jorgis Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Jeg gidder ikke gå opp til 3,0 GHz, da dette blir mer slitasje på systemet enn hva du får igjen av ytelse. 8749113[/snapback] Slitasje? Hva mener du med det? Mener du at cpu'en din råtner som et gammelt eple, eller faller sammen som en gammal låvevegg? Hvis du maler CPU rød, blir den slitt sånn at malingen blir slitt vekk da? Eller er det viftene som blir slitt pga høyere temp? Nå skal vel en vifte holde over 5 år, og da er det kanskje ikke mye å samle på uansett. 8749638[/snapback] Har du hørt om noe som heter elektromigrasjon? Kort forklart: ja, en prosessor kan bli slitt og til slutt bli ødelagt av hard overklokking over lengre tid. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Vil ikke starte noen FPS diskusjoner, men for å si det sånn, øyet fungerer ikke som et kamera, og fanger ikke opp FPS, det er heller en konstant strøm av informasjon som blir tolket i hjernen. Så en god artikkel på det her om dagen. Lite hint: Jeg ser ikke forskjell på 5 og 500 FPS hvis det jeg ser er et objekt som beveger seg ekstremt sakte, mens hvis det er et objekt som beveger seg veldig fort over skjermen, kan jeg nok lett se stor forskjell osv. Hvis noen hadde giddet å finne den artikkelen igjen, så vi slipper å diskutere ord mot ord... Og jorgis, det du snakker om med elektromigrasjon tar lang tid, så selv opm du overklokker (snakker om moderat overklokking på C2D, til ca. 3-3.2 Ghz på lav volt) har ikke så mye å si. Du kan uansett forvente at CPUen skal leve i mange år til. EDIT: Jeg har hatt LCD skjerm før og den hadde 75Hz, så 75 er maks for LCDer ja (du får jo mer og, men det er ikke det som er "vanlig") Endret 2. juni 2007 av christopher909 Lenke til kommentar
Robbansvenske Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Kankse det trots allt inte gør något om cpun får några år mindre levetid? Oppgraderar gør väl de flesta efter några år och om inte annat så skapar det en fritidsyssla att bytte ut deler o tekniska specifikationer. Angående FPS så har en modern pc väldigt høg grad av tillfredställande funktion i spill, så att antal fps mest blir en konkuranse fråga om vem som har bäst hardware i slutet av dagen...får mig att tänka på Watt hysterin på strømførsyningar som rådde en stund tillbake.. Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Dere må da vite at prosessorene ikke liker så godt å bli klokket? De blir varme og får feber stakkars... Lenke til kommentar
tyan Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Angående FPS: Jeg har spilt online siden Q2 CTF i 97. Jeg har alltid prøvd å holde FPS så høy som mulig. Grunnen er som christopher sier at man blant annet opplever en viss muselagg ved for lav FPS. I tillegg blir det vanskelig å få øye på andre spillere i landskapet da bildet blir uklart og hakkete ved lav FPS. Ligger man på en åsrygg med sniper og beveger siktet med 1cm i sekundet har det seff ikke så mye å si. De fleste gamere jeg har snakket med på diverse forum som Battlefield.no prøver ihvertfall å holde FPS så høy som mulig. Gjerne på bekostning av grafikk kvalitet. Selv ofrer jeg ikke grafikk kvalitet for å holde FPS høy, jeg kjøper heller nyere utstyr OG overclocker. Bruker forøvrig ikke BF nicket mitt her på forumet (Wasp). Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Jeg gidder ikke gå opp til 3,0 GHz, da dette blir mer slitasje på systemet enn hva du får igjen av ytelse. Forstod virklig ikkje kva som blir slitt ved å gå opp til 3ghz... Lenke til kommentar
tomas7137 Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Jeg merka stor forskjell fra 2.4ghz te 3.2 på min E6600. kan klokk opp te 3.8ghz før det sier stopp med mitt system Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) sentence 31/05-2007 : 15:39 I dag prøvde jeg å klokke opp CPU med 500 MHz, men merket omtrent ingen forskjell i 3D-spill. Flight Simulator X hadde 17,1 FPS før OC, økte med 0 FPS til 17,1 FPS etter OC Dette kan jeg ikke tro på. Av de få spillene jeg bruker er nettopp FSX det ene spillet som gjør at jeg forsjåvidt er ening med din konklusjon; vi trenger mer rå cpu kraft (ikke masse kjerner...) Grunnen til det er at jeg aldri har vært borti et spill som skalerer så godt i forhold til klokking som akkurat FSX. Nå har jeg ikke fått testet med C2D enda, og bare såvidt med DC A64, men har testet mye med Opty 146 singelcore, og med den fikk jeg mer enn 50% høyere fps med 50% overklokk. Dvs jeg gikk fra 8-10fps @2.0Ghz til 16-18fps @ 3,0Ghz. (dette med ATI X1800 XT 512) Så min konklusjon er; er det noe spill der overklokk er verdt både risiko for svidd cpu, svette, tårer og det som værre er, må det være i FSX? Med det resultatet du presenterer, mistenker jeg at du ikke har endret FSX sin innebygde max begrensing for framerate som standard ligger på... ja akkurat 17fps merkelig nok. Ta deg en tur inn i spillets settings og endre dette tallet til feks 30 (ubegrenset om du bare vil se resultatet av klokking, men ikke så lurt for flyvning forøvrig, da bør den låses litt under det du normalt oppnår av fps) Lykke til med klokkingen, det er ikke bare nyttig i en del spill og spesielt cpu krevende oppgaver, men er ganske artig å holde på med også. Risikoen er ikke stor om man er litt fornuftig med spenning og temperatur. Endret 2. juni 2007 av pcp160 Lenke til kommentar
gullf1sk Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Angående FPS: Jeg har spilt online siden Q2 CTF i 97. Q2 kom i '98, men nice try. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Dere må da vite at prosessorene ikke liker så godt å bli klokket? De blir varme og får feber stakkars... 8762792[/snapback] Folk som mangler kunnskap Lenke til kommentar
Megern Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Intel/Amd gir jo ofte ut "overklokkede" utgaver av prosessorene sin. F.eks så starter de å produsere en på 2ghz, men ender opp med en på rundt 3ghz. Lenke til kommentar
thrml Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 De nye AMD X2 65nm prosessorene er fine, kjører fint 3 ghz og kjøler den med Arctic Colling Freezer 64 Pro på max 50 grader load. stock clock er 2,3 ghz men den klarer fint 3 Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Haha, merkelig at du har fått en annen opplevelse enn alle andre da. Hva annet består systemet av? Hk? Minne? Lenke til kommentar
thrml Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Haha, merkelig at du har fått en annen opplevelse enn alle andre da. Hva annet består systemet av? Hk? Minne? 8763736[/snapback] Les signatur Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Haha, merkelig at du har fått en annen opplevelse enn alle andre da. Hva annet består systemet av? Hk? Minne? 8763736[/snapback] Les signatur 8763830[/snapback] Jeg er ikke sikker, men jeg tror han snakket til trådstarter og ikke til deg... Lenke til kommentar
thrml Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Haha, merkelig at du har fått en annen opplevelse enn alle andre da. Hva annet består systemet av? Hk? Minne? 8763736[/snapback] Les signatur 8763830[/snapback] Jeg er ikke sikker, men jeg tror han snakket til trådstarter og ikke til deg... 8763835[/snapback] ok ok greit han skrev rett etter meg så lurte litt.. Lenke til kommentar
The-Flu Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Det med overklokking må nå også gjelde skjermkort, jeg har et 6600GT kort i gamle pc'en som her klokket rimelig godt for å være på luft. Standard 500/900, jeg kjører 595/1235. Slik har det gått nå i flere år uten problem. Når artifacs kommer så er det bare å blåse ren kjøleribba på skjermkortet for støv så er det good to go igjen Lenke til kommentar
Submoose Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Du sier du bruker 8800GTS? Jeg har også E6400, men jeg bruker 7600GT grafikkort og har 70++ FPS i BF2! Lenke til kommentar
Robbansvenske Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Du sier du bruker 8800GTS? Jeg har også E6400, men jeg bruker 7600GT grafikkort og har 70++ FPS i BF2! 8765870[/snapback] Har du tänkt på att 8800gts ger meget bättre bildekvalitet om man skrur opp det på max och således får väl fps bli lavere pga mere slit på cpu. Vem vill spille Bf2 i pacman verisjon som i gamla c64 dagar? Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 . . Det kan nok hende at 8800GTS har noe av skylden for dårlig ytelse her 8749113[/snapback] Folk har sikkert komentert det før, men 8800gts er nok ikke grunnen til lag! Mitt gamle 6800gt klarte fint og hamle opp med bf2 Har byttet til 8800gts 640mb og har enda ikke sett det slite noe særlig i spill. De eneste gangene jeg lagger er når det krever veldig mye av cpu. socket 939 4400+. Men, er sjelden den sliter også. Merkelig du sliter på bf2 egentlig dette spillet er veldig "lettdrevent" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå