Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke vært borti noen undervisning angående rusmidler før på tredje året på videregående, da i Sosiologi faget. Til og med her var det masse feilinformasjon, jeg måtte blant annet rette læreren min da han sa at khat, cannabis og mange andre rusmidler var ulovlige fordi de var narkotiske stoffer. Kokain, amfetamin, opiater og andre tunge stoffer fikk usedvanlig lite oppmerksomhet i forhold til cannabis, ecstasy og andre rusmidler som blir definert som lette rusmidler. Alkohol ble derimot såvidt nevnt.

 

Stod dette i lærebøkene? Jeg har nemlig fått en ganske så fiks idé! Om det står i lærebøkene, og vi kan bevise feil og mangler som er vesentlig i lærebøkene, så burde vell det være verdig et klagebrev til utdanningdirektoratet? Nå ja, det bryr de seg sikkert ikke om. Men hva om vi oppfordrer alle her på forumet som er for en legalisering til å sende gjentatte klagebrev hvor eventuelle feil og mangler blir pekt ut? Får vi herja opp en stor nok strøm av brev, så må jo dette ha en eller annen effekt? (Med brev så mener jeg selvfølgelig e-post, det er vell ikke så mange her som benytter seg av den gamle metoden lenger?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kikket gjennom lærerboka og den var faktisk usedvanlig objektiv, den informasjonen var fra et hefte vi fikk av lærer. Jeg fant for øvrig heftet og her er noen av effektene som står opplistet ved cannabis:

 

For å forklare fargene. Det jeg har markert rødt er det som rett og slett er feil, det er enten løgn, myter eller hypoteser uten noe vesentlig grunnlag. Det som er markert blått er enten misledende, tvilsomt eller feilrepresentert fakta. Uthevet tekst er det som faktisk sto i heftet og vanlig skrift er det jeg har kommentert til de som ikke er like store svettnerder som meg :p.

  • Cannabis har en todelt effekt:
    - sentraldempende ved små doser (rolig, avslappa, lattermild, sløv)
    - Hallusinerende ved større doser (forandrer tidsoppfatning, sansebedrag, kvalme, følelse av trykk i hodet, svimmelhet, tørr munn, raskere hjerteslag, blodkar utvider seg, synkende blodtrykk)
  • Angst og panikkreaksjon
  • Nedsatt korttidsminne - Under rus
  • Langtidsbruk -> Sløv, umotivert, likegyldig, apatisk, mangel på konsentrasjon, tåler ikke skuffelser - Det såkalte Amotivasjonssyndromet er noe som WHO har sagt at det ikke finnes noen medisinsk basis for å si at eksisterer.
  • Energitapping - Dette er bare løgn eller ment under rus, noe som er veldig subjektivt.
  • Kan gi langvarig reduksjon av hjernens funksjoner (hukommelse, innlæring, konsentrasjon) - Nei, i motsetning til alkohol dreper ikke cannabis hjerneceller og hemmer ikke hjernens funksjon så lenge man er edru.
  • Fare for å utvikle kronisk bronkitt, luftveisinfeksjoner og lungekreft - Lungekreft spekuleres det rundt. Man har fortsatt ikke funnet at cannabis direkte forårsaker lungekreft, selv om dette ikke ville overrasket meg siden man faktisk inhalerer røyk.
  • Langvarige depresjoner (THC-produkter lagrer seg i hjernen over tid) - Absolutt ikke. THC "produktene" er inaktive fordi THC lagrer seg i fettet. Det fører ikke til depresjoner og har ingen andre funksjoner. Dette er grunnen til at man kan teste positivt på cannabis så lenge etter bruk. Det som er referert til er misbruk og det samme kan sies om sjokolade, jordbær eller leverpostei.
  • Tegn på avhengighet: Må røyke for å kunne sove, føler et sug etter stoffet hele tida - Det samme kan sies om sjokolade, jordbær eller leverpostei. Psykologisk avhengighet kan ikke bli kvantifisert og er helt og holdent subjektivt.
  • Fysiske og psykiske abstinenser - Disse er veldig milde. Lett irritabilitet, mangel på appetitt (ting smaker ikke så godt lenger), rastløshet og søvnløshet er vanlige symptomer.
  • I Norge er marihuana ("pot", "gress") relativt sjeldent

 

Merk at dette er hva som læres bort ved tredje året studiespesialiserende i Norge.

Needless to say, det var en sosiologilærer som fikk høre det :roll:.

Lenke til kommentar

Ikke energitap, og ikke nedsatt korttidsminne? Hm. Vet ikke om jeg kan si meg enig der, egentlig. Det spørs selvfølgelig på graden av bruk, som de fleste andre negative effekter av rusmiddelet.

 

(Og joda, er på legaliseringslaget) :)

 

edit: Lykke til Svedge, you can do it :)

Endret av genser
Lenke til kommentar

genser, da må du vise til noen kilder på det. Korttidsminne og energitap er effekter av selve rusen. Hvis du snakker om mennesker som røyker daglig så er det vel kanskje ikke så rart da de til enhver tid er rusa til en eller annen grad. Hvis man så slutter å bruke cannabis i 2-3 dager har man ikke nedsatt hukommelse eller gått i gjennom et "energitap" som er relativt for andre mennesker som har hatt så og si det samme aktivitetsnivået og den samme livsstilen som deg, og ikke har røyket cannabis før.

 

Resultater av ting du gjør under rusen kan ikke påføres rullebladet til selve rusmiddelet.

 

EDIT: Og ja, lykke til Svedge!

Endret av EloX
Lenke til kommentar

Som sagt så er dette avhengig av forbruket, selvfølgelig. Poenget mitt er at om en som har et høyt forbruk, det jeg vil klassifisere som misbruk, slutter å røyke noen dager så vil personen merke økt grad av kortidsminne og økt våkenhet og, med ytterligere tid, økt energi. Jeg er forøvrig enig i at man ved daglig røyking til en viss grad er konstant ruset, så vi er nok egentlig ganske enige :)

 

Er og enig i at negative effekter ved misbruk ikke bør telle sterkt som argumenter mot fornuftig bruk av rusmiddelet.

Lenke til kommentar
Verre å være en daglig stoner enn alkis hvertfall. Så det er ganske enkelt å motsi argumentet.

Ville tørre å motsi det :)

Har ikke røyka daglig eller noe i den dur, har heller ikke vært 'alkis'.

Men jeg har sett forskjellen og jeg tror jeg heller ville vært stoner da de har en viss livskvalitet, i alle fall de jeg kjenner.

Lenke til kommentar
"Sløv, umotivert, likegyldig, apatisk, mangel på konsentrasjon"

Dette er jo symptomene på nikotin abstinenser, akkurat slik jeg føler meg nå på 2. dagen uten nikotin.

:woot:

Meget interessant. Kanskje det bare er folka som bruker tobakk i mekket som får det såkalte "a-motivasjonssyndromet" og dette kun skyldes nikotinen fordi mange av dem ikke bruker tobakk utenom? Bør undersøkes nærmere av forskere.

Lenke til kommentar

Tror dere SERIØST at samfunnet kommer til å bli bedre enn om vi legaliserer cannabis? Økt tilgang = økt forbruk, og da får en masse folk til å røyke daglig, noe som fører til økt passivitet og sløvhet. Spør dere en nesten hvilken som helst ex- narkoman ville han ha sagt plent NEI til legalisering av cannabis.

De fleste som er for legalisering virker for meg å basere meningene sine bare ut ifra sine egne ønsker og behov, fremfor å tenke på hva det faktisk ville ha gjort med flesteparten av folket.... Jeg røyker selv innimellom, og selv om jeg vet at cannabis ikke er så farlig i seg selv for folk flest, vet jeg at dersom det hadde blitt legalisert, ville utdanningsnivået i landet synket betraktelig. Det er altfor lett å bli daglig forbruker av cannabis, noe som er svært uheldig for ens egen utvikling etter min mening :whistle:

Lenke til kommentar
Tror dere SERIØST at samfunnet kommer til å bli bedre enn om vi legaliserer cannabis? Økt tilgang = økt forbruk, og da får en masse folk til å røyke daglig, noe som fører til økt passivitet og sløvhet. Spør dere en nesten hvilken som helst ex- narkoman ville han ha sagt plent NEI til legalisering av cannabis.

De fleste som er for legalisering virker for meg å basere meningene sine bare ut ifra sine egne ønsker og behov, fremfor å tenke på hva det faktisk ville ha gjort med flesteparten av folket.... Jeg røyker selv innimellom, og selv om jeg vet at cannabis ikke er så farlig i seg selv for folk flest, vet jeg at dersom det hadde blitt legalisert, ville utdanningsnivået i landet synket betraktelig. Det er altfor lett å bli daglig forbruker av cannabis, noe som er svært uheldig for ens egen utvikling etter min mening :whistle:

 

Sett på Nederland? Hvor mange ganger skal det nevnes? Nederland har ikke like mange røykere som Norge (altså i forhold til innbyggere, værst er england)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Drug_policy_of_the_Netherlands. Se under "The results of drug policy in Netherlands"

Lenke til kommentar

Hehe. Den gateway drugretorikken er så håpløs at jeg ikke har ord for det. Dessuten er den direkte feil. I den grad det finnes noe gateway drug så er det alkohol. Jeg tør vedde på at mer enn 99,999 % i Norge som har prøvd hasj, har prøvd alkohol før de har prøvd hasj. Dersom man skal skremme med denne håpløse gatewayretorikken så må den først og fremst gå på bruk av alkohol og ikke hasj, dog burde ikke slik tåpelig retorikk bli brukt i det hele tatt.

Endret av Geir M
Lenke til kommentar

Er man usikker på intensjonen ved en tråd eller innlegg som sådan, skal man rapportere og ikke kommentere. På bakgrunn av dette forsvant ’8’ innlegg. Glem ikke å også ha respekt for den eller de med et annen erfaring enn en selv. Kommenter og still spørsmål ved det man ikke forstår, men da på en saklig og skikkelig måte.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding".

 

:)

Lenke til kommentar
Tror dere SERIØST at samfunnet kommer til å bli bedre enn om vi legaliserer cannabis? Økt tilgang = økt forbruk, og da får en masse folk til å røyke daglig, noe som fører til økt passivitet og sløvhet. Spør dere en nesten hvilken som helst ex- narkoman ville han ha sagt plent NEI til legalisering av cannabis.

De fleste som er for legalisering virker for meg å basere meningene sine bare ut ifra sine egne ønsker og behov, fremfor å tenke på hva det faktisk ville ha gjort med flesteparten av folket.... Jeg røyker selv innimellom, og selv om jeg vet at cannabis ikke er så farlig i seg selv for folk flest, vet jeg at dersom det hadde blitt legalisert, ville utdanningsnivået i landet synket betraktelig. Det er altfor lett å bli daglig forbruker av cannabis, noe som er svært uheldig for ens egen utvikling etter min mening :whistle:

Enhver tidligere narkoman vil ikke si nei til legalisering. Veldig mange, deriblant lederen for FHN, er tidligere narkotika-misbrukere og ønsker en avkriminalisering og/eller en legalisering. Grunnen til dette er at det er INGEN som får noe som helst ut av at de narkomane blir sendt i fengsel for besittelse. De trenger behandling, ikke fengseslsstraff. Når du til og med sier at det ikke er noe galt med cannabis, men fortsatt ønsker å holde det kriminalisert er det noe som skurrer hos meg. Mener du virkelig at det er RETT at unge menn og kvinner får bøter og blir sendt i fengsel for cannabis, for en ting som du ikke sier det er noe som helst galt med?

 

Det å si at vi gjør dette kun for eget bruks skyld blir det samme som å si at alle forkjempere for homofilt ekteskap, homofil adopsjon, you name it, er alle homofile som ønsker å gifte seg og adoptere.

 

For meg er det viktigere å beskytte uskyldige mennesker fra urettferdighet og forfølgelse enn å beskytte fremtidige misbrukere fra seg selv. Men hvis du virkelig tror at the ends justify the means så kan vi jo sette i gang å kriminalisere fast food, tobakk, og det som værre er siden dette fører til ganske mye helvete i samfunnet vårt i dag og mange mennesker misbruker det.

Endret av EloX
Lenke til kommentar
Neppe :)

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3084119.ece

 

Spør de utenfor Oslo S du liksom. Tror han alle som røyker ender opp der? Tror han at heroinistene ikke hadde vært hadde det ikke vært for cannabis?

 

Er vedkommende stokk dum?

Åh herregud. Sitter vi virkelig her og setter i gang en 38 år gammel mislykka amerikansk politikk inn i praksis? Det skremmer meg at det ikke er fagfolk med en utdannelse innenfor rusmidler som bestemmer dette, hvordan i alle dager er politiet eller politikerne kvalifisert til å si hvilke rusmidler som er værst. De markedene som blir bekjempa er cannabis og khat! En joint er noe mellom en kopp kaffe og en øl, mens khat er enda mindre skadelig enn det igjen. Disse er de vi ønsker å ta. Hva med amfetamin, kokain og heroin dealere? Jeg ser INGENTING om de harde stoffene, ikke en jævla drit. Det her gjør meg virkelig forbanna! :thumbdown:

Lenke til kommentar

 

Jeg har kikket gjennom lærerboka og den var faktisk usedvanlig objektiv, den informasjonen var fra et hefte vi fikk av lærer. Jeg fant for øvrig heftet og her er noen av effektene som står opplistet ved cannabis:

 

For å forklare fargene. Det jeg har markert rødt er det som rett og slett er feil, det er enten løgn, myter eller hypoteser uten noe vesentlig grunnlag. Det som er markert blått er enten misledende, tvilsomt eller feilrepresentert fakta. Uthevet tekst er det som faktisk sto i heftet og vanlig skrift er det jeg har kommentert til de som ikke er like store svettnerder som meg :p.

  • Cannabis har en todelt effekt:
    - sentraldempende ved små doser (rolig, avslappa, lattermild, sløv)
    - Hallusinerende ved større doser (forandrer tidsoppfatning, sansebedrag, kvalme, følelse av trykk i hodet, svimmelhet, tørr munn, raskere hjerteslag, blodkar utvider seg, synkende blodtrykk)
  • Angst og panikkreaksjon
  • Nedsatt korttidsminne - Under rus
  • Langtidsbruk -> Sløv, umotivert, likegyldig, apatisk, mangel på konsentrasjon, tåler ikke skuffelser - Det såkalte Amotivasjonssyndromet er noe som WHO har sagt at det ikke finnes noen medisinsk basis for å si at eksisterer.
  • Energitapping - Dette er bare løgn eller ment under rus, noe som er veldig subjektivt.
  • Kan gi langvarig reduksjon av hjernens funksjoner (hukommelse, innlæring, konsentrasjon) - Nei, i motsetning til alkohol dreper ikke cannabis hjerneceller og hemmer ikke hjernens funksjon så lenge man er edru.
  • Fare for å utvikle kronisk bronkitt, luftveisinfeksjoner og lungekreft - Lungekreft spekuleres det rundt. Man har fortsatt ikke funnet at cannabis direkte forårsaker lungekreft, selv om dette ikke ville overrasket meg siden man faktisk inhalerer røyk.
  • Langvarige depresjoner (THC-produkter lagrer seg i hjernen over tid) - Absolutt ikke. THC "produktene" er inaktive fordi THC lagrer seg i fettet. Det fører ikke til depresjoner og har ingen andre funksjoner. Dette er grunnen til at man kan teste positivt på cannabis så lenge etter bruk. Det som er referert til er misbruk og det samme kan sies om sjokolade, jordbær eller leverpostei.
  • Tegn på avhengighet: Må røyke for å kunne sove, føler et sug etter stoffet hele tida - Det samme kan sies om sjokolade, jordbær eller leverpostei. Psykologisk avhengighet kan ikke bli kvantifisert og er helt og holdent subjektivt.
  • Fysiske og psykiske abstinenser - Disse er veldig milde. Lett irritabilitet, mangel på appetitt (ting smaker ikke så godt lenger), rastløshet og søvnløshet er vanlige symptomer.
  • I Norge er marihuana ("pot", "gress") relativt sjeldent

Merk at dette er hva som læres bort ved tredje året studiespesialiserende i Norge.

Needless to say, det var en sosiologilærer som fikk høre det :roll:.

 

 

 

Da er det vell ikke så mye å gjøre der om bøkene allerede er objektive.

 

Men idag leste jeg noe som fikk det til å skjære seg i i hjertet mitt.

 

Krig mot narkotika i Norge

 

Jeg blir rett og slett forbanna over at mennesker med et helse problem som dette skal forfølges av politiet. Jeg tviler ikke på at med nok resurser så klarer politiet å senke bruket betydelig. Det man ikke tenker på er alle menneskene som får livene sine ødelagt i denne prosessen. Når skal det gå opp for folk at narkotika politikken er umenneskelig? Nei, nå skal det altså satses mer på dette. Staten bevilger 60 millioner til politiets krig mot narkotika i Oslo. Det skal gå hardt utover både kjøper og selger sier Kåre Stølen, stasjonsjef på Grønland. Bøtene skal høynes, det skal vurderes om folk som blir tatt for slag og kjøp også skal miste omsorgen for sine barn. Ser ikke politiet og staten hvor mange liv de ødelegger på denne måten?

 

Nå vender jeg meg til forumets brukere, hva er det vi kan gjøre? Kan vi ikke sette igang en informeringkampanje eller noe lignende i sommer? Protester? Noe? Jeg synes det er forkastelig at vi skal bruke så mye av skattepengene våre på å forfølge uskyldige mennesker. Det er det 21 århundres hekseprosesser, rusmisbrukere er vår tids kjettere. Dette er de konservatives korstog mot forandring og opplysning. Narkotika problemet er et sentralt problem i samfunnet, og enda så er man ikke villig til å legge om en 44 år gammel politikk som ikke har vist seg annet enn ubrukelig og pirrende på kriminaliteten. Nei, man satser heller enda hardere på den. Nå er det snart på tide at noe skjer her i Norge også!

Lenke til kommentar
–Å kjøpe litt hasj er da ganske udramatisk?

 

–Er det? Spør de slitne brukerne utenfor Oslo S hvor de begynte. Alle begynte med hasj og svakere stoffer!

Ja, hasj er skyld i det at folk bruker heroin.

 

I tillegg er hasjsalget med på å finansiere organisert kriminalitet.
Eh, her bruker han et argument som taler for legalisering, for cannabis blir man ikke kvitt med å sende folk i fengsel, gi dem kjempebøter og ta fra dem retten til å oppdra egne unger. Endret av Mikachu
Lenke til kommentar
–Å kjøpe litt hasj er da ganske udramatisk?

 

–Er det? Spør de slitne brukerne utenfor Oslo S hvor de begynte. Alle begynte med hasj og svakere stoffer!

Ja, hasj er skyld i det at folk bruker heroin.

Spør man dem hva slags rusmiddel de prøvde først, så er nok svaret Alkohol.

Det er vel også en veldig stor andel av nordmenn som drikker alkohol jevnlig. Hvorfor er ikke disse narkiser?

 

Lurer også på hvorfor ikke Nederland er fullt av narkomane, siden det er lovlig å røyke der...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...