Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Det er jo ikke noen komplisert prosess akkurat, det er jo bare å tørke en plante.

Høste, rense, tørke, cure og lagre. Det må gjøres manuelt

 

Jeg tviler sterkt på at det kan produseres i Norge for så lite som 6 kr. I land hvor lønninger er lave, greit.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett hva en eventuell pris måtte bli skal det nok mye til at folk hadde tydd til smuglervarer. La oss si at gateprisen er 100 kr/g, og lovlig cannabis for 150 kr/g tror jeg at de fleste hadde kjøpt den lovlige varen. Ikke bare fordi den er lovlig, men fordi man vet hva man får. Det kan selges kjente merkevarer og kanskje ha med hvor mye av de forskjellige virkestoffene varen inneholder. På gaten vet man ikke hvor potent det man får er, eller hva slags drit som muligens er tilsatt.

 

Alkoholholdige varer er svært dyrt i Norge (med unntak av varer som er svært dyre i utgangspunktet), likevel kjøper de aller fleste øl, vin og brennevin på butikker og på polet.

Lenke til kommentar

Hva i huleste menes det med at eventuelle nye arbeidsplasser som et resultat av legalisering av Cannabis vil være like ukomplisert som det en taxisjåfør gjør? Tenkes det i det hele tatt over noe som helst før dere poster her?

 

Ærlig talt, hvorfor skulle det plutselig "poppe" opp nye arbeidsplasser av en legalisering? Hvis Norge skulle bestemme seg for å produsere skiten selv så vil det kanskje bli et knippe arbidsplasser ut av dette, men man skal for all del ikke glemme at brorparten av landets befolkning ikke har eller noen gang har hatt omgang med Cannabis og at salget derfor ikke vil bli så enormt som enkelte vil ha det til.

 

Sokkrygeren:

Hva mener du er et godt tiltak mot rusproblemer? Jeg er enig i at ymse fikse forbud ikke nødvendigvis fører noen vei, men man må da ha en forståelse for at dette er uendelig komplekst og at det dreier seg om uhorvelig mye mer enn Hasj. Tvert imot vil jeg påstå at det er de som stirrer blåøyd mot en hver form for legalisering og tror at dette er løsningen på de fleste rusrelaterte problemer er de som er desorienterte og uopplyste.

Lenke til kommentar

Det var ikke snakk om at alle arbeidsløse i landet får jobb, tror du det var det som var ment? Det vil nok komme en del nye jobber, og fenomenet vil sikkert vokse til det faktisk er allment akseptert, og da vil vi jo ihvertfall ende opp med en del stillinger, kaffeer, grohus mm.

 

Og jobber på kafè er jo ikke akkurat "rocket science"... Ei heller dyrking for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Jeg stemte akkurat JA for totallegalisering i pollen, og som førsteposten foreslår vil jeg her begrunne min stemme (jeg ser dette også er relatert til diskusjonen som går her, så det burde ikke avspore diskusjonen for mye).

Her er årsakene etter vektlegging.

 

1. Jeg mener dette er et personlig valg som voksne opplyste mennesker burde ha rett til å gjøre selv. Vi trenger ikke en barnehage-stat som tror den vet hva som er best for alle, som de fleste her i tråden sikkert er enig med meg i at de ikke vet hva som er best for alle.

 

2. Fullstendig legalisering vil svekke det kriminelle miljøet, siden det er de som høster inntektene fra det svarte markedet i dag. Dette gjelder ikke bare cannabis men også andre narkotiske stoffer. Jeg mener heller arbeidsgivere og sosial konvensjon kombinert med aldersgrense og opplysning burde kontrollere dette enn loven, pga den veldig store baksiden svartemarkedet skaper og nettokostnaden dette har på sammfunnet både økonomisk og i form av kriminalitet.

 

3. De som velger å benytte seg av stoffet uansett om det er lovlig eller ikke vil få en mye tryggere opplevelse, og muligens både billigere og høyere kvalitet på produktet dersom det legaliseres. Dersom man får kunne få kjøpt cannabis på apotek og muligens helsekostbutikker (XD) med kjente merker med garanti for kvalitet tror jeg det ville utkonkurrere svartemarkedet ganske fort dersom staten ikke innfører unødvendige avgifter slik som for alkohol og tobakk. (jeg mener også disse avgiftene burde fjernes)

 

4. Det vil oppfattes som mindre "kult" blandt en del unge om det blir legalisert, og derved føre til at færre prøver det (eksempler fra nederland og sveits) og samtidig holde unge unna det kriminelle miljøet.

 

 

Selvfølgelig mener jeg at det ikke burde åpnes for totalt fri og ukontrollert flyt av cannabis, men med noen enkle tiltak som nevnt over; aldersgrense (muligens også med krav om kunnskapstest i form av kurs eller lignende), spesielle utsalgssteder, kvalitetssikring, tydelig merking av alle varer som inneholder cannabis, mulighet for arbeidsgivere å kreve at ansatte ikke bruker det og teste for det... Og også en lov for å sikre at ingen blir gitt det uvitende, alså å gi det til uvitende (eller mindreårige) = forgiftning.

 

Jeg tar gjerne i mot saklig kritikk på mitt synspunkt ;)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Det vil nok komme en del nye jobber, og fenomenet vil sikkert vokse til det faktisk er allment akseptert, og da vil vi jo ihvertfall ende opp med en del stillinger, kaffeer, grohus mm.

 

Og jobber på kafè er jo ikke akkurat "rocket science"... Ei heller dyrking for den saks skyld.

Dyrking er ikke akuratt lett. Så og si hvem som helst kan få en plante til å gro, men få den til å røyke/smake/lukte godt og maksimere output er en vitenskap i seg selv.

Tviler på at det vil gi mer enn 50-200 arbeidsplasser, altså totalt irrelevant.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Tvert imot vil jeg påstå at det er de som stirrer blåøyd mot en hver form for legalisering og tror at dette er løsningen på de fleste rusrelaterte problemer er de som er desorienterte og uopplyste.

Tingen er ikke nødvendigvis at man tror en legalisering vil være løsningen på alt av rusrelaterte problemer. Det er bare det at mange (inkludert meg) mener at loven ikke burde ha noe som helst på dette feltet å gjøre. En legalisering vil da være løsningen på det problemet at loven har blandet seg inn i noe den ikke burde ha noe med.

 

 

For å løse problemer kan man f. eks. bruke noen av pengene man sparer på legalisering på rehabilitering for de som trenger det. Det finnes nok fullt av andre ting man kan gjøre for å redusere problemer som jeg ikke kan komme på sånn på sparket. Jeg kan ikke tenke meg at forbud er den eneste eller beste løsningen her.

Lenke til kommentar
Tvert imot vil jeg påstå at det er de som stirrer blåøyd mot en hver form for legalisering og tror at dette er løsningen på de fleste rusrelaterte problemer er de som er desorienterte og uopplyste.

Tingen er ikke nødvendigvis at man tror en legalisering vil være løsningen på alt av rusrelaterte problemer. Det er bare det at mange (inkludert meg) mener at loven ikke burde ha noe som helst på dette feltet å gjøre. En legalisering vil da være løsningen på det problemet at loven har blandet seg inn i noe den ikke burde ha noe med.

 

 

For å løse problemer kan man f. eks. bruke noen av pengene man sparer på legalisering på rehabilitering for de som trenger det. Det finnes nok fullt av andre ting man kan gjøre for å redusere problemer som jeg ikke kan komme på sånn på sparket. Jeg kan ikke tenke meg at forbud er den eneste eller beste løsningen her.

Til det understrekede:

<...>aldersgrense (muligens også med krav om kunnskapstest i form av kurs eller lignende), spesielle utsalgssteder, kvalitetssikring, tydelig merking av alle varer som inneholder cannabis, mulighet for arbeidsgivere å kreve at ansatte ikke bruker det og teste for det... Og også en lov for å sikre at ingen blir gitt det uvitende, alså å gi det til uvitende (eller mindreårige) = forgiftning. <...>

 

Grunnen til at jeg poster er egentlig at jeg vil klarifisere noe: Jeg er ikke for misbruk eller rekreasjonal bruk av rusmidler eller bruk av narkotiske stoffer til noe annet enn medisinsk behandling, men jeg mener det ikke er lovens plass å avgjøre om enkeltpersoner kan benytte seg av disse stoffene til eget bruk, og jeg mener også at lovene vi har skaper mye større netto skade i sammfunnet enn en legalisering ville gjøre (spesielt for cannabis, men også for andre stoffer).

Selv drikker jeg skjeldent og bare i sosiale sammenhenger, og har aldri brukt tobakk eller sterkere stoffer. Jeg har valgt meg koffein som "drug of choice" :)

Lenke til kommentar

Stemte ja til total legalisering. Ikke fordi jeg tror cannabis er veldig bra for mange, men fordi jeg ikke liker alt det gromset som følger med et forbud... Folk røyker jo uansett, og et forbud endrer jo ingenting. Og da vil jo noen ta seg av etterspørselen. Så da er jo brukerne med på å støtte et illegalt marked, og det er ingen tjent med. Det bør nok legaliseres totalt, men kanskje bør det offentlige ha noe kontroll. Tenker meg en form for "vinmonopol" -aktig institusjon, med 18 års grense for distribusjonen i alle fall. Evt import/eksport bør også styres av samme institusjon. Bønder som vil dyrke, bør kanskje underlegges en viss kontroll fra det offentlige.

Lenke til kommentar

Jeg er nyskjerrig her, jeg har ikke lest igjennom hele tråden, og de to postene jeg har over er de første jeg har hatt i denne tråden (og på denne forumdelen).

Er det egentlig noen gode og saklige argumenter MOT legalisering av cannabis?

Og gjelder disse fortsatt om man forutsetter et kontrollert legalt marked som jeg nevnte noen eksempler for og som jeg ser Vale også tenker på?

 

(jeg er av oppfattningen at for å kunne argumentere bra for din egen vinkel på et problem bør du kjenne de andre vinklene også)

Lenke til kommentar
Sokkrygeren:

Hva mener du er et godt tiltak mot rusproblemer? Jeg er enig i at ymse fikse forbud ikke nødvendigvis fører noen vei, men man må da ha en forståelse for at dette er uendelig komplekst og at det dreier seg om uhorvelig mye mer enn Hasj. Tvert imot vil jeg påstå at det er de som stirrer blåøyd mot en hver form for legalisering og tror at dette er løsningen på de fleste rusrelaterte problemer er de som er desorienterte og uopplyste.

Jeg tror vi er godt enige om det siste du skriver her, noen blind tro på menneskets evne til å styre alt selv er ingen bærekraftig samfunnsmodell. Likevel er det problemene vi må håndtere, og det på de mest effektive måtene. Jeg vil påstå at rusmisbrukere i dag er i samme situasjon som de ville vært med lovlig narkotika, fordi det er andre faktorer enn lovgivning som fører til situasjonen disse individene har havnet i.

 

Det er ikke alle former for rusproblemer som kan unngås, men omfanget og skadevirkningene kan reduseres. Dette må gjøres med holdningsskapende og korrekt informasjon til alle, slik at alle føler de velger selv og tar konsekvensen av dette valget. Lovlig tilgang under kontrollerte forhold gir ren vare sammen med visse restriksjoner på alder, samtidig som man gir en av verdens største markeder fingeren (en ikke så lite skitten narkobransje uten moral). For vanlige rusbrukere som ikke ødelegger helsa si, vil det være svært viktig å oppfordre til moderasjon med alle midler. En kan vurdere restriksjoner på hvor bruk skal være lov, som med alkohol.

 

For de mest utsatte som havner på kjøret, må vi ruste opp hjelpeapparatet bl.a. slik at folk som er motivert for å slutte slipper å stå i behandlingskø til de har mistet motet. Vi trenger et samfunn som hjelper de svakeste så godt det kan, uten å rekke for mange moraliserende pekefingre samtidig. Disse menneskene har opplevd verre ting enn de fleste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...