Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Jeg finner det veldig rart at alkohol er lovlig og vi har ett skyhøyt forbruk.

Så hvorfor vil ikke det samme skje med cannabis?

SKYHØYT FORBRUK, ja? Sammenlignet med hva? Hvis du ikke har noe å sammenligne det med blir gradbøying ubrukelig. Hvis jeg er den eneste personen på jorda, har aldri sett noen andre personer, kan jeg da si at jeg er kjempe høy, eller kjempe sterk? Sammenlignet med hvem er jeg kjempe sterk? Gradbøying forutsetter at man har sammenligninger!

 

Forresten så økte alkoholbruken i USA med 700% under prohibisjonen av alkohol i 1920 og 30 årene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Totalt Brennevin Vin Øl

1997 5,28 1,01 1,28 2,95

2007 6,60 1,35 2,11 3,02

 

Liter ren alkohol per innbygger over 15 år.

En økning er det utvilsomt. En SKYHØY økning? Neppe...

 

Kun 60% av norsk ungdom mellom 15 og 17 år har noen sinne vært fulle så det at alle under 18 år raver rundt drita full er løgn.

 

EDIT: En skyhøy økning ville vært en økning på 700% slik vi så i USA.

 

EDIT #2: Og forresten, nøyaktig hvordan ville samfunnet vært værre hvis 10% av de under 18 kjøpte seg cannabis i stedet for øl?

Endret av EloX
Lenke til kommentar
Sammenlignet med 10år tilbake, så er forbruket veldig høyt her i Norge.

Og nei det blir uaktuelt å komme med kilder fordi jeg hørte dette på nyhetene for en stund siden.

Og jeg vet ikke helt hvordan du foklarer alle under 18år som raver rundt drita full.

 

Hva hørte du på nyhetene? At forbruket har gått opp? Er dette negativt, eller et tegn på at forbudet ikke gjør jobben sin?

 

Sa de at cannabis reduserte hjernen din betydelig? Det synes jeg er interessant at de sier på nyhetene?

 

Jeg foreslår at du leser denne artikkelen her på The Economist: http://www.economist.com/opinion/displayst...ory_id=13237193

 

Da får du kanskje et mer realt syn på forbudets skikkelse.

 

Du kommer fortsatt bare med tomme påstander som: Forbruket går opp, ungene vil rave rundt, etc. Disse er verdiløse om du ikke kan forklare hvorfor cannabis forbruket er negativt.

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar
Er du totalt idiot? Kaller du å bruke cannabis som rusmidel når det kan brukes til langt mere nyttig for ikke misbruk av cannabis?

Kan ikke det sies om det meste og har det ikke en nytte om man bruker det til å slappe av med?

 

Nei. Fordi hele poenget er at man vil legalisere cannabis bare av den grunn at man skal røyke/spise seg fjern/høy.

Da vi egentlig kunne brukt det til mer nyttig, som å kurere kreft(?) Det blir litt egoistisk.

Det er fint mulig å dyrke nok til både nyttige og unyttige formål. Det er ikke sånn at alle hasjnarkomane ville røykt opp alt uansett hvor mye som ble dyrket.

Jeg er for legalisering for at de som vil skal kunne ruse seg på stoffet akkurat som mange gjør med alkohol i dag uten å bli straffet for det. Ikke noen stor hemmelighet du har avdekt.

Endret av Gronko
Lenke til kommentar
Uten at jeg skal begrunne det mere av den enkle sak at jeg ikke er sikker.

Du er ikke så sikker på hvorfor du ikke er for cannabis, men du virker jævlig sikker på at du er det?

 

 

"En annen ting er å se på risikoen for å slite psykisk, det er vel en større sjans for å få evt psykiske problemer via cannabis enn alkohol(?) Uten at jeg skal begrunne det mere av den enkle sak at jeg ikke er sikker."

 

 

Det er en kjent sak å ta avsnitt ut av sammehengen.

 

Det har ingenting med at jeg ikke er sikker, hvor i all verden fikk du det fra? Jeg anbefaler deg å lese sammenhengen NESTE gang.

Endret av Nipps
Lenke til kommentar
Uten at jeg skal begrunne det mere av den enkle sak at jeg ikke er sikker.

Du er ikke så sikker på hvorfor du ikke er for cannabis, men du virker jævlig sikker på at du er det?

 

 

"En annen ting er å se på risikoen for å slite psykisk, det er vel en større sjans for å få evt psykiske problemer via cannabis enn alkohol(?) Uten at jeg skal begrunne det mere av den enkle sak at jeg ikke er sikker."

Denne svarte jeg på og dette argumentet er faktisk FOR legalisering

Lenke til kommentar
Uten at jeg skal begrunne det mere av den enkle sak at jeg ikke er sikker.

Du er ikke så sikker på hvorfor du ikke er for cannabis, men du virker jævlig sikker på at du er det?

 

 

"En annen ting er å se på risikoen for å slite psykisk, det er vel en større sjans for å få evt psykiske problemer via cannabis enn alkohol(?) Uten at jeg skal begrunne det mere av den enkle sak at jeg ikke er sikker."

 

 

Det er en kjent sak å ta avsnitt ut av sammehengen.

 

Det har ingenting med at jeg ikke er sikker, hvor i all verden fikk du det fra? Jeg anbefaler deg å lese sammenhengen NESTE gang.

 

Jeg leser postene dine, vell og grundig. Hittil har du bare kommet med påstander du har lånt fra Gud vet hvor, og ingen av de holder mål og du har heller ikke gjort noe forsøk på å begrunne de, eller i de minste komme med kilder som kan kritiseres. Når du ikke kan komme med en eneste forklaring for påstandene dine, vil jeg tolke det som at du ikke vet hvorfor du mener dette. Hadde du visst hvorfor og ikke bare at du er i mot legalisering, så ville du vært i stand til å begrunne dette i en eller annen form. Men det er du altså ikke.

 

det er vel en større sjans for å få evt psykiske problemer via cannabis enn alkohol(?)

 

Det er ikke en begrunnelse, det er spørsmål, som også har blitt svart på. Svaret kan du lese lenger opp.

Lenke til kommentar

Jeg har en i familien som får akutte psykiske problemer av selv små mengder alkohol og slike personer finnes utrolig mange av. Å oppleve det på nært hold er helt jævlig!

 

Så for min del har jeg lite til overs for folk kommer med argumentet om psykiske problemer i relasjon til alkohol vs. cannabis.

Lenke til kommentar
Jeg har en i familien som får akutte psykiske problemer av selv små mengder alkohol og slike personer finnes utrolig mange av. Å oppleve det på nært hold er helt jævlig!

 

Så for min del har jeg lite til overs for folk kommer med argumentet om psykiske problemer i relasjon til alkohol vs. cannabis.

 

Det er ikke morsomt, men jeg synes likevel at det er lov å diskutere alkohol vs cannabis nå det kommer til psyken. Mener dette om alle rusmidler, da det er på tide at folk må snart vite litt mer om ulovlige rusmidler.

Diskutere det er viktig, da mange har dannet seg ett feil bilde.

 

Du kommer sikkert til å ha veldig lite overs med meg når jeg spør om dette. Drikker denne personen selv om h*n ikke tåler alkohol? Nå vet jeg ikke hva du mener med psykotisk, om det er alkoholen selv som gjør det eller om det er noe som ligger latent. Men hvordan tror du denne personen hadde reagert viss h*n hadde brukt ett annet rusmiddel?

Tenker mer på cannabis siden det er det tråden handler om.

Grunnen til jeg spør, har sett maaange tilfeller der personer som ikke tåler alkohol (Det er en del) håndtere røyking og div andre stoffer mye bedre. Nei, snakker ikke om misbruk eller noe. Vanlig bruk.

 

Håper ikke at du blir fornærmet av måten jeg skriver, eller misforstår hvorfor jeg spør.

Btw. Har vært borti slike situasjoner.

Tnx for svar. :)

Lenke til kommentar
Jeg har en i familien som får akutte psykiske problemer av selv små mengder alkohol og slike personer finnes utrolig mange av. Å oppleve det på nært hold er helt jævlig!

 

Så for min del har jeg lite til overs for folk kommer med argumentet om psykiske problemer i relasjon til alkohol vs. cannabis.

sån som det er nå kan alle få tak i cannabis uansett alder og helse. Om man legaliserer cannabis vil man få regulert stoffet, få varedeklarering slik at folk som er utsatt for psykiske problemer ikke bruker det. Dessuten vil forskningen på stoffet øke og man kan finne ut hvorfor enkelte folk kan få problemer med det. I tillegg vil jeg bare si at mange folk som har psykiske problemer og bruker cannabis per dags dato ikke tør å søke hjelp i frykt for å bli stemplet som narkomane og kriminelle pga loven vi har i dag.

Lenke til kommentar
Uten at jeg skal begrunne det mere av den enkle sak at jeg ikke er sikker.

Du er ikke så sikker på hvorfor du ikke er for cannabis, men du virker jævlig sikker på at du er det?

 

 

"En annen ting er å se på risikoen for å slite psykisk, det er vel en større sjans for å få evt psykiske problemer via cannabis enn alkohol(?) Uten at jeg skal begrunne det mere av den enkle sak at jeg ikke er sikker."

Er klart mere psykiske problemer i fbm. alkohol, ikke bare for misbrukeren men også for de nærmeste + uvedkommende. Hvorfor er du så grov på vekta mht. alkohol vs. cannabis, og du vil ikke gå nærmere inn på dette med å vurdere lovverket?

 

Det virker som om du ligger i stabilt sideleie på den konservative: "Jeg liker alkohol, og vi har mer enn nok med følgene av den i dag, derfor trenger vi bestemt ingen lovendring for å introdusere nye rusmidler".

Lenke til kommentar
Det er ikke jeg som stresser med å sammenligne.

Det var ikke jeg som satt alkoholen opp mot cannabisen bare fordi jeg drakk den ene tingen og ikke røyka den andre.

Du setter de ikke opp mot hverandre? Ett av dine kronargumenter er at cannabis er ulovlig, ergo forbudt av de grunner som myndighetene har hånd om. Vil det si at du ikke har noen oppfatning av om lovverket er rimelig /rettferdig eller ikke?

Endret av tjaa
Lenke til kommentar

Jeg har aldri prøvd hverken røyk, hasj eller andre narkotiske midler. Men jeg stemte JA, full legalisering. Dette fordi jeg mener alle mennesker skal kunne ta dette valget selv. Jeg ønsker rett og slett ikke bestemme over hva andre mennesker skal gjøre og ikke gjøre, så lenge det ikke går utover meg. Så lenge hasj er forbudt går det utover meg, indirekte, da jeg må betale for utgifter som kommer i forbindelse med fengsling av hasjmisbrukere o.l gjennom skatt. Så JA, gjør det lovlig!

Lenke til kommentar
Jeg har aldri prøvd hverken røyk, hasj eller andre narkotiske midler. Men jeg stemte JA, full legalisering. Dette fordi jeg mener alle mennesker skal kunne ta dette valget selv. Jeg ønsker rett og slett ikke bestemme over hva andre mennesker skal gjøre og ikke gjøre, så lenge det ikke går utover meg.

Vi unngår hverken hverandre eller å bestemme hva de /vi gjør eller ikke gjør. Heller ikke hvis jeg var en parkeingsautomat eller ditto vakt... ergo er man involvert selv om man er kongen REX himself :)

 

Så lenge hasj er forbudt går det utover meg, indirekte, da jeg må betale for utgifter som kommer i forbindelse med fengsling av hasjmisbrukere o.l gjennom skatt. Så JA, gjør det lovlig!

Hvis det var mulig å distansere seg fra alkohol /heroin eller andre tunge stoffer, eller handle med de som kun hadde legal cannabis, det ville være ideelt!

 

Samfunnsøkonomisk ville vi utvilsomt komme bedre ut, men ikke minst ville troverdighet og respekt for vårt lovverk bli styrket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...