Gå til innhold

Får ikke distribuert MSI-pakker via GPO

Anbefalte innlegg

Windows Server 2003 R2 Standard Edition (SP2)

I Active Directory:

1. Jeg setter et GP på OUen som klient-maskinene er medlem av

2. Under GPen legger jeg til ei MSI-fil under Computer Configuration – Software Settings – Software Installation

3. Denne velger jeg å ”assigne”

4. Lokasjonen der MSI-fila er plassert, har alle tilgang til, FULL tilgang!

5. Ellers har jeg satt “Allways wait for the network at computer startup and logon” til Aktivert (Computer Configuration – Administrative templates – System – Logon)

Men likevel vil ikke GPen tre i kraft. Eller den blir ”oppdaget”, men programvaren blir bare ikke installert!

Vet MSI-fila virker, da det samme oppsettet ovenfor funker viss man setter GPen på OUen som brukerne er medlem av og viss man setter policyene under User Configuration i stedet for Computer Configuration.

Men ulempen her er at programvaren bare blir installert på den brukeren som logger inn, og ikke på All users viss du skjønner. Dvs. at viss man logger inn med en annen bruker (som for øvrig ikke er med i den OUen som GPen ble satt på) så vil den brukeren verken på skrivebordet eller på Start-menyen se programvaren som har blitt installert via GP. Ikke en gang i Legg til/fjern programmer vil brukeren se programvaren. Viss brukeren går på c:\programfiler, så vil han se at det ligger en katalog som heter Adobe der (viss det for eksempel var Adobe Reader som ble installert), men som sagt ikke på skrivebordet, Start-menyen eller i Legg til/fjern programmer vil det være noe indikasjon på at programvaren er installert på maskinen.

Så det er litt tungvint om dette må gjøres per bruker, og ikke per maskin!

Her er noen skjermdumpere fra event vieweren til klient-maskinen:

1.

post-82907-1180612401_thumb.jpg

2.

post-82907-1180612410_thumb.jpg

3.

post-82907-1180612415_thumb.jpg

4.

post-82907-1180612423_thumb.jpg

5.

post-82907-1180612428_thumb.jpg

6.

post-82907-1180612435_thumb.jpg

7.

post-82907-1180612442_thumb.jpg

Endret av nilsrune
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når du la til MSI pakka i gpoen, hvordan fant du den frem på serveren den ligger på? Med å gå på C: eller \\Servernavn? For at klient maskinene skal få tak i msi filen må den ligge på et share de har tilgang til.

8749806[/snapback]

Skrev inn stien til sharet, brukte altså UNC-formen...

Lenke til kommentar
Når du la til MSI pakka i gpoen, hvordan fant du den frem på serveren den ligger på? Med å gå på C: eller \\Servernavn? For at klient maskinene skal få tak i msi filen må den ligge på et share de har tilgang til.

8749806[/snapback]

Skrev inn stien til sharet, brukte altså UNC-formen...

EDIT: Og ja, de har tilgang til sharet!

8749964[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...