eliph Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Det er snakk om "half-life" til radioaktive stoffer. Si at vi har 8 kg av e stoff, iløpet av 30 minutter er det kun 1 kg igjen. Hva er "half-life" tiden til stoffet? Tar det lett i hodet og det er 10 minutter, men jeg trenger formelen man bruker for å regne dette, slik at jeg klarer samme type oppgave med vanskeligere tall. Lenke til kommentar
eliph Skrevet 31. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2007 Må no komme et svar snart her, det er jo 2mx 3mx pensum Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 (endret) antall kilo gjenværende stoff=a antall kilo opprinnelig stoff=b antall halveringstider som har gått=c tid gått=d a/b=1/2^c regn ut c her. d/c=tiden pr. halveringstid med tyngre tall må du her bruke logaritmer, for å finne svarene. den første delen blir da: c=log(a/b)/log(1/2) håper dette hjalp, og at du har anledning til å bruke en kalk med logaritmer på... Edit: 2mx pensum? holder på med første år med matte på vgs... Endret 31. mai 2007 av watercool:) Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 (endret) Herk at Latex mangler her, men , men t: min f (t)= C*e^{-kt} veit f(0) = 8 = Ce^0 = C f = 8*e^{-kt} etter 30 min er f(30) = 1 dvs 1 = 8e^{-30k} løser k, som gir k = -0,0693 altså formelen du bruker er: f(t) = f = 8e^{-0,0693t} sett inn for t=10 min og sjekk: f(10) = 4 (kg) f(30) = 1 (kg) osv... Endret 31. mai 2007 av Janhaa Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Og der var det tydelig at jeg har mye igjen å lære... men vil du heller ha en formel for mengden radioaktivt stoff som er igjen, blir det: b*1/2^(tid gått/tid pr. halveringstid)=mengden stoff som er igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå