Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Feil? Hvorfor det? Hva med alt andre narkotika da?

Hehe, jeg syns ikke det er noe diskriminering ved forbudtet :) Dere lider ikke akkurat.

Du mener det ja, men betyr ikke at andre syns det.

 

Forbudet for alkohol skader da heller ingen. Eller forbudet mot tyggis, gulerøtter, østers, potetgull, brus, hamburgere... Du har kommet med dette argumentet før og det er fortsatt ikke relevant. Vi kan forby MASSE ting i samfunnet uten at noen som helst tar skade av det. Vi har muligheten til å velge mellom goder, om du fjerner X antall av disse er det veldig få som tar skade eller får hverdagen ødelagt, men folk kommer til å ty til disse godene fordet. Og når det da er forbudet som ødelegger og ikke godene selv så er det forbudet det er noe galt med og ikke godene.

 

Hvis tar utgangspunkt i et fravær av et forbud på cannabis, er det grunn nok til å kriminalisere det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nipps, lær deg å tenke selv! Er loven den høyeste, allvitende og allmektige kraft i verden?

 

Er det umulig at vi gjorde en feil ved å kriminalisere det i 1965?

 

Er prinsippet om at statslederne alltid har rett, og folket bare er dumme idioter som skal følge loven blindt viktigere enn at tusenvis av mennesker hverdag blir diskriminert mot for å røyke cannabis?

 

Si meg, er du tilhenger av steining av homofile? Brenning av mennesker som Snåsamannen? Rasistisk lover? Du burde være det, eller så er du enn forbanna stor hykler. Disse burde jo være tillat av prinsipp! De var ulovlige før, også var det noen idioter som endret på systemet og brøt med de hellige prinsippene. Ser du ikke hvor dumt argumentet ditt er?

 

Feil? Hvorfor det? Hva med alt andre narkotika da?

Hehe, jeg syns ikke det er noe diskriminering ved forbudtet :) Dere lider ikke akkurat.

Du mener det ja, men betyr ikke at andre syns det.

 

 

Fordi det ikke skader noen? Hvorfor skal man forby noe som ikke er til noen som helst skade? Vi har drøsset deg ned med argumenter og kilder som taler legaliseringens vei. Når skal du komme med noe annet enn subjektive meninger uten rot i virkeligheten? Vi snakker ikke om all annen narkotika her. Selv om det er mye annet jeg også skulle sett under statlig kontroll, istedenfor under psykisk upålitelige langere sin kontroll som bare er ute etter å gavne sitt eget budsjett.

 

Nei, det forstår jeg godt. Du har ikke sittet i fengsel for å røyke cannabis, du blei ikke mobba på skolen fordi foreldra dine røyka cannabis, du har ikke fått økonomien din kjørt på trynet, og dermed resten av livet ditt også fordi du må betale bøter og sitte inne istedenfor å være ute i arbeid å nedbetale gjeld. Du har ikke hatt politi hjemme å henta deg, og behandla deg som verdiløs dritt som ikke fortjener å puste samme oksygen som resten av verden, du har ikke følt deg sosialt utestengt fordi du ruser deg på et mildt stoff som cannabis istedenfor alkohol. Men viktigst av alt: Du har aldri opplevd hvordan det føles å sitte å stirre på den låste utgangsdøra, hvordan det føles å luske rundt i vinduene bak gardinene for å se hvordan det ser ut ute. Du vet ikke hvordan det er å være fullstendig paranoid, ikke bare for politiet, men for "vanlige" mennesker, fordi du vet hvordan de ser på deg, du vet hva de sier om deg, du vet at de anser deg som en mindreverdig dritt. Når du har opplevd at du ikke tørr å gå på butikken å handle mat til livets opphold fordi du føler deg akkurat sånn som folk tenker om deg, da kan du komme å snakke om diskriminering.

 

Dette er noe av de farligste med forbudet. Den avstanden man får fra samfunnet. Det er som vitaminrik og fyldig så-jord for paranoia. Nå snakker jeg selvsagt ikke om alle som røyker, men dette er en situasjon man fort havner opp i når man røyker litt mer enn nå og da. Og den hjelper fint lite på forbedring, for jo mindre verdt du føler deg, jo mer vil du røyke, og etterhvert ty til tyngre rusmidler. For du er jo tross alt null verdt.

 

Forsåvidt har du ikke svart på noen av spørsmålene mine. Støtter du rasediskriminerende lover?

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar
Feil? Hvorfor det? Hva med alt andre narkotika da?

Hehe, jeg syns ikke det er noe diskriminering ved forbudtet smile.gif Dere lider ikke akkurat.

Du mener det ja, men betyr ikke at andre syns det.

 

Alt annet narkotika. Det er ekstremt mange stoffer som går under kategorien narkotika, å bruke ordet narkotika som en fellesnevner er umulig. Eller man kan ikke diskutere via ordet narkotika, diskusjonen blir urealistisk. Å diskutere 100-200 stoffer som ett selv om virkningene (tenker på helse,negative da det er det som skal taes i betraktning når man forbyr noe) er helt forskjellige. Samme gjelder rus osv.

Stoffer som i dag er ulovlige burde blitt sett på individuelt, og uten gamle fordommer og gammel feilaktig forskning som målrettet har fått ekstreme resultater. Men metodene som er brukt har blitt brukt for å få ett veldig negativt resultat. Noen ganger er resultatene løgner.. Vet ikke hvordan det er med forskning nå til dags, men tviler ikke på det skjer. Men man finner lettere nøytral forskning. Kanskje en av grunnene at man finner så mange motstridene resultater.

Leste i en artikkel der de intervjuet dem som driver med forskning på rusmidler i norge, hun uttalte at det var veldig vanskelig og drive med objektiv forskning pga den norske stat var kun interesert i å finne negative effekter. Dette var viktig, og det stod for en del av finansieringen av slik forskning.

Jeg kan ikke finne link, det er ca 2 år siden jeg leste den. Men det var rundt marihuana marsjen og aviser osv konsentrerte seg om dette. Men prøv google viss du ikke tror på meg, kanskje du finner den.

 

Hvor går grensa for diskriminering da?

Man kriminaliserer mange mennesker, og blir man tatt blir det som regel bot. Enten så må man gjennom ett rettsystem. I f.eks usa sitter enormt mange i fengsel pga rus, og det har blitt business å fengsle folk. Private fengsler blir stadig mer populært..

Norge sitter og de fleste for dommer relatert med rus.

Man ser og sosiale virkninger, holdningen mange har til rus er ekstrem. Blir færre av dem, men mange dømmer en person totalt etter rus. Narkomane blir såvidt sett på som mennesker, mange klager på at de bør få ræva ut i arbeid osv. Men hjelp er ikke lett å få.. Mye lettere å bli straffet eller jaget vekk.

Selv om land som har prøvd sprøyterom merker positiv effekt så er mange mennesker negative til dette. Diskriminering? Viss ikke, hvor kommer denne holdningen ifra? Hva er den basert på?

Det er ekstremt mange fordommer når det kommer til narkotika generelt, cannabis og selv om det blir mer og mer akseptert. Mye pga oppmerksomheten det har fått, ikke pga folk leiter etter fakta om stoffer eller info selv. Og den gamle holdningen om narkotika sitter i enda, og det er ekstremt vanskelig å få folk til å gå vekk ifra en slik holdning.

 

Det er bare å se på alkohol vs alle andre stoffer. Til og med i kan man se det, folk forteller drikke historier osv. Uten å få en brøkdel av den negative holdningen man ser angående narkotika. Selv om alkohol er det som tar flest liv, og flere ganger har blitt fremstilt som et "tungt" stoff og ruse seg på. Media tar heller ikke fatt i alkohol relaterte hendelser på samme måte som narkotika, samme gjelder hendelser der alkohol har vært involvert. Samfunnet har en helt annen holdning til alkohol.

Det er veldig relevant å bruke alkohol til sammenligning, da folk flest kjenner til dette stoffet. Lettere å skape ett bilde av andre rusmidler i noen tilfeller.

 

Dette ble en lang post. :S

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar
Feil? Hvorfor det? Hva med alt andre narkotika da?

Hehe, jeg syns ikke det er noe diskriminering ved forbudtet smile.gif Dere lider ikke akkurat.

Du mener det ja, men betyr ikke at andre syns det.

 

Alt annet narkotika. Det er ekstremt mange stoffer som går under kategorien narkotika, å bruke ordet narkotika som en fellesnevner er umulig. Eller man kan ikke diskutere via ordet narkotika, diskusjonen blir urealistisk. Å diskutere 100-200 stoffer som ett selv om virkningene (tenker på helse,negative da det er det som skal taes i betraktning når man forbyr noe) er helt forskjellige. Samme gjelder rus osv.

Stoffer som i dag er ulovlige burde blitt sett på individuelt, og uten gamle fordommer og gammel feilaktig forskning som målrettet har fått ekstreme resultater.

Jeg synes det er greit å bruke begrepet "narkotika" når vi snakker om konsekvensene av dagens lovgivning. Selv om forskjellen på stoffene kan være som natt og dag, så er fellesnevneren at de er ulovlige, og konsekvensen at fortjenesten blir enorm.

 

Cannabis koster fra 1/4 -del til det samme som gull, avhengig av kvalitet, og råopium for 20.000-30.000 tilsvarer heroin for 500K - 1M på gata i Norge. 30.000 i banken gir deg en tusenlapp i renter..

 

Ikke bare oppfordrer vi til organisert kriminalitet og kaster bort en stor del av politi og rettsvesens midler, men konsekvensene av forbudet er verre enn misbruket i seg selv.

 

Dette ville ikke skjedd med en fornuftig rusmiddelpolitikk her i landet.

 

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar
Feil? Hvorfor det? Hva med alt andre narkotika da?

Hehe, jeg syns ikke det er noe diskriminering ved forbudtet smile.gif Dere lider ikke akkurat.

Du mener det ja, men betyr ikke at andre syns det.

 

Det er bare å se på alkohol vs alle andre stoffer. Til og med i kan man se det, folk forteller drikke historier osv. Uten å få en brøkdel av den negative holdningen man ser angående narkotika. Selv om alkohol er det som tar flest liv, og flere ganger har blitt fremstilt som et "tungt" stoff og ruse seg på. Media tar heller ikke fatt i alkohol relaterte hendelser på samme måte som narkotika, samme gjelder hendelser der alkohol har vært involvert. Samfunnet har en helt annen holdning til alkohol.

Det er veldig relevant å bruke alkohol til sammenligning, da folk flest kjenner til dette stoffet. Lettere å skape ett bilde av andre rusmidler i noen tilfeller.

Forbrytelser som blir gjort i fbm. alkohol er ikke like "eksotisk" for media /oss lesere. Hvis det ikke er Metanol og himkok det dreier seg om da... Men enig, jeg syns også at det er relevant å sette f.eks. cannabis og alkohol opp mot hverandre når det gjelder legalisering vs. forbud.

 

Husker jeg skvatt i stolen da jeg leste en kronikk av prof. Johs. Andenæs Mitt annet ønske er at selve bruken av narkotika blir avkriminalisert og også anskaffelse og besittelse av små kvanta til eget bruk Han var en av de "tunge" i strafferett her i landet, og gikk inn for ekstreme straffer bl.a. i fbm. narkotika på 80-tallet.

 

Det viser bl.a. at lovverket burde revideres radikalt når det gjelder cannabis. Men det skjer altså ikke på et område som flertallet har en klar oppfatning av at burde vært praksis forlengst.

Lenke til kommentar
Jeg er mot legalisering, men bryr meg ikke nevneverdig om saken either way. Men hvor utrolig u-kul virker motstanderne av legalisering i dette klippet?

 

http://www.vgtv.no/?id=22265

 

Motstandarane virka like ukule og ureflekterte som sistemann som vart intervjua i dette klippet. Det fins dustar på både sider, problemet for motstandarane er at dei har skræmande få haldepunkter å visa til.

Lenke til kommentar
Jeg er mot legalisering, men bryr meg ikke nevneverdig om saken either way. Men hvor utrolig u-kul virker motstanderne av legalisering i dette klippet?

 

http://www.vgtv.no/?id=22265

Jeg tror dessverre dette er oppfatningen til mesteparten av Norge. De er i mot legalisering pga indoktrinering fra barndom og vil ha denne meningen til de dør siden de "ikke bryr seg nevnverdig om saken either way". Det er veldig beklagelig...

 

EDIT: Til filmen:

Herregud, det er dette argumentet med at vi ikke trenger et nytt rusmiddel, det går igjen og igjen og jeg blir så lei meg av å høre det. Så du kan gå rundt med et rosa vanngevær uten noen problemer, men siden dette allerede skaper så mange problemer så rettferdiggjør det å kriminalisere rosa vannpistoler? Ja, for all del. Gi oss bøter, sleng oss i fengsel, vi har jo gjort så veldig mye fælt og grusomt. Forbanna fascister.

Endret av EloX
Lenke til kommentar

Jeg er meget glad for oppmøtet i går. Flere og flere slengte seg på marsjen oppover Karl Johan og når vi ankom Kontraskjæret vil jeg tippe vi var rundt 1000 stykker. Det var litt sært med folk som hadde med seg svære bonger og fyrte dem opp rett foran politiet.

 

Juventes forsøk på motdemonstrasjon var tragisk. De var vel rundt 20 stykker. Med tanke på hvor mange som er mot legalisering i Norge, er det rart det ikke dukket opp flere. Er det sånn den allmenne meningen om legalisering er i Norge? 1000 for og 20 imot. Altså at kun 2% ønsker å fortsatt kriminalisere de som tar seg en joint?

Lenke til kommentar
Juventes forsøk på motdemonstrasjon var tragisk. De var vel rundt 20 stykker. Med tanke på hvor mange som er mot legalisering i Norge, er det rart det ikke dukket opp flere. Er det sånn den allmenne meningen om legalisering er i Norge? 1000 for og 20 imot. Altså at kun 2% ønsker å fortsatt kriminalisere de som tar seg en joint?

Jeg tror grunnen til at mange er i mot skyldes samfunnets måte å "moralisere" majoriteten. Man lærer fra man er barn hvor grusomt rusmidler er og selvfølgelig også hvor grusomme de som bruker det er. Ja, man ser på dem med forakt rett og slett, som samfunnets verste kriminelle. Heldigvis har jeg skjønt bedre nå, men jeg tror mange aldri faktisk kommer ut av tankegangen og fortsetter sin forakt mot uskyldige mennesker, likevel er det neppe noe de "brenner for" og stiller derfor ikke opp..

Endret av Warz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...