madompa Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Hei Vi skal snart ha 10. klasse-avslutning, og da skal vi ha litt musikk. Jeg og noen gitarfolk pluss tromme- og bass-spor på CD skal spille Tenke Sjæl, og jeg har da lyst til å "piffe" den opp litt. Tenkte det hadde vært kult å putte inn en heavy elgitar-solo i sangen, men veit ikke helt hvordan jeg skal få laget den. Spiller selv piano, og hører ikke til vanlig på "slik musikk", så jeg veit på en måte ikke hvordan slike soloer er bygd opp. Tenker på slike raske soloer som virker som ikke har noen sammenheng for et utrent heavy-øre som meg. Noen som har noen tips hvordan jeg kan gjøre det? Er det en spesiell måte den bruker akkordene på, eller lager man de fra skratch basert på resten av sangen? Alle tips er velkomne :!: Lenke til kommentar
Skrufkongen Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Før og fremst..Hvor god er du på instrumentet? Hvor heavy skal dette være? Men hvis du skal .fke lage solo kan du jobbe etter skalaer, pentaton, blues osv. Hvis du ikke kan dem finner du nok noen guider på internett, ikke så vanskelig å lære Lenke til kommentar
madompa Skrevet 31. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2007 Før og fremst..Hvor god er du på instrumentet? Hvor heavy skal dette være? Men hvis du skal .fke lage solo kan du jobbe etter skalaer, pentaton, blues osv. Hvis du ikke kan dem finner du nok noen guider på internett, ikke så vanskelig å lære 8751637[/snapback] Nå veit jeg ikke hvor god den som skal spille soloen er, men litt heavy skal nok gå, de spiller da rimelig heavy musikk til vanlig så Noen idéer om hva slags skala som passer i en sang som dette da? Noen idéer hvordan jeg kan starte? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6 Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Finn ut hvilken toneart sangen går i, og prøv å spille bluesskalaen i den tonearten. Lenke til kommentar
Skrufkongen Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Finn ut hvilken toneart sangen går i, og prøv å spille bluesskalaen i den tonearten. 8752145[/snapback] Enig! Eller dere kan prøve å spille vanlig pentaton skala hvis dere ønsker det Lenge leve blues-skala! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå