Palme Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 (endret) Jeg har faktisk gått til det drastiske tiltaket (synes jeg) å kjøpt meg en bolig. Jeg måtte ut med 600laken og har felleskostnader på 4,5pr. måned. Jeg har ikke snakket med banken om jeg vil ha avdragsfritt lån eller ei. Vi er heldigvis to stykker og har en samlet inntekt på ca 400 brutto. Hun er ikke ferdigutdannet før om 3 år, og jeg vurderer om ikke vi bør gå for avdragsfritt disse 3 årene. Noen som kanskje har erfaring med lignende? Endret 1. juni 2007 av Palme Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 (endret) Generelt bør dere bør betale ned så mye dere kan når dere kan. Jo mindre dere betaler nå jo mer må dere betale seinere. Endret 31. mai 2007 av Naranek Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Dersom dere har veldig mye lån i forhold til kjøpesummen, så vil jeg si meg enig med Naranek. Hvis dere derimot hadde litt egenkapital, så ser jeg ikke noe poeng i at dere skal tyne økonomien bare for å betale ned på lånet. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Dersom dere har høy belåningsgrad er det ikke sikkert banken vil gi dere avdragsfrihet i det hele tatt! Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 (endret) Jeg ville ikke gått for avdragsfritt hvis det var mulig å betale tidligere. Dette av den enkle grunnen at renten uansett er på vei opp og at 5-prosent på 600 000 er ganske mye over tre år er tross alt 100 000. Edit. Foresten, gratulerer med bolig. Jeg har tenkt å kjøpe noe til neste år - kan nesten ikke vente. Endret 31. mai 2007 av Daehli Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 5% i tre år er 64 800 kr nominelt etter skatt. Dette beløpet blir enda mindre om man inflasjonsjusterer med forventet prisstigning og enda lettere å betjene om man regner inn fremtidig inntektsvekst som er større enn inflasjon. Dessuten glemmer du at han ikke betaler ned alt ved å betale avdrag så om han betaler ned over 20 år så er ikke besparelsen beregnet på grunnlag av hele lånet, men av hvor mye han har betalt i avdrag. Om man lever bra uten avdragsfrihet så er valget lett. Hvis ikke så er ikke avdragsfrihet problematisk heller. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Jeg måtte ut med 600laken 8747630[/snapback] På Jysk får du et laken for 100 kroner, så det høres ut som et godt kjøp. Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 og jeg vurderer om ikke vi bør gå for avdragsfritt disse 3 årene. 8747630[/snapback] Hva har dere tenkt å bruke de eventuelle pengene som frigjøres på? Noe med god avkastning, aksjer, bil, ferier, kunst ...? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå