Gå til innhold

Oppgavebehandling cpu bruk

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 pc`er. Den ene er en bærbar og den har i det siste brukt opp batteriet veldig fort. I oppgavebehandling ser jeg at cpu-bruken driver å danser mellom 0 og 5%, når maskinen ikke røres. Den stasjonære oppfører seg ikke slik. På den står cpu-bruk på 0%. Hva kan det være som forårsaker det? :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

taskmgr.exe er taskmanager og det er bare naturlig at den bruker litt kraft når du har vinduet oppe.

At explorer også bruker er ikke noe underlig, iallefall så lenge bruken ikke går over 5-6% uten at du som bruker gjør noe.

Tviler sterkt på at det er noe virus eller spyware iallefall.

Du kan prøve med å endre en del ytelsesintsillinger i windows og se om det ender lasten på explorer.exe.

Min datamaskin--Egenskaper--Avansert--ytelse

Lenke til kommentar

Hei, Jeg har omtrent det samme problemet. bare at cpu bruken kan plutselig hoppe opp til 40-50%. Jeg får ikke med meg hva som bruker så mye, og det gjør at spill eller større programmer enten blir avbrutt eller fryser seg.

Hva gjorde du for å "la maskinen styre størrelsen på sidevekslingsfila"?

Takk skal dere ha, spesielt Thorsen. Det hjalp å la maskinen få styre størrelsen på sidevekslingsfila. :D

8751450[/snapback]

Lenke til kommentar

Høyreklikk på min datamaskin ikonet på startmenyen:

-Velg Egenskaper

-Trykk på Avansert Fanen

-Trykk på den øverste Innstillinger knappen under Ytelse

-Trykk på Avansert Fanen (i Ytelsesalternativer vinduet som kommer opp)

-Under Virtuelt Minne Trykker du Endre knappen.

Her kan du prøve deg frem med forskjellig instillinger, hva som er best avhenger av hvordan din maskin er oppbygd og hvordan du bruker maskinen.

Edit: Men det er jo ikke sikkert at det er dette som er problemet ditt, det hjelper om du finne ut hvilken prosess det er som bruker såpass mye kraft. Kan f.eks være et antivirsuprogram som automatisk er satt til å oppdateres hver time, da vil ytelsesalternativer i windows ha lite innvirking på problemet.

Edit 2: Denne fremgangsmåten gjelder windows XP, har ikke Vista så jeg kan ikke bekrefte at den også vil virke der.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...