Gå til innhold

Directoryservice til Linux

Anbefalte innlegg

Er det noen måte man kan sette opp et fullstendig Linux-nettverk, med directoryserver og alt som hører med, slik man kan sette opp AD i et windows miljø?

Jeg tenker da med grafisk administrasjon og slikt.

Novell's NDS er vel en mulighet, men blir det fremdeles videreutviklet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Novell eDirectory blir så absolutt vidreutviklet. Jeg drifter et Novell-nettverk med rundt 8500 brukere, 2000 maskiner og 50 servere som ble satt opp i 2004.

Du må spesifisere litt mer hva du er på utkikk etter. Hvis det er Active Directory du "vil ha på linux", så må du nok kjøre med Samba (dog ser jeg ikke helt vitsen hvis det bare er for å slippe å betale lisenser på en windowsserver; du tjener nok ikke inn det, siden du vil øke arbeidsmengden en god del).

Hvis det er "en eller annen katalogtjeneste som støtter noe annet enn Windows", så har Sun en, Novell har eDirectory, og man kan lage sin egen basert på LDAP (dog vil jeg ikke anbefale den siste; stort og komplekst blir det, og å vedlikeholde det er nok ikke å anbefale).

Hvis du vet hva du driver med, så vil jeg så absolutt anbefale Novell eDirectory. Det er en ganske stor terskel å komme inn i det, om du ikke kan det fra før, men Novell baserer seg i veldig stor grad på åpen kildekode (og gir ut mye software i åpen kildekode). Du vil da få en veldig stor fleksibilitet i fremtiden, som f.eks. når Microsoft bestemmer seg for å skru opp prisen på Windows med 300%. Prisen på Novell kontra Microsoft katalogtjeneste er rimelig lik i dag, men Novell jobber på en "bedre" måte, ved å anse det som viktig å støtte flest mulig plattformer, og å jobbe mot mest mulig åpen kildekode/åpne standarder

Lenke til kommentar

Jeg tenker ikke AD nei, men et komplett alternativ til det :)

Altså både server og klienter som kjører linux.

Laster ned demo av eDirectory nå, håper det funker på CentOS..?

Uansett, hvordan er lisensieringen på eDirectory? Så langt jeg kan se så betaler man kun per klient. Stemmer dette? I så fall, er det per klient i form av maskin, eller i form av brukere?

Lenke til kommentar

jeg betaler pr. bruker, så de har vel flere forskjellige lisensieringsmodeller.

CentOS/RedHat Enterprise Server fungerte i hvertfall tidligere. Har ikke testet det i det siste, siden vi med lisenser hos Novell får med lisenser til å bruke SUSE-produktene (for SUSE er jo nå endel av Novell).

Uansett er det jo bare å ta en telefon til Novell Norge å høre.....

Lenke til kommentar

Jeg har ingen planer om å sette noe slikt i drift (nå ihvertfall), men har bare tenkt å sette opp et lite nettverk med en server og noen maskiner for å prøve og se hvordan det fungerer :)

Har installert server og admutils på CentOS nå, det gikk fint :). Har du noen tips som kan få meg i gang, evt. link til en liten howto?

Og bare for å være sikker - du har grafiske administrasjonsverktøy til eDirectory?

Lenke til kommentar
Og bare for å være sikker - du har grafiske administrasjonsverktøy til eDirectory?

8748508[/snapback]

Novells offisielle admingrensesnitt for tiden er iManager, som er et webbasert administrasjonsgrensesnitt, som jobber i apache/tomcat.

Man har også admingrensesnittet som ble brukt før, som heter ConsoleOne. Det er skrevet i Java.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis du bare skal ha det til hjemmebruk og får å lære, kan det godt være at du får det gratis av Novell. En tidligere kollega av meg og noen kompiser leide noen lokaler for en sommer for noen år siden til LAN-party (hele sommeren). De fikk software og masse annet stæsj fre Novell. Det er rett og slett i Novells interesse at flere kan systemet og hva er da bedre enn å gi det bort til noen private som allikevel ikke har råd til å kjøpe det?

Ring de og spør om de har noen demoer e.l. du kan se på. Greit å spørre forsiktig først :)

Lenke til kommentar

Får ikke helt til å installere NiCi.

Jeg installerer med rpm, og i howtoen står det at jeg deretter skal kjøre /var/opt/novell/nici/set_server_mode. For det første finnes ikke mappen. Derimot finnes /var/novell/nici. Men jeg finner ikke scriptet set_server_mode.

I guiden bruker de forøvrig versjon 2.7.x, mens jeg finner bare 2.6.8 på novells nedlastningsside. Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Er det noen måte man kan sette opp et fullstendig Linux-nettverk, med directoryserver og alt som hører med, slik man kan sette opp AD i et windows miljø?

Jeg tenker da med grafisk administrasjon og slikt.

Novell's NDS er vel en mulighet, men blir det fremdeles videreutviklet?

8747833[/snapback]

Sveipet innom her. Mener det du er ute etter finnes i Novell Open Enterprise Server (OES) og kanskje enda mer i Novell Open Workgroup Suite (NOWS).

OES er en videre påbygging på SUSE Linux Enterprise Server (SLES10), og inkluderer en rekke Novell tjenester som eDirectory, iManager, iFolder og iPrint bare for å nevne noen. OES1 er den som fortsatt gjelder, men en stor oppgradering OES2 kommer snart i public beta med release i høst. Sistnevnte inneholder også Domene tjenester for Windows og kan samvirke med Activ Directory.

NOWS for småbedrifter er en OES/Linux basert server til desktop løsning som ble lansert for ikke lenge siden. Den releases også i høst.

Novells evalueringsversjoner og fritt kursmateriale basert på OES1 for nedlasting:

http://www.novell.com/products/openenterpr...rver/index.html

http://www.novell.com/products/openworkgroupsuite/smallbiz/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...