Gå til innhold

Sette opp router hjemme, debian vs clarkcconnect

Anbefalte innlegg

Skal sette opp en maskin som router/gateway for å dele internettforbindelsen min på de forskjellige maskinene våre + 2 leieboere, og sette en del begrensninger osv. Vi har et trådløst nettverk hjemme, pluss tre maskiner som skal på et kablet nettverk. I tillegg har vi to leieboere. Vi har en 20mb nextgentel-linje (dvs, vi får i løpet av juni). Maskinen har tre nettverkskort, jeg tenkte at et brukes til uplink, et til leieboerne og et til oss hjemme. I tillegg har jeg en switch til leieboerne og en 8porter til oss.

Det vil settes opp slikt:

...............................-Leieboere

Internett - gateway -

...............................-8porter switch, en port til trådløst aksesspunkt og resten til hver enkelt datamaskin

Jeg vil gjerne at hver enkelt datamaskin skal få en fast ip-adresse. Dette kan jeg vel gjøre ved å låse en ip-adresse til en mac-adresse, eller? Hver enkelt maskin skal garanteres 1mbit, leieboerne skal garanteres 3mb hver, en av maskinene skal garanteres mb, ingen øvre grense for noe som helst. Hvordan gjør jeg dette i praksis, hvilket OS bruker jeg, og er det vanskelig å sette opp? Har en gammel K6 333mhz (tror jeg, muligens k7?) og 256mb ram, regner med det holder? Har ikke brukt linux noe særlig før, og har ikke så voldsomt stor erfaring med oppsett av nettverk heller. Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
m0n0wall vil jeg også anbefale. Om du vil konfigurere alt for hånd, ville jeg heller satset på OpenBSD enn Debian. (forøvrig fungerer ClarkConnect sikkert fint også, jeg har ingen erfaring med det).

8751968[/snapback]

Det støtter jeg meg bak. OpenBSD er mye bedre egnet til brannmurformål enn noen linux-distro. Dette på grunn av at pakkefilteret i OpenBSD, PF, er kraftig, forholdsvis enkelt å konfigurere og at det gir muligheter iptables alene ikke kan gi. Og ikke minst, OpenBSD i seg selv er et av de sikreste operativsystemene som fins der ute, samt at OpenBSD er stabilt. m0n0wall bruker ipfw, et pakkefilter som nå er litt umoderne etter at PF virkelig begynte å gjøre seg gjeldene. PF finnes også i FreeBSD og pfSense, men ligger bak OpenBSD i utvikling. PF i FreeBSD er ekvivalent med PF i OpenBSD 3.7, mens OpenBSD nå har nådd versjon 4.1. Og det har skjedd en del ting med PF siden 3.7.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har nå internett fra NGT. Jeg har to nettverkskort i PCen, et eksternt og et lokalt. Skal jeg sette det eksterne til statisk ip og det interne til dhcp? Hvordan får det eksterne kontakt med internett? Jeg har ipen til dns-serverne til NGT, men hvor taster jeg det inn? Er helt blank på dette her. Jeg vil at serveren skal fungere bl.a. som dhcp-server for resten av nettet, så jeg slipper å konfigurere hver enkelt maskin manuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...