eirikand Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 jeg lurer engentlig på hvorfor enkelte folk mobber andre, skjønner de ikke at de ødelegger liv? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 [mobb] Darlig emnetittel!! HAHA! [/mobb] De mobber vel for selv a fole seg bedre. Na foler jeg meg bedre enn deg, fordi jeg greier a lage ordentlige emnetitler. Kanskje et litt darlig eksempel Lenke til kommentar
eXtreme-501 Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 De mobber vel for selv a fole seg bedre. 8750210[/snapback] Det er faktisk sant. De mobber for å føle seg bedre Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Evt. overalt, til enhver tid, konstant. Mobbing og utestenging er jo et slags modus man går i for å "beskytte" seg selv for noe man er redd for eller for å føle seg bedre. Ting som "jeg kan godt være vennen din når andre ikke ser oss" gjør ting enda værre, og det er jo veldig systematisk. Ellers har man jo oppførsel som gjør at man skaper en reaksjon hos den mobbede som ser mye værre ut enn den oppførsel man startet med å utvise. Da blir terskelen for trigging av vedkommende lavere og lavere, ettersom personen blir mer og mer nedbrutt. Og det er det mobbing går ut på. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Mobbing er når en eller flere, over en viss tid, utnytter et skjevt maktforhold til å gjøre urett mot en eller flere andre. Det vil si: En eller flere som har makt, sosial eller annen, utøver negative handlinger (sosial eller fysisk mishandling) mot en eller flere, over et visst tidsrom. Psykiateren Jarl Jørstad hevder at den som mobber, gjør det fordi den kjenner igjen og hevner negative trekk hos en annen person, fordi han selv hater disse trekkene i sin egen person. Altså er det noe mobberen ikke liker med seg selv som han tar ut på en annen som har noen av de samme trekkene. I homofilitråden skrev jeg dette: Det er faktisk ingen (synlig) sammenheng mellom et barns ytre attributter (herunder også foreldres legning) og mobbing. Dette er et sosialt våpen som kan brukes mot hvem som helst – og av hvem som helst. Man ser ofte at mobbeofrene kan passe inn i to "mønstre": 1. Den passive eller underdanige - Stille, forsiktig, følsom - Lav selvtillit - Fysisk svake - Dårlig sosialt nettverk - Redde for å skade seg - Søker voksenkontakt 2. Den provoserende - Bare 15-20% av ofrene - Ofte hyperaktive, eller utviser lignende adferd. (Ref. Olweus' forskning. Utfyllende referanser på forespørsel.) Disse mønstrene har ikke nødvendigvis sammenheng med det som er beskrevet overfor – at mobberen "hevner" seg selv på andre – men kan være en forklaring på hvorfor mobberen får grep om mobbeofferet over tid. Mye tyder på at mobbing ikke er noe mobberen liker å gjøre. Mange barn vokser inn i roller som de føler de må spille ut, for å beholde sin plass i det sosiale hierarkiet som skolen er. Det medfører at mobbere har vanskelig for å bryte ut av mobber-rollen, selv om de kanskje ønsker å slutte. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Det er gøy å ha makt over andre. Det er gøy å slenge dritt, og utøve mer eller mindre vold. Makt er så mangt. Sjefen mobber fordi han ikke ønsker utfordrere til jobben hans, eller jobben over han. Ingen vil henge sammen med teite personer. For å sette de på plass, eller for å få de til å holde seg langt unna så mobber man. Vold henger sammen med makt. Det er gøy å føle at man er på topp. Føle respekt og frykt fra de andre gir en god følelse. Dette oppnås med å ta den svakeste og denge ham. Du kommer deg ikke opp og frem i verden med å være snill, være rettferdig, aldri lyve, aldri stjele, aldri slå... etc etc Det handler like gjerne om å være best. Om noen er bedre enn deg, så mobb de til de forsvinner, eller slutter å være best ... da er jo du den beste plutselig Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Det er gøy å ha makt over andre. (…) Det handler like gjerne om å være best. Om noen er bedre enn deg, så mobb de til de forsvinner, eller slutter å være best ... da er jo du den beste plutselig 8750381[/snapback] Du bekrefter dermed det Jørstad hevder, og som jeg skrev i posten over. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 (endret) Det vel i dyreriket... Ganske nartulig? Vi ser samme oppførsel i sjimpansen og Bonobo.. Men samfunnslover gir mobbere beskyttelser, det er galt! Endret 31. mai 2007 av Vaio Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå