Gå til innhold

Stille, Kraftig Studiomaskin

Anbefalte innlegg

Jeg skal spille konsert på John Dee om en uke, og kjører blant annet delayeffekter og trommesamples (med midi-trommepad og fotpedal) som vst-plugins i Ableton Live. Men Laptopen min streiker konstant, og jeg kan ikke risikere det på konsert.. Derfor tenktejeg å bygge en stasjonær mmaskin Denne vil da også kunne kjøre mitt MOTU Traveler firewire lydinterface uten ekstra strømkabler (har ikke jording, så det er å foretrekke).

Standard live opsett hos meg:

netshop 1557 1,7ghz, 1gb notebook (5400rpm hd!)

Ableton live med: ampeg svx, amplitube 2, kontakt 2, battery 3 og bfd på hvert sitt spor. samt diverse delays, reverbs og kompressorer. (dette ble for mye gitt). Bass, gitar, midifotpedal,, og yamaha dd-55 trommepad er koblet til hovedsakelig gjennom et Traveler interface, behringer bcd2000 djsurface og litt varierende midi-keyboard gjennom usb. til uka spiller vi dub reggae og trenger hele oppsettet, skal blant annet spille inn bass for så og synge oppå uten opphold. har også en mybook med samples kobla opp av og til.

Budsjettet er på spreng! kan egentlig ikke bruke noe over 6000, men jeg trenger verken skjerm, tastatur, mus eller spillegrafikkkort i første omgang

Øver på spreng, så jeg har ikke tid til å oppdatere meg på nyeste generasjon hovedkort, ram og cpu, så da spør jeg dere :)

Kabinettet må være lyddempende og skal være lett å ta med på gig (helst rack, men det er jo så dyyyrt)

Intel er fortsatt best på å kjøre lydprogrammer?, right? Jeg etterlyser ikke en diskusjon, bare lurer. Trenger en dual core prosessor som yter maks i forhold til pris.

Hovedkortet må være bunnsolide saker. Men her har jeg 0 peiling. (kommer de med 1394b støtte ennå)

harddisken har vært en flaskehals i tidligere systemer (les: bærbare 5400rpm) så en stabil 7200 sata av ett eller annet slag, har en 500 gb mybook, så jeg trenger ikke store plassen 100-200 duger..

Det viktigste av alt er at alle RPC (remote procedure calls) går som de skal. windows er som kjent ikke et real-time operativsystem, så ting må gå smooth.

Som sagt skulle jeg gjerne ha satt denne sammen før neste uke er i godt i gang, derfor setter jeg pris på gode raske tips. Og vær så snill å ikke kom med forslag hvis du ikke vet hva som er kritisk i en maskin under lydopptak og digital signalprosessering. Vil heller ikke ha kommentarer på hvorvidt å lage en slik maskin så billig er mulig...

Noe jeg har glemt? Si ifra! Lykke til med tipsinga!

One Love!

Lasse I

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Intel sine 975 brikkesett regnes vel for å være det mest stabile på markedet i disse dager. Et 975X HK fra en kjent produsent skulle derfor gjøre susen.

- E4300 eller 4320 skulle være rikelig til ditt bruk (CPU)

- HK med 1394b er sjelden vare, kjøp et utbyggingskort ala dette.

- Kabinett blir vel det vanskeligste ift til prisnivå. Her er jeg usikker, du trenger et med gummioppheng til disker og en billig men støysvak PSU. Litt avhengig av hvor mye stash du kobler til USB/FW portene skulle 350W-400W være nok.

Lenke til kommentar

Kabinett: Antec Solo? Kanskje litt stort og tungt, men det må det nesten være for å ha demping og effektiv, stille kjøling.

PSU: Fortron/Source Zen 300W? Et litt billigere alternativ er Seasonic S12 380. (200-250 W er egentlig nok.)

Om stabilitet og dataintegritet er kritisk, anbefaler jeg ECC minne og 975X-hovedkort med ECC-støtte. Ja, ECC hjelper sjeldent, men det er ikke uten grunn at det brukes i tjenere og mange arbeidsstasjoner.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Takk for gode tips. Jeg har satt sammen en kjapp handlekurv (genial funksjon)

Jeg har hatt mye problemer med støy på lydutgangen på traveler når speedstep står på maks på min centrino 1,7, tror dette har med at jeg bruker 4-pins firewire og da må bruke ekstern ac adapter til interfacet, som seff ikke er jordet, må nok innvestere i en strømrenser også, en av grunnene til at jeg prøver stasjonær nå. Derfor takker jeg for tipset om ZEN forsyningen. av usb og firewire ting er det for det meste usb-midikeyboard og nevnte traveler fw-interface som drar strøm.

Harddisken har kanskje litt lite cache (8MB) til å ta opp ti paralelle ukomprimerte wav spor noen timer av gangen? Forslag til erstatter? Må være Stille!

Jeg har vel aldri noensinne møtt en CPU som holder til mitt bruk, kanskje 386 før de hadde noe å gjøre.. Derfor er jeg skeptisk til E4300, men den høres jo super ut til prisen, liker uansett ikke å kutte i selve hjernen..

Minne har jeg null peil på, er brikker med to gb på hver lurt? går ECC på bekostning av noe annet? vil gjerne kunne bygge ut til 8 med tid og spenn. Det 2x1024 settet jeg tok med har jeg hørt godt om, men hvem vet?

Noen som har erfaringer med Asus P5W DH Deluxe? Andre vinnere? noen fjell på markedet

til slutt hiver jeg på ukritiske komponenter som dvd-brenner og grafikkort. dvdbrenneren må være stillegående, helst med alle formater, men støy er kritisk.

Grafikkortet må kunne kjøre to skjermer, og for guds skyld ikke tøffe seg med egen vifte. Jeg kjøpte et voodoo2 kort til 2699 kr for ti år siden for å spille quake2 i runder rundt resten. noen år senere ga jeg bort pcen med det og et rivatnt (1600 kr for 2d-bruk, de var chaina på utsiden med en liten vga kabel...) stående i. ER FOLK FORTSATT SÅ GALE?

nok om det, det hadde vært fint å teste ut noen spill, når jeg først har maskinvaren i orden. Men trenger definitivt ikke å kjøre de nyeste melkekuene, quake1 tenebrae er dog interessant. et kort som kan kjøre vista (grafikkort for å kjøre operativsystem, verden går ikke akkurat framover) og to år gamle spill bør vel ikke koste over 500 kr? Dette haster uansett ikke så mye, da jeg bøffer en kompis sitt under konserten..

Noe jeg har glømt? Noe stille kjøling kanskje?

Har i år byttet leverandør fra netshop til Amentio, da disse folka er billigere på alt jeg har hatt bruk for, også denne pakka. Så jeg ville satt pris på anbefalinger amen har på lager.

Takk og videre takk!

Endret av realass
Lenke til kommentar

ECC-minne gir kanskje 1% ytelsestap og koster litt mer. Med såpass trangt budsjett er det vel greiest å være uten. Du kunne sikkert tatt et billigere hovedkort også, omtrent alle hovedkort fra anerkjente merker er veldig stabile.

Selv om du ikke overklokker, bør du kjøre Memtest86+ for å forsikre deg om at du ikke har fått minne med feil. Jeg ville også stressteste CPUen noen timer med et egnet program. Personlig stoler jeg mye mer på et overklokket men grundig testet system enn et som ikke er overklokket og ikke testet.

Skjermkort: Vifteløst 7600 GS eller X1600/X1650 Pro burde være tingen. Kanskje du finner noe brukt eller demovare?

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Synes at du har funnet frem fornuftige varer. Samsung sine spinpoint er kommet i ny serie med 16 MB cache, men er usikker om dette har noen praktisk betydning. Er meget fornøyd med spinpoint-diskene til Samsung. Du trenger ikke 7600/X1600, 7300 eller X1300/X1400 skulle rekke rikelig til ditt bruk. Alle disse modelllene vil du finne i vifteløs utgave. E4300 er en rask og god (og kjølig= støysvak) CPU, ser at du har valgt en 6600, som er enda raskere, men er usikker på om du får igjen for dette i praktisk nytteverdi.

Lykke til - ser bra ut !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...