TEE Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Ånei du, i kjøpslovens øyne er PSData en selger som alle andre nettbutikk eller ikke, og har plikt til å følge den. Om de krever returnummer eller ikke når du presenterer vare, reklamasjon og kvittering er likegjyldig. Da får dem ta de propritære rutinene etter du har vært der, eller med det samme. Tar det tid, er det utover service følelsen kunden sitter igjen med og de velger kanskje en annen selger her etter. Hvorfor blande inn Kjøpsloven? Det er Forbrukerkjøpsloven det er snakk om her. Returnummer brukes for å kunne ha kontroll på hvem som eier hvilke varer. Det er klart, dersom det er et problem kan Hattelco sitt hentelager bare si at de kun har vareutlevering for PS Data, og at de ikke håndterer returer. Videre er bevisbyrden hos selgeren, dvs Om det er kunden som er skyld i feilen og ikke har krav på ny disk el. heve kjøpet er opp til selger å bevise. Dette kan utnyttes, men det går utover forbruker til slutt. "agression comes back to you, so does love" Kunden har bevisbyrden. Sjekk Forbrukerkjøpsloven om når risiko går over til kjøper. Sjekk også lovforarbeidene. Ser ut som det har blitt et slags "jeg og" miljø her og ingen faktisk har sjekket sakene buuu Helt enig. Så neste gang kan du jo gå foran med et godt eksempel istedet for å følge "miljøet". Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) Et returnummer trenger du for at PSData skal kunne vite hvem som leverte inn varen. Sier seg selv. Du leverer inn varen på Hattelco som sender opp varen til personalet som jobber på PSData. Der du leverer varen(lageret) har ingen mulighet til å gi deg et returnummer. Det er ikke en ordning at lagerpersonellet skal ringe opp til PSData for å skaffe deg et returnummer. Det å kunne hente og returnere til Hattelco er en serviceordning men hovedsakelig er Hattelco og PSData nettbutikker. Lageret har rett og slett ikke tid til å rote rundt med returer uten returnummer. Vi på lageret prøver å være så serviceinnstilte som mulig. Men noe har vi dessverre ikke mulighet til å hjelpe med. Endret 13. juni 2007 av Kron Lenke til kommentar
kindings Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Etter å ha lest tråden er jeg noe usikker på hva problemet faktisk er. Er det slik at trådstarter ikke får byttet varen der han hentet den, puktum? Eller er det slik at han ikke får byttet den der han leverte den inn pga manglende returnummer? Eller vil PSData ha pakken tilbake vha posten? Dersom det er nr 1 eller 3, så forstår jeg frustrasjonen godt. Dersom det er nr 2, så må du bare få ett returnummer da. Lite fleksibel løsning at de ikke klarer å generere dette i hentebua, men sikkert en praktisk sak for PSData som baserer seg på nettsalg. Det nytter vel lite å klage her før de faktisk har nektet å bytte noe? Erfaringen med bytting/reklamasjon hos nettbutikker er jo generelt at det gjerne tar tid pga postgang etc, dersom man ikke vil ha dette, så bør man gå i en vanlig butikk... men man har vel uansett ikke krav på ny vare på stedet, enkelte gjør det, men såvidt jeg forstår er de ikke forpliltet til å gjøre det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) Vil legge til en ting til. Nå er det slik at vi på lageret ikke har mulighet til å hente returnummer fra PSData. Om vi en gang skulle få en slik løsning så vil det gå ut over leveringstid. Fordi om vi hadde hatt en slik løsning så ville ingen tatt seg bryet med å skaffe et returnummer før de kom til oss når vi uansett kunne generert det. De fleste som henter/leverer varer kommer til oss på de mest hektiske tider. altså de siste 30minuttene lageret er åpent. Jeg ser ikke at en slik "funksjon" ville vært bra totalt sett. Det ville gått utover andre kunder. Fordi det ville vært mer tidskrevende. Vil også nevne at det jeg skriver ikke er PSDatas syn men et syn jeg har. Endret 13. juni 2007 av Kron Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) Redigert,da tidligere tulle-innlegg er slettet. Endret 13. juni 2007 av OlaOlablakken Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Kunden har bevisbyrden. Sjekk Forbrukerkjøpsloven om når risiko går over til kjøper. Sjekk også lovforarbeidene. Det fremgår av Viggo Hagstrøms ”Kjøpsrett” av andre opplag 2006 at som hovedregel må spørsmålet om en solgt ting er kontraktsmessig avgjøres etter tilstanden da beskadigelsesrisikoen går over fra selger til kjøper etter kjøpslovens § 21 (1) og forbrukerkjøpslovens § 18 første ledd. Det er forbrukerkjøpsloven som er relevant i dette tilfellet. Selgers forpliktelse gjelder dermed tilstanden ved levering. Jeg vil her kommentere det som ser ut til å være sakens kjerne i denne diskusjonen. Ved kjøpslov (altså kjøp mellom privatpersoner og kjøp mellom næringsdrivende, jfr. § 1) er bevisbyrden på kjøper, dersom han har overtatt tingen. Da må han bevise at tingen ikke var i kontraktsmessig stand, jfr. Rettstidene 1924 s. 577, samt Rettstidene 1913 s. 284. Selgeren har bevisbyrden for kontraktsmessighet dersom tingen fortsatt beror hos ham. Besittelsesforholdet er dermed avgjørende for plassering av bevisbyrden. Det er normalt tilstrekkelig at kjøperen godtgjør med rimelig sannsynlighetsovervekt at tingen avvek fra kontraktens krav allerede ved risikoens overgang, etter Rt. 1931 s. 547. Ved forbrukerkjøpslov, altså der en forbruker og en som opptrer innen for næringslivet binder seg rettslig, er det en omkasting av bevisbyrden etter § 18 annet ledd i samme lov. Bestemmelsen har som kjent sin bakgrunn i EUs forbrukerkjøpsdirektiv. Her pålegges SELGEREN bevisbyrden for at feilen har oppstått senere, slik at det ikke foreligger en mangel. Forarbeidene fremholder at selve meningen med direktivet er å beskytte forbrukeren mot selgers løst funderte påstander om at mangelen skyldes svikt i veldikehold osv fra forbrukerens side. I slike tilfeller gjelder nevnte hovedregel, nemlig at selger skal avbevise den formodningen som loven oppstiller. - F.O.A.D Lenke til kommentar
TEE Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) *Snip Viggo Hagstrøms tolkninger* 8849355[/snapback] God fremleggelse. Fra forarbeidene til Forbrukerkjøpsloven: Utenfor seks måneders perioden er det i utgangspunktet kjøperen som har bevisbyrden for at årsaken til en mangel forelå allerede ved risikoens overgang. I tillegg har Høysterett kommet frem til at det ikke foreligger noen bevisbyrderegel til fordel for forbrukeren i Lyd & Bilde dommen. Sammen med §18 i Forbrukerkjøpsloven blir det da slik at forbrukeren i utgangspunktet har bevisbyrden etter 6 måneder. Å vise til EU-direktivet blir litt feil, da Norge har fått unntak fra dette. Bl.a. fikk vi beholde 5 års reklamasjonsrett samt valgfrihet til å kunne reklamere mot tidligere salgsledd. Disse mulighetene finnes ikke i EU-direktivet, som fastsetter reklamasjonsretten til å kun gjelde direkte mot den selgeren du kjøpte produktet av. Edit: Stavekontrollen har visst også tatt ferie. Endret 13. juni 2007 av TEE Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Såvidt jeg kan se det, så tilbyr PS Data en EKSTRA tjeneste ved å ha deg få hente varen på lageret. At de ikke tillater retur der, kan du ikke få gjort noe med. PS Data tilbyr tross alt MER enn andre nettbutikker, så det blir meningsløst å klage på dette. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Såvidt jeg kan se det, så tilbyr PS Data en EKSTRA tjeneste ved å ha deg få hente varen på lageret. At de ikke tillater retur der, kan du ikke få gjort noe med. PS Data tilbyr tross alt MER enn andre nettbutikker, så det blir meningsløst å klage på dette. 8849533[/snapback] PSData tillater retur der om du har returnummeret klart. Men returnummeret får du ikke ved fremmøte og må skaffes over telefon eller email. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Såvidt jeg kan se det, så tilbyr PS Data en EKSTRA tjeneste ved å ha deg få hente varen på lageret. At de ikke tillater retur der, kan du ikke få gjort noe med. PS Data tilbyr tross alt MER enn andre nettbutikker, så det blir meningsløst å klage på dette. 8849533[/snapback] PSData tillater retur der om du har returnummeret klart. Men returnummeret får du ikke ved fremmøte og må skaffes over telefon eller email. 8851268[/snapback] Høres jo fair enough ut det egentlig, men forstår godt at noen kan bli småirritert dersom man har kjørt ett stykke og ikke visste om dette. Dersom det holder med TLF, så kan men vel bare ringe når man er på lageret og få dette nummeret? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Såvidt jeg kan se det, så tilbyr PS Data en EKSTRA tjeneste ved å ha deg få hente varen på lageret. At de ikke tillater retur der, kan du ikke få gjort noe med. PS Data tilbyr tross alt MER enn andre nettbutikker, så det blir meningsløst å klage på dette. 8849533[/snapback] PSData tillater retur der om du har returnummeret klart. Men returnummeret får du ikke ved fremmøte og må skaffes over telefon eller email. 8851268[/snapback] Høres jo fair enough ut det egentlig, men forstår godt at noen kan bli småirritert dersom man har kjørt ett stykke og ikke visste om dette. Dersom det holder med TLF, så kan men vel bare ringe når man er på lageret og få dette nummeret? 8851781[/snapback] Om en feks ringer psdata og ber om returnr så kommer det på mail før du er ferdig med telefonsamtalen,så det burde ikke være så vanskelig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå