det blir neppe forbudt på lenge. Det er en "livsrett" å få lov til å bli dritings en gang i blant. Bør det ikke kanskje da lanseres et "mildere" alternativ til alkohol? Et stoff som sterkt begrenser folks ønske om å gå på byen å slåss, banke kona, drikker seg ihjel, fyllekjøre etc? Kanskje et stoff som allerede finnes i store mengder av på svartemarkedet solgt av kriminelle (uten at man faktisk vet hva det inneholder)? Et stoff som er så mildt at det likevel ikke er noe reel "straff" for om man skulle bli tatt for det (dvs kun en masse arbeid/kostnader for politiet)?

Å kjempe mot rusmidler, er å kjempe en krig man overhode ikke kan vinne. Det er en illusjon som aldri kommer til å bli realiteten. Men man kan legge til rette så ikke kriminelle tjener SÅ mye penger på det, at politet kan rette resursene mot noe som ER viktig og ikke minst så ikke folk skader seg selv og andre SÅ mye. Altså skadebegrensning.....

For meg er det ganske logisk.... Men jeg ønsker gjerne noen fornuftige svar på mine betrakninger.... (?)

Endret av JohnnyKnoxwille
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Og her har menneskeheten feilet, som den ofte gjør. Naturen har gitt oss rusmidler, men mennesket misbruker det og vil ha mer.

9178933[/snapback]

Tror ikke det har så mye med mennesket i seg selv å gjøre. Har man gitt sjimpanser rusmidler, ville nok de ha misbrukt det likså mye som oss.

Lenke til kommentar
Og her har menneskeheten feilet, som den ofte gjør. Naturen har gitt oss rusmidler, men mennesket misbruker det og vil ha mer.

9178933[/snapback]

Tror ikke det har så mye med mennesket i seg selv å gjøre. Har man gitt sjimpanser rusmidler, ville nok de ha misbrukt det likså mye som oss.

9179768[/snapback]

Rus er gøy!

Uansett om du er sjimpanse eller menneske. Om du er løve eller bikkje.

Lenke til kommentar
Dere kan si hva dere vil om Cannabis; At den er god for helsen osv..

Men jeg tviler sterkt på at dere bruke den til noe annet enn rusmiddel.

9173020[/snapback]

Takk for at du bekreftet poenget mitt. :closedeyes:

Rus er gøy!

Endret av Vaio
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men jeg tviler sterkt på at dere bruke den til noe annet rusmiddel.

9173020[/snapback]

Rus er gøy!

9179913[/snapback]

Cannabis kan brukes til mye annet enn bare rus.

Selve planten kan man lage papir, klær, tau og masse andre ting av.

Her kan du lese om medisinsk bruk av cannabis.

Fordi rus er gøy, trenger ikke det bety at planten den kommer fra, ikke kan brukes til noe annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men jeg tviler sterkt på at dere bruke den til noe annet rusmiddel.

9173020[/snapback]

Rus er gøy!

9179913[/snapback]

Det han mente var jo at de fleste dyregrupper synes rus er gøy. Har ikke noe med den enkeltes syn eller bruk av det. Det har med at dyr liker rus. Enkelt og greit.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...