Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Poenget var at forbudet ikke skader noen eller ødelegger for noen som helst!

Forbudet skader stabiliteten i latin-amerikanske land som Mexico og Colombia, hvor narkokarteller har dukket opp overalt, med all volden det fører med seg. Denne volden hadde vært unngått hvis det ikke var gjenger som drev produksjon av disse stoffene.

 

Hvert forsøk på å forby et marked fører til at det blir et undergrunnsmarked. Det skjedde i USA i 30-årene med alkohol, og det skjer nå med cannabis og andre stoffer fordi markedet allerede er her. Forbudet stopper ikke smuglingen og forbruket. Det er for lukrativt. Igjen står vi med et mer utrygt samfunn enn det som er nødvendig og ønskelig.

 

Målet med forbudet bør være å redusere skadevirkningene. Ingenting tyder på at skadevirkningene øker selv om friheten går opp. Se på Portugal og andre land som har dekriminalisert. Ingen eksplosjon i bruk og skader, heller nedgang i HIV-smitte og narkodødsfall (som vi kunne lese i New Scientist forrige uke).

 

Sjekk hva Harvardøkonom Jeffrey Miron mener om forbudets virkninger og hvordan det kanskje er årsaken til de fleste narkotikaproblemene:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fordi våpen og narkotika er en av de største kriminelle problemene.

 

Når det gjelder drap så er det likt. Det er ulovlig å drepe andre, men bryr de som dreper andre seg om den loven? Nei. Skal vi da legalisere drap?????? NEI.

 

Ser du ikke sammenhengen?

 

Nei, jeg gjør ikke det. :!:

Det er 2 helt forskjellige ting.

 

Neivel, det er jo litt synd for deg da. Jeg tror du ser sammenhengen, men du vil bare ikke innrømme den.

Sammenhengen mellom våpen og narkotika er at våpen trengs når man ikke har advokater og rettssystem. Med andre ord sånn tilstanden er i ulovlige markeder. Forbud fører til våpenbruk som ellers kunne vært unngått.

Endret av sokkrygeren
Lenke til kommentar
Hvordan tror dere en eventuell legalisering i California vil påvirke resten av USA og verden?

Det ville være innebære en fundamental endring i håndteringen av ruspolitikken i California. Noen stater har myknet opp lovene og gjort straffene mindre, som Massachusetts Sensible Marijuana Policy i fjor.

 

Det er ingen tvil om at USA var premissleverandøren for resten av verden når det gjelder regulering av rusmidler. I dag er det kanskje mer sannsynlig at det blir gjort undersøkelser av utviklingen i California før noe lignende gjennomføres et annet sted. De mest liberale europeiske landene legaliserer nok også i god tid før noe lignende skjer i Norge eller Sverige. Men man skal ikke undervurdere folkets røst, om den plutselig skulle dukke opp noe forandret (gjennom kultur, underholdning osv.) - i liberal retning... ;) Hvem vet?

Lenke til kommentar
Jeg stemmer nei, hvorfor tror du det lovlige markedet av cannabis er tatt vekk i holland?

Internasjonalt press? FN?

Mafiaen taper midler pga. finanskrisen og strammer til gjennom lobbyvirksomhet?

You tell me :)

 

edit: Det er vel bare noen av dem som er lagt ned?

Endret av sokkrygeren
Lenke til kommentar
Gjest member-63169

Må bare spørre trådstarter, mener du at en skal legalisere hasj for å minke narkoforbruket, som en anti narko kampanje, eller for at du selv skal kunne røyke lovlig? Personlig ser jeg ingen fordeler for samfunnet at folk ruser seg.

Lenke til kommentar
Gjest member-63169
Staten vil tjene masse penger hvis de legaliserer, og dyrker frem cannabisen selv, og selger den.

De kan fint med stort overskudd selge cannabisen under dagens gatepris, på ca 100kr grammet.

Da vil en også konkurere med det svarte markedet, og seff vil jo folk kjøpe det som er enklest å få tak i, tryggest og billigst...

 

Da må du ta deg en leksjon i hva verdiskapning er, hvis norge hadde legalisert og solgt kokain for 500 kr grammet hadde de tjent enormt! men da hadde også sikkert landet gått under pga ekstremt narkoforbruk, og bnp vil synke. Tror ikke akkurat bruk av rusmidler generelt gir samfunnet noe godt, når vi får rusmiddelskadde og avhengige å ta oss av som ikke kan jobbe.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor aktiv trådstarter er i tråden lenger.

 

Det samme argumentet kan brukes mot potetgull. Et forbud vil kanskje minke forbruket, men hvorfor skal ikke folk få lov til å spise potetgull? Det tjener ingen funksjon i samfunnet, man blir ikke smartere/dummere av potetgull, man blir muligens feitere, får høyere blodtrykk osv, men er dette grunn til å kriminalisere potetgull? Er det at cannabis kan lede til bronkitt grunn til å kriminalisere det? Hva med tobakk? Tobakk er ekstremt mye mer avhengighetsskapende enn cannabis (om cannabis er det i det hele tatt) og mye mer helseskadelig, burde dette kriminaliseres? Jeg spiser så og si aldri potetgull og røyker sjeldent cannabis, men jeg er fortsatt ikke for et forbud fordi jeg mener mennesker burde ha mulighet til å gjøre begge deler uten å måtte menge seg med kriminelle som antageligvis selger hardere saker.

 

Ved å segregere markedene til de myke og harde stoffene slipper man denne gateway effekten, at ungdom som kjøper cannabis fra kriminelle prøver så kanskje amfetamin etc.

 

Ser du noen fordeler for samfunnet at man spiser potetgull? Eller at man drikker brus, drikker øl, røyker sigaretter eller spiser kokosboller? Er det grunn til å kriminalisere det av den grunn?

Endret av EloX
Lenke til kommentar
Da må du ta deg en leksjon i hva verdiskapning er, hvis norge hadde legalisert og solgt kokain for 500 kr grammet hadde de tjent enormt! men da hadde også sikkert landet gått under pga ekstremt narkoforbruk, og bnp vil synke. Tror ikke akkurat bruk av rusmidler generelt gir samfunnet noe godt, når vi får rusmiddelskadde og avhengige å ta oss av som ikke kan jobbe.

Til uthevet tekst: Nok en gang brukes det et argument om at legalisering fører til økt bruk og problemer, uten å henvise til noen kilder. Det finnes nok kilder i denne tråden til å være nokså sikker på at det ikke kommer til å være tilfelle.

Lenke til kommentar
Da må du ta deg en leksjon i hva verdiskapning er, hvis norge hadde legalisert og solgt kokain for 500 kr grammet hadde de tjent enormt! men da hadde også sikkert landet gått under pga ekstremt narkoforbruk, og bnp vil synke. Tror ikke akkurat bruk av rusmidler generelt gir samfunnet noe godt, når vi får rusmiddelskadde og avhengige å ta oss av som ikke kan jobbe.

Hvor er det du har kokain fra?

Jeg skrev ikke kokain noen ganger.

 

Men du kan godt få en sjangse til til å svare på innlegget.

Lenke til kommentar
Er du totalt idiot? Misbruk er en som misbruker rusmidler, for å slippe unna virkeligheten og tull. En rusbruker er en som koser seg med rusen sin på en fornuftig måte

 

 

Er du totalt idiot? Kaller du å bruke cannabis som rusmidel når det kan brukes til langt mere nyttig for ikke misbruk av cannabis?

Lenke til kommentar
Er du totalt idiot? Misbruk er en som misbruker rusmidler, for å slippe unna virkeligheten og tull. En rusbruker er en som koser seg med rusen sin på en fornuftig måte

 

 

Er du totalt idiot? Kaller du å bruke cannabis som rusmidel når det kan brukes til langt mere nyttig for ikke misbruk av cannabis?

 

Blir litt off-topic, men hva er din mening om alkohol da?

 

 

 

Og får å ikke ta skade av cannabis er det fullt mulig å innta det oralt :)

Endret av DudeUlf
Lenke til kommentar
Alkohol? Det er meg likegyldig egentlig.

 

Riktig at cannabis kan spises ja.

 

Det virker som du er skeptisk for et økt antall med cannabis misbrukere i Norge hvis jeg ikke har totalt misforstått.

Hvis cannabis skulle bli legalisert så tror jeg kanskje vi kunne fått en liten økning av folk som er interesserte i å prøve i starten. De som røyker det ville sikkert fortsette å røyke det. Men der i mot så tror jeg at alkoholen vil være et større problem når det kommer til misbruk per dags dato og etter en eventuel legalisering av cannabis.

 

Og jeg kan forestille meg at etter en legalisering så vil det bli litt kaos og mange ungdom som vil ruse seg på cannabis, men dette tror jeg det vil bli mer kontrollert gjennom årene som det er med alkohol nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...