abarhaugen Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 hei... Lurte på om ytelsesforskjellen er stor mellom XP og 98SE??? Vil de være noen forskjell på grafikken? mellom disse os'ene? MVH Andreas Barhaugen. Lenke til kommentar
akzj0n Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Er vell mer forskjell på stabilitet, xp er som du sikkert vet litt stødigere enn 98. Forskjellen i spill er vell mindre, men xp er sikkert bedre her og. Sånn som jeg ser det er det ingen grunn til å velge 98, hvis det ikke er noe spesielt som du ikke greier å kjøre i xp. Om du vil ha windows i det hele tatt, er noe annet Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 jeg spratt opp mellom 50 og 100 poeng på 3Dmarks 2001 da jeg byttet fra ME til Xp på Geforce2 GTS Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Det skal vel i utgangspunktet ikke være noen ytelsesforskjeller til 98's fordel, hvis man ikke kjører en litt eldre maskin. Men likevel så er Win98 raskere å starte opp, og skal visstnok kjøre enkelte spill litt bedre enn andre (selv om det er minimale forskjeller). Men nå er det jo en stund siden Win98 kom, og de nyeste spillene burde kjøre bedre på WinXP. Det ble også nevnt tidligere at WinXP er mye mer stabilt, hvilket stemmer. Stabilitet er viktigere enn 2-3% bedre ytelse synes nå jeg da, men det er jo smak og behag selvfølgelig. Go for XP sier nå jeg, da det er det OS'et jeg har likt best siden Win95 kom ut Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Har bare en bitteliten ting å si til Luske_Ludvig: 3D Mark's er vel ikke akkurat en bra måte å måle ytelse på vel...? Det stemmer ikke veeeeeldig godt med den ytelsen man får i virkeligheten på spillene... Synes det tar litt av her, da alle måler hvor bra maskin de har i 3d mark liksom....det blir feil på en måte :/ Lenke til kommentar
abarhaugen Skrevet 1. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2003 Er vell mer forskjell på stabilitet, xp er som du sikkert vet litt stødigere enn 98. Forskjellen i spill er vell mindre, men xp er sikkert bedre her og. Sånn som jeg ser det er det ingen grunn til å velge 98, hvis det ikke er noe spesielt som du ikke greier å kjøre i xp. Om du vil ha windows i det hele tatt, er noe annet Det er det at jeg har store problemer med stabiliteten i spill i XP... jeg spiller en stund så henger hele systemet seg opp og jeg må trykke restartknappen... dette er meget irriterende.. så har jeg hørt at 98se er et mere "spillervennlig" os en xp så tenkte jeg skulle prøve.. vet dere om de går an å innstalle 98se på en annen partisjon en c:???? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Forskjellen i spill er vell mindre, men xp er sikkert bedre her og. Vel, du har delvis rett. 32bits grafik, 98 og hw under HATER hverandre, jeg kan simpelten ikke kjøre noen spill med 32bit i 98 uten at det hakker og nei det hjelper ikke å sette ned oppløsningen selv i 640*480 hakker unreal tournament, går jeg over til xp eller 16bit går det smerte fritt i 1600*1200!!!! Dessverre så suger xp MASSE ram og jeg har grunn til å tro at bare jeg får ordna problemene med 32bit i 98 så kommer det til å gå bedre enn i xp. Men jeg har ikke latt denne muligheten til å teste gå fra meg. Jeg sammen lignet 16 bit i 98 og xp og 98 leder suverent i enkelte spill.... Så man skal ikke avskrive 98 med en gang (man kan jo også bruke 2000 da...) andre ytelses forskjeller: * 98 starter selvsagt fortere enn xp * 98 tar under halvparte så mye lagringsplass som xp * jeg våger å påstå at nesten alle spill beregnet for pc kan kjøres med 98, med xp er andelen MYE mindre.... Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Mener å huske at det anbefales å installere det eldste OSet først, og da vil jeg anta at den første stasjonen er best. Men det går sikkert å ha det på en annen partisjon. Men du må installere XP etterpå for å få det til å gå smertefritt, og husk at w98 ikke støtter NTFS om du bruker det. Hvilke spill er det som gir deg problemer i XP? Får det aller meste til å gå greit, må slite litt med gamle spill som er laget for ren DOS, men de går stort sett de og. Lenke til kommentar
abarhaugen Skrevet 2. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2003 hmmm jeg sliter vel mest i mohaa. men har noen problemer i wolfenstein også... noen som vet om noen fixer?? har mohaa spearhead nå... Lenke til kommentar
akzj0n Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Masse personlige erfaringer her ser det ut som. At 98 ikke fungere med 32bits farger, høres for meg litt rart ut. Synes nå å huske at jeg hadde de fleste spill på max farger.. De fleste velger xp på grunn av stabiliteten, noen sliter med at hardwaren ikke fungere i xp, derfor må de ned på 98, eventuelt 2000 etc. Har lest x antall poster om akkurat dette teamet, så hvis du søker litt rundt, finner du nok lesestoff for i natt Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 * hvertfall jeg har problemer med at xp'n alltid vil ha 60hz i spill og så alle vet gir det hodepine over tid..... DET problemet har jeg ikke i 98 Da går jeg utifra at du ikke har oppdaget at det faktisk finnes mange programmer som fikser dette problemet http://www.guru3d.com Her kan du finne noen Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 * hvertfall jeg har problemer med at xp'n alltid vil ha 60hz i spill og så alle vet gir det hodepine over tid..... DET problemet har jeg ikke i 98 Da går jeg utifra at du ikke har oppdaget at det faktisk finnes mange programmer som fikser dette problemet http://www.guru3d.com Her kan du finne noen takk, fant et prog. som var nyttig og nå ser det ut til at problemet er vekk inntil videre... Lenke til kommentar
Cycl0ps Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 XP har en del drivere lagret inne da så du slipper og installere en hel masse drivere.. Det er meget fint... Men har du en eldre masking hold deg til 98 eller me! Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 XP har en del drivere lagret inne da så du slipper og installere en hel masse drivere.. Det er meget fint... Men har du en eldre masking hold deg til 98 eller me! glem ME da... det er jo bills værste os. Så en bærbar celeron maskin med ME for noen dager side og maskina var ikke stabil et eneste sek. fra man startet maskinen bokstaviligtalt. Mistenker at den er i ferd med å bli totalt utbrent, men han sa at den ikke hadde vært så mye mer stabil før heller.... selvsagt kan det være noe galt med hw eller at det tros alt er en celeron..... , men det kjører ME...... Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 glem me da... det er jo bills værste os. Det kan jo ikke være det værste OS'et! Har du glemt Millennium Edition? Man må bruke hodet litt før man slenger ut tomme påstander! XP er dønn stabilt for de som kan jobben sin! Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 glem me da... det er jo bills værste os. Det kan jo ikke være det værste OS'et! Har du glemt Millennium Edition? Man må bruke hodet litt før man slenger ut tomme påstander! XP er dønn stabilt for de som kan jobben sin! Tror faktisk det var ME han snakket om her :wink: Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 glem me da... det er jo bills værste os. Det kan jo ikke være det værste OS'et! Har du glemt Millennium Edition? Man må bruke hodet litt før man slenger ut tomme påstander! XP er dønn stabilt for de som kan jobben sin! OS'et jeg snakker om er ME også kalt Millennium Edition.... og jeg kjører selv XP så jeg VET at det er dønn stabilt.... Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Me er nå bra stabilt. Jeg har en 166MMX med Me på. Den kan gå i timesvis og ofte flere dager i slengen uten å krasje. MVH Øyvind Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Me er nå bra stabilt. Jeg har en 166MMX med Me på. Den kan gå i timesvis og ofte flere dager i slengen uten å krasje. MVH Øyvind hahahahahah..... neida, hvordan i helvete greier du det da??? har lenge prøvd å få min bærbare maskin med celeron og ME til å kjøre stabilt, men har ikke vært i nærheten av noe stabilitet... selv om hele maskina er underklokket!!!!!! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Me er nå bra stabilt. Jeg har en 166MMX med Me på. Den kan gå i timesvis og ofte flere dager i slengen uten å krasje. MVH Øyvind hahahahahah..... neida, hvordan i varmere strøk down under greier du det da??? har lenge prøvd å få min bærbare maskin med celeron og ME til å kjøre stabilt, men har ikke vært i nærheten av noe stabilitet... selv om hele maskina er underklokket!!!!!! Slik får du Me stabilt: Installer Me. Når installasjonen er ferdig så passer du bare på å ikke bruke maskina. Min erfaring: XP = Stabilt, rask oppstart, rask på Benchmarks, litt kranglete på noen spill. (Spesielt litt eldre spill) Win 98(SE) = Like rask oppstart som XP (Har tatt tida), Funker greit på de aller fleste spill. DirectX7 (og eldre) funker best i 98. Men svært ustabilt ved lengre bruk av andre ting enn spill. NTFS er forresten fullt mulig å bruke i 9x (ikke på systempartisjonen da). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå