Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til min store fortvilelse ble det ikke tid til å stille spørsmålet i dag. Det dannet seg en kø med folk som skulle stille spørsmål, og akkurat idet jeg skulle gå i køen ble det sagt at neste spørsmål var det siste.

 

Var litt synd, for det var mye kjentfolk der. Abid Raja, Knut Arild Hareide og vår alles kjære Hans Bauge var blant annet til stede.

 

 

:(

 

 

PS: Det er vel unødvendig å si at det ikke ble nevnt noe om rus under debatten. Det nærmeste man kom var vel en diskusjon om når ølutsalget skulle stenge.

Endret av Stonemeister
Lenke til kommentar

Jepp, grunnen til at det tok meg så lang tid å bestemme meg for å stille meg opp i køen var jo at jeg følte at spørsmålet mitt ikke fantes relevant til det som hadde blitt diskutert. Det om ølutsalget var også bare en liten del av appellen til Høyre-medlemmet, og det ble i ettertid kritisert av Ap, så det bør vel gi en ganske klar pekepinn på debatten.

Lenke til kommentar

Dette har jeg aldri sett før. Bra innlegg! Jeg har hørt om mannen, men ikke sett han tale. Han er jo en moderne martyr, faktisk!

Ellers fikk jeg veldig gode vibber av dette. Her var det jo bare glade og engasjerte mennesker. Tenk dere stemningen under et tilsvarende møte, men at temaet var "legaliser hjemmebrent" eller "ja til døgnåpent ølsalg", det hadde blitt noen helt andre vibber tror jeg:)

Lenke til kommentar

Er jo positivt at det ikke er "lovlig" da, hadde man hatt full tilgjengelig het all time ville man gått delvis lei og endt opp som misbruker og utstått (som han på videoen over).

 

Mens ved begrenset ulovlig tilgjengelighet får man det sjeldere, og hver gang er som julaften. Hadde jo ikke vært godt med julaften mat hver dag, men en gang i året er noe og glede seg til :)

 

Yarr ! :D

Lenke til kommentar

Ja. Hadde ikke vært godt med godteri ''hver dag''. Da må det jo bli kriminalisert. For ellers får overvektige folk problemer.

 

Nei. Come on.. For et innlegg(!) Skal du si det samme om tobakk også? Da får vi nok se media i full pakke.

 

 

Han over var moderat og sikker i det han talte om.

Endret av Prometherion
Lenke til kommentar

Jeg vet faktisk ikke om temaet har vært oppe i media siden Jan Bojer Vindheim tok det opp for en god stund siden. Han sitter i bystyret i Trondheim enda, men det har blitt roligere fra både han og partiet. På nettsidene til De Grønne er det lite, om noe, å finne. Miljøpartiet De Grønne er jo en god del større ute i europa, enn her i Norge. Jeg tror de sitter i europaparlamentet eller noe. Hvorfor? Jeg tror vi har grodd fast litt på berget vårt, litt redd for å tenke nye tanker. Ikke rart i grunn, med trygge Det Norske Arbeiderparti til rors siden krigen omtrent... Legaliseringsdebatten er liksom så innmari tabu, ingen tørr å begynne av frykt for å tape noen stemmer

Lenke til kommentar
Er jo positivt at det ikke er "lovlig" da, hadde man hatt full tilgjengelig het all time ville man gått delvis lei og endt opp som misbruker og utstått (som han på videoen over).

 

Mens ved begrenset ulovlig tilgjengelighet får man det sjeldere, og hver gang er som julaften. Hadde jo ikke vært godt med julaften mat hver dag, men en gang i året er noe og glede seg til :)

 

Yarr ! :D

Ved legalisering så hadde forbruket kanskje økt på veldig kortsikt, men det ville gradvis gått nedover igjenn. På langsikt så ville kanskje også forbruket blitt lavere enn dagens forbruk slik det ble i nederland, der de faktisk har klart og gjøre hasj "kjedelig" og mindre eksotisk. Her i norden så er hasj veldig eksotisk og spennende, og det er jo ikke rart ungdom prøver hasj når alt som skal gjøres er og gå på google og søke på "marijuana: good or bad?" så får man jo opp haugevis med pro-cannabis argumenter som spiser opp con-cannabis argumentene i store jafs.

 

Det eneste cannabis forbudet er bygget på er rasisme fra tidlig 1900 tallet. Og nå prøver de bare febrilsk og tviholde på gamle propaganda utsagn om at cannabis ikke har noen helsebringende effekter. Rudy Giuliani, tidligere borgermester av New York sa senest under en debatt i presidentvalget i USA når han fikk spørsmål om han ville gjøre "medical marijuana legal" i statene så sa han : FDA (Federal Drug Administration) have said that marijuana dont have any medical effects at all, so i would keep it illegal. Dette var 2008.

 

Jeg fant et klipp på youtube, ikke det klippet jeg refererte til men han kommer hvertfall med det samme grunnløse argumentet mot slutten av klippet. Klippet er fra 2007.

Endret av værdama
Lenke til kommentar

Å legalisere cannabis som ett legemiddel kan jeg enkelt være med på. Men å legalisere det til bruk utenfor medisinske grunner kan lett bli problematisk. Så at det ble nevnt at det kan med en legalisering kan det bli lettere å kontrollere, og at det er kun folk over en hvis alder som kan kjøpe. Det kan jeg si meg enig i. Men samtidig så vil det kanskje bli ett problem ved en slik legalisering. Folk som er gamle nok og som er nysgjerrige på hva dette egentlig er for noe vil da enklere kunne få tak i cannabis og enten prøve ut en gang, eller kanskje begynne å bruke fast. Så det å legalisere cannabis til bruk utenom medisinske bruk, har nok både positive og negative sider ved seg.

Lenke til kommentar
Å legalisere cannabis som ett legemiddel kan jeg enkelt være med på. Men å legalisere det til bruk utenfor medisinske grunner kan lett bli problematisk. Så at det ble nevnt at det kan med en legalisering kan det bli lettere å kontrollere, og at det er kun folk over en hvis alder som kan kjøpe. Det kan jeg si meg enig i. Men samtidig så vil det kanskje bli ett problem ved en slik legalisering. Folk som er gamle nok og som er nysgjerrige på hva dette egentlig er for noe vil da enklere kunne få tak i cannabis og enten prøve ut en gang, eller kanskje begynne å bruke fast. Så det å legalisere cannabis til bruk utenom medisinske bruk, har nok både positive og negative sider ved seg.

Selvfølgelig, positive og negative sider ved det meste. Men cannabis er ikke fysisk vanedannende, dvs at man ikke får ikke noe "sug" etter cannabis hvis man går uten, slik man gjør hvis man røyker sigaretter.

Og en viktig ting å huske er nettopp det at ved en eventuell legalisering så følger jo læren om cannabis med. Og med en aldersgrense på kanskje 18-20 år så har de fleste allerede dannet seg et standpunkt om cannabis hvertfall i dagens samfunn, Så jeg tror ikke problemstillingen din hadde vært nevneverdig i en større sammenheng, for nysgjerrighet er naturlig og cannabis er relativt harmløse greier. Men selvfølgelig, forskjell på bruk og misbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...