Gå til innhold

Sp. om finansieringen av min nye bolig

Palme

Anbefalte innlegg

Jeg har faktisk gått til det drastiske tiltaket (synes jeg) å kjøpt meg en bolig.

Jeg måtte ut med 600laken og har felleskostnader på 4,5pr. måned. Jeg har ikke snakket med banken om jeg vil ha avdragsfritt lån eller ei.

Vi er heldigvis to stykker og har en samlet inntekt på ca 400 brutto. Hun er ikke ferdigutdannet før om 3 år, og jeg vurderer om ikke vi bør gå for avdragsfritt disse 3 årene.

Noen som kanskje har erfaring med lignende?

Endret av Palme
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke gått for avdragsfritt hvis det var mulig å betale tidligere. Dette av den enkle grunnen at renten uansett er på vei opp og at 5-prosent på 600 000 er ganske mye over tre år er tross alt 100 000.

Edit. Foresten, gratulerer med bolig. :)

Jeg har tenkt å kjøpe noe til neste år - kan nesten ikke vente.

Endret av Daehli
Lenke til kommentar

5% i tre år er 64 800 kr nominelt etter skatt. Dette beløpet blir enda mindre om man inflasjonsjusterer med forventet prisstigning og enda lettere å betjene om man regner inn fremtidig inntektsvekst som er større enn inflasjon.

Dessuten glemmer du at han ikke betaler ned alt ved å betale avdrag så om han betaler ned over 20 år så er ikke besparelsen beregnet på grunnlag av hele lånet, men av hvor mye han har betalt i avdrag.

Om man lever bra uten avdragsfrihet så er valget lett. Hvis ikke så er ikke avdragsfrihet problematisk heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...