Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

For det første så er cannabis allerede et bra etablert rusmiddel i det norske samfunn. Over 20% av befolkingen har prøvd det.
 

 

 

Andelen unge voksne som har prøvd hasj har økt fra 22 prosent i 1998 til 34 prosent i 2006.
Fra en SIRUS-rapport. ;)

 

Nydelig!

 

Hva skal jeg si til faren min når han spør "Du har vel ikke prøvd hasj?"

Endret av thai-mat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan i all verden kan du påstå at en legalisering vil øke et forbruk hvis de tilfellene ved legalisering eller avkriminalisering tyder på at forbruk ikke endrer seg eller at forbruk går ned?!

 

Jeg tror du er selektiv i din datautvelgelse. Det går neppe ned i alle land.

Hvis du synes jeg er selektiv så synes jeg du burde vise dette og ikke si at du tror. Tro har aldri gjort noe som helst godt for noe. Hvis du mener det er et klart mønster mellom forbruk og legalisering synes jeg du burde vise dette.

 

 

Canada - Dekriminalisert

New Zealand - Ulovlig

Australia - Dekriminalisert/Ulovlig (avhengig av stat)

USA - Ulovlig (Ulovlig etter federal lov)

Spania - Dekriminalisert

England & Wales - Ulovlig

Frankrike - Ulovlig

Sveits - Ulovlig

Belgia - Dekriminalisert

Skottland - Ulovlig

Luxembourg - Ulovlig

Østerrike - Dekriminalisert

Italia - Ulovlig

Tyskland - Dekriminalisert

 

Jeg teller 8 Ulovlig og 6 Dekriminalisert. Hvor er dette mønsteret som viser at forbruket øker til absurde høyder slik at en legalisering ikke er verdt ressursene og friheten man vinner?

Kilder:

http://en.wikipedia.org/wiki/Annual_cannabis_use_by_country

http://en.wikipedia.org/wiki/Legality_of_cannabis_by_country

Endret av EloX
Lenke til kommentar
Man trodde ja, fordi det er ikke bra, derfor så antok man. Ingen har sakt at alle likte eller trodde cannabis var bra. Hippiene tok jo syre, lsd og masse annet også de.

så du tar tilbake det du sa om at de trodde det var bra?

Og dette er uansett ganske offtopic.

Uansett. Du sa først og fremst at man blir redusert av cannabis, og at man ikke blir særlig smart av å røyke. Du har ingen beviser for å støtte påstanden og byrden er din til å bevise påstanden din. Jeg har ikke sett noen undersøkelser på dette eller noe annet som tyder på at det er sant.

 

Nei.

 

Det samme kan jeg si til deg, du har ingen kilder/påstand som sier at du ikke blir dum.

 

"Større doser kan nedsette hukommelsen, nøyaktigheten og forståelsen av skriftlig informasjon. Korttidsminnet kan være nedsatt opp til et par dager etter rusen."

 

http://www.helsedirektoratet.no/rusmidler/...a/cannabis_7963

Men byrden er din til å komme med beviser for din påstantand ikke min. om jeg sier at julenissen eksisterer så er det min byrde å komme med beviser og du trenger ikke løfte en finger for å bevise at han ikke eksisterer. Sån fungerer det.

Lenke til kommentar

@ EloX

 

 

Så du vil kalle å være sløv et par dager etter at man har røyka for fortsatt rusa?

 

Hykler? Nei.

 

1: Diskusjonen dreier seg om cannabis og ikke alkohol.

 

2: Jeg har aldri nektet på at alkohol ikke er skadelig eller at man blir redusert, ergo du nekter på at cannabis reduserer hodet ditt.

 

3: Det er for ente gang ikke obligatorisk å komme med kilder, da du ikke greier å motbevise det jeg skriver ennå du selv nekter for dette!

 

4: Så da lurer jeg på hvorfor jeg skal komme med kilder, når man selv ikke greier å motbevise det jeg skriver.

Lenke til kommentar
Men byrden er din til å komme med beviser for din påstantand ikke min. om jeg sier at julenissen eksisterer så er det min byrde å komme med beviser og du trenger ikke løfte en finger for å bevise at han ikke eksisterer. Sån fungerer det.

 

Nei, det blir akkurat samme ulla for deg som meg. Dessuten adda jeg en kilde.

Lenke til kommentar

2. "Ergo" er vel litt feil valg av ord, men ok... Jeg sier at det ikke er noe håndfast som tilsier at du blir redusert av å røyke cannabis. Derfor er det din oppgave å komme med disse håndfaste bevisene hvis du er overbevist om at dette er sant. Alkohol gjør deg redusert, du drikker fortsatt alkohol, men omtaler cannabis som djevelens grass. Dette gjør deg ikke til hykler, hvordan?

 

3. Det er ikke min oppgave å motbevise alt det du påstår.

Rune: Trenisser finnes!

EloX: Nei.

Rune: Jo, motbevis det.

 

Skjønner du? Det fungerer ikke sånn.

 

4. Igjen, din oppgave å bevise påstander, ikke min oppgave å motbevise de.

 

EDIT: Typo

Endret av EloX
Lenke til kommentar
Men byrden er din til å komme med beviser for din påstantand ikke min. om jeg sier at julenissen eksisterer så er det min byrde å komme med beviser og du trenger ikke løfte en finger for å bevise at han ikke eksisterer. Sån fungerer det.

 

Nei, det blir akkurat samme ulla for deg som meg. Dessuten adda jeg en kilde.

NEI, du kommer med en påstand. Jeg venter på bevis for din påstand. Du sier man blir dum av å røyke og viser til helsedirektoratet som sier at man kan oppleve nedsatt kortidshukommelse. hvis det er din definisjon av dum så ja, da er man dum under påvirkning av cannabis. Men GUD hvor dum man er under påvirkning av alkohol hvis man følger din definisjon.

Lenke til kommentar

Visst du mener jeg er en hykler, så må du vel selv være det? Du drikker jo alkohol å snakker så "ille" om det.

 

Jeg forklarte hvordan : Denne diskusjonen har ingenting med alkohol å gjøre, derfor blir det urelevant å dra inn det stoffet.

 

Jeg har kommet med beviser og kilder og jeg akter ikke å komme med flere :)

 

Men byrden er din til å komme med beviser for din påstantand ikke min. om jeg sier at julenissen eksisterer så er det min byrde å komme med beviser og du trenger ikke løfte en finger for å bevise at han ikke eksisterer. Sån fungerer det.

 

Nei, det blir akkurat samme ulla for deg som meg. Dessuten adda jeg en kilde.

NEI, du kommer med en påstand. Jeg venter på bevis for din påstand. Du sier man blir dum av å røyke og viser til helsedirektoratet som sier at man kan oppleve nedsatt kortidshukommelse. hvis det er din definisjon av dum så ja, da er man dum under påvirkning av cannabis. Men GUD hvor dum man er under påvirkning av alkohol hvis man følger din definisjon.

 

Har du hørt om indirekte?

Lenke til kommentar

Vet du hva en hykler er? En som sier en ting og gjør noe annet. Jeg sier at alkohol er skadelig for deg, mye mer skadelig enn cannabis, noe det er, men jeg drikker det alikevel. Hadde jeg sagt at alkohol er djevelens verk og at ingen burde bruke det noen sinne, mens jeg fortsatt brukte det selv ville jeg vært en hykler.

Når du sier at cannabis er grimt og farlig og burde vært ulovlig, mens du ikke har noe problem med verken den lovlige statusen til alkohol eller å innta det så er du en hykler.

 

Du har absolutt ikke kommet med noen som helst beviser, du har kommet med EN kilde til Helsedirektoratet som motsa det Folkehelseinstituttet sa. En av de ljuger og du har ikke en gang forsøkt å finne ut hvem av de det er. Applaus...

Lenke til kommentar

Huff.

 

Jeg har jo sakt at det gjerne skulle vært ulovlig for meg, altså alkohol.

Jeg har ikke snakket godtroende om noen av stoffene, jeg har heller ikke sakt "djevelske" ting som du påstår.

 

Så nei jeg er ingen hykler.

 

Jo, jeg er kommet med den linken til helsedirektoratet, om du velger å tro på den er ikke opp til meg.

Jeg har også kommet med en anbefaling av BBC Horizon : Cannabis the evil weed?

Lenke til kommentar
Har du hørt om indirekte?

 

Ok, kom med din definisjon på "dum" så skal jeg svare deg.

 

"Korttidsminnet kan være nedsatt opp til et par dager etter rusen."

 

Indirekte dum.

 

"Nedsatt konsentrasjonsevne"

 

Indirekte dum.

 

"Cannabis har en dempende, sløvende effekt, og omfattende bruk over tid kan gi vedvarende sløvhetstilstander."

 

Kanskje ikke akkurat indirekte dum.

Lenke til kommentar

Jeg gjør det som en vane å ikke tro, jeg prøver å vite.

Jeg vet at enten ljuger Helsedirektoratet eller så ljuger Folkehelseinstituttet. Da er det ikke opp til meg å velge hvem jeg ønsker å tro på, da er det opp til meg å finne eksterne kilder, granske de og finne ut hvilke av disse to partene som faktisk ljuger. Denne prossessen ser det ut til at du galant hopper over.

 

The Evil Weed sier heller ingenting (etter min hukommelse) om at du blir dum av å røyke cannabis. Den spekulerer i all hovedsak rundt mentale lidelser.

 

Hvis du mener at alkohol burde vært ulovlig er du prinsippielt i mot rusmidler, noe jeg selvfølgelig kan akseptere. Det betyr ikke at et forbud av alkohol er noe som helst mer rettferdiggjort, men det betyr hvertfall at standpunktene dine ikke er helt på tryne.

Lenke til kommentar

I nederland gikk cannabisbruken ned 5% og heroinbruken ned 10% ved legalisering. Er ikke helt sikker på tallene, men begge deler gikk værtfall ned. Dette bekfrefter jo at legalisering av hasj fører til færre misbrukere av hardere stoffer ...

Så selvom cannabisbruken går opp i Norge, er jeg sikker på at bruken av heroin og kokain osv vil gå ned. To grunner for dette:

 

1. Røyker man hasj føler man seg kanskje som narkoman, og når man merker at man faktisk ikke blir så fucka av det som staten sier at du blir, tenker noen at det går fint med kokain og, så da prøver man det, blir hekta, og livet ditt går til helvette

 

2. Hasjdealere har gjerne andre ting på seg også, og etter en stund med kjøp fra dealern vil han kanskje presse på deg andre stoffer som til slutt kan ødelegge livet ditt

 

Hvis man faktisk leser fakta og statestikker om hasj kan man faen ikke mene noe annet enn LEGALIZE

 

Btw, jeg blir mer giddalaus dagen derpå etter 2 dager med drikking, enn 2 uker(!) med røyking. Men dette varierer nok fra person til person

Endret av Callisto Star
Lenke til kommentar

Nipps:

 

 

Hvorfor synes\tror du\dere forbud er bra? Jeg forstår ikke hvorfor du\dere tror forbud virker, selv om det åpenlyst ikke gjør det. Du er positiv (?) til å forby alkohol og, selv om man ser hvordan det påvirker dagen ulovlige rusmidler og man har sett hvordan kriminaliteten blomstret opp pga kriminaliseringen av alkohol tidligere. Derfor forbyr man andre rusmidler og ser man de samme situasjonene som med alkohol tidligere, og du er positiv til å forby alkohol igjen. :thumbup:

 

Det er flere ganger vist til at forbud ikke fungerer, men dere støtter det fullt ut.

Bortkastet penger, dyrt og ueffekttivt. Men dere støtter ett forbud.

Det kriminaliserer mange mennesker for offerfrie forbrytelser. Men dette støtter dere.

Det er med på å gjøre mange av rusmidlene farligere. Likevel støtter dere ett forbud.

Informasjon og forskning kommer etter propaganda og løgner. Inntrykket må stå i stil med forbudet. Om det stemmer eller ikke er noe annet...

Skaper klasseskille eller i noen tilfeller negativt menneskesyn. Noen har en ekstrem holdning til personer som har prøvd annet rusmiddel enn alkohol.

Tilbud til folk med problemer eller folk som vil slutte med tyngre stoffer kommer etter rettssak,bøter osv. Med forbud griper vi virkelig fatt i problemet på en bra måte.

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar
Jeg gjør det som en vane å ikke tro, jeg prøver å vite.

Jeg vet at enten ljuger Helsedirektoratet eller så ljuger Folkehelseinstituttet. Da er det ikke opp til meg å velge hvem jeg ønsker å tro på, da er det opp til meg å finne eksterne kilder, granske de og finne ut hvilke av disse to partene som faktisk ljuger. Denne prossessen ser det ut til at du galant hopper over.

 

The Evil Weed sier heller ingenting (etter min hukommelse) om at du blir dum av å røyke cannabis. Den spekulerer i all hovedsak rundt mentale lidelser.

 

Hvis du mener at alkohol burde vært ulovlig er du prinsippielt i mot rusmidler, noe jeg selvfølgelig kan akseptere. Det betyr ikke at et forbud av alkohol er noe som helst mer rettferdiggjort, men det betyr hvertfall at standpunktene dine ikke er helt på tryne.

 

 

Hehe, det kom ikke som noe sjokk akkurat.

Om du liker mine meninger eller ikke er meg likegyldig, det jeg syns er flott at vi har forskjellige meninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...