Gå til innhold

Hvilken LAN kontroller skal jeg bruke?

pstub

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et hovedkort med 2 integrerte GB-LAN kontrollere. Gb Marvell PCIe + Gb Realtek PCI. Hvilken av disse er best å bruke? Har en annen maskin på nettverket som også har GB-LAN, men bare med Realtek. Er det da bedre å bruke Realteken på denne maskinen også, eller har ikke dette noe å si?

Bruker Marvell nå, siden jeg gjettet at det var bedre med det siden det er på PCI-e bussen. Føler at streamingen mellom maskinene er noe mer ustabil nå enn på mitt forrige kort hvor jeg brukte Realtek, men det KAN jo også skyldes at jeg nå kjører VISTA.

Tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags switch har du i nettverket ditt (100Mbps eller 1Gbps)? Dersom du har en 100Mbps vil du jo bare få utnyttet 10% av maks hastighet på porten uansett.

Dessuten har det ingen stor betydning hvilken av portene du bruker - trafikken er den samme uansett hvilken produsent av nettverkskort du har. Så lenge du har gode drivere.

Endret av Caze
Lenke til kommentar

Jeg har selvfølgelig en Gigabit Switch. ASUS GX1105B. Funker som bare det.

Men hvordan skal jeg vite om jeg har bra drivere eller ikke? Vet bare at det funker jeg, men er nysgjerrig på om Realtek er bedre eller dårligere enn Marvell, og om kommunikasjonen mellom to Realtek kort vil være mer optimalt enn mellom et Marvell og Realtek kort. Eller om Marvell utnytter mindre av CPU eller RAM enn Realtek eller om det er noe annet jeg ikke vet om som kan påvirke valget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...