Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Det er vel mer fortidens medisin, da det ble brukt i Kina for 4000 år siden.

8904458[/snapback]

Ja, eller norge på 1950-tallet. Da ble cannabis foreskrevet barn. Eller i ulike stater i USA den dag i dag, og Canada.

www.youtube.com

Jeg kjenner pr i dag ingen som røyker hasj grunnet medisinske grunner. Dem røyker fordi dem er avhengig og/eller for å dope seg ned.

Alle brukere jeg kjenner bruker det for å kose seg. Mange av dem forteller ikke til alle de kjenner at de bruker det, fordi de ikke vil bli stigmatisert, uglesett og spredt rykter om. Kanskje du kjenner flere brukere enn du er klar over?

Enig med deg. De fleste som er for hasj her, røyker så klart det selv.. eller?

Og så...? Gjør det meningene og kunnskapene våre mindre verdt? Jeg ble forresten for legalisering før jeg prøvde cannabis.

Spar meg, dine argumenter faller på sin egen urimelighet. Potetgull, fritystekt mat!? At du klarer å dra en parallell mellom potetgull og cannabis er rimelig utrolig.

...Og cannabis vs. heroin og amfetamin m.m.? Kan du forklare den for meg?

Sukker er både avhengighetsskapende og endrer atferden til folk. Og det er ikke bra i for store mengder. La oss trekke parallell mellom cannabis og sukker da. Bedre?

Endret av kkt1986
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

8904458[/snapback]

Ja, eller norge på 1950-tallet. Da ble cannabis foreskrevet barn. Eller i ulike stater i USA den dag i dag, og Canada.

www.youtube.com

Jeg kjenner pr i dag ingen som røyker hasj grunnet medisinske grunner. Dem røyker fordi dem er avhengig og/eller for å dope seg ned.

Alle brukere jeg kjenner bruker det for å kose seg. Mange av dem forteller ikke til alle de kjenner at de bruker det, fordi de ikke vil bli stigmatisert, uglesett og spredt rykter om. Kanskje du kjenner flere brukere enn du er klar over?

8987066[/snapback]

Kanskje han ikke gjør det?

Og på femtitallet så var homofili ulovelig i norge. så langt hadde vi kommet.

Lenke til kommentar

8904458[/snapback]

www.youtube.com

8987066[/snapback]

Kanskje han ikke gjør det?

Og på femtitallet så var homofili ulovelig i norge. så langt hadde vi kommet.

8987112[/snapback]

...og forbudet stammer fra sekstitallet. Da var homofili fremdeles ulovlig. Så langt hadde vi altså kommet da forbudet trådte i kraft ;) Siden den gang kan ikke politikerne en dritt om narkotika. Sjekk denne:

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor mange som har svart 'nei' ikke engang vil legalisere medisinsk cannabis.

8920790[/snapback]

Det er fordi de hal lært på skolen at man kan bli avhengig av heroin hvis du røyker en joint...

8933402[/snapback]

Hva om du gjør oss alle en tjeneste å holder deg for slike kommentarer? De er banale og du ødelegger bare debatten ved å beskylde de som ikke er av samme oppfatning for ikke å vite nok. Det er ingen som lærer på skolen at en kan bli avhenging av heroin hvis man røyker en joint. Og hvis noen har blitt undervist dette er det en grov forsømmelse av den enkelte lærer, jeg er sikker på vil bli plukket opp av noen rundt. Det eneste du oppnår ved å vifte slik med stridsøksa er å sørge for at motparten vil komme til å gjøre det samme.

Å da blir de i hvert fall ikke tilbøyelig til å støtte noen legaliseringen. ;)

8943451[/snapback]

Dette var propagandaen som USA spredte på femtitallet. Fakta. Se filmen Grass for en god gjennomgang av propagandaen mot cannabis på 1900-tallet.

http://video.google.com/videoplay?docid=-5...earch&plindex=0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Og hvorfor du ikke skal få "bestemme" over din egen kropp er vel fordi det påvirker andre. Så lenge folk røyker hasj vil ungdommer strømme til disse miljøene og dermed vil det fortsette. Staten vil jo helst ikke ha rusmidler i det heletatt, men man kan ikke fjerne alkohol pga dens sterke røtter i vår kultur i den vestlige verden.

Cannabis slår også røtter i vårt samfunn. Man kan ikke "fjerne" noe rusmiddel ved forbud. Det beviser dagens tilstander ganske godt: Seksten tusen heroinavhengige i Oslo, en oppgang på 4000 på få år. Over en million nordmenn har prøvd cannabis, og jevnt over går bruk av de fleste rusmidler oppover til tross for forbudet.

Det finnes mange som ikke røyker rett og slett fordi de ikke vet hvordan de skal få tak i det. Selvfølgelig hvis du kjenner mange som kan skaffe hasj så kan det gå ganske raskt, men for personer uten slike kontakter blir ting plutselig veldig mye mer vansklig. Alle vet hvordan man skaffer seg pizza, ikke alle vet hvordan man skaffer seg hasj.

De fleste kan uten problemer få tak i cannabis dersom de går inn for det. "Alle" kjenner noen som kan skaffe via andre personer. Dessverre gjelder dette også i svært mange ungdomsmiljøer. Femtenåringer kjøper 50-100 gram til videresalg og blir dealere. En enkel og grei inntektskilde for en fattig tenåring. Samler fort inn noen tusenlapper.

Men rusmiddelet er der. uansett om det er forbudt eller ikke. Slik det er i dag får folk under 18.år tak i alt mulig av ulovlige rusmidler. Det er ingen dealere som spør etter legg, siden det ikke finnes aldersgrenser, og det er ulovlig.

Hvis man får kjøpt dette i butikk, og blir kvitt det svarte markedet. Da vil det bli vanskeligere for folk under 18. og få tak i rusmidlene.

Det er jo latterlig, det du foreslår nå er jo å gjøre en ting "forbudt" via legalisering. Og jeg er under atten, jeg har drukket siden jeg var tolv. Hvordan har det seg at det skulle bli "vanskligere" å få tak i hasj når det blir lovlig og satt aldersgrense på? Det eneste som skjer da er at det blir bredt akseptert i alle sosiale miljøer og bruken av det går i lufta som en rakett.

8987019[/snapback]

Vi kan aldri stoppe alle fra å bruke rusmidler selv om de er ulovlige. Men målet med å legalisere for den voksne befolkningen er å gjøre det mindre tilgjengelig for mindreårige, ja. Selv var jeg en av dem som ventet til jeg ble litt eldre (ikke til jeg ble 18, men seksten) før jeg drakk. Det er voksen ungdom som holder oppe svartemarkedet på cannabis i dag. Det er ikke 15-åringene. De får tak i stoff fra eldre ungdom. Dersom alle over 18 år kunne kjøpe cannabis på polet, ville det ikke være noe poeng i å drive stor-business på smuglervarer, og det ville gjort det vanskeligere for mange unge tenåringer å få tak i det - særlig til videresalg, og det er det viktigste. Selvsagt vil mindreårige kunne få attenåringer til å kjøpe for seg, akkurat som med alkohol og tobakk i dag, men det er slutt på at man driver business og befatter seg med store mengder stoff for å tjene penger på å selge til andre mindreårige.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar
Altså hvis du blir kjent med nye folk fordi du røyker hasj så er det jo fordi de er i "samme" miljø. Hvis jeg blir kriminell og henger i det kriminelle miljøet, så ville jeg også få nye venner.

Jeg har ikke sagt noe annet.

Og hvorfor du ikke skal få "bestemme" over din egen kropp er vel fordi det påvirker andre. Så lenge folk røyker hasj vil ungdommer strømme til disse miljøene og dermed vil det fortsette. Staten vil jo helst ikke ha rusmidler i det heletatt, men man kan ikke fjerne alkohol pga dens sterke røtter i vår kultur i den vestlige verden.

Jeg har ikke sagt at vi skal fjerne alkoholen. Og du kan godt forklare meg, hvordan man skal få folk til å slutte å røyke cannabis. Det er umulig. Rusmiddelet er å få tak i, uansett hvor ulovlig det er. Og cannabis er på markedet i norge, selv om det er ulovlig, folk kjøper det. Så vil ikke si at det vil bli noe annerledes hvis det blir legalisert. Studier fra land som har legalisert, og avkriminalisert viser at bruken har gått ned, etter å ha gjort det lovlig.

Og staten er jo "folket", og jeg visste ikke at vi ville bli kvitt alkoholen?

Og hvilke partier vil fjerne alkoholen?

Det finnes mange som ikke røyker rett og slett fordi de ikke vet hvordan de skal få tak i det. Selvfølgelig hvis du kjenner mange som kan skaffe hasj så kan det gå ganske raskt, men for personer uten slike kontakter blir ting plutselig veldig mye mer vansklig. Alle vet hvordan man skaffer seg pizza, ikke alle vet hvordan man skaffer seg hasj.

Akerselva hvis du bor i oslo. er ikke værre enn det.

Alle kjenner en, eller flere som man enten vet driver med det, eller som kan få tak i. Det er såpass mange i Norge som har prøvd, og røyker nå og da, at det er et fåtall som ikke har muligheten til å få tak i noe hvis man vil.

Det er jo latterlig, det du foreslår nå er jo å gjøre en ting "forbudt" via legalisering. Og jeg er under atten, jeg har drukket siden jeg var tolv. Hvordan har det seg at det skulle bli "vanskligere" å få tak i hasj når det blir lovlig og satt aldersgrense på? Det eneste som skjer da er at det blir bredt akseptert i alle sosiale miljøer og bruken av det går i lufta som en rakett.

8987019[/snapback]

Jeg foreslår ikke å gjøre det forbudt. bare begrenser salget til voksne folk. Jeg ser ingen grunn til at unger skal kunne gå å kjøpe seg div rusmidler i butikken. Men det kan du godt komme med ;)

Før jeg ble 18. hadde jeg ingen problemer med å kjøpe alkohol eller sigaretter. Men det var noen ganger en måtte stresse skikkelig for å få tak i det. Hendte også at vi dreit i fylla, fordi vi ikke fikk tak i noe alkohol.

Kjøper du alkohol i butikken i en alder av fjorten, er sjangsen stor fr at du blir spurt om legg. Kjøper du hasj fra en dealer i dag, og du er fjorten, er sjangsen for å bli spurt om legg, lik null. Men du kan godt forklare hvordan det da skal være like enkelt å få tak i da... :)

Og igjen. Det er ikke bevist at økt tilgang av cannabis fører til økt bruk. Du kan godt finne noe som dokumenterer det.

Endret av V-by
Lenke til kommentar

Altså argumentet ditt er i hovedsak at "mange gjør det, så hvorfor ikke legalisere det?"

Men det er nettopp derfor vi trenger en lov! Hasj sløver hjernecellene dine, du blir paranoid og du tenker irrasjonelt og langtidsbruk kan føre til psykoser når du blir eldre.

Cannabis slår også røtter i vårt samfunn. Man kan ikke "fjerne" noe rusmiddel ved forbud. Det beviser dagens tilstander ganske godt: Seksten tusen heroinavhengige i Oslo, en oppgang på 4000 på få år. Over en million nordmenn har prøvd cannabis, og jevnt over går bruk av de fleste rusmidler oppover til tross for forbudet.

Ja, cannabis slår røtter i et samfunn hvis du lar det gjøre det, men trenger vi flere rusmiddler? Og hasj er ikke i nærheten i å være et "kulturelt" rusmiddel her i Norge. Det er ULOVELIG! Det er narkotika! Hadde det vært akseptert så hadde det også vært lovlig.

Og man kan ikke fjerne et rusmiddel nei, men man kan forebygge det. Det er stor forskjell på Norge og Marokko, hvor det er lovelig å røyke hasj.

Og hvorfor tar du opp heroin?Mener du at det også skal bli legalisert? Du har ingen kilder å henvise til? Untatt de fine youtube filmene dine?

De fleste kan uten problemer få tak i cannabis dersom de går inn for det. "Alle" kjenner noen som kan skaffe via andre personer. Dessverre gjelder dette også i svært mange ungdomsmiljøer. Femtenåringer kjøper 50-100 gram til videresalg og blir dealere. En enkel og grei inntektskilde for en fattig tenåring. Samler fort inn noen tusenlapper.

Ja, men faktum er at hvis man gjør en ting lovlig så blir det mye enklere å få tak i det generelt! Når en ting blir lovlig for den eldre befolkningen så blir det også mer akseptert at ungdommer gjør det!

Vi kan aldri stoppe alle fra å bruke rusmidler selv om de er ulovlige. Men målet med å legalisere for den voksne befolkningen er å gjøre det mindre tilgjengelig for mindreårige, ja. Selv var jeg en av dem som ventet til jeg ble litt eldre (ikke til jeg ble 18, men seksten) før jeg drakk. Det er voksen ungdom som holder oppe svartemarkedet på cannabis i dag. Det er ikke 15-åringene. De får tak i stoff fra eldre ungdom. Dersom alle over 18 år kunne kjøpe cannabis på polet, ville det ikke være noe poeng i å drive stor-business på smuglervarer, og det ville gjort det vanskeligere for mange unge tenåringer å få tak i det - særlig til videresalg, og det er det viktigste. Selvsagt vil mindreårige kunne få attenåringer til å kjøpe for seg, akkurat som med alkohol og tobakk i dag, men det er slutt på at man driver business og befatter seg med store mengder stoff for å tjene penger på å selge til andre mindreårige.

Altså, målet er ikke å legalisere dem og gjøre det tilgjengelig for den voksene befolkningen og gjøre det mindre tilgjengelig for barn, målet er å gjøre det mindre tilgjengelig for voksne! OG helt umulig å få tak i for barn! Vi trenger ikke flere rusmidler!

Kanskje det ikke ville være noe vits i å drive storbuisness på smuglervarer hvis det ble lovelig, men da hadde jeg bare spurt noen av kompisene mine ( som jeg har gjort med alkohol i en god stund ) om de kunne kjøpe noe for meg! Det blir enklere å få tak i uansett!

Altså at det er slutt på å drive med store mengder dop kanskje ja, men heller det enn at hasj blir akseptert og vidt brukt av mange flere ungdommer enn i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Altså argumentet ditt er i hovedsak at "mange gjør det, så hvorfor ikke legalisere det?"

Men det er nettopp derfor vi trenger en lov! Hasj sløver hjernecellene dine, du blir paranoid og du tenker irrasjonelt og langtidsbruk kan føre til psykoser når du blir eldre.

Disse symptomene er borte etter at du har sluttet å røyke.

Ja, cannabis slår røtter i et samfunn hvis du lar det gjøre det, men trenger vi flere rusmiddler? Og hasj er ikke i nærheten i å være et "kulturelt" rusmiddel her i Norge. Det er ULOVELIG! Det er narkotika! Hadde det vært akseptert så hadde det også vært lovlig.

Om vi trenger flere rusmidler? Vi prater om rusmidler vi allerede har tilgang på i veldig stor grad, men er ulovlig. Hvis cannabis blir legalisert, så kommer det ikke noe nytt rusmiddel. rusmidlet har allerede vert i norge i mange mange år. Hvordan det da kan bli nytt, er for meg en gåte,

Hvordan skal folk greie å akseptere et rusmiddel, når staten sprer propaganda om at cannabis er like farlig som heroin?

Og man kan ikke fjerne et rusmiddel nei, men man kan forebygge det. Det er stor forskjell på Norge og Marokko, hvor det er lovelig å røyke hasj.

Og hvorfor tar du opp heroin?Mener du at det også skal bli legalisert? Du har ingen kilder å henvise til? Untatt de fine youtube filmene dine?

Det er enklere å hjelpe folk som får et problem med et ulovlig rusmiddel, hvis det blir lovlig. Får man et problem, så tør man kanskje ikke å gå etter hjelp, siden det er ulovlig, og man er redd for å få politiet etter seg. Det hjelper ikke.

Og ja, det er stor forskjell på Norge og Marokko, men det er mere enn at cannabis er lovlig.

Ja, men faktum er at hvis man gjør en ting lovlig så blir det mye enklere å få tak i det generelt! Når en ting blir lovlig for den eldre befolkningen så blir det også mer akseptert at ungdommer gjør det!

Og jeg kan fremdeles ikke skjønne hva som er lettest å få tak i av, det du kjøper over disk, og må vise legg for å kjøpe, eller det du kjøper fra en dealer, der man aldri trenger å vise legg.

Altså, målet er ikke å legalisere dem og gjøre det tilgjengelig for den voksene befolkningen og gjøre det mindre tilgjengelig for barn, målet er å gjøre det mindre tilgjengelig for voksne! OG helt umulig å få tak i for barn! Vi trenger ikke flere rusmidler!

Hvor har du det fra at ved en legalisering vil det komme nye rusmidler på banen? Hvilke rusmidler er det?

Jeg kan ta en par telefoner, og om en times tid, sitte med masse forskjellige rusmidler her. De er alle ulovlige, men jeg kan få tak i de enkelt. Hvis disse blir legalisert, er de ikke nye.

Et rusmiddel er noe som alltid vil være i salg, enten lovlig, eller på det svarte markedet. Hva er best? Det lovlige markedet. Av mange grunner. Kvalitet, man blir ikke kriminelll, man støtter ikke kriminalitet, osv...

Og det er umulig å gjøre et rusmiddel utilgjengelig for barn.

Kanskje det ikke ville være noe vits i å drive storbuisness på smuglervarer hvis det ble lovelig, men da hadde jeg bare spurt noen av kompisene mine ( som jeg har gjort med alkohol i en god stund ) om de kunne kjøpe noe for meg! Det blir enklere å få tak i uansett!

Så det er enklere å bruke en mellommann, istedet for å gå rett til kilden?

gi penger til mellom mann, som må gå og stresse for deg, og bruke tid på det. Istedet for at du bare går inn, leverer penger, og får det du skal ha?

Hvis staten legaliserer, og regulerer. Og selger cannabis i egne butikker, eller på polet. til under gatepris, vil man utkonkurrere det svarte markedet. Litt vil vel være igjen, men alt er umulig å fjerne. Akkurat som med alkohol. Det finnes et svart marked der også, men det er lite i forhold til andre rusmidlers svarte marked.

Altså at det er slutt på å drive med store mengder dop kanskje ja, men heller det enn at hasj blir akseptert og vidt brukt av mange flere ungdommer enn i dag.

8987412[/snapback]

Studier viser at bruken har gått ned, ved å ha gjort stoffet lovlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Disse symptomene er borte etter at du har sluttet å røyke.

Om vi trenger flere rusmidler? Vi prater om rusmidler vi allerede har tilgang på i veldig stor grad, men er ulovlig. Hvis cannabis blir legalisert, så kommer det ikke noe nytt rusmiddel. rusmidlet har allerede vert i norge i mange mange år. Hvordan det da kan bli nytt, er for meg en gåte,

Hvordan skal folk greie å akseptere et rusmiddel, når staten sprer propaganda om at cannabis er like farlig som heroin?

Det er enklere å hjelpe folk som får et problem med et ulovlig rusmiddel, hvis det blir lovlig. Får man et problem, så tør man kanskje ikke å gå etter hjelp, siden det er ulovlig, og man er redd for å få politiet etter seg. Det hjelper ikke.

Og ja, det er stor forskjell på Norge og Marokko, men det er mere enn at cannabis er lovlig.

Og jeg kan fremdeles ikke skjønne hva som er lettest å få tak i av, det du kjøper over disk, og må vise legg for å kjøpe, eller det du kjøper fra en dealer, der man aldri trenger å vise legg.

Hvor har du det fra at ved en legalisering vil det komme nye rusmidler på banen? Hvilke rusmidler er det?

Jeg kan ta en par telefoner, og om en times tid, sitte med masse forskjellige rusmidler her. De er alle ulovlige, men jeg kan få tak i de enkelt. Hvis disse blir legalisert, er de ikke nye.

Et rusmiddel er noe som alltid vil være i salg, enten lovlig, eller på det svarte markedet. Hva er best? Det lovlige markedet. Av mange grunner. Kvalitet, man blir ikke kriminelll, man støtter ikke kriminalitet, osv...

Så det er enklere å bruke en mellommann, istedet for å gå rett til kilden?

gi penger til mellom mann, som må gå og stresse for deg, og bruke tid på det. Istedet for at du bare går inn, leverer penger, og får det du skal ha?

Hvis staten legaliserer, og regulerer. Og selger cannabis i egne butikker, eller på polet. til under gatepris, vil man utkonkurrere det svarte markedet. Litt vil vel være igjen, men alt er umulig å fjerne. Akkurat som med alkohol. Det finnes et svart marked der også, men det er lite i forhold til andre rusmidlers svarte marked.

8987412[/snapback]

Studier viser at bruken har gått ned, ved å ha gjort stoffet lovlig.

8987486[/snapback]

HAHA Det siste du sa der er det teiteste jeg noen sinne har hørt, det er som å si at hvis du senker aldersgrensen på alkohol, så vil alkoholkonsumet gå ned.

Hvis vi legaliserer hasj, så vil svartemarkedet bli utkonkurrert. Billigere pris + enklere å få tak i + mer sosial aksept = ØKT FORBRUK!

Vi har tilgang på det hvis du vil bruke det, men faktum er at det ikke er sosialt akseptert, det er ulovelig og det er vansklig å få tak i for en som ikke har peiling på hva han driver med! Selvfølgelig kan man få tak i ting hvis man kjenner de riktige personene, men da må man kjenne de! Det eneste man trenger å kjenne hvis det blir lovlig er en person over 18!

Og det blir et nytt LOVELIG rusmiddel. Og hvorfor skal vi akseptere hasj? Hvorfor skal vi det? Trenger vi et nytt rusmiddel?

Altså er du tett i pappen eller? Hvis vi legaliserer hasj, så får vi det i tillegg til alle de som er lovlige. Dvs: Alkohol og tobakk. Hvis du legaliserer flere rusmidler så blir de nye LOVLIGE rusmidler, noe vi faktisk ikke trenger!

Altså, det vil også alltid finnes folk som dreper. Skal vi gjøre det lovlig da? Slik at man kan drepe humant, man blir ikke kriminell, man støtter ikke kriminalitet osv?

Og ja, kanskje det er umulig å gjøre et rusmiddel utilgjengelig for barn, men vi skal faen meg gjøre så godt vi kan!

• Liker 1
Lenke til kommentar
HAHA Det siste du sa der er det teiteste jeg noen sinne har hørt, det er som å si at hvis du senker aldersgrensen på alkohol, så vil alkoholkonsumet gå ned.

Hvis vi legaliserer hasj, så vil svartemarkedet bli utkonkurrert. Billigere pris + enklere å få tak i + mer sosial aksept = ØKT FORBRUK!

Sånn kjapt så fant jeg frem denne. Gidder ikke lete etter de andre.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/10/15/479792.html

Men du kan godt vise meg ne som beviser det motsatte, som jeg allerede har bedt deg om en gang. :)

Og jeg har ikke sagt at færre vil drikke alkohol hvis vi senker aldersgrensa.

Vi har tilgang på det hvis du vil bruke det, men faktum er at det ikke er sosialt akseptert, det er ulovelig og det er vansklig å få tak i for en som ikke har peiling på hva han driver med! Selvfølgelig kan man få tak i ting hvis man kjenner de riktige personene, men da må man kjenne de! Det eneste man trenger å kjenne hvis det blir lovlig er en person over 18!

Og det blir et nytt LOVELIG rusmiddel. Og hvorfor skal vi akseptere hasj? Hvorfor skal vi det? Trenger vi et nytt rusmiddel?

De aller fleste kjenner en som driver med det, eller kjenner en som kjenner en...

Og som jeg har sagt ørten ganger før, så er det ikke et nytt rusmiddel. Det kan du bare legge fra deg. Hvordan vil det være best å la narkotikapolitikken i norge være slik den er? Den er i dag helt på trynet. Den legger opp til et svart marked i norge, som da støtter opp mot kriminalitet, og terorrisme. Man har ingen aldersgrense, Rusmiddelet er ikke borte fordi det er forbudt.

Altså er du tett i pappen eller? Hvis vi legaliserer hasj, så får vi det i tillegg til alle de som er lovlige. Dvs: Alkohol og tobakk. Hvis du legaliserer flere rusmidler så blir de nye LOVLIGE rusmidler, noe vi faktisk ikke trenger!

Altså, det vil også alltid finnes folk som dreper. Skal vi gjøre det lovlig da? Slik at man kan drepe humant, man blir ikke kriminell, man støtter ikke kriminalitet osv?

De vil ikke bli nye, uansett hva du sier.

Den eneste forskjellen ved en legalisering, og nå, er at mna kan røyke en joint, uten å være redd for å bli straffet. Man kan også regulere det på mange måter, men det gidder jeg ikke gå nermere inn på.

Og ja, kanskje det er umulig å gjøre et rusmiddel utilgjengelig for barn, men vi skal faen meg gjøre så godt vi kan!

8987631[/snapback]

Så lenge voksne skal ha muligheten til å kjøpe et rusmiddel, vil det alltid være noen som kjøper til mindreårige. Det kan man ikke unngå.

Skal da ingen mindreårige få ruse seg, må man totalforby all bruk av rusmidler, men da er man tilbake til at et svart marked skal ta kontrollen, og man kan få tak i "dårlig" vare, som er forurenset med ditten og datten. Kan jo f. eks se på metanol saken. Og alkohol er lovlig, hvordan skulle det da blitt hvis det var ulovlig?

Etter det jeg forstår, så mener du at det ikke burde bli lovlig, fordi det vil være for enkelt for mindreårige å få tak i?

Er du under 18. i dag, så må du kjenne en som er 18. eller eldre, for å få tak i alkohol.

Skal du ha tak i andre rusmidler i dag, kan du være 12 år, og du kan kjøpe det selv. Du må bare kjenne noen, som kjenner en som kan få tak i.

Bor du i større byer, trenger du ikke kjenne noen.

Lenke til kommentar

8987631[/snapback]

Altså er du tett i pappen eller? Hvordan i alle dager klarer du å sidestille drap med bruk av cannabis?

• Liker 1
Lenke til kommentar

8987631[/snapback]

Altså er du tett i pappen eller? Hvordan i alle dager klarer du å sidestille drap med bruk av cannabis?

8987823[/snapback]

Du skjønner, skyter man en, går det utover familien og venner til offeret.

Når du røyker en joint, så går det utover... en selv bare. Men det er jo det samme ;)

Edit:

Slenger bare på denne også, litt slik om medisinsk MJ.

http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=149019

Endret av V-by
  • Liker 1
Lenke til kommentar

8987631[/snapback]

8987823[/snapback]

Jeg brukte det som et eksempel rett og slett fordi argumentene hans kan brukes andre steder på ting som er kriminelt, man trenger en lov for å hindre folk i å gjøre en ting! Selv om mange gjør den tingen betyr ikke det at vi burde legalisere det!

• Liker 1
Lenke til kommentar

8987631[/snapback]

8987823[/snapback]

Du skjønner, skyter man en, går det utover familien og venner til offeret.

Når du røyker en joint, så går det utover... en selv bare. Men det er jo det samme ;)

Edit:

Slenger bare på denne også, litt slik om medisinsk MJ.

http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=149019

8987840[/snapback]

Røyker du en joint så gir du inntekt til store kriminelle ligaer som kanskje finansierer terrorisme. Røyker du en joint så hjelper du til å opprettholde narkotikamiljøet som rekruterer flere unge hvert år, mange av de kommer seg aldri ut derifra igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Røyker du en joint så gir du inntekt til store kriminelle ligaer som kanskje finansierer terrorisme. Røyker du en joint så hjelper du til å opprettholde narkotikamiljøet som rekruterer flere unge hvert år, mange av de kommer seg aldri ut derifra igjen.

8988318[/snapback]

Hvis du leser postene jeg har skrevet, så ser du at jeg allerede har vert innom dette, og det er en av grunnene til at jeg er for legalisering.

Dette er det den norske stat selv som legger opp til, da de med forbudet vet godt hva som skjer, når ting blir forbudt. Et svart marked, som kriminelle miljøer tjener fett på.

Men jeg har stilt flere spørsmål til deg i min forrige lange post, som jeg håper du vil svare på :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du leser nedover på siden så sier myndighetene at grunnen til at folk ikke røyker mer er fordi de har byttet over til et sterkt alkoholkonsum eller at de har forstått at hasj fører til psykiske plager. Og jeg sa aldri at du hadde sagt det.

De aller fleste kjenner en som driver med det, eller kjenner en som kjenner en...

Og som jeg har sagt ørten ganger før, så er det ikke et nytt rusmiddel. Det kan du bare legge fra deg. Hvordan vil det være best å la narkotikapolitikken i norge være slik den er? Den er i dag helt på trynet. Den legger opp til et svart marked i norge, som da støtter opp mot kriminalitet, og terorrisme. Man har ingen aldersgrense, Rusmiddelet er ikke borte fordi det er forbudt.

Du er tett i pappen du? Jeg sier ikke at det er et nytt rusmiddel! Jeg sier at det blir et nytt LOVLIG rusmiddel. Hvis du mener at narkotika politikken i Norge er dårlig, og du liker ikke at hasj støtter terrorisme og kriminalitet, så kan du jo bli politiker? og legge opp hasjen til den har blitt lovelig?

Så lenge voksne skal ha muligheten til å kjøpe et rusmiddel, vil det alltid være noen som kjøper til mindreårige. Det kan man ikke unngå.

Skal da ingen mindreårige få ruse seg, må man totalforby all bruk av rusmidler, men da er man tilbake til at et svart marked skal ta kontrollen, og man kan få tak i "dårlig" vare, som er forurenset med ditten og datten. Kan jo f. eks se på metanol saken. Og alkohol er lovlig, hvordan skulle det da blitt hvis det var ulovlig?

Etter det jeg forstår, så mener du at det ikke burde bli lovlig, fordi det vil være for enkelt for mindreårige å få tak i?

Er du under 18. i dag, så må du kjenne en som er 18. eller eldre, for å få tak i alkohol.

Skal du ha tak i andre rusmidler i dag, kan du være 12 år, og du kan kjøpe det selv. Du må bare kjenne noen, som kjenner en som kan få tak i.

Bor du i større byer, trenger du ikke kjenne noen.

Ja, så lenge voksne har muligheten til å kjøpe et rusmiddel så vil det spre seg til mindreårige. Det er derfor det må være ulovelig! Det er mer effektivt å runde opp narkoligaer, straffe misbrukere og fjerne det fra gata enn å hindre folk i å kjøpe et lovelig middel til mindreårige.

Tror du det finnes mange tolvåringer som tør å gå ned ved akerselva og spørre om de kan kjøpe sent på kvelden? De spør heller en som er atten om de kan kjøpe alkohol.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hvis du leser nedover på siden så sier myndighetene at grunnen til at folk ikke røyker mer er fordi de har byttet over til et sterkt alkoholkonsum eller at de har forstått at hasj fører til psykiske plager. Og jeg sa aldri at du hadde sagt det.

Jepp, økt tilgang, fører ikke nødvendighvis til økt forbruk.

Du er tett i pappen du? Jeg sier ikke at det er et nytt rusmiddel! Jeg sier at det blir et nytt LOVLIG rusmiddel. Hvis du mener at narkotika politikken i Norge er dårlig, og du liker ikke at hasj støtter terrorisme og kriminalitet, så kan du jo bli politiker? og legge opp hasjen til den har blitt lovelig?

Rusmiddelpolitikken fungerer i dag ikke. hvis du mener den gjør det, kan du forklare meg hvordan. Hadde den fungert, hadde ingen ruset seg på ulovlige rusmidler i norge.

Og hvorfor skal jeg bli politiker? Jeg vil heller bruke tid på å opplyse folk om at cannabis ikke er like farlig som heroin, som jeg har hørt flere ganger før.

I mange år har staten, politiet og skolen drevet feilinformasjon av ulovlige rusmidler. De har sagt at cannabis er like farlig som heroin, at man blir avhengig av sterkere stoffer hvis man røyker en joint.

Har hatt politimann i klassen som har sagt det sisstnevnte...

Ja, så lenge voksne har muligheten til å kjøpe et rusmiddel så vil det spre seg til mindreårige. Det er derfor det må være ulovelig! Det er mer effektivt å runde opp narkoligaer, straffe misbrukere og fjerne det fra gata enn å hindre folk i å kjøpe et lovelig middel til mindreårige.

Det må være ulovlig, slik at de mindreårige kan kjøpe det selv?

Og hvordan skal man kunne hjelpe missbrukere av rusmidler hvis man skal straffe de? da går det ivvertfall ikke riktig vei. Missbruker man et stoff, er man "syk" og trenger hjelp. ikke straff.

Ikke veit jeg hvor effektiv du mener politiet er i dag for å fjerne ulovlige rusmidler fra gata, men at de misslykkes er fakta.

Det er akkurat dette de gjør nå, eller prøver. Men politiet vil aldri greie å ta alt. det vil alltid finnest et svart marked for ulovlige rusmidler.

Jeg veit om, og kjenner flere som har startet med å selge cannabis for å tjene litt penger i trange tider. Så har de blitt tatt, og da sitter de i det. Da kan de like gjerne fortsette å selge, og tjene penger på det. De har jo et rulleblad, og vil kanskje ikke få den fremtiden de hadde planer om...

Det du sier er at du fremdeles vil ha den misslykkede narkotikapolitikken?

Tror du det finnes mange tolvåringer som tør å gå ned ved akerselva og spørre om de kan kjøpe sent på kvelden? De spør heller en som er atten om de kan kjøpe alkohol.

8988358[/snapback]

Får man kjøpt alkohol etter klokken 6 eller 8 om kvelden?

Jeg håper da at alle ikke lar 12 åringen sin være ute til seint på natt, og tror det er et mindretall av 12 åringer som røyker, imotsetning til 16 år+.

Jeg har aldri vert i akerselva og kjøpt noe der, men kjenner mange som har gjort det, og kan ikke shuke at de har hatt noe pes med det. Og vil nok tro at det er best for en 12 åring å handle der om dagen, og ikke seint på kvelden/natta. men det er vel slik for de fleste, uansett alder(?)

Også en grunn for legalisering.

Og vi er visst ganske uenige vi :p hehe

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er nettopp derfor vi trenger en lov!

Ikke misforstå! Vi skal ikke fristille stoffet fra lovgivning, selvsagt! Selvsagt skal vi ha lover for cannabis: For eksempel aldersgrenser, og forbud mot å bruke offentlig. Problemet med å kriminalisere et stoff som likevel brukes av så mange mennesker, er at på det svarte markedet får en dermed ingen regulering i praksis. Det ville være absurd å sette aldersgrenser på noe som i utgangspunktet er forbudt: "Det er forbudt, og spesielt forbudt om du er under 18!"

Vi vil legalisere nettopp for å underlegge stoffet reguleringer. Vi VIL at mindreårige skal ha vansker med å skaffe seg cannabis, vi VIL at cannabisbrukere skal få tillit til helsemyndighetene og utvikle en sunnere holdning til stoffet og vi VIL (stort sett) at Staten skal få flere penger å bruke på rusforebyggende arbeid, fra avgifter på cannabis og fra sparte utgifter i kriminalsektoren.

Hasj sløver hjernecellene dine, du blir paranoid og du tenker irrasjonelt og langtidsbruk kan føre til psykoser når du blir eldre.

Det "sløver" hjernecellene imens vi er påvirket; det er noe av det som gir rusen. Men klart: En del av sløv'eten kommer av alle de andre forbrenningsstoffene man inntar. Det finnes sunnere måter å innta stoffet på enn å røyke. Paranoia kommer av forbud og stigmatisering. Jeg har aldri vært paranoid på cannabis, og det samme gjelder de fleste modne vennene mine som bruker rusmiddelet. Selvsagt er det ikke bra å starte med rusmidler i tidlig alder. "Tenker irrasjonelt"? Det måtte jeg smake litt på, men svaret blir nei. Man blir treg i tankegangen imens rusen pågår, men man tenker like fornuftig som ellers og gjør generelt ikke ting man ellers ikke ville gjort. Psykoser slår som regel ut i nokså tidlig alder for de fleste, både cannabisbrukere og ikke-brukere. Det er også en aktiv debatt i forskningsmiljøene om høna og egget når det gjelder dette: Er det slik at cannabis gjør at folk utvikler psykoser, eller er det slik at folk som er spesielt utsatt for dem er mer tilbøyelige til å oppsøke cannabis? Det skal godt gjøres å finne et sikkert svar på det, men det siste virker mer trolig og det finnes forskning som understøtter det.

Men skjønner du ikke at spørsmålet ditt ikke gir mening? "Trenger vi flere rusmidler"? Det spiller ingen rolle i den politiske debatten, for vi ser at folk velger å bruke cannabis og andre rusmidler selv om det er forbudt. Forbudet virker ikke! Derfor trenger vi en annen tilnærmingsstrategi: når folk først bruker det ønsker vi å fremme en sunnest mulig brukerkultur, og vi ønsker å begrense rusmisbruk - men ikke ved å straffe folk!

Cannabis BLIR mer akseptert over tid. Forbudet kommer til å falle senere. Men jeg vil at det skal falle fordi vi innser at vi trenger å regulere alle rusmidler, ikke fordi vi anser dem for å være "uskadelige."

Jeg tror ikke det er lovlig i Marokko, men skal ikke si noe sikkert om det. Forebyggingsarbeid skal alltid foregå, forbud eller lovlig marked. Men fengsel og bøter er ikke effektive virkemidler. Det eneste de medfører er at brukere (ikke misbrukere!) får økonomiske problemer, problemer med å få jobb, blir stigmatisert av de rundt seg, og lettere kommer på kanten med samfunnet. Kanskje en tjener penger på narkotikasalg for å betale en bot for besittelse?

Og hvorfor tar du opp heroin? Mener du at det også skal bli legalisert?

Ja, heroin bør også legaliseres. Sveits begynte å dele ut heroin til heroinavhengige i 1992. Det året regnet man med at de fikk 850 nye heroinavhengige i året. Innen 2001 var dette tallet sunket til 150. I nederland ser vi den samme trenden: De deler også ut gratis heroin til heroinavhengige, og opplever nå at nesten ingen blir heroinavhengige. Gjennomsnittsalderen på deres heroinavhengige er rundt 50 år. De er altså i ferd med å dø ut. Tallene fra Sveits er hentet fra en artikkel i magasinet "ny tid" for et par måneder siden. Jeg tror jeg refererte til den i den andre cannabisdebatten på diskusjon.no en gang. Gidder ikke lete den fram med mindre du insisterer. Du stoler sikkert på meg ;)

heroin bør legaliseres - ikke fordi det er "ufarlig" men fordi det ER farlig. Vi må ta markedet FRA de kriminelle. Vi snakker ikke om å opprette et nytt marked, men å flytte markedet til regulerte former. Dersom heroinavhengige (IKKE hvem som helst!) får gratis heroin fra Staten, slipper de å kjøpe på det svarte markedet. Det vil si at det blir lite penger å tjene på det svarte markedet, og det vil i sin tur kunne senke tilgangen - Da blir det vanskeligere for "ferskinger" å begynne med stoffet. Genialt, hva?

Du har ingen kilder å henvise til? Untatt de fine youtube filmene dine?

hva vil du ha kilder til? Du skrev dette etter at du spurte om jeg var for legalisering av heroin. Trenger jeg en kilde for å mene det? youtubefilmene er ikke mine, og er bare en av mange steder jeg henter kilder fra. Jeg er litt lei av omfattende krangel om hvilke kilder som er gode og ikke, og foretrekker derfor å basere argumentasjonen min på ren logikk i stedet for statistikk. Men det er ikke verre enn å ta turen på norcan.org, så skal jeg kunne finne kilder til det meste, om de ikke allerede ligger i "Mine favoritter." Bare spør når du kommer på noe konkret :)

Jeg er enig i at det kan bli "bedre" tilgang for den voksne befolkningen ved legalisering, men ser ikke noe problem med det. De fleste voksne brukere har relativt stabil tilgang, men ikke alle. Men alle setter pris på stabil tilgang, og jeg tror de fleste ville foretrekke å kjøpe av et statlig monopol framfor å fortsette å kjøpe svart. Dette er positivt, for det betyr at det blir mindre penger å tjene på smugling av cannabis. Det er opp til oss om det skal bli "akseptert" at ungdom bruker rusmidler, generelt. Det skjer ikke automatisk fordi det blir lovlig for voksne. Vi bør og skal selvsagt fortsette å drive foreb¥ggende arbeid, og det kan bli lettere om vi legaliserer. Medlemmer på norsk cannabisforum har beregnet at staten lett kan tjene en milliard i året på cannabissalg til den voksne befolkningen. Disse pengene kan gis til helseforetak, rehabiliteringstilbud og foreb¥gging. I tillegg sparer vi penger som vi i dag bruker på å straffe folk som velger andre rusmidler enn dem som er tillatt.

Et par år etter at Storbrittania avkriminaliserte, ble det rapportert en nedgang på over seks hundre tusen brukere. I nederland gikk det andre veien, men likevel ikke nevneverdig mer enn i andre europeiske land. De land med strengest narkotikapolitikk er også de som sliter mest med rusmisbruk. Er det tilfeldig?

Jeg anbefaler også deg å se dokumentaren Grass. Du finner den på video.google.com - søk på "grass" :)

Du kan gjerne argumentere med at mindreårige kan få eldre ungdom til å kjøpe for seg - ja, det vil nok alltid være mulig å få tak i noe for mindreårige som virkelig går inn for det, enten det er forbudt eller ikke. Men dersom vi legaliserer får vi i alle fall slutt på at folk kjøper og selger narkotika og tjener penger på å utvide narkotikamarkedet. Man får enorme rabatter om man kjøper store mengder narkotika. Det vil det bli slutt på dersom det blir legalisert. Det vil si at den rebelske femtenåringen som kjenner en attenåring ikke vil kunne kjøpe 50-100 gram og selge til sine venner på 12-15 år, men kanskje et gram eller to til eget bruk.

Javel? Om du insisterer, så. Men hva er da din mirakelkur? hvor tilgjengelig må cannabis bli på det svarte markedet og hvor mange må bli cannabiskriminelle før du går med på at et lovlig regulert marked er en bedre løsning? hvorfor støtter du forbudspolitikken? Tror du av en eller annen grunn at den virker slik den skal?

8987412[/snapback]

Det BLIR vidt brukt av mange ungdommer i dag. Og en del av årsaken til det er at rabattsystemet på det svarte markedet gjør at folk tjener penger på å utvide kundekretsen sin. Visste du at 100 gram kan kjøpes for 4000 kroner og selges videre for opptil 10.000 kroner? Selg 50 gram, så kan du bruke resten gratis og sammen med venner! Forbudet kan ikke hamle opp med et så dynamisk marked. Det er ingen lover på plass som kan regulere omsetningen, så da sitter vi med et i praksis FRITT marked! Politiet anslår at de 2 tonn som beslaglegges på grensen årlig utgjør 10% av det som totalt blir smuglet inn. Det vil si at vi får nærmere 20 tonn inn over grensene årlig. Markedsverdien på en slik mengde kan komme opp mot 2 milliarder kroner, og det produseres for en brøkdel av prisen. Dette er lille norge med bare 5 millioner innbyggere.

Den måten markedet fungerer på i dag vil føre til at cannabis over tid bare blir mer og mer utbredt. Det er jo nesten utrolig at over en av tre nordmenn har prøvd cannabis, som bare har vært et populært rusmiddel i drøye 40 år (Dagsavisen 2003)!

Lenke til kommentar

8987631[/snapback]

8987823[/snapback]

Jeg brukte det som et eksempel rett og slett fordi argumentene hans kan brukes andre steder på ting som er kriminelt, man trenger en lov for å hindre folk i å gjøre en ting! Selv om mange gjør den tingen betyr ikke det at vi burde legalisere det!

8988311[/snapback]

Bruk av rusmidler er en såkalt "victimless crime" - Mange (de fleste) bruker cannabis og mener at de ikke skader noen ved å bruke det. Jeg er en av dem. Jeg forstår at folk må straffes for overgrep mot andre og drap, men å spise fet mat eller å bruke rusmidler er MITT valg. Jeg er absolutt for å bruke politiske virkemidler for å gjøre det mindre attraktivt å gjøre ting som er dårlige for en selv (for eksempel stenge McDonalds), men ikke straff meg for det jeg gjør med meg selv! Jeg skader ingen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

8988318[/snapback]

Mine jointer er hjemmedyrkede, norske varer, så der er jeg trygg ;) Men jeg vet at mange andre indirekte støtter smuglerindustrien på denne måten, og det vil jeg ha slutt på. Derfor vil jeg at Staten skal stå for cannabisutsalget, IKKE smuglerne. Staten kan ta ansvar. Det gjør ikke smuglerne eller organisasjonene som organiserer produksjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Bruk av rusmidler er en såkalt "victimless crime" - Mange (de fleste) bruker cannabis og mener at de ikke skader noen ved å bruke det. Jeg er en av dem. Jeg forstår at folk må straffes for overgrep mot andre og drap, men å spise fet mat eller å bruke rusmidler er MITT valg. Jeg er absolutt for å bruke politiske virkemidler for å gjøre det mindre attraktivt å gjøre ting som er dårlige for en selv (for eksempel stenge McDonalds), men ikke straff meg for det jeg gjør med meg selv! Jeg skader ingen.

8988601[/snapback]

Riktig.

Når skal voksne folk, få lov til å ta ansvar for seg selv, og sin egen kropp?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...