Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
dersom det skal legaliseres så bør det hvertfall settes i gang effektive tiltak som hindrer ungdom i å prøve det. en åpen og ærlig debatt om eventuelle skadevirkninger på unge menneskers psyke er nødvendig.

 

Kanskje man kan si det samme om alkohol?

Man kan si det samme om mange ting, og man bør gjøre nettopp det. Ha en ærlig og åpen debatt om alt som er vanskelig. Effektive tiltak er vel og bra. Forbud virker mot denne hensikten på så mange måter at det er rart ikke flere ser gjennom.

Lenke til kommentar
Forbud hindrer jo i hvertfall ikke unge å få tak i skit. Fakta er at kjøpmenn er KYNISKE og like griske som oss andre.

Ja, men de tar ikke sjangser som ikke betaler seg. Med stikkprøvekontroller i butikker for alkohol og røyksalg til mindreårige og klar beskjed til ansatte at de vil miste jobben av å selge til mindreårige er det ikke utsalgsstedene som er problemet.

 

Hvis man klasifiserer videreformidling til mindreårige for cannabis som forgiftning i stedet for måten man behandler dette for alkohol og røyk vil det kanskje gi bedre resultater, men det vil ALLTID være noen som får tak i ting ulovlig så lenge det finnes personlig frihet. La da dette gå ut over de som velger å gå gjennom mye trøbbel for å komme rundt loven, og ikke gå ut over alle andres frihet.

Lenke til kommentar

Ja, det er de, men de får ikke solgt noe særlig om de er dårligere enn det lovlige alternativet på pris, kvalitet, tilgjengelighet, og sikkerhet (både med tanke på kvalitet og selve handelen).

Om de ikke får solgt noe særlig er det ikke mye penger å hente der, og da tørker det ut lenger opp i systemet, og stopper derfra.

Lenke til kommentar

Videreformidling av cannabis til mindreårige er striktly prohibited /forbudt! Har vi noen gang hatt problemer med å sette aldersgrenser for noe somhelst her i landet? Selv en gammel heroinist i sakte kino vil nekte en 15-åring tilgang til hasj-pipa, hvis han virker ny på området.

 

Hva er det som gjør at hasjmisbrukeren skal i fengsel mens alkoholikeren behandles på en helt annen måte? De er eventuelt slaver og trenger behandling. Men den ene blir fraktet som et fritt menneske, mens den hasjnarkomane hektes som slakt med håndjern på og er kriminell...

 

Sivilisasjonen lider under sånt uvett og dessuten, hva er så risikabelt med å legalisere cannabis, i forhold til omkostningene med forbudet? Feige samfunn, politisk opportunisme...

Endret av Zink
Lenke til kommentar
dersom det skal legaliseres så bør det hvertfall settes i gang effektive tiltak som hindrer ungdom i å prøve det. en åpen og ærlig debatt om eventuelle skadevirkninger på unge menneskers psyke er nødvendig.

 

Kanskje man kan si det samme om alkohol?

selvfølgelig bør man det. men jeg har aldri hørt om folk som har fått utløst ting som derealization & depersonalization og angst etter en tur på fylla... det har jeg derimot ofte sett hasj gjøre med tenåringer.

Lenke til kommentar

Nåja, jeg har sett MYE rart bli trigga på og etter fylla, det skal være sikkert. Folk har blitt psykotiske voldsmenn (eller nært til psykose, hvorav de gjør HVA som helst for å få slåss) og jeg har sett folk kollapse i depresjon/angst, så si ikke det. (Aldri hørt om angst etter fylla? Fylleangst er jo en egen termD: )

 

Selv blir jeg en form for deppa etter fylla, får en følelse av ingenting gir mening etc.

Endret av Bata
Lenke til kommentar
dersom det skal legaliseres så bør det hvertfall settes i gang effektive tiltak som hindrer ungdom i å prøve det. en åpen og ærlig debatt om eventuelle skadevirkninger på unge menneskers psyke er nødvendig.

 

Kanskje man kan si det samme om alkohol?

selvfølgelig bør man det. men jeg har aldri hørt om folk som har fått utløst ting som derealization & depersonalization og angst etter en tur på fylla... det har jeg derimot ofte sett hasj gjøre med tenåringer.

 

Angst er faktisk veldig vanlig for mange dagen derpå. Dette varierer selvfølgelig fra person til person. Noen blir bare fyllesyk, noen blir nervevrak, mens jeg personlig aldri merker noen ting.

Lenke til kommentar

selvfølgelig bør man det. men jeg har aldri hørt om folk som har fått utløst ting som derealization & depersonalization og angst etter en tur på fylla... det har jeg derimot ofte sett hasj gjøre med tenåringer.

 

Nøyakig hva er dette, og når får man det, og hvilke stoffer utløser dette? Vil gjerne høre din versjon.

 

For øvrig drikker jeg "nesten" aldri alkohol, og absolutt aldri for mye: Det er fordi det utløser en del psykiske plager dagen etterpå, som angst og nedstemthet. For ikke å snakke om alle fysiske plager. Usj!

Dessuten vet jeg ikke helt hvordan jeg blir i fylla... Kan bli deppa, melankolsk, glad, voldelig, jeg kan sovne i ei snøfonn. Lunefull den alkoholrusen, skjønner dere!

Nå er ikke jeg noen storrøyker, men på 10 år har jeg ikke opplevd nevnte plager p.g.a. bruk av cannabis. Nå snakker jeg for min egen del altså.... Mulig jeg er noe innrøyka, og tåler og kjenner rusen av cannabis mer enn den fra alkohol,men likevel... Men vil heller ikke ufarligjøre og glorifisere cannabis. Jeg tror at folk reagerer forskjellig på rus, og rusmidler. Noen tåler det bedre enn noe annet, og motsatt. For noen stemmer den beryktede trappehypotesen (hasj fører til heroin), og for andre ikke. Noen blir også alkoholikere, kanskje som følge av norsk helgefyllmentalitet.

Rusmiddel bør ikke være noe man tar lett på, og unger i puberteten skal ikke ruse seg, de skal gå på skole, og gjøre lekser:) Dessuten er jo ungdomstiden en rus i seg selv:)

 

Drister meg til å anbefale Erowid, et engelskspråklig nettsted med masse relevant informasjon om temaet

 

 

EDIT: Det ble noe surr, men jeg siterte deler av isaac elric`s post, altså nr.2508. Jeg beklager!

Endret av Vale
Lenke til kommentar

Det er jo også en annen måte enn full legalisering ja. Det ville vært et steg i riktig rettning i norge, men det forandrer fortsatt ikke at stoffene kommer fra svartemarkedet som finansierer organisert kriminalitet... For å ta rotta på svartemarkedet skikkelig må det utkonkurreres av lovlige alternativer.

Lenke til kommentar

tja, dere bringer opp ny info for min del. har aldri hørt om fylleangst, og har heller aldri opplevd det. etter en hard kveld på flaska føler jeg meg kun fysisk ræva. med cannabis er det motsatt, og jeg føler meg psykisk utilpass; apatisk og tom

 

og de fleste andre på min alder som røyker sier de får den samme følelsen. flere av dem har opplevd at hasjen har utløst angst, derealization og depersonalization.

 

for et par måneder siden opplevde en kamerat av meg en bad trip som varte i 3 dager... en annen kompis kunne også fortelle meg om lignende opplevelser. dama til bestekameraten min kunne også fortelle om en venn av henne som nå var et psykisk nervervrak med konstant dødsangst etter en bad trip på hasj.

 

derealization.

er følelsen av å være frakoblet virkeligheten. ingenting føles ekte. det høres kanskje ikke fælt ut, men det er svært skremmende. det er selvfølgelig forskjellige grader av denne lidelsen. den kan enten være tung eller lett. selv har jeg opplevd den tyngre sorten i 1 uke. etter det gikk over fikk jeg flere lettere tilbakefall. nå skjer det aldri lenger.

for noen varer det alt fra et par dager til et par uker til et par år. for noen går det aldri over. heldigvis går nesten alltid hasjutløst derealization over etter en stund, dog det varierer.

depersonalization.

derealization er noe som ofte opptrer sammen med derealization. i motsetning til derealization er det ikke verden som føles uvirkelig, men en selv. personer kan kanskje oppleve at de ikke kjenner seg selv, at hele livet har vært et skuespill og at alt de gjør og sier er falskt. en venninne av meg har opplevd intens depersonalization som varte i opptil 4 dager etter en hasjtur. det var like før hun ble innlagt, men det ga seg heldigvis. hun var 19.

jeg opplever selv depersonalization en gang i blant og har gjort det helt siden jeg sluttet med hasj.

 

en ting jeg har merket meg er at mange mennesker i yngre alder som sliter har slitet med noen av disse lidelsene ofte har røyket hasj ved en eller flere anledninger.

 

jeg gidder ikke å gå i detalj, for det er for mye å si. jeg, en 17 år gammel gutt som aldri før hadde opplevd noe av dette, fikk livet mitt snudd opp ned etter en bad trip i juleferien. panikkangst og derealization i flere måneder førte til at jeg slutta på skolen. flere måneder etter det verste hadde gitt seg var jeg fremdeles en tikkende bomb. feil stimuli kunne føre til at jeg fikk kraftige tilbakefall.

 

 

så nei, jeg tror ikke cannabis er så jævlig bra som visse folk skal ha det til. hvorvidt eldre mennesker er like utsatt vet jeg ikke, men når det gjelder yngre mennesker som ikke har ferdigutvikla kroppen og sinnet så tror jeg hasj kan ha uante konsekvenser.

Lenke til kommentar

Det er vell ingen som hevder at cannabis er totalt ufarlig, eller ikke har bivirkninger, men det virker som omtrent alle her mener det ikke er statens plass å diktere om man har lov til å ta risikoen. Slik jeg ser det også virker det som mange her ser det samme som meg når det gjelder effekten legalisering vil ha på svartemarkedet og kriminaliteten dette finansierer.

Selv om legalisering vil føre til at noen titals personer får psykologiske lidelser hvert år vil alikevell nettoskaden på samfunnet bli mindre pga redusert finansiering for organisert kriminalitet, og ulempene det fører med seg at brukere kommer i kontakt med de kriminelle distribusjonskanalene.

Lenke til kommentar
Det er vell ingen som hevder at cannabis er totalt ufarlig, eller ikke har bivirkninger(...)

Det er vel i det hele tatt få som hevder at ting man kan spise eller drikke ikke kan være farlig eller ha bivirkninger. Selv vanlig mat kan misbrukes til det helseskadelige. Merkelig at de som bruker rusmidler uten å ta skade av det må være redd for å bli straffet. Urettferdig at de som blir skadet ikke først og fremst får hjelp, men blir straffet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...