Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og hvor lenge har du holdt på?

I rundt 7-8 år eller noe sånt, helt siden jeg gikk på Videregående. Uansett, argumentene er så gode for legalisering, men likevel virker det som at de som burde forstå det, ikke gjør det uansett.

 

Godt er det jo at flere og flere begynner å forstå, spesielt av ungdommen. Men det er likevel litt ironisk at de personene som styrer lov og land er nødt til å få informasjon inn med teskje for å forstå.

Lenke til kommentar
Cannabis burde bli legalisert, og solgt i butikker med relativt høy skatt.

 

Hvorfor det? Varer solgt i Norge (kaffe, osv) betaler vi moms på, så ytterligere enn dette blir dobbeltbeskatning.

 

Hvorfor vil du ta penger fra folk fordi de gjør noe du ikke liker? Beklager offtopic...

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar

Skal det være skatt på cannabis bare fordi det er skatt på nikotin og alkohol? Er det ikke bedre å basere evt. skatt på hva cannabis ville kostet samfunnet og ikke hva nikotin og alkohol koster samfunnet? Andre rusmidler burde ikke ha noe i denne diskusjonen å gjøre, annet enn når man bruker de til å vise hvor hyklerisk loven er (IMO).

 

Dessuten burde det også bli tatt hensyn til hva cannabis ville tjent samfunnet, noe jeg antar ville vært mer enn hva det ville kostet samfunnet.

 

Moms er skatt og burde dekke evt. utgifter helt fint.

 

 

 

Jeg ville blitt litt småirritert om det ble beskattet noe mer enn moms, selv om jeg såklart foretrekker skatt over forbud.

Lenke til kommentar
Skal det være skatt på cannabis bare fordi det er skatt på nikotin og alkohol?

 

Det er jo rusmidler tros alt.

Dårlig argument.

 

Rusmidler er en gruppe stoffer som har positive psykoaktive egenskaper, ikke stoffer som nødvendigvis koster samfunnet noe eller utgjør noe som helst problem.

 

 

Det blir som å si at "fremkomstmidler forurenser, derfor må de beskattes", for så å ende opp med CO2 skatt på sykler...

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Jeg sa "på samme måte som vi har skattetillegg på nikotin og alkohol, burde vi ha det på hasj.", ikke at vi burde ha likt skattenivå. Altså burde skatten kalkuleres etter hvor mye en regner med at hasjbruk kommer til å koste staten.
Hvis det er målet så bør avgiftsnivået på tobakk gå veldig ned. For selv med alle utgifter medberegnet så går staten med 10 milliarder i "overskudd" hvert år på tobakksavgiftene.
Lenke til kommentar
Nei, mener jeg.

Joda, blant annet så har FN innrømmet at "war on drugs" er ineffektivt OG de har sagt at land som Portugal og Nederland IKKE lenger er i strid med deres reglement på tross av at de har legalisert/avkriminalisert små mengder. (i motsetning til før hvor det ble sett ned på som noe negativt og brudd på FNs lovgivning).

 

Edit:

Might add: dopefiend.co.uk (godt podcast som følger med på hva som skjer, ihvertfall koselig :p )

og "NORML Daily Audio Stash", litt vel amerikansk, men hei, det er daglig OG følger med på det meste som skjer i Cannabisverden.

Endret av Bata
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...