Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

jeg er imot at folk skal sitte inne hele dagen forran PCen å råtne bort, ikke ha venner og så store sosiale vansker, men jeg gidder ikke å bry meg. hvis de liker situasjonen sin å væsshågoh!

9172870[/snapback]

Jeg og.. men jeg studere foran en pc... dessverre... :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen ting. Om hasj og cannabis fører til psykoser og schizofreni eller hva det måtte være, hva er da grunnen til at såsi halve befolkningen ikke går rundt og er schizofrene?

Det jeg tror er det at om det er noe som helst rundt hasj og cannabis for frembringer psykose og/eller schizofreni, så må det være samfunnet blandet med rusen som eventuelt gjør det. Se bare på Rastafariene, de har det jo fint de og er verken sterile eller har overflod av schizofreni. Hva er grunnen til det? Mest sansynligvis det at samfunnet deres ikke bannlyser hasj og cannabis, derfor har de ingen ekle følelser knyttet til det. Hos oss tror jeg at forventninger til seg selv, andre forventninger til seg selv, hva andre mener og føler om seg selv og generelt folk syn på rusmiddelet som utgjør slike psykiske lidelser. Jeg tror ikke et sekund på at det er hasjen i seg selv som utløser noe sånt. Jeg merker det selv jeg at når jeg røyker så går nervene i spinn med det samme. Om jeg slapper helt av så går det finfint. Men om jeg derimot går ut blandt folk, spenner nervene seg igjen og jeg går rundt og tror at alle har en mening om meg og at alle hater synet av meg osv. Men det interessante med akkurat dette er det at dette forandret seg fra sted til sted. Når jeg f.eks var i København og satt i Christiania, så var det ikke sånn i hele tatt. Det var nesten som at rusen var totalt annerledes, mye mykere og behageligere. Og så fort jeg kom til byen igjen, så spente nervene seg.. Tilfeldig? Tja?

• Liker 1
Lenke til kommentar
En annen ting. Om hasj og cannabis fører til psykoser og schizofreni eller hva det måtte være, hva er da grunnen til at såsi halve befolkningen ikke går rundt og er schizofrene?

Du har nok riktig poeng, men jeg tro ikke dette er grunnen dere argumentere for total legalisering av Cannabis.

f.eks:

Kokain (Cocain) og lokabedøvelsen Lidocain er fra samme familie. Den ene gi rus, eller så kalt trips, den andre få deg til å føle deg hoven (tannlegebedøvelsen).

Jeg ser ingen sitter å ruse seg med Lidocain, nettopp fordi det gir ingen Rus!

Dere kan si hva dere vil om Cannabis; At den er god for helsen osv..

Men jeg tviler sterkt på at dere bruke den til noe annet enn rusmiddel.

Endret av Vaio
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vaio hva er en normal person?

vanlige fungerende mennesker kan bruke cannabis nå og da!

9172939[/snapback]

Ja, alle Pothead var en vanlige person engang i livet sitt... ;)

9172951[/snapback]

ka faen e galt me dæ?

hvorfor tror du at mman blir helt ødelagt? hvorfor slår du tilbake med idiotiske argumenter som ikke gir mening "ja tidligere i livene sine".

kan du definere en pothead?

edit? hva er galt om vi bruker det som rusmiddel om det blir legalisert? de som har kreft eller MS eller noe annen dritt kan bruke det til medisin.

tror trip er noe annet enn hva du mener. http://www.freakforum.nu/forum/showthread....trip+forklaring

Endret av ecko
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hvorfor tror du at mman blir helt ødelagt? hvorfor slår du tilbake med idiotiske argumenter som ikke gir mening "ja tidligere i livene sine".

pot head

A Habitual user of Marijuana, usually to the point where it interferes with work, family, and school. Pot heads are known for their laid-back attitude, bad memory, encyclopedic knowledge of junkfood, and facination with shiny objects.

edit? hva er galt om vi bruker det som rusmiddel om det blir legalisert? de som har kreft eller MS eller noe annen dritt kan bruke det til medisin.

Hvis du har giddet å lese mine meninger/tråd, så er jeg "pro-cannabis" som medisin.

Ikke for å gi disse dødsdømte en siste "trip", men å gi de et bedre livskvalitet ved å øke deres appetitt, sette ned smertene og ikke minst "gi livet et lys."

Mao: Det gode veier mer enn det dårlige.

Endret av Vaio
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaja, dere får holde dere til det forderva kornet deres da, drikke dere løsemiddelskadet og stikke ut å møte andre løsemiddelskada folk som dere kan slåss og oppføre dere motbydelig sammen med og late som dere er de sunne og friske menneskene i motsetning til folk som ruser seg på andre mindre skadelig rusmidler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

pot head

A Habitual user of Marijuana, usually to the point where it interferes with work, family, and school. Pot heads are known for their laid-back attitude, bad memory, encyclopedic knowledge of junkfood, and facination with shiny objects.

9173111[/snapback]

Habitual

Lenke til kommentar

Er selv en bruker av løsemiddelet "sprit", som av en eller annen grunn fortsatt er lovlig å sluke i seg i så store mengder man bare klarer å drikke. Selvfølgelig en fordel om man har venner som får ringt 113 så man kan bli pumpet før en går i grava, men det er ikke noe krav. Når det gjelder alkohol, så har man ansvar for sin egen kropp. En ting som er dumt med alkohol, er at det for veldig mange dukker opp så mye problemer, men heldigvis dukker det opp nye løsninger også... som for eksempel unnskyldninger:

-"Beklager dommer at jeg slo til han, men jeg var fullstendig dritings".

-"Kjære, jeg var utro, men jeg var ikke akkurat edru for å si det mildt."

-"Jeg var så full at jeg ikke engang registrerte at jeg satt meg i bilen...."

En annen fordel er at man med alkohol, også kan drikke bort sine sorger. Mistet jobben? Samlivsbrudd? Vær en cowboy og begynn frokosten med Jack Daniels! Blir det for mye, kommer barneværnet å hjelper til uansett...helt gratis.

For ikke å snakke om alle skattepengene som kommer inn. Ikke bare dekker de alle utgiftene relatert til alkohol-problemer (kriminalitet, dødsfall, husbråk, slåsskamper, samlivsbrudd, arbeidsledighet, personskader etc), men det blir penger til overs folkens! Leveren er det ingen problem med, det er en grunn til at vi er født med 2. Jesus drakk alkohol, og jeg tror han vet hva han drev med.

Heldigvis holder jeg meg borte fra kreftfremkallende sigaretter, selv om jeg helt sikkert har fått min del av min mors passive røyking de 18 årene jeg bodde hjemme. Men det er fortsatt lovlig å ta livet av seg for de som vil. En rus på det avhengighetsdannende middelet nikotin var en folkerett etter gamlinga så den første Malboro-reklamen med han tøffe cowboyen. Man bestemmer over sin egen kropp, ikke sant? Kjør det ned i lungene sammen med tjære og mentol. Og får man kreft er det ingen fare.... Sykehusene har nok av erfaring på lungekreft og andre røyke-relaterte skader. Forskningen er faktisk kommet så langt at nå kan man leve kanskje 10 år lenger ved hjelp av enkle midler som cellegift, amputasjon osv. Så hva er det egentlig vi klager for?

Men Cannabis er selvfølgelig ulovelig, til tross for at forskning viser at det ikke er skadelig. Det er faktisk så ufarlig at det flere steder blir brukt som naturmedisin mot ulike ting. Ei blir man voldelig av det, hverken mot seg selv eller andre, og i beste fall risikerer man å holde seg unna alkoholen. Og ikke er det fysisk avhengighetsdannende på samme måte som nikotin og sprit, men man kan selvsagt bli psykisk avhengig. Det ser vi jo på mange ting..... for eksempel dataspill. Men der kan man selvfølgelig si "alt med måte" og ikke minst at slik avhengighet kan skyldes andre sosiale problemer, så det kan jo ikke sammenlignes.

Men, selv om denne planten kanskje ikke tar et eneste liv i året, er det et dop! Og dop er farlig folkens, det vet vi jo alle nå i 2007. Selv er jeg ingen "bruker" av dette livsfarlige narkotikum, men jeg har prøvd. Jeg håper ikke jeg får noen kraftige ettervirkninger av det som psykoser, eller at jeg skulle plutselig finne meg selv med et tomt blikk tuslendes rundt i Karl Johan med heroin-knekken for å tigge etter penger.... I så fall har jeg jo alltids statens egne vinmonopol å støtte meg til, og skulle det bli riktig ille kan jeg ta meg en sigarett.

Jeg er glad staten passer på meg!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror uansett at det er klart at mennesker som tyr mot schizofreni eller andre psykiske lidelser kombinert ved bruk av Cannabis gjør det på grunn av at de først og fremst er nervøse mennesker av natur, de går naturlig rundt og er usikker på seg selv og de rundt. Når disse da røyker, er det klart det kan ha påvirkninger. Og ofte tror jeg det er sånn at de som har anlegg for schizofreni føler når de først "finner" hasj at dette er medisinen sin. Jeg har en bekjent som er schizofren som mener at hasjen er medisinen hans, men han blir bare verre når han røyker mye. Men føler det ikke selv siden han har forlengst gjort seg opp sin mening om at det ER medisinen hans og at han TRENGER det.

Men jeg tror aldri i verden av vanlige friske folk vi ser i gata tar noen påvirkning av det. Det eneste som skjer ved lang tids overdreven bruk er apati, noe som er det mest negative jeg kan se angående hasjbruk.

Endret av Randy Sledgehammer
Lenke til kommentar

Kort fortalt:

1. Ja, det er forskjell på misbruk og bruk, slik som jeg sa i den forrige posten. Det jeg viser til er misbruk og jeg tror legalisering kommer til å øke misbruk og skadevirkninger. Grunnen til det er at jeg har alt for mange eksempler på at hasj er skadelig for hodet ditt etter lang tids bruk!

2. Ja, ungene mine har tilgang på det, men hele poenget er at de skal ha tilgang på det med en liten uskrevet lapp på seg om at dette er farlig, istedet for en holdning fra samfunnet om at "dette er farlig, men bruk det så mye du vil". Denne holdningen funker dårlig i forhold til både alkohol og sigaretter, noe som blir mer og mer tydelig etterhvert som disse "anti-kampanjene" blomstrer opp overalt.

3. Teflonpanne: Tror du det argumentet der fungerer i noen sammenheng? Prøv å diskuter med en avholdsmann og se hvor langt du kommer! Det nytter fint lite å promotere et rusmiddel ved å slå ned på et annet! Det at du sier at hasj er mindre skadelig enn alkohol er svada! De har svært forskjellige skadevirkninger, men skadene er der! Forresten, når ble alkohol promotert her inne? Hvorvidt alkohol er skadelig blir en litt annen diskusjon! Hvis du mener alkohol er så ille, så er vel ikke det å legalisere enda flere rusmidler noe god løsning?!?

4. JohnnyKnoxwille: Ingen har sagt at hasj automatisk fører til galskap! Det som er poenget er misbruk! Nei, alkohol er heller ikke sunt og der misbrukes det også alt for mye, så hvorfor tilføye enda et rusmiddel i butikken? Har vi ikke nok med å bekjempe alkohol-problematikken? Skal du påstå at Cannabis ikke er skadelig, så vær snill å vis meg kildene dine!

5. Cannabis som medisin er en ting! Cannabis som rusmiddel er noe annet og ut fra denne diskusjonen, så er det vel ikke den medisinske fordelen som blir promotert her inne? I likhet med at enkelte medisiner har amfetamin i seg og selges på apoteket, så betyr ikke det at amfetamin på gata er like sunt.

6. Randy Sledgehammer: Selvfølgelig trenger "nervøse mennesker" å roe seg ned og de bruker alt fra hasj til Valium. ADHD-pasienter bruker amfetamin for å roe seg ned. Amfetamin-misbrukere "røyker seg ned" med hasj. Hva er så poenget? At de som misbruker hasj eller som har en "hasj-psykose"/andre senskader er "spesielle mennesker" som allerede var forhåndsdømte psyiatriske pasienter i utgangspunktet? Beklager, men da vet du lite om dagens psykiatri! Hva med alle disse "normale menneskene" som drikker seg dritings for å rave rundt i gatene og nyter å "gi faen" i noen timer eller de som røyker/spiser en plante for å føle velvære? Er det disse vanlige, friske du refererer til? Hvis du tror apati er den eneste senskaden, så burde du virkelig oppsøke litt mer troverdig informasjon rundt dette rusmiddet. Tror du senskader av alkohol kun består av en forbigående kvalme og hodepine?

7. V-by: For å trekke ut det jeg reagerer mest på i det du sier: Og når folk finner ut at staten har drevet vranglære, og finner ut at cannabis ikke er så farlig som staten skal ha det til. Hvordan kan man være sikker på at de snakker sant om andre rusmidler? Du kan ikke være seriøs! Se deg rundt! At du ikke stoler på Staten er en ting, men tror du ikke dine egne øyne?!? Jeg kan ikke si annet enn at jeg blir helt sjokkert over at det finnes slike holdninger enda! Ta deg en måned på Heroin eller Amfetamin og kom tilbake til denne diskusjonen. Fortell meg litt om dine erfaringer! Begynn å omgås misbukere og observer deres liv! Spør dem hvordan det hele startet og hvilke holdninger de hadde når de begynte! Skal ikke voksne folk få bestemme over sin egen kropp? Jeg har allerede besvart dette i mitt forrige innlegg. Jeg håper heller ikke at du syntes dagens rusmiddelpolitikk fungerer, da politiet på langt nær greier å holde alle ulovlige rusmidler ute av landet, og flere og flere ruser seg på ulovlige rusmidler hvert år. Nei, jeg synes Norge har en forferdelig dårlig ruspolitikk, i likhet med din rus-politikk! ;) Et rusmiddel er like usunt om det er lovlig eller ikke og selvfølgelig klarer de ikke å holde ulovlige rusmidler ute av landet! Hvordan skal de klare det, når så mange brukere går rundt med slike holdninger som gjenspeiles her inne? Skal man få et samfunn rusfritt, så må borgerne velge bort rusmiddelet! Grunnen til at det ikke skjer, er at alt for mange trenger rus for å fungere eller for å å sine "time-outs". Hvis din løsning for å få bukt med ulovlige rusmidler er å legalisere dem, så funker jo det greit hvis problemet kun var at de var ulovlige. Jeg skjønner at det ligger mer i dine tanker enn som så, men problemet ligger ikke i lovverket! Det ligger hos brukeren og det er der problemet må tas ved roten! For at noen ikke skal få behov for noe, så må tilgangen stoppes! Hvis hasj ikke var tilgjengelig, så ville ikke denne diskusjonen eksistert! Jeg håper at man en dag kommer dit, men da må folk slutte å etterspørre hasj på vinmonopolet eller å holde etterspørselen oppe! Som sagt, skal de sistnevnte punktene bli en realitet (noe som sikkert er helt utenkelig for deg) så må punkt 1 tre i kraft, nemlig at tilgangen stoppes og da må, igjen, slike som deg være med på at det skal skje! Så man kan jo spørre, om det har vert en historie elns med psykiske lidelser i familiene til de du har vert med å hjelpe. Kankskje, kanskje ikke. De pasientene jeg har hatt som har tatt amfetamin, var ikke paranoide før de begynte med stoffet og ikke hadde de noe i deres familie som tydet på at det dreide seg om gener heller! Dette argumentet som "hva som kom først" blir helt tullete å diskutere! Det som er faktum er at alt for mange som bruker rusmidler får en psykisk lidelse! Da er rusmidler en utløsende faktor! Uten rusmidlet så hadde de kanskje vært friske! Joda, det får vi aldri vite, men bruk hodet litt og se for deg hele Norge på en 6 måneders-periode med rusmidler! Tror du mange ville kommet ut av det uten psykiske senskader? For å være helt ærlig, så tror jeg du, og mange andre her inne, hadde fått sjokk hvis du hadde fått opplevd noen måneder som ansatt i akutt-psykiatrien! Mer kan jeg ikke si! Du må nesten oppleve det hvis det skal ha noen virkning. Det at jeg prøver å fortelle deg det, kommer stort sett til å bli pratet bort med den standarde "det kan ikke bevises"-argumentasjonen som florere blant legaliserings-tilhengerne. Gå selv inn og se på baksiden av medaljen! Selv om du ikke går ut fra en slik erfaring med papirer full av statistikk og forskningsresultater, så kommer du nok til å ha nok erfaringer og opplevelser til å kunne bruke vettet ditt til å konkludere med: "Hjelp, kan det gå så galt? Skal det så lite til? Wow, de var jo akkurat slik som jeg er nå før de begynte med rus"... Internett og media kan ALDRI gi deg den informasjonen som livet og dine egne øyne kan gi! Det nemlig livet som er realiteten, ikke statistikk og forskning! Så, oppsøk heller realiteten, istedet for å lese om den i ulike fremstillinger!

Til avslutning: For hver 100 rusmisbruker (inkl. hasj) jeg var med å behandlet i psykiatrien, var det 1 alkoholiker med samme behandlingsbehov! Hva forteller det?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg laget faktisk en tråd ang THC og legalisering :o Visste ikke at det allerede fantes en. Uansett, så sier jeg JA til å legalisere THC stoffer til medisinsk bruk.

Norge henger ganske langt etter, faktisk. Danmark har gjort det, sverige er rett bak.

Bør man ikke ha et ansvar å hjelpe pasienter så godt det lar seg gjøre? Når det finnes noe der ute som lindrer MS pasineter, mageproblemer, stær ect. Man bør bruke de ressursene man har.. Cannabis er i tillegg lett å dyrke, så medisin kan masseproduseres til en billig penge. med andre ord, en billig medisin til de som virkelig trenger.

ADHD pasienter har ritaling (amfetamin) som er mer vanedannende for en uten diagnosen enn cannabis (THC). Dermed syns jeg personlig at argumentet: det vil bli lettere å få tak i på gata ikke holder mål.

Jeg har en merkelig følelse av at en med MS er mer trengende enn en med ADHD (ikke vondt ment, men man kan leve med ADHD ... MS er det verre med).

Lenke til kommentar
Randy Sledgehammer: Selvfølgelig trenger "nervøse mennesker" å roe seg ned og de bruker alt fra hasj til Valium. ADHD-pasienter bruker amfetamin for å roe seg ned. Amfetamin-misbrukere "røyker seg ned" med hasj. Hva er så poenget? At de som misbruker hasj eller som har en "hasj-psykose"/andre senskader er "spesielle mennesker" som allerede var forhåndsdømte psyiatriske pasienter i utgangspunktet?

9177841[/snapback]

Jeg mener ikke at disse menneskene var forhåndsdømte psykiatriske pasienter i utgangspunktet sånn sett. Jeg mener at disse menneskene finnes det alltid og de tipper ofte over grunnet bruk av stoffer, om det så er hasj, alkohol, amfetamin whatever. Point is, det er ingen grunn til å kriminalisere hasj for den grunn!

Og hvorfor har det seg ikke sånn at såsi halvparten av befolkningen går rundt med psykiske problemer grunnet røyking av hasj? Jeg har røkt hasj i ny og ned i rundt 10-12 år nå og har så mange venner og bekjente som røyker at jeg ikke har tellinga. Og av alle disse er det én person som er schizofren og han har vært tilnærmet lik sånn hele livet. Heller er det ingen av de vennene og de bekjente av meg som har hørt om noen andre som har lidelser grunnet det. Hva med rastafariene som har en kultur med Cannabis? Hvofor går ikke alle der rundt med hasj-psykoser?

Hva med alle disse "normale menneskene" som drikker seg dritings for å rave rundt i gatene og nyter å "gi faen" i noen timer eller de som røyker/spiser en plante for å føle velvære? Er det disse vanlige, friske du refererer til?

9177841[/snapback]

Jepp, majoriteten av Norges befolkning med andre ord.

Hvis du tror apati er den eneste senskaden, så burde du virkelig oppsøke litt mer troverdig informasjon rundt dette rusmiddet. Tror du senskader av alkohol kun består av en forbigående kvalme og hodepine??

9177841[/snapback]

Troverdig informasjon? Jeg røyker da selv. Og har titalls om ikke flere, venner og bekjente som gjør det. Enkelte røyker konstant fra morgen til kveld. Enkelte er godt over 60 år og røyker fra morgen til kveld. Det eneste som preger disse som jeg kan se er at de er laydback, gjerne sløve og en del apatisk. Det er stort sett det eneste. Jo, faktisk hadde jeg en bekjent for noen år siden som røykte en femmer på bøtte på én gang. Han freaket helt ut og blekket i dusjen så moren fant han. Så ble han kjørt på psykiatrisk klinikk med diagnosert "hasj-psykose", noe han nektet plent for selv. Likevel var det diagnosen. Om det er hasj-psykose, må jeg ha hatt det uttallige ganger selv..

Jeg har heller aldri ment at senskader av alkohol kun er forbigående kvalme og hodepine. Hvor har du det fra?

Og en annen ting, du ønsker å få vekk alle rusmidler. Og problemet ligger hos brukeren, tror jeg dette er en ganske naiv tanke. De fleste dyr er rusdyr. Alt har med rus å gjøre og det å få vekk menneskets ønske etter rus er en uendelig operasjon som aldri kommer til å funke. Derfor må det andre metoder til for å gjøre det beste ut av situasjonen. Derfor tror jeg/vi at en eventuell akriminalisering eller legalisering vil være veien å gå. Du sier at vi ikke burde ha flere lovlige rusmidler, men det jeg selv har erfart er at bruk av hasj minker bruken av alkohol. Hadde jeg kunnet velge, hadde jeg uten tvil valgt cannabis over alkohol. Hell, jeg har såsi allerede gjort det og er fornøyd med det! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi trenger aldeles ikke enda et rusmiddel til å forpeste samfunnet vårt med. Forby alkohol og tobakk i samme slengen, sier nå jeg. Makan til unødvendige ting, som gjør MYE mer vondt enn de gjør godt. Tenk over hvor mange skader av ymse slag disse er den indirekte årsaken til.

Argumentet om at man burde legalisere cannabis fordi det er mildere enn våre lovlige rusmidler er latterlig! At en "fæl" ting er lovlig gjør at man burde kunne tillate flere "fæle" ting, HVIS de ikke er fult så "fæle" som de "fæle" tingene som allerede er lovlige fra før av. Da burde man heller forby f.eks. tobakk og erstatte denne med cannabis, hvis cannabis er så mye mildere.

Misforstå meg rett; bruk av rusmidler i seg selv er ikke det jeg kaller for det "fæle". Rusmidler kan være veldig fint hvis bruker er oppegående. Men nå er det nå engang sånn at denne rusmiddelbruken (særlig av alkohol) ofte kommer ut av kontroll slik at samfunnet på det generelle plan blir påført STORE skader. Det "fæle" blir dermed økonomiske/materielle/personlige skader, økt vold/kriminalitet osv.

Å legalisere cannabis vil forhindre at det svarte markedet blomstrer fult så mye, eh? Terrorister og andre mafiosos vil få en slankere pengepung? Så da er det vel bare å legalisere alle ulovlige rusmidler, da knekker vi de kriminelle HELT!

Å tro at legalisering av cannabis ikke vil føre til flere rusmisbrukere vil jeg nesten påstå at er en logisk brist. Å tilgjengeliggjøre rusmidler i enda større grad vil selvsagt føre til at flere begynner å bruke rusmidler, ergo det vil også bli flere rusmisbrukere.

Ja, gjør med kroppene deres nøyaktig hva dere ønsker. Fantastisk! Men da får dere ta konsekvensene når det går galt. Staten pålegger seg selv å hjelpe disse menneskene som ødelegger seg vha sin rusMISbruk. Staten, og alle oss andre som omgås rusmidler på den måten de skal omgås på, må bruke store ressurser på hjelpe disse menneskene. Hvorfor kan ikke disse, og de som får ødelagt helsa si på andre måter som en indirekte årsak av rusen, bare ha det så godt? De valgte det helt selv! Det går ikke ann å bli rusmisbruker ufrivillig. Målet var kanskje ikke å bli det man nettopp kaller for en rusmisbruker, men dette er en mulighet alle er fult klar over da de gang etter gang inntar sitt ønskede rusmiddel med overlegg.

Jobben man gjør for å hele tiden forbedre samfunnet vårt blir bare paradoksal så lenge vi tillater rusmidler (som f.eks. alkohol og tobakk) å ødelegge samfunnet igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Vi trenger aldeles ikke enda et rusmiddel til å forpeste samfunnet vårt med. Forby alkohol og tobakk i samme slengen, sier nå jeg. Makan til unødvendige ting, som gjør MYE mer vondt enn de gjør godt. Tenk over hvor mange skader av ymse slag disse er den indirekte årsaken til.

Men disse rusmidlene er allerede såpass innbarket i samfunnet at det kommer aldri til å skje. Men en fin tanke er det absolutt! :)

Argumentet om at man burde legalisere cannabis fordi det er mildere enn våre lovlige rusmidler er latterlig! At en "fæl" ting er lovlig gjør at man burde kunne tillate flere "fæle" ting, HVIS de ikke er fult så "fæle" som de "fæle" tingene som allerede er lovlige fra før av.  Da burde man heller forby f.eks. tobakk og erstatte denne med cannabis, hvis cannabis er så mye mildere.

Se posten min over.

Cannabis inneholder ikke nikotin, derfor vil det aldri kunne erstatte tobakk.

Å legalisere cannabis vil forhindre at det svarte markedet blomstrer fult så mye, eh? Terrorister og andre mafiosos vil få en slankere pengepung? Så da er det vel bare å legalisere alle ulovlige rusmidler, da knekker vi de kriminelle HELT!

Usaklig innlegg. Poenget er at langerne bruker hasj som et rekrutteringsmiddel for sterkere stoffer. Langerne driter egentlig i hasjen i seg selv. Den er nesten ikke verdt noe og de som ønsker å tjene store penger på langing, velger ikke akkurat hasj som førstestoff for å tjene penger. Det er ikke det som er poenget. Poenget er nettopp det at hasjen blir brukt for rekruttering. Og det er et faktum.

Å tro at legalisering av cannabis ikke vil føre til flere rusmisbrukere vil jeg nesten påstå at er en logisk brist. Å tilgjengeliggjøre rusmidler i enda større grad vil selvsagt føre til at flere begynner å bruke rusmidler, ergo det vil også bli flere rusmisbrukere.

Jepp, det er faktisk en logisk brist. Men alt viser til det motsatte, selv om det ikke virker logisk. Bare se utviklingen i Nederland. Bruken av hasj økte drastisk etter legaliseringen, men etter en stund flatet det ut og per dags dato er det langt færre tunge narkomane enn det er i Norge og andre land. Det er også en logisk brist, men sånn er faktisk situasjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
7. V-by: For å trekke ut det jeg reagerer mest på i det du sier: Og når folk finner ut at staten har drevet vranglære, og finner ut at cannabis ikke er så farlig som staten skal ha det til. Hvordan kan man være sikker på at de snakker sant om andre rusmidler? Du kan ikke være seriøs! Se deg rundt! At du ikke stoler på Staten er en ting, men tror du ikke dine egne øyne?!? Jeg kan ikke si annet enn at jeg blir helt sjokkert over at det finnes slike holdninger enda! Ta deg en måned på Heroin eller Amfetamin og kom tilbake til denne diskusjonen. Fortell meg litt om dine erfaringer! Begynn å omgås misbukere og observer deres liv! Spør dem hvordan det hele startet og hvilke holdninger de hadde når de begynte!

Jepp jeg er seriøs. VG eller DB hadde en artikkel om akkurat dette, der en politimann hadde vert i en klasse og fortalt dem om rusmidler, og denne politimannen, hadde stått og juget. Læreren hadde heldighvis brutt inn, og sagt at politimannen jugde. Denne læreren hadde også relevant utdannelse til å kunne vite hva som var riktig eller ikke.

Staten har også mange ganger sagt at cannabis er det det ikke er.

Og hva har heroin missbrukere med dette å gjøre?

Ikke aner jeg hvorfor noen er så dumme å i det hele tatt prøver heroin, og jeg vil ikke abefalle folk å prøve det.

Det jeg lærte på skolen, var att hasj var et stoff som gjorde deg avhengig av sterkere stoffer, men hvis du mener det er så, kan du godt forklare meg hvordan det er mulig ;)

Man kan si at alle narkomane startet med cannabis, men er det cannabissen sin skyld? Nei.

Det er forbudet sin skyld (satt på spissen).

Når du skal kjøpe cannabis, må du inn i et "kriminelt" miljø som oftest, og kjøpe av en dealer som også kanskje pusher andre ting. En dag så sier han kanskje at du skal få første dosa med etteller anna gratis. Du sier ja, og det var utrolig morro, og kjøper litt til, og litt til, til du plutselig er hekta.

Jeg håper heller ikke at du syntes dagens rusmiddelpolitikk fungerer, da politiet på langt nær greier å holde alle ulovlige rusmidler ute av landet, og flere og flere ruser seg på ulovlige rusmidler hvert år. Nei, jeg synes Norge har en forferdelig dårlig ruspolitikk, i likhet med din rus-politikk!  ;) Et rusmiddel er like usunt om det er lovlig eller ikke og selvfølgelig klarer de ikke å holde ulovlige rusmidler ute av landet! Hvordan skal de klare det, når så mange brukere går rundt med slike holdninger som gjenspeiles her inne? Skal man få et samfunn rusfritt, så må borgerne velge bort rusmiddelet! Grunnen til at det ikke skjer, er at alt for mange trenger rus for å fungere eller for å å sine "time-outs". Hvis din løsning for å få bukt med ulovlige rusmidler er å legalisere dem, så funker jo det greit hvis problemet kun var at de var ulovlige. Jeg skjønner at det ligger mer i dine tanker enn som så, men problemet ligger ikke i lovverket! Det ligger hos brukeren og det er der problemet må tas ved roten! For at noen ikke skal få behov for noe, så må tilgangen stoppes! Hvis hasj ikke var tilgjengelig, så ville ikke denne diskusjonen eksistert! Jeg håper at man en dag kommer dit, men da må folk slutte å etterspørre hasj på vinmonopolet eller å holde etterspørselen oppe! Som sagt, skal de sistnevnte punktene bli en realitet (noe som sikkert er helt utenkelig for deg) så må punkt 1 tre i kraft, nemlig at tilgangen stoppes og da må, igjen, slike som deg være med på at det skal skje!

Hva er vitsen med å ha en politikk som ikke fungerer?

Som du sier, for å ikke få noen til å ruse seg på noe ulovlig, så må det forsvinne helt, og være umulig å få tak i. Det er umulig. Det er umulig å få folk til å velge bort rusen. Som du sier, så er det mange som trenger rus for å fungere eller for å få "time-outs", og er ikke det en grunn til å ha det legalisert? Folk vil ha det!

Å stoppe tilgangen på det, er umulig. Men hvis du vet hvordan det skal gjøres, så versågod og fortell.

Og slike som meg, vil ikke ha cannabisen bort, vi vil selv bestemme hva vi vil ruse oss på, uten å være kriminelle.

Så man kan jo spørre, om det har vert en historie elns med psykiske lidelser i familiene til de du har vert med å hjelpe. Kankskje, kanskje ikke. De pasientene jeg har hatt som har tatt amfetamin, var ikke paranoide før de begynte med stoffet og ikke hadde de noe i deres familie som tydet på at det dreide seg om gener heller! Dette argumentet som "hva som kom først" blir helt tullete å diskutere! Det som er faktum er at alt for mange som bruker rusmidler får en psykisk lidelse! Da er rusmidler en utløsende faktor! Uten rusmidlet så hadde de kanskje vært friske! Joda, det får vi aldri vite, men bruk hodet litt og se for deg hele Norge på en 6 måneders-periode med rusmidler! Tror du mange ville kommet ut av det uten psykiske senskader? For å være helt ærlig, så tror jeg du, og mange andre her inne, hadde fått sjokk hvis du hadde fått opplevd noen måneder som ansatt i akutt-psykiatrien! Mer kan jeg ikke si! Du må nesten oppleve det hvis det skal ha noen virkning. Det at jeg prøver å fortelle deg det, kommer stort sett til å bli pratet bort med den standarde "det kan ikke bevises"-argumentasjonen som florere blant legaliserings-tilhengerne. Gå selv inn og se på baksiden av medaljen! Selv om du ikke går ut fra en slik erfaring med papirer full av statistikk og forskningsresultater, så kommer du nok til å ha nok erfaringer og opplevelser til å kunne bruke vettet ditt til å konkludere med: "Hjelp, kan det gå så galt? Skal det så lite til? Wow, de var jo akkurat slik som jeg er nå før de begynte med rus"... Internett og media kan ALDRI gi deg den informasjonen som livet og dine egne øyne kan gi! Det nemlig livet som er realiteten, ikke statistikk og forskning! Så, oppsøk heller realiteten, istedet for å lese om den i ulike fremstillinger!

Nå pratet ikke jeg om amfetamin, men om cannabis.

Amfetamin, og cannabis er to forskjellige rusmidler, som fungerer på hver sin måte, og jeg vet ikke nok om det rusmiddelet, til at jeg skal si noe om det.

Og hvorfor skal jeg se for meg hele norge på en 6 måneders på rus? Det er noe som absolutt aldri kommer til å skje.

Og etter det jeg skjønner, så virker det for deg at en eventuell legalisering av rusmidler, er verdens undergang.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article219300.ece

Fører ikke til sterkere stoffer

Fekjær avviser fullstendig den såkalte trappetrinnsteorien. Hasj fører ikke til sterkere stoffer.

- Over 300.000 nordmenn har brukt hasj en eller annen gang. Det er absolutt usunt og ikke å anbefale, men svært få av disse er blitt sprøytenarkomane, påpeker han.

- Det er flere som går over fra sykkel til motorsykkel enn fra hasjbruk til sprøytenarkomani, sier overlegen, med 30 års erfaring fra rusproblematikken

Etter hans oppfatning er det alkohol som fører til sterkere stoffer.

- Alle undersøkelser om ungdoms rusmiddelbruk er entydige. Det er ungdom som drikker mye alkohol fra før, som begynner med hasj. Alkohol synes å være rekrutteringsstoffet, og det er gjennom alkoholbruk at en blir hasjbruker, sier Fekjær til NTB.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/10/15/479792.html

Færre røyker hasj hvis det blir lovlig

600 000 færre cannabisbrukere på tre år etter liberalisering i England og Wales.

Myndighetene forklarer den markante nedgangen i cannabismisbruket med at folk er blitt mer oppmerksomme på at stoffet kan utløse psykiske problemer, eller at folk har byttet ut cannabisrusen med et tyngre alkoholinntak. Det finnes rapporter som støtter dette.

Dette er det jeg gidder å bla fram nå

Til avslutning: For hver 100 rusmisbruker (inkl. hasj) jeg var med å behandlet i psykiatrien, var det 1 alkoholiker med samme behandlingsbehov! Hva forteller det?

9177841[/snapback]

Pga missbruk.

Er sikker på at flere av disse missbrukerne selv kanskje har hatt lyst til å slutte, men har ikke turt å søke hjelp før det er for sent.

Noen hadde garantert fått psykiske plager uansett, mens andre fikk det pga rusmiddelet.

Mange av disse missbrukerne har også startet med rusmidlene som mindreårige. Er du 13 år, skal du ikke ruse deg i det hele tatt. Rusmidler ikke sunt, spesielt ikke for noen som er så unge. Når folk begynner å ruse seg i så ung alder, skjer det i det fleste tilfeller noe med folkene.

Dealeren spør ikke etter legg, det vil utsalgsstedene gjøre, hvis det blir regulert.

Folk er forskjellige, har forsakjellige meninger osv... Dette skal folk fortsatt få lov til å ha, men frihet over seg selv, skal ingen få ha ?

Det er ingen som bestemmer at jeg skal ha i meg det og det rusmiddelet, det er noe jeg som et individ bestemmer selv, Og det blandet med den riktige infoen om stoffet, så vil folk selv bestemme om de vil ta den risken. Tør de ikke ta risken, så får de da holde seg unna rusmiddelet. Værre er det ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...