Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Eh, her bruker han et argument som taler for legalisering, for cannabis blir man ikke kvitt med å sende folk i fengsel, gi dem kjempebøter og ta fra dem retten til å oppdra egne unger.

Åpenbart et godt argument for legalisering, men så lenge det faktisk er ulovlig så er det også et godt argument for hvorfor man ikke skal bruke hasj.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eh, her bruker han et argument som taler for legalisering, for cannabis blir man ikke kvitt med å sende folk i fengsel, gi dem kjempebøter og ta fra dem retten til å oppdra egne unger.

Åpenbart et godt argument for legalisering, men så lenge det faktisk er ulovlig så er det også et godt argument for hvorfor man ikke skal bruke hasj.

Men det er ikke det vi diskuterer i denne tråden

Lenke til kommentar
Eh, her bruker han et argument som taler for legalisering, for cannabis blir man ikke kvitt med å sende folk i fengsel, gi dem kjempebøter og ta fra dem retten til å oppdra egne unger.

Åpenbart et godt argument for legalisering, men så lenge det faktisk er ulovlig så er det også et godt argument for hvorfor man ikke skal bruke hasj.

Så absolutt ikke! Hvis man ønsker en legalisering er dette den eneste måten å bidra til legaliseringen på. Det er så stor fokus på cannabis, ikke kun fordi det er relativt lite skadelig, men også fordi det er så mange som bruker det.

Lenke til kommentar
Neppe :)

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3084119.ece

 

Spør de utenfor Oslo S du liksom. Tror han alle som røyker ender opp der? Tror han at heroinistene ikke hadde vært hadde det ikke vært for cannabis?

 

Er vedkommende stokk dum?

 

Jeg hater slike propagandafyllte folk som ikke klarer å tenke selv

 

Kjente datteren til Stølen når jeg gikk på barneskolen, så jeg kan skrive under på at Kåre er en ultrakonservativ type ut i fra hva jeg kan huske fra de gangene jeg var på besøk hos de.

Lenke til kommentar

Talskvinnen for NORMAL i trøbbel igjen.

I mine øyne et feilsteg av NORMAL å ha Maria Eliassen som talskvinne. Altså, hun fronter ikke NORMALs sak på en positiv måte på grunn av at det virker mest som om hun er der fordi hun er heit og datteren til Åge.

 

Men at snuten gidder å bruke fire mann på dette er litt sjokkerende. Nok engang viser det seg at å ta en røyker er verdt ressurser mens i mellomtiden gidder de ikke sende patruljer hvis du blir rundstjelt.

 

Oh well.

 

EDIT: typos

Endret av Strindmo
Lenke til kommentar

Det der går ikke an. Marc Emery fungerer til dels for Canada fordi Canada allerede har en så enorm cannabiskultur, men til og med han blir ofte sett på mer som en morromann enn en seriøs aktivist. Det er jo helt latterlig at de som skal fronte et godt bilde av cannabis går rundt og er høye på intervju når Norge er et slikt konservativt land som det er (hvertfall på mange områder). NORMAL trenger frontfigurer som er for legaliseringen av alle de rette grunnene, fru Eliassen reflekterer på ingen måte de holdningene NORMAL burde ha.

 

EDIT: Ikke det at det ikke var helt forbanna latterlig av politiet å gjøre det der, helt klart en heksejakt, men det å være beruset på et intervju som skal fremme cannabissaken er i utgangspunktet idioti.

Endret av EloX
Lenke til kommentar

Som Ingvar Ambjørnsen så fint sa det i Sommeråpent en gang for noen år tilbake,

han var i høyeste grad mot legalisering av Cannabis i Norge. Hvorfor? Jo, hvis staten skulle ta over produksjon og/eller evt, import av røkesakene så ville det garantert ha blitt -sitat: "rævva"- kvalitet på saker og ting.

 

Hvorfor legalisere det egentlig? Med mindre man misbruker stoffet i stor skala skal man også være god hvis man presterer å bli tatt. Legalisering har jeg ingen tro på for det bringer svært liten reell nytte med seg som må være tilstedeværende for at samfunnet skal akseptere dette. Heroinproblematikken kommer nok da i første rekke og ikke noen sutrende hasjrøykere.

 

Å innføre en toleranse for småskalabruk er nok noe som heller burde vurderes.

Lenke til kommentar

Ganske god hvis man skal bli tatt? Handler bare om å være på feil sted til feil tid det. Må alltid handle inn nytt en gang i blant, da må man innom tyngre miljøer hvis man er en cannabis purist. Og de tyngre miljøene er ganske godt utsatt for raid i tide og utide, så det stemmer nok ikke.

Lenke til kommentar

Det er idioti å straffe mennesker for cannabisbruk i utgangspunktet. Det er en uting på lik linje som sodomilover og burde bli fjernet, om så av prinsipp!

 

Hvis du virkelig ønsker praktiske grunner til en legalisering kan jeg forsikre deg om at kvaliteten og sikkerheten på cannabis kommer til å øke betraktelig. Det som er mest skremmende med cannabisen i senere tid er nedgangen i CBD (cannabidiol) nivåer. Cannabidiol er et veldig nyttig stoff som blant annet blir vurdert brukt til å behandle brystkreft, og har mange ettertraktede egenskaper. Det motveier også tydeligvis noe av den psykoaktive effekten ved THC, noe som gjør cannabisrusen mer stabil og behagelig. Kriminelle kjellerbønder på Marocco kommer ikke til å bry seg om dette, hvordan du tror at cannabisen kommer på noen som helst måte til å bli bedre ved hjelp av en kriminalisering skjønner ikke jeg helt. Se på alkoholindustrien.

 

For øyeblikket er det største helseproblemet rundt cannabis selve røyken man inhalerer. Man røyker jointer uten ordentlige filter og fordi man trekker røyken dypere og holder den nede lengre skader dette ekstremt mye mer enn vanlig tobakkrøyk. Den eneste måten man kan regulere nivåene på cannabisen, få folk til å røyke jointer med ordentlig filter på og den eneste måten man kan opplyse befolkningen om de faktiske farene rundt cannabisbruk er ved en legalisering.

 

Videre slipper vi blandingen av de lette og tunge stoffmarkedene som bidrar unødvendig mye til denne gateway effekten. Det er mye lettere å ta steget ned til det mildere og ulovlige rusmiddelet cannabis enn det er å ta steget opp til det sterkere og ulovlige methamfetamin eller lignende.

 

Jeg kan sikkert nevne en hel haug av lignende argumenter som jeg føler er ganske sterke, men for min del er det nok at det er både hyklersk og umoralsk av staten å straffe mennesker for bruk av cannabis når dette gjør mindre skade på dem, på familiene deres og på samfunnet enn det en alkoholbruker gjør. På grunn av kulturelle grunner og den lovlige statusen blir også alkohol ansett som et akseptert rusmiddel i sosiale sammenhenger, mens cannabis blir ofte sett på som et narkotikum. Dette er på grunn av Norges irrasjonelle og absurde klassifiseringssystem. De som satt opp lovverket hadde hvert fall aldri vært borte i toksikologi, det kan jeg love deg!

Endret av EloX
Lenke til kommentar
Hvorfor? Jo, hvis staten skulle ta over produksjon og/eller evt, import av røkesakene så ville det garantert ha blitt -sitat: "rævva"- kvalitet på saker og ting.

 

Anbefaler deg å se dokumentaren jeg postet i ett innlegg over, så ser du hvor nøye den lisensierte dyrkeren i Canada er med kvaliteten.

 

For å sammenlikne et lovlig utsalgssted, kan vi ta Vinmonopolet som ett eksempel, hvor sikker kvalitet og riktig alkohol prosent på produktene er høyt prioritert. Det samme kan gjøres med cannabis produkter.

 

Hasj og marihuana på det illegale markedet er allerede så "rævva" som det kan bli, skal man ha god kvalitet må man kjenne noen som dyrker selv på hobby basis, men de selger sjeldent til andre enn bestevenner.

Lenke til kommentar
Ganske god hvis man skal bli tatt? Handler bare om å være på feil sted til feil tid det. Må alltid handle inn nytt en gang i blant, da må man innom tyngre miljøer hvis man er en cannabis purist. Og de tyngre miljøene er ganske godt utsatt for raid i tide og utide, så det stemmer nok ikke.

Tja, med mindre man har behov for flere hekto i slengen så er det nok sjeldent man behøver å stikke nesen sin inn i de tyngre miljøer, hva du enn definerer de som. Du har rett i at risikoen er tilstede, men hvis man bruker det man måtte ha av fornuft så er sjansen for at nettopp du skulle dumpe oppi en razzia svært liten.

 

Jeg synes iallefall risikoen er så liten at det for min del ikke ville være hensiktsmessig med en legalisering eller lignende for at jeg som tenkt cannabisbruker skulle være fornøyd og fri for en evt. politiangst.

 

Fordelene med total legalisering kan sikkert være mange, en av de største ville nok vært å frata de kriminelle miljøene råderetten over importen og den tyngste distribusjonen av stoffet, men ulempene det fører med seg ville sannsynligvis vært flere.

 

Elox/Svedge:

Det jeg nevnte om statlig kontrollert produksjon av Cannabis var noe humoristisk ment, selv om det kanskje ikke kom til uttrykk.

 

Hasj og marihuana på det illegale markedet er allerede så "rævva" som det kan bli, skal man ha god kvalitet må man kjenne noen som dyrker selv på hobby basis, men de selger sjeldent til andre enn bestevenner.

Det kan godt være sant, siste jeg så etter er noen lange år siden nå ;)

Endret av Ohlja
Lenke til kommentar

Hvis du røyker regelmessig og vil ha skit som ikke er bøffa med gress og sand bør man kanskje komme seg litt opp i systemet og vekk fra akerselva for å si det sånn. Og jo, det skal ikke mer enn litt uflaks til før man møter et raid. Snuten kommer hjem til folk. La oss si du møter kjøpmannen ute og blir med han hjem for en handel og... BÆNG, der sitter snuten, du får sitte på glattcelle og forelegg for whatever snuten har lyst til å denge på deg.

Lenke til kommentar

Ulempene er spekulert økt forbruk. I de landene som har avkriminalisert (eller åpnet coffeeshops) er nivåene av forbruk og misbruk på både cannabis og andre rusmidler betraktelig mye lavere enn de i land med en streng ruspolitikk.

 

Hvis du har noen andre ulemper på lur som jeg ikke har hørt om så for all del, føy de til! :)

 

EDIT: Portugal har forresten opplevd en nedgang i bruk av illegale rusmidler siden deres avkriminalisering i 2001.

Endret av EloX
Lenke til kommentar

Nei, kanskje det ikke finnes flere ulemper ved å legalisere nok et rusmiddel som kan benyttes i tide og u-tide?

Nå som ruspolitikken er katastrofal og flere enn noen sinne sliter med enorme problemer grunnet rus så skal alt på død og liv legaliseres? Ikke for å virke moraliserende og snusfornuftig på noen måte, jeg har hatt mine mengder med svin på skauen jeg og, men Hasj er på linje med alkohol et ikke helt ufarlig rusmiddel.

 

Det finnes nok av solskinnshistorier rundt litt smårøyking en sommerkveld, men antallet som faktisk har fått store skadevirkniger pga sin omgang med Hasj er store. Det ser ut som at mange glemmer at dette stoffet faktisk kan frembringe/forsterke psykoser, angst og Scizofreni for å nevne noe.

 

Signaleffekten et samfunn med en legal flyt av rusmidler gir til kommende generasjoner vil heller ikke være spesielt positiv. Mange velger forhåpentligvis å ikke prøve Hasj, Amfetamin etc nettopp fordi det er illegalt, men når Hasj skal behandles på lik linje med Alkohol, med 18års grense og bortimot fri flyt kan jeg aldri tenke meg at forbruket vil gå ned, eller for den saks skyld holdes ved like.

 

Nedgang i bruk av illegale rusmidler kan forekomme uansett, jeg betviler derfor at det ene og alene skyldes større tilgang på Cannabis.

 

Vi kan da ikke være så naive at vi ikke ser, eller er villige til å se at en evt legalisering også vil by på haugevis med utfordringer og nye problemer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...