Gå til innhold

få root kontroll(rettigheter)?LØST

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bruk "sudo"

feks:

sudo "kommandoen du vil kjøre"

8749161[/snapback]

Vet at eg kan bruke sudo og su men går det ikkje an og gjøre noe sånn at eg har root rettigheter hele tiden og ikkje bare i terminal?

sånn at eg har root rettigheter i GUI?

fant det ut:

For å kunne logge deg inn (i GUI) som root må du gjøre enda en ting.

Skriv sudo gdmsetup og trykk enter.

I vinduet som åpnes velger du fanen "Security" og setter en hake ved "Allow local system administrator login".'

Klikk på close.

Endret av mowdy
Lenke til kommentar

Jeg vil bare påpeke at det ikke er særlig anbefalt å logge inn med root i gdm og kjøre hele GNOME m.m. og utføre "daglig skrivebordsarbeid" som root pga sikkerhetsrisikoen. Det er derfor det er sperret for dette i gdm som standard!

Nå vet jeg ikke hvorfor du ønsker å gjøre dette (jeg mistenker en gammel Windows-uvane?), men det går fint an å begrense seg ved å kun kjøre f.eks. den ene enkeltapplikasjon man evt. trenger med root-rettigheter selv om man er innlogget som en vanlig bruker ved å bruke sudo, gksu eller kdesu eller f.eks. starte programmet fra et (grafisk) skall der man er innlogget som root vha su.

Endret av kommers
Lenke til kommentar
Jeg vil bare påpeke at det ikke er særlig anbefalt å logge inn med root i gdm og kjøre hele GNOME m.m. og utføre "daglig skrivebordsarbeid" som root pga sikkerhetsrisikoen. Det er derfor det er sperret for dette i gdm som standard!

Nå vet jeg ikke hvorfor du ønsker å gjøre dette (jeg mistenker en gammel Windows-uvane?), men det går fint an å begrense seg ved å kun kjøre f.eks. den ene enkeltapplikasjon man evt. trenger med root-rettigheter selv om man er innlogget som en vanlig bruker ved å bruke sudogksu eller kdesu eller f.eks. starte programmet fra et (grafisk) skall der man er innlogget som root vha su.

8750701[/snapback]

skal huske på det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...