Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Delvis ja. Jeg er for individets rett til å velge. Jeg er derimot svært skeptisk til individet, i og med at individet ofte er en idiot og ikke tenker konsekvenser. Et veldig sterkt nei til legalisering av absolutt alle narkotiske stoffer.

Så du setter deg selv over alle andre mao? Eller setter du en overmenneskelig standard som skal sørge for at vi aldri gjør et valg som har konsekvenser? Jeg er sterkt i mot sånne meninger, ærlig talt.

 

Har DU tenkt på konsekvensene av dine tanker og idealer? Nei, tenkte meg det. Ditt utsagn og argument faller i sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Delvis ja. Jeg er for individets rett til å velge. Jeg er derimot svært skeptisk til individet, i og med at individet ofte er en idiot og ikke tenker konsekvenser. Et veldig sterkt nei til legalisering av absolutt alle narkotiske stoffer.

Folk vil fremdeles bruke ulovlige rusmidler uansett hvor ulovlig det er. Hadde forbudet fungert hadde vel ingen brukt det?

 

Legaliserer og regulerer man, så får man et marked der folk vil vite hva de forskjellige rusmidlene dreier seg om, man vil ikke ha forurensede varer. Og man vil redusere et kriminelt nettverk som drives av å selge div rusmidler. De vil miste inntekten om det blir lovlig og lovlige firmaer overtar f. eks.

 

Du vil ikke at noen stoffer skal være lovlig fordi man får lungene fulle av tjære...

Det er ikke alle rusmidler som man røyker. Alkohol er et rusmiddel mere skadelig enn cannabis, men man får ikke tjære i lungene av det.

Og selvfølgelig så er det ingen rusmidler jeg har hørt om som ikke er skadelig på en eller annen måte. Men det er forskjellig grad av skadelighet på forsakjellige stoffer.

Du vil ha alt ulovlig fordi du tror man får lungene fulle av tjære, det viser bare at du ikke har noe peiling på hva du prater om ;)

Lenke til kommentar
Delvis ja. Jeg er for individets rett til å velge. Jeg er derimot svært skeptisk til individet, i og med at individet ofte er en idiot og ikke tenker konsekvenser. Et veldig sterkt nei til legalisering av absolutt alle narkotiske stoffer.

Folk vil fremdeles bruke ulovlige rusmidler uansett hvor ulovlig det er. Hadde forbudet fungert hadde vel ingen brukt det?

 

Feil, et tiltak er ikke alt eller ingenting, et tiltak kan være godt og effektivt selv om det ikke får absolutt alle til å slutte.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men forbudet har dessverre virkninger LANGT utover "redusert" tilgjengelighet (noe som er en vits, dealere har som en million ganger nevnt ikke åpningstider eller aldersgrenser).

Det skaper et svart marked som tjener FETT på dette. Dette fører til at de får penger til å bedrive andre kriminelle virksomheter og penger til nye kreative måter å føre inn tyngre og mer skadelige/vanedannende stoffer.

Ikke bare det, det svarte markedet har heller ingen kontroll på produktenes kvalitet eller tilsetningsstoffer.

 

Samtidig så må de som faktisk ønsker et godt alternativ til alkoholen også gå rundt nedverdighet, gå i skjul for å nyte urten.

Er man så uheldig å bli tatt for bruk eller besittelse sitter man igjen med vandel, null mulighet for jobb hos snuten (og andre yrker som krever plettfri vandel), mulig utsettelse på førerkort (hvis man ser så ung eller ikke har tatt lappen) og problemer med visumsøknad hvis man skal studere/jobbe/flytte utenlands.

Lenke til kommentar

Tjaaaa, før var når jeg røyket mye var jeg heftig keen på at det skulle legaliseres, men etter som jeg har kuttet ned er jeg ikke like keen egentlig.

 

Merket at når jeg ikke hadde gjort det på en stund ble jeg mye bedre på skolen og lærte mye kjappere, men egentlig hadde det ikke vært så farlig vis det var lovlig, da kunne jeg jo tatt meg en litta bønne uten og gjøre noe ulovelig :p

Lenke til kommentar
Feil, et tiltak er ikke alt eller ingenting, et tiltak kan være godt og effektivt selv om det ikke får absolutt alle til å slutte.

 

AtW

Men dette tiltaket er langt ifra godt og effektivt., men du kan jo bare komme med forslag på hvorfor det er det.

 

I papirutgaven av aftenposten i dag står det en artikkel om avkriminalisering, eller rundt det ivvertfall. Anbefaller folk å lese den.

Lenke til kommentar
Men forbudet har dessverre virkninger LANGT utover "redusert" tilgjengelighet (noe som er en vits, dealere har som en million ganger nevnt ikke åpningstider eller aldersgrenser).

Det skaper et svart marked som tjener FETT på dette. Dette fører til at de får penger til å bedrive andre kriminelle virksomheter og penger til nye kreative måter å føre inn tyngre og mer skadelige/vanedannende stoffer.

Ikke bare det, det svarte markedet har heller ingen kontroll på produktenes kvalitet eller tilsetningsstoffer.

 

Samtidig så må de som faktisk ønsker et godt alternativ til alkoholen også gå rundt nedverdighet, gå i skjul for å nyte urten.

Er man så uheldig å bli tatt for bruk eller besittelse sitter man igjen med vandel, null mulighet for jobb hos snuten (og andre yrker som krever plettfri vandel), mulig utsettelse på førerkort (hvis man ser så ung eller ikke har tatt lappen) og problemer med visumsøknad hvis man skal studere/jobbe/flytte utenlands.

Der fikk du nevnt noen viktige poeng!

 

Ën eller annen reporter hos NRK sa en gang noe slikt som at: "hvis vi visste hvordan pølser og lover blir til, så hadde vi ikke fått en god natts søvn"...

 

Man kan lese seg "gul og blå" ang. forarbeidet til lover, de virker så gjennomarbeidet og plombert i sin fornuft, men det er mildt sagt betenkelig hvordan enkelte lover slår ut i praksis. Forbudet mot cannabis er en av disse som stigmatiserer en betydelig del av befolkningen, de som foretrekker dette som sitt rusmiddel. Den har lagt "på vent" /klar for radikal revisjon nå i lang lang tid.

Lenke til kommentar

Slettet nå noen innlegg som kommenterte moderering som dere mener det ikke har kommet noen begrunnelse for, det kan godt hende at de som har fått postene sine slettet har fått begrunnelse per PM. Jeg har uantsett ikke moderert i denne tråden tidligere og skal forhøre meg internt om hvem som evt. har glemt å legge igjen notis. I mellomtiden ber jeg dere holde dere til emne, da det ikke skal kommenteres moderering i trådene.

 

https://www.diskusjon.no/guidelines

Hold deg til trådens tema. Merk spesielt følgende:

- Moderering skal ikke diskuteres i tråden som modereres. Tilbakemelding på moderering skal gjøres ved pm eller i tilbakemeldingskategorien.

 

Reaksjoner på akkurat denne modereringen - eller spørsmål - gjøres til meg på PM, ikke i tråden.

Endret av TSP
Lenke til kommentar
Er det HELT sant att hasj ikke er noe mer skadelig en vanelig røyk?

Fysisk kan det ikke sammenlignes engang, røyk gjør enormt mye mer skade på lunger og kropp. Psykisk sett ser jeg nok for meg at nikotin i det lange løp gjør mer skade, men det er kun spekulering :)

 

PS: Dette er generelt. Det fysiske er bastant, men det psykiske kan variere hvis personen er mottakelig for det.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...