Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hørt at det svekker immunsystemet, som du må trene for å få tilbake.

Dvs du blir syk av så si hvilket som helst kryp.

 

Er det bare jeg som har hørt at det svekker immunsystemet?

Stemmer også overens med en venn jeg har som røyker rimelig ofte, er syk stadig vekk.

Lenke til kommentar
Alkohol? Det er meg likegyldig egentlig.

 

Riktig at cannabis kan spises ja.

 

EDIT : Jeg er ikke i mot alkohol, men jeg hadde også klart jeg meg fint uten.

Det er forsåvidt likegyldig hvilket forhold hver enkelt her har til det ene eller andre rusmiddelet. Alle klarer seg uten rus selvsagt, og hverken alkohol eller cannabis er ønskelig, ideelt sett og av flere grunner. Å være ruset er ingen naturlig tilstand men noe naturen byr på, og samfunnet har en oppfatning om hva som er akseptabelt eller ikke.

 

Du kan gå til polet og handle mengder med alkohol og gå ut igjen som den potensielle rusbomba - Du stoppes ikke i kassa, blir ikke trakassert av politiet/ lovverket, ingen vifter med pekefingeren eller setter deg i fengsel. Evt. problemer taes i etterkant.

 

Med cannabis derimot vil myndighetene vite hva du har i lomma, hvor mye og hvorfor og hvem du har kjøpt det av. Selv om du har brukt det siden 60-tallet er du +/- like kriminell som før. Man kan ikke røyke seg mer enn stein heller, blir ikke "stup-stein" eller denger kjerring og unger osv. slik som alkoholmisbrukere ofte gjør.

 

Lovverket er ment å fungere mye bedre enn det gjør i dag på området "rus-forvaltning", så her er det stort potensiale og har vært det altfor lenge :)

Lenke til kommentar
Er du totalt idiot? Misbruk er en som misbruker rusmidler, for å slippe unna virkeligheten og tull. En rusbruker er en som koser seg med rusen sin på en fornuftig måte

 

 

Er du totalt idiot? Kaller du å bruke cannabis som rusmidel når det kan brukes til langt mere nyttig for ikke misbruk av cannabis?

 

Internett kan brukes til langt viktigere ting enn å diskutere cannabis. Din Internettmisbruker, det er i fengsel du hører hjemme!

 

Biler kan brukes til langt viktigere ting enn å kjøre til jobben. Bilmisbruker! Fengsel, din skitne banditt!

 

Skal vi bare bruke ting til den ytterste og absolutte nødvendighet? Skal vi slutte å bruke hostesaft mot forkjølelse om vi finner ut at det kurerer kreft ved direkte injeksjon i hjertet?

 

Du har enda ikke svart på det første spørsmålet mitt. Hva er så usunt og galt med å ruse seg på litt cannabis?

 

 

(Er det noe som svekker immunsystemet så er det amfetamin, vet ikke hvordan det er med alkohol, men tviler ikke)

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar
Er du totalt idiot? Kaller du å bruke cannabis som rusmidel når det kan brukes til langt mere nyttig for ikke misbruk av cannabis?

Kan ikke det sies om det meste og har det ikke en nytte om man bruker det til å slappe av med?

 

Nei. Fordi hele poenget er at man vil legalisere cannabis bare av den grunn at man skal røyke/spise seg fjern/høy.

Da vi egentlig kunne brukt det til mer nyttig, som å kurere kreft(?) Det blir litt egoistisk.

Lenke til kommentar

Cannabis er den planten som forplanter seg raskest Nipps, vi trenger ikke bekymre oss for at det ikke er nok til overs for å linde kreftpasienter ved en legalisering. Og hva vet vell du om folks egentlige motiver? Går det ikke an å ha flere motiver samtidig? Kan ikke en som har lyst til å røyke i fred å ro uten å få livet snudd på hodet, også støtte cannabis som en lindrende medisin til kreftpasienter?

 

Jeg legger også merke til at du overser det jeg skriver og ikke vil komme med noe svar. Det gjør meg trist.

Lenke til kommentar
Skal vi bare bruke ting til den ytterste og absolutte nødvendighet? Skal vi slutte å bruke hostesaft mot forkjølelse om vi finner ut at det kurerer kreft ved direkte injeksjon i hjertet?

 

Du har enda ikke svart på det første spørsmålet mitt. Hva er så usunt og galt med å ruse seg på litt cannabis?

 

 

(Er det noe som svekker immunsystemet så er det amfetamin, vet ikke hvordan det er med alkohol, men tviler ikke)

 

 

Nei, men er forskjell på hostesaft, bil og cannabis. Jeg er i mot cannabis fordi det hemmer deg så til de grader, du ville garantert ha røyket/spist oftere enn man drikker alkohol, siden man ikke blir dårlig dagen etter. En annen ting er å se på risikoen for å slite psykisk, det er vel en større sjans for å få evt psykiske problemer via cannabis enn alkohol(?) Uten at jeg skal begrunne det mere av den enkle sak at jeg ikke er sikker.

 

 

Fordi hjernen vil bli betydelig svekket, får dårlig hukommelse, blir sløv og treg, osv.

 

Jeg skrev aldri at det var direkte galt, det jeg derimot har skrevet er at jeg ikke er for cannabis. That's it. Fordi det røykes uansett om det er ulovlig eller ei.

 

Alkohol svekker også immunforsvarer, ikke så rart siden det er ren gift til kroppen.

Lenke til kommentar
Jeg er i mot cannabis fordi det hemmer deg så til de grader, du ville garantert ha røyket/spist oftere enn man drikker alkohol, siden man ikke blir dårlig dagen etter. En annen ting er å se på risikoen for å slite psykisk, det er vel en større sjans for å få evt psykiske problemer via cannabis enn alkohol(?) Uten at jeg skal begrunne det mere av den enkle sak at jeg ikke er sikker

Det jeg mener du bør spørre deg selv er to spørsmål: Hvor mange stopper du fra å røyke cannabis ved ikke å støtte legalisering? Hvor mange flere vil få problemer med cannabis om det er lovlig? Disse spørsmålene kan vi svare på i denne tråden, men de som er mot legalisering ser ikke ut til å være interessert. Det trengs en helt annen framferd enn forbud for å endre den problematferden vi diskuterer her.

Lenke til kommentar
Nei. Fordi hele poenget er at man vil legalisere cannabis bare av den grunn at man skal røyke/spise seg fjern/høy.

Da vi egentlig kunne brukt det til mer nyttig, som å kurere kreft(?) Det blir litt egoistisk.

 

1. Det du skriver er innsiktsløst, respektløst og feil på så utrolig mange måter at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Må man være homofil og kandidat til giftemål for å være for homofiles retti til å gifte seg? Må man være kvinne for å være for likestilling? Må man være ikke-kristen for å være for skille av stat og kirke? Må man være cannabisrøyker for å være for legalisering? Nei, nei, nei og nei. Hvordan i all verden drar du konklusjonen at det eneste vi som er cannabisrøykere ønsker er å røyke oss fjerne? Hvorfor er det umulig for oss å ha de samme intensjonene som ikke-røykere, er vi på en eller annen måte biologisk forskjellige fra de?

 

2. Hvis det viser seg at det kan brukes til å kurere brystkreft er det cannabidiolene fra cannabisplanten som brukes, ikke cannabisplanten selv. Cannabisplanten kan derimot brukes til å hjelpe de som er AIDS-pasienter eller går gjennom kemoterapi, og øke deres livskvalitet.

 

3. Heldigvis så er det nok cannabis til alle så vi slipper å bekymre oss for at kreftpasientene ikke får noe. Dette vil det være uavhengig av legalisering/avkriminalisering.

 

4. Hvordan i all verden blir det egoistisk? Om sjokolade kan brukes til å kurere MS, hvordan blir det feil av meg å kjøpe eller lage min egen sjokolade så lenge MS-pasientene har nok sjokolade? Du slenger rundt deg med fornærmelser som ikke har noe som helst grunnlag i virkeligheten og det er rett og slett en avskyelig måte å diskutere på.

 

5.

Men hvor grensa går mellom misbruk og bruk, er derimot vanskelig å fastslå. Vanligvis sier vi at vi står overfor misbruk dersom minst ett av følgende tre vilkår er til stede.

- Hvis bruken medfører alvorlig helseskade

- Hvis bruken fører til alvorlige sosiale problemer

- Hvis brukeren ikke klarer å stoppe med rusmidler trass i at det fører til store problemer

Jeg velger å ta ordet til utdannede sosiologer ovenfor en tilfeldig kar uten noen som helst utdannelse eller generell kunnskap om faget. Definisjonen du bruker er den som avholdsmennesker bruker, majoriteten av mennesker er ikke avholdsmennesker og vil derfor ikke bruke en slik definisjon. Sosiologien vil heller ikke bruke slike definisjoner da dette er fra et objektivt standpunkt feil.

 

Jeg tror jeg ALDRI har sett så piss i en så liten tekst.

Lenke til kommentar
Skal vi bare bruke ting til den ytterste og absolutte nødvendighet? Skal vi slutte å bruke hostesaft mot forkjølelse om vi finner ut at det kurerer kreft ved direkte injeksjon i hjertet?

 

Du har enda ikke svart på det første spørsmålet mitt. Hva er så usunt og galt med å ruse seg på litt cannabis?

 

 

(Er det noe som svekker immunsystemet så er det amfetamin, vet ikke hvordan det er med alkohol, men tviler ikke)

 

 

Nei, men er forskjell på hostesaft, bil og cannabis. Jeg er i mot cannabis fordi det hemmer deg så til de grader, du ville garantert ha røyket/spist oftere enn man drikker alkohol, siden man ikke blir dårlig dagen etter. En annen ting er å se på risikoen for å slite psykisk, det er vel en større sjans for å få evt psykiske problemer via cannabis enn alkohol(?) Uten at jeg skal begrunne det mere av den enkle sak at jeg ikke er sikker.

 

 

Fordi hjernen vil bli betydelig svekket, får dårlig hukommelse, blir sløv og treg, osv.

 

Jeg skrev aldri at det var direkte galt, det jeg derimot har skrevet er at jeg ikke er for cannabis. That's it. Fordi det røykes uansett om det er ulovlig eller ei.

 

Alkohol svekker også immunforsvarer, ikke så rart siden det er ren gift til kroppen.

mange som ikke blir dårlig av alkohol dagen etter konsumering så det vil jeg tro er et dårlig argument. Et annet faktum er at cannabisen er her, så du må våkne opp. Hvis man legaliserer vil man få regulering og vardeklarering på cannabisen slik at man ungår å gi cannabis til de som er utsatt for psykiske problemer. Og ja, alkoholmisbruk har mye værre langsiktige virkinger enn cannabis.

 

etter bruk av cannabis blir ikke hjernen "svekket", men nevroner i hjernen din blir stimulert og gir en del feilsignaler under påvirkning av cannabis. Dette er ingen permanent effekt. Det du må skjønne er at man kan være imot alkohol og cannabis i prinsippet, men den praktiske virkeligheten må man alltid ta hensyn til. Du mener tydligvis at vi bare skal fjerne alt av "negative" stoffer som sirkulerer rund om i vår verden uten å ta hensyn til at folk ikke kommer til å slutte å bruke dem bare fordi noen av de er ulovlig.

Endret av Derfern
Lenke til kommentar
Jeg skrev aldri at det var direkte galt, det jeg derimot har skrevet er at jeg ikke er for cannabis. That's it. Fordi det røykes uansett om det er ulovlig eller ei.

 

Hvorfor bruke unødvendig mye ressurser på å holde det ulovlig da? Er vel bedre med et avgiftsbelagt salg da?

 

Det må du nesten spørre de som styrer landet :)

 

Jeg er i mot cannabis fordi det hemmer deg så til de grader, du ville garantert ha røyket/spist oftere enn man drikker alkohol, siden man ikke blir dårlig dagen etter. En annen ting er å se på risikoen for å slite psykisk, det er vel en større sjans for å få evt psykiske problemer via cannabis enn alkohol(?) Uten at jeg skal begrunne det mere av den enkle sak at jeg ikke er sikker

Det jeg mener du bør spørre deg selv er to spørsmål: Hvor mange stopper du fra å røyke cannabis ved ikke å støtte legalisering? Hvor mange flere vil få problemer med cannabis om det er lovlig? Disse spørsmålene kan vi svare på i denne tråden, men de som er mot legalisering ser ikke ut til å være interessert. Det trengs en helt annen framferd enn forbud for å endre den problematferden vi diskuterer her.

 

Lovelig = Økt forbruk.

Lenke til kommentar
1. Det du skriver er innsiktsløst, respektløst og feil på så utrolig mange måter at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne.

 

Respektløs? Wtf? Tør jeg spørre ovenfor hvem?

Vennligst slutt å si at mine innlegg er feil, ellers gidder jeg ikke å svare deg.

Mine innlegg er ikke mindre feil enn dine vettu ;)

 

 

Lovelig = Økt forbruk.

NEI NEI og ATTER NEI. Les statestikk mann, ikke bare sitt der å lire av deg masse piss

 

Så du mener at legalisering vil føre til mindre forbruk?

Lenke til kommentar
Lovelig = Økt forbruk.

Jeg hører du sier dette, men det er tydeligvis ikke tilfellet. Forbruket går verken opp eller ned, og uansett om det gjør det så er det ikke i noen betydelig grad.

 

rates.png

 

EDIT: Og jo, dine innlegg er feil og jeg forklarte hvorfor. Hvis du mener det du sier er på sin plass burde du forklare hvorfor det er slik og ikke bare si "Nei".

Du slenger rundt med fornærmelser som ikke er basert på mer enn antagelser, dette er respektløst ovenfor de du diskuterer med.

Endret av EloX
Lenke til kommentar
Du mener tydligvis at vi bare skal fjerne alt av "negative" stoffer som sirkulerer rund om i vår verden uten å ta hensyn til at folk ikke kommer til å slutte å bruke dem bare fordi noen av de er ulovlig.

 

Kan jeg spørre når cannabis ble ALT? Av den enkelte årsak at jeg er mot cannabis så mener du at jeg er i mot alle andre negative stoffer. Hehe, da er du en dårlig menneske kjenner iallefall :p

Lenke til kommentar
Lovelig = Økt forbruk.

Jeg hører du sier dette, men det er tydeligvis ikke tilfellet. Forbruket går verken opp eller ned, og uansett om det gjør det så er det ikke i noen betydelig grad.

 

Jeg finner det veldig rart at alkohol er lovlig og vi har ett skyhøyt forbruk.

Så hvorfor vil ikke det samme skje med cannabis?

Lenke til kommentar
eg er i mot cannabis fordi det hemmer deg så til de grader, du ville garantert ha røyket/spist oftere enn man drikker alkohol, siden man ikke blir dårlig dagen etter.

 

Hemmer meg så til de grader? Jeg vil garantert ha tatt cannabis oftere enn alkohol, fordi jeg ikke blir dårlig dagen etterpå? Skal jeg ta dette for god fisk uten videre? På hvilket grunnlag kan du påstå at det hemmer meg, eller noen som helst andre? Skal jeg si deg hva som hemmer meg, og mange andre? Ubetydelige prikker på rullebladet, tåpelige fengselsstraffer og latterlige bøter. Det hemmer, og svir attpåtil. Når det gjelder hvor ofte det brukes, så varierer dette fra person til person, hvordan kan du si at alle kommer til å røyke mer ved en legalisering? Eller viktigst av alt, hvorfor er dette en uting?

 

Risikoen for å slite psykisk er også en nokså vag påstand, har du anlegg for visse sinnsykdommer som schizofreni, så kan cannabis virke som en katalysator på disse, er det noen som påstår. Jeg er ingen fan av å sammenligne alkohol med cannabis i en slik diskusjon, men du satte faktisk et spørsmålstegn. So here goes:

 

Wernicke Korsakoffs sykdom

Wernicke Korsakoffs sykdom er senskader etter betydelig alkoholmisbruk. Siden høyt inntak av alkohol skaper hjernecelledød, som kan sees på CT som betydelig redusert mengde av hjernemasse ved at de sentrale væskefylte hulrommene, ventrikler blir større, vil flere hjernefunksjoner reduseres. Betydelig redusert korttidshukommelse vil skape betydelige praktiske problemer og kan arte seg som forvirring. Ved tilstanden kan det forekomme psykotiske symptomer. Denne tilstanden behandles til å begynne med med Vitamin B1 (Thiamin) som kan gis i tablettform.

 

I offisiselle diagnosesystemer som ICD-10 og DSM-IV klassifiseres avhengighet eller skadelig bruk av alkohol som psykiske lidelser. Dersom en person som lider av alkoholisme ikke får tilført alkohol vil det oppstå en tilstand med fysisk og psykisk abstinens. Alvorlig absitinenstilstand, som delirium tremens, kan være livstruende og vises ved dramatiske symptomer som skjelving, hallusinasjoner, redsel og forvirring. Ved langvarig alkoholisme kan det oppstå alvorlige somatiske komplikasjoner som for eksempel skrumplever eller Korsakoffs syndrom.

 

Jeg lurer på hvor du har hørt alt dette om cannabis? At det hemmer deg så jævlig, at hjernen blir betydelig svekket? Er dette ting du husker fra politiets propaganda kampanje i åttende klasse?

 

 

Cannabis use has been assessed by several studies to be correlated with the development of anxiety, psychosis, and depression,[29][30]; however, no causal mechanism has been proven, and the meaning of the correlation and its direction is a subject of debate that has not been resolved in the scientific community. Some studies assess that the causality is more likely to involve a path from cannabis use to psychotic symptoms rather than a path from psychotic symptoms to cannabis use,[31] while others assess the opposite direction of the causality, or hold cannabis to only form parts of a "causal constellation", while not inflicting mental health problems that would not have occurred in the absence of the cannabis use.[32][33]

 

 

 

Uten at jeg skal begrunne det mere av den enkle sak at jeg ikke er sikker.

 

Du er ikke så sikker på hvorfor du ikke er for cannabis, men du virker jævlig sikker på at du er det?

 

Påstanden din var at man misbrukte cannabis, eller hadde feil grunn til å ønske en legalisering, fordi det kunne brukes til et høyere mål enn rus, nemlig medisin. Hvorfor skal det høyeste målet utelukke de laveste?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...