Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er du sikker på det? Jeg mener å huske at de ikke hadde lov til å ha mer enn 5g inni coffe shopen av gangen siden dette går over det som det er tillatt å ha for å ikke bli ansett som "possession with intent". Mulig jeg tar feil selvfølgelig, men makes sense etc...

Lenke til kommentar

Står i aftenposten i dag at grensen for coffeshops er 500g. Grensen for privatpersjoner er 5g.

 

Står forøvrig at antallet coffeshops i sentrum skal halveres, og alle som ligger mindre enn 250 meter unna nærmeste skole skal nedlegges. Endringer ang. prostitusjon også, men det får bli en annen tråd :)

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, tanken var jo gjerne at siden det kun er lov til å ha 5g på seg til eget bruk har heller ikke coffee shop-"attendanten" lov til å ha mer enn 5g heller. Forestilte meg at de beholdt det utenfor coffeeshopen eller noe lignende, men jeg har sikkert bare misforstått. Poenget var hvertfall at de ikke er legalisert i Nederland, men dekriminalisert. Det er fortsatt ulovlig på papiret å selge hvis jeg har forstått det riktig, men politiet ser bare en annen vei.

Lenke til kommentar

5 gram per person per dag er fortsatt veldig mye. Hvis noen faktisk røyker så mye så er de nok rimelig fjerne på heltid. Men syns vi burde gjøre det samme i Norge som i Nederland. Det fungerte godt i Nederland, og Nederland har mye mindre narkotikarelaterte problemer, så hvorfor ikke?

Lenke til kommentar

Hvorfor gjøre som Nederland når vi har mulighet til og gjøre det enda bedre og sette ett eksempel for resten av verden.

 

Fullstendig legalisering med statlig eide institusjoner som utvikler "trygge" strains, dyrker for salg, forsker på skadeeffekter og bidrar med hjelp til de som måtte ha problemer i forhold til cannabis pengene kommer fra brukerene så tilbudet må samsvare med inntektene.

 

En av hovedgrunnene til at Nederland statistisk sett har mindre narkotikarelaterte problemer ligger i definisjonen av hva ett narkotikarelatert problem er.

Om en person blir tatt med 5g i Norge, kommer personen inn i statestikken.

Samme tilfelle i Nederland blir ikke tatt med i noen statestikk fordi det ikke er sett på som ett problem.

Endret av Hoon
Lenke til kommentar
5 gram per person per dag er fortsatt veldig mye. Hvis noen faktisk røyker så mye så er de nok rimelig fjerne på heltid.

Hja, det virker helt fjernt :) Kjenner ingen som er i stand til å konsumere så mye, og tipper det er tatt høyde for at et normalt brukermønster er å røyke sammen med flere.

 

Alene røyker man smuler, kanskje toppen 1g/dag - men litt av poenget med hasj IMO, er at man ikke røyker hver dag fordi virkningen avtar ved daglig bruk. Hvis man skjønner det så ser en også at høyt forbruk er å "kaste penger ut av vinduet", og modererer bruken.

Lenke til kommentar
Her er en grunn til å legalisere cannabis:

Fengselslege dyrket cannabis

 

Her mister denne legen antageligvis jobben sin, det blir sikkert ikke lett å få en ny jobb med dette på rullebladet heller. Dermed er en hel legeutdanning gått i vasken. Hvorfor? Fordi han gror planter hjemme på gården sin. Noe så tåpelig!

Og vi har legemangel her i landet. Maaaakan! Men vi kan ikke klandre etterretning og politi. De gjør bare jobben sin. Det er lovgiverne, Stortinget (de som representerer oss der), som kan gjøre noe med dette. De som ikke bryr seg om hvorvidt det er legalt eller ikke, bryr seg da tydeligvis ikke heller om at folk mister jobb og godt rykte på grunn av fillesaker.

Lenke til kommentar

Vi bør ha full legalisering av cannabis og alle andre narkotiske stoffer for den del.

På denne måten blir det svarte ulovlige markedet ødelagt. Myndighetene kan reguler slik at vi får kvalitets stoffer på et lovlig regulert marked.

Narkotikabransjen tjener enorme summer i dag. Det hadde helt klart vært bedre om bedrifter kunne på lovlig vis selge stoffene på et regulert marked og dermed fjerne mafiaen sin inntekter. Disse inntektene hadde da kommet hele samfunnet til gode ved skattepenger av bedriftene og alle stoffene hadde kommet i en kontrollert og regulert form som er mye bedre enn den formen vi har i dag.

Vi blir dermed kvitt en hel del kriminelle narkotikaselgere og pengene kommer resten av samfunnet til gode. Dessuten ville prisene på disse produktene helt klart sunket pga de blir lettere tilgjengelig og ikke ulovlige (kostnader ved smugling og risiko blir fjernet osv)

Lenke til kommentar
Her er en grunn til å legalisere cannabis:

Fengselslege dyrket cannabis

 

Her mister denne legen antageligvis jobben sin, det blir sikkert ikke lett å få en ny jobb med dette på rullebladet heller. Dermed er en hel legeutdanning gått i vasken. Hvorfor? Fordi han gror planter hjemme på gården sin. Noe så tåpelig!

Ja, enda en sak som fort kan ende tragisk for flere berørte. Så tåpelig når en ser at beslaget gjelder cannabis!

 

Slik loven praktiseres, så gjelder dette en ansvarsperson og som trolig skal dømmes ekstra hardt pga. stillingen. Ihvertfall kommer aktoratet til å kjøre maksimalt på det. Når det i tillegg gjelder mange planter, så kan de vel få det til at han hadde planer om å spre elendigheten...

 

Loven virker som et råttent redskap som missbrukes av mentalt korrupte myndigheter. Fordi de vet hvor harmløst cannabis er. De er stokk konservative som ser på legalisering av cannabis som en trussel mot et ordnet samfunn, men det er deres lov som gjelder.

Lenke til kommentar

Vell, vi kan ihvertfall trøste oss med at det ikke er den første av denne typen lover, og det er hittil også den med mildest konsekvenser.

 

Kom til å tenke på en ting. Hvordan blir narkotika fremstilt i lærebøker? På hvilket trinn lærer man om dette? Jeg har en anelse om at det er mye propaganda ute å går på akkurat det feltet. Det burde vi jo være istand til å endre på?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke vært borti noen undervisning angående rusmidler før på tredje året på videregående, da i Sosiologi faget. Til og med her var det masse feilinformasjon, jeg måtte blant annet rette læreren min da han sa at khat, cannabis og mange andre rusmidler var ulovlige fordi de var narkotiske stoffer. Kokain, amfetamin, opiater og andre tunge stoffer fikk usedvanlig lite oppmerksomhet i forhold til cannabis, ecstasy og andre rusmidler som blir definert som lette rusmidler. Alkohol ble derimot såvidt nevnt.

Lenke til kommentar

http://cannabisculture.com/v2/content/supr...a-major-victory

 

Til de som ikke gidder å lese:

Høyesterett i USA har erklært at den føderale regjeringen ikke vil blande seg inn i affærer som angår pasienter som benytter seg av medisinsk cannabis og såkalte "dispensaries" som selger medisinsk cannabis. Dette ble også sagt av den nye drug czaren tidligere i år, men jeg regner med at med Høyesterettens ord så vil dette endre seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...