Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Nei, jeg trykket på din lille link og der sto årstallet 1969 - starten på 1970...

 

EDIT : Man trodde hasj var bra på 1970 tallet akkurat som man trodde tobakk var bra/kult på 1950 tallet.

 

Man trodde? holdingen til marijuana bland amerikanere på denne tiden var ganske negativ. Ja man hadde hippie bevegelsen og alt det andre du har sett på film, men dette representerer ikke det store og hele.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man trodde ja, fordi det er ikke bra, derfor så antok man.

Å tro noe er uavhengig av hva som faktisk stemmer.

 

Hippiene tok jo syre, lsd og masse annet også de.

Syre er LSD, som står for Lysergic acid diethylamide. LSD er relativt trygt å ta hvis du vet hva du holder på med, så det er et dårlig eksempel.

Lenke til kommentar
Man trodde ja, fordi det er ikke bra, derfor så antok man. Ingen har sakt at alle likte eller trodde cannabis var bra. Hippiene tok jo syre, lsd og masse annet også de.

så du tar tilbake det du sa om at de trodde det var bra?

Og dette er uansett ganske offtopic.

Uansett. Du sa først og fremst at man blir redusert av cannabis, og at man ikke blir særlig smart av å røyke. Du har ingen beviser for å støtte påstanden og byrden er din til å bevise påstanden din. Jeg har ikke sett noen undersøkelser på dette eller noe annet som tyder på at det er sant.

Endret av Derfern
Lenke til kommentar
Jeg hører du sier detta. Alkohol gjør deg faktisk bevist redusert så tror nok det er best å styre unna...

 

EDIT: Eller kanskje vi burde kriminalisere alkohol av den grunn...

 

Jeg tror jeg ville kriminalisert det om det kom i dag.

auch, ville heller fått bedre regulering av det. Å kriminalisere rusmiddler gir bare mer penger til kriminelle spesielt når man kan hente spriten fra sverige eller finland ganske enkelt.

Endret av Derfern
Lenke til kommentar
Nei. Det skal da ikke bli ulovlig med dårlig personlig hygiene? Eller eksos fra biler(eller jo kanskje)? Eller dårlig parfyme?

 

Eksos er skadelig. Parfyme lukter godt. Passiv røyking er farlig, og derfor mener jeg offentlig røyking bør forbys.

 

ville heller fått bedre regulering av det.

 

Slik som i dag?

Lenke til kommentar
at noe lukter vondt er ikke et bra argument.

 

Jo?

 

Thai-Mat, GÅ Å TA DEG EN DUSJ! Du lukter vondt! ÆSJ!

 

Jo, jeg må si meg enig. Det hadde vært mye bedre om jeg bare kunne ringt politiet og sagt ifra om at Thai-Mat lukter vondt. For dusje, det vil han tydeligvis ikke!

 

(Håper ikke du tar dette personlig, det var bare ment for å få frem et poeng. Jeg kan forsikre deg om at du ikke lukter vondt, over trådløst nett ihvertfall ;) )

 

 

Edit: Det er ikke alle som synes parfyme lukter godt, mange med migrene kan få fryktelig vondt i hodet av parfyme faktisk

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar

Sier ja, fordi da slipper ungdom å komme inn i de dype misbruker miljøene for å skaffe canabis, og forhåpentligvis vil mange flere ungdom slippe å komme inn i slike miljø.

 

Er ikke bare å svippe inn og ut, skal du ut må du flytte vekk fra byen du kom inn i det i.

Lenke til kommentar
Nei. Det skal da ikke bli ulovlig med dårlig personlig hygiene? Eller eksos fra biler(eller jo kanskje)? Eller dårlig parfyme?

 

Eksos er skadelig. Parfyme lukter godt. Passiv røyking er farlig, og derfor mener jeg offentlig røyking bør forbys.

 

Offentlig røyking er forbudt, med mindre du er utendørs, og da er effekten minimal likevel.

Lenke til kommentar
Man trodde ja, fordi det er ikke bra, derfor så antok man. Ingen har sakt at alle likte eller trodde cannabis var bra. Hippiene tok jo syre, lsd og masse annet også de.

så du tar tilbake det du sa om at de trodde det var bra?

Og dette er uansett ganske offtopic.

Uansett. Du sa først og fremst at man blir redusert av cannabis, og at man ikke blir særlig smart av å røyke. Du har ingen beviser for å støtte påstanden og byrden er din til å bevise påstanden din. Jeg har ikke sett noen undersøkelser på dette eller noe annet som tyder på at det er sant.

 

Nei.

 

Det samme kan jeg si til deg, du har ingen kilder/påstand som sier at du ikke blir dum.

 

"Større doser kan nedsette hukommelsen, nøyaktigheten og forståelsen av skriftlig informasjon. Korttidsminnet kan være nedsatt opp til et par dager etter rusen."

 

http://www.helsedirektoratet.no/rusmidler/...a/cannabis_7963

Lenke til kommentar
Nei.

 

Det samme kan jeg si til deg, du har ingen kilder/påstand som sier at du ikke blir dum.

 

"Større doser kan nedsette hukommelsen, nøyaktigheten og forståelsen av skriftlig informasjon. Korttidsminnet kan være nedsatt opp til et par dager etter rusen."

 

http://www.helsedirektoratet.no/rusmidler/...a/cannabis_7963

Det er ikke vår oppgave å motbevise enhver påstand man kommer med. Da kan jeg be deg om å motbevise enhjørninger, troll, alver, UFOer osv. Hvis du ikke har noen kilder som sier at disse fenomenene ikke tar plass, så betyr det derfor at vi burde ta hensyn til at de eksisterer. Du skjønner hvor latterlig dette blir.

WHO har likevel skrevet litt på akkurat amotivational syndrome, påstanden om at man blir sløv og "redusert" som et resultat av cannabisbruk:

The evidence for an "amotivational syndrome" among adults consists largely of case histories and observational reports (e.g. Kolansky and Moore, 1971; Millman and Sbriglio, 1986). The small number of controlled field and laboratory studies have not found compelling evidence for such a syndrome (Dornbush, 1974; Negrete, 1983; Hollister, 1986)... (I)t is doubtful that cannabis use produces a well defined amotivational syndrome. It may be more parsimonious to regard the symptoms of impaired motivation as symptoms of chronic cannabis intoxication rather than inventing a new psychiatric syndrome.

 

Jeg har også bedt deg om å ikke bruke Helsedirektoratet som en kilde da jeg og andre har vist informasjon fra andre statlige organer som sier noe annet enn det Helsedirektoratet påstår. Bruk Folkehelseinstituttet hvis du på død og liv skal bruke staten som kilde. Sitatet ditt omtaler hva som skjer under rus. At man får redusert skriftforståelse ved "større doser", det vi ville kalt helt forbanna kake er vel strengt talt ikke noe nytt. Kortidsminne kan nok være redusert for noen dagen derpå (og det er sikkert observert et par dager etterpå), men dette er en hangover og har ingenting med permanente skader å gjøre.

 

Bruken av cannabis på 60-70 tallet var absolutt ikke ansett som "bra". Dette var, som noen har påpekt, høytiden for anti-cannabis propaganda. The War on Drugs ble startet av Richard Nixon in 1969 og et av hovedmålene var cannabis så og ikke kom å påstå at cannabis var greit på 70-tallet fordi dette demonstrerer bare uvitenhet.

 

Jeg synes det er litt morsomt at du bruker det at du tror at man blir redusert som et argument, mens vi VET at man blir redusert av alkohol og det har du absolutt ikke noe problem med. Det er vel det man på godtnorsk kaller hykler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...