Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ærlig talt. Du kan ikke nekte for at mange ser på Hasj som et narkotikum på lik linje med tunge stoffer.

Uansett hvordan du vrir og vender på det så er røyk, uansett type og konsistens, ikke noe særlig å dra ned på lungene. Cannabis røykes også 9 av 10 ganger, sammen med hva? Mm...jo! Tobakk :D

 

"Hvordan man ser det" er opp til nettopp den som ser "det" å bedømme og ikke opp til deg!

Lenke til kommentar

Han spurte om røyk var mer skadelig enn Cannabis, og svaret er Ja. Det har ingenting med hvordan en person ser på det.

 

Du kan ikke nekte for at mange ser på Hasj som et narkotikum på lik linje med tunge stoffer.

Det har jeg ikke gjort heller. Men da sier jeg: Og så..?

 

Uansett hvordan du vrir og vender på det så er røyk, uansett type og konsistens, ikke noe særlig å dra ned på lungene. Cannabis røykes også 9 av 10 ganger, sammen med hva? Mm...jo! Tobakk

Det har jeg heller ikke påstått. Desverre mangler det bevis for at denne røyken er nevneverdig skadelig. Sannsynligvis øker det risikoen for kreft å trekke ned planterester, men hvor mye vites ikke og med tanke på det ikke finnes millioner av stonere der ute med kreft som har røyket rent hele tiden er tydeligvis sjansene små.

 

Igjen sier jeg, og så..? Det er fortsatt ikke Cannabis som skader, det er tobakken. At personen er så tett i skallen at h*n bruker tobakk er ikke Cannabis sin skyld.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Det jeg lurte på hvar om det er farligere og røyke hasj en å bare røyke vanelig røyk. Hvorfor kommer det an på hvordan man ser det? Enten så er det da farligere, eller så er det ikke?

 

For å si det sånn så anbefales ingen av delene :) Dessuten virker det som at ytterst få her inne er kapable til å svare deg på det spørsmålet så hvis du vil ha grundige svar, let andre plasser.

 

Dette er ingen fasit, kun mine tanker.

Tobakk vet du sikkert ikke er sunt, og Hasj har du nok også hørt mye rart om siden du spør. For å si det på en måte som ingen forhåpentligvis kan angripe så kan Hasj være farlig, men også et nytelsesmiddel man ikke nødvendigvis vil ta noen skade av. Rusmidler derimot er og blir en risikofylt affære uansett hvordan man vrir og vender på det. I fare for å tryne midt opp i en seig klisje, du kan risikere å få smaken på rus og til slutt sitte å trykke i deg Heroin. Du kan risikere å utvikle Schizofreni, depresjoner, psykoser, paranoia, angst, bli en skygge av deg selv og knaske piller resten av livet. Men selv en biltur til Narvesen kan by på en brutal død eller invaliditet. Selv om alt dette er utenkelig for mange er faktisk ikke veien så veldig lang for enkelte. Hva du er disponert for vet ingen, ikke en gang du. Sannsynligvis vil det gå bra å røyke en rev nå og da, kanskje ikke. Valget er ditt og bare ditt. Konsekvensene må også du ta, og mange andre. For ikke å svartmale det hele så alt for mye, du kan selvfølgelig også "risikere" å ha en meget koselig rus med gode venner masse digg og mye latter.

 

Vitenskap har bevist at tobakk er meget helseskadelig og mange 1000 mennesker dør av dette årlig. Ingen dør sannsynligvis av Hasj bortsett fra noen få stakkarer med dårlige hjerter der Cannabis kan være medvirkende årsak til hjertestans. Sånn sett er selvfølgelig tobakk farligere, men at mange både av erfaring og av illusjoner fortsatt ser på Hasj som noe som bringer med seg død og bedervelse kan man ikke se bort fra. At det kommer an på hvordan man ser det kan altså syltes ned til noe meget enkelt som jeg ikke skjønner poenget med å henge seg opp i.

 

Vizla:

Argumentasjon? Herregud mann, det utsagnet var da så nøytralt som det kan bli. Du kan heller luske en tur inn på stortingets spørretime hvis du absolutt vil ha noen å krangle med.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar
Det jeg lurte på hvar om det er farligere og røyke hasj en å bare røyke vanelig røyk. Hvorfor kommer det an på hvordan man ser det? Enten så er det da farligere, eller så er det ikke?

Kort svar: Nei, det er ikke farligere å røyke (ren) hasj enn tobakk.

 

 

 

Langt svar:

Ikke en fasit såklart, du bør aldri stole blindt på det én person sier.

 

Både tobakk og cannabisrøyk inneholder kreftfremkallende stoffer, men cannabis inneholder også kraftige krefthemmende stoffer (dette glemmer mange når de snakker om cannabis og lungekreft). Disse er sterke nok til å beskytte deg mot både cannabisrøyken og, normalt sett, tobakken den evt. er blandet med. Du kan redusere risikoen videre ved å bruke en fordamper og å ikke blande det med tobakk. Kilde.

 

 

Folk bør kaste fra seg den typiske "rus er farlig" måten å tenke på. Rusmidler kan være farlige, men det er ingenting som tilsier at rus i seg selv være det. Cannabis aktiverer CB1 og andre cannabinoid reseptorer, det er alt det gjør, ingenting mystisk.

 

 

Hvis du ikke er utsatt for psykiske lidelser så vil jeg si at cannabis kan sees på som sunt. En av oppgavene til CB1 er å beskytte hjernen mot såkalt excitotoxicity og andre skader. Cannabinoider aktiverer CB1 og burde derfor ha den samme beskyttende virkningen som anandamid (et av våre naturlige cannabinoider, de som reseptorene er ment for). Dette er bekreftet av denne studien. Cannabis dreper altså ikke hjerneceller, det beskytter dem.

 

 

Alt med måte. Cannabis har sine negative sider, men de er små, sjeldne og ganske ubetydelige i forhold til de positive. Å være ruset gjør deg noe redusert, så ikke rus deg for så å kjøre eller gjøre noe annet som krever at du er ved dine fulle fem. Cannabis kan ha en del midlertidige negative effekter, men disse, per definisjon, varer ikke lenge.

 

Ettersom du er ganske ung så ville jeg anbefalt å vente eller i hvert fall å være forsiktig. Cannabis kan ha en negativ virkning på vekst og utvikling.

 

 

Hvis det virker som jeg hyller planten som et vidunderstoff uten sidestykke så er det ikke det jeg prøver på altså, jeg føler bare at det ikke er noen vits i å holde noe tilbake heller.

 

 

Her er det masse, lett oversiktelig og god informasjon. Se f. eks. på listen over positive, nøytrale og negative effekter som du finner her.

 

 

 

Når det gjelder gateway hypotesen:

Det er ingenting i cannabis som får deg til å ønske mer rus. Hvis du føler for å ruse deg på noe sterkere så er det pga. personligheten din, ikke cannabisen.

 

Selv koffein er et rusmiddel og det blir for dumt å si at "drikker du espresso så varer det ikke lenge før du sitter og skyter heroin". (Ja, koffein er et rusmiddel. Det er svakt, lovlig og akseptert, men like fullt et rusmiddel.) Gjerne bytt ut koffein med alkohol eller nikotin i eksempelet, det blir det samme (untatt det om at det er svakt da såklart).

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Fra tull til the real shait. Og sammenligne EN røyk tobakk med EN røyk rev er bare fucked. Kanskje vanlig tobakk er værre shit, men ya rasta ain't that good man, jeg har sett folk bli fucka i hue av den dritten, den ødelegger hver hjerne celle, en etter en. Helt til du blir treig i hue og sløv som en død svett, ull sokk. Så kom ikke her og kom her og tro dere er kule fordi dere weeder og greier. Hold dere til vannpipa :p

Lenke til kommentar

Zibiri oppsummerte nok ganske lite, Mr.Graves:

 

Fra tull til the real shait.

Det virker som du ennå befinner deg innenfor området "tull", og ikke "the real shait."

 

Og sammenligne EN røyk tobakk med EN røyk rev er bare fucked.

Er det noen som gjør det da?

 

Kanskje vanlig tobakk er værre shit, men ya rasta ain't that good man, jeg har sett folk bli fucka i hue av den dritten, den ødelegger hver hjerne celle, en etter en.

Les det jeg skrev i mitt forrige innlegg og trykk på denne linken. Det er rent sprøyt at cannabis dreper hjerneceller. Det gjør det stikk motsatte, nemlig å beskytte hjernecellene.

 

Helt til du blir treig i hue og sløv som en død svett, ull sokk.

Sløvheten er midlertidig, den varer bare til THC og det andre ikke er i blodet lenger.

 

Så kom ikke her og kom her og tro dere er kule fordi dere weeder og greier. Hold dere til vannpipa :p

Hva?

 

En vannpipe/bong hjelper lite. Bruk en fordamper hvis du vil slippe røyk (og da brenner du ikke opp noen virkestoffer heller, så det blir mer potent og varer lengre).

 

Når det gjelder kreftfare så er mange av cannabinoidene krefthemmende og beskytter deg mot lungekreft og en del andre krefttyper.

 

 

 

Off topic: Kan du skrive norsk, zibiri? Det er noe irriterende å lese/tolke det du skriver.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Har sagt det før, men ja - vi burde legalisere. Jeg må nesten spørre deg Zibiri, har du sett noen som har fucka det opp så mye med alkohol, som med hasj? Jeg kan love deg at alkoholikeren er langt værre enn fyren som røyker overdrevne mengder tjall. Irriterer meg at folk røyker greier "vanna ut" med masse glassfiber og drit, istedet for å få rent fra "statsdyrken" :p. Folk vil røyke uansett, og legaliserer vi det, så blir sjangsen for at folk roter seg bort i styggere ting, betraktlig mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...