Gå til innhold

Fungerer den videregående skolen i Norge?

Neppe

Hvordan synest du den videregående skolen fungerer i Norge?  

91 stemmer

1. 1. Hvordan synest du den videregående skolen fungerer i Norge?

• Meget bra
      12
    • Bra
      23
    • Helt greit
      32
    • Dårlig
      15
    • Svært dårlig
      9

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne lese synspunkter fra alle kanter. Fra eks elever, nåværende elever, foreldre og kommende elever.

Eleve:

Er offentlig tilbud på lik linje med privat skoler?

Trives/trivdes du som elev på videregående?

Følte du at opplæringen du fikk møtte dine forventninger?

Ble/blir du som elev godt nok oppfulgt?

Fikk du gode råd fra rådgivere/veiledere under din videregående opplæring?

Foreldre:

Trivdes du på din videregående skole?

Føler du at dine barn får en god nok opplæring?

Klarer du å bistå dine barn med sin opplæring? (Lekser, problemer o.l.)

Har du kjennskap til kunnskapsløftet?

Kommende elever (Søkere)

Gleder du deg til å begynne på videregående?

Yrkesfag eller studiespesialisering?

Kjenner du til kunnskapsløftet?

Var søking til videregående enkel?

Trenger ikke bruke spørsmålene, bare for å få igang diskusjon.

NB! Videregående opplæring er både skole og lære i bedrift.

Hvorfor og hvorfor ikke?

EDIT: Takker for poll, legger til noen nye spørsmål.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nettopp avsluttet VGS og sitter igjen med et par inntrykk:

Sosialt sett var det 3 fantastiske år.

Jeg føler at lærerne kan stoffet, men de fleste er dårlige til å lære fra seg. Hadde noen fantastiske lærere, men de er i mindretall.

Kvaliteten på opplæringen var forsåvidt grei, men jeg føler den passer dårlig for folk som sliter med faget, mange som datt ut underveis.

Systemet gjør ikke nok for de som går leie og vurderer/bestemmer seg for å slutte. Har noen venner som har mistet motivasjonen totalt bare fordi de sliter med et fag.

Det burde bli hardere konsekvenser på fravær osv.

Jeg fikk veldig gode råd fra rådgiver, men jeg måtte oppsøke han selv, det er mange flere som burde benytte rådgivning.

Lenke til kommentar

Eg er elev ved den vidergåande skulen, går 2. året.

Dette veit eg eigentleg lite om, men vil tru private skular kan velge og vrake lærarar nesten som dei ynskjer, medan offentlige skular ikkje kan være like kritiske til dårlege lærarar. Dei må nesten berre godta dei lærarane dei får. Eg vil og tru betre lærarar ofte vil velge ein offentleg skule, grunna "arbeidsinnsatsen" og oppmerskomheita frå elevane i teorien vil vere betre. Det er mindre elevar på private skular som "føler" dei Må gå på skule, kontra offentlege skular der nokon folk går berre for å vere sosiale. (Som igjen skapar arbeidsuro i timane).

Ja, eg går på ein offentleg skule, og trives særs bra. Dette kan vere fordi eg alltid har likt skulen, og liker å opphalde meg her. Kanskje er det eg som er heldig med lærarene eller noko. Einaste negative er ein lang busstur til og frå skulen (i underkant av ein time).

Ja, det føler eg. No på slutten av året vert det alltid litt tull mtp. eksamen osv, kor eg møter opp til timer eg ikkje treng. Men dette grunna lærarane veit like lite som oss, og dermed har problem med å sette opp kva timar vi skal ha. Men størsteparten av året har eg fått ei god opplæring av nesten alle lærarane (unntaket er ein lærar som gjekk av med sjukepermisjon, halvvegs ut i året).

Ja, det føler eg så absolutt.

Dette er vel einaste punktet kor eg er negativ. Rådgivarane på min skule har gitt altfor lite informasjon om vidare utdanning, velging av fag m.m. Eg har vel våre hjå rådgivaren ein gong i løpet av desse to åra.

Eg håper dette hjalp litt :)

Lenke til kommentar

Tjohoppla.

Elev som nettopp avsluttet VK1 (andre året), er jeg.

Jeg stemte meget bra fordi jeg rett og slett er utrolig fornøyd med skolen min.

Kan ikke sammenligne den med private skoler da jeg har lite/ingen erfaring fra private videregående skoler, men jeg føler at skolen min gir meg utfordringer som passer meg godt i fagene som jeg har valgt å holde på med.

Noen fag er selvsagt obligatoriske, som norsk, men jeg er glad jeg kunne velge realfag i tillegg, da det interesserer meg mest. Læreplanene er som regel nykterne og lure, og jeg føler at de er omfattende og spennende. Skoleåret er balansert med ferier og lignende, og det er derfor ingen prestasjon og gjennomføre skolen år etter år.

Storfornøyd.

Lenke til kommentar

Elev, straks ferdig med første året.

Noen offentlig skoler er nok mer fattige, og har muligens dårligere utsyr enn en del private skoler hvor man betaler en del mer for undervisningen, men dette er kun noe jeg tror. Kjenner dessverre ingen som går på privatskole, så jeg vet egentlig lite om hvordan det er å gå på privatskole.

Jeg trives veldig! I starten var det veldig mye nytt, og annerledes fra ungdomsskolen, men nå, på slutten av førsteåret, så synes jeg alt er topp. Oppfølgingen av elever er noe dårligere i forhold til ungdomsskolen, men dette gjør bare at man blir mer selvstendig, noe som kun er bra. Når jeg står opp gruer jeg meg aldri til å gå til skolen, det er i grunn ganske flott. Jeg ler, lærer, og koser meg mye iløpet av skoledagen. Dog er det visse ting som er ganske negative. Blant annet så er linjen jeg går (medier og kommunikasjon) veldig dårlig strukturert, og det har vært mye sykdom, noe som gjør at det blir mye rot. I starten skjedde det veldig ofte at læreren ikke møtte opp til timen, og vi følte at vi lærte lite. Nå har heldigvis noen av lærerene kommet tilbake, og det har blitt bedre orden på sakene.

Jeg føler egentlig at jeg har for få utfordringer. Før videregående har jeg drevet masse med data og foto, og jeg følte at jeg kunne en del før jeg startet der. Hittil har jeg egentlig bare lært meg å bruke de forskjellige verktøyene vi bruker iløpet av skoledagen, men ikke så mye nytt bortsett fra dette. For min del kunne vi gjerne hatt større og mer omfattende oppgaver som gjorde at vi for eksempel måtte lære oss å bruke nye programmer og verktøy, ikke bare de samme tingene opp og opp igjen.

Lærerene følger veldig dårlig med. Om en person blir mobbet, tror jeg ikke læreren merker det med mindre eleven sier ifra. I klassen min har vi veldig mange forskjellige lærere, og klasseforstanderen virker ikke som noen ordentlig klasseforstander. Lærerene kommer og går, og jeg føler ikke at jeg har noe spesielt forhold til lærerene lenger, slik som jeg hadde på ungdomsskolen, hvor lærerene var mer til stede, og fulte opp mye bedre.

Jeg har vært veldig lite hos rådgiver hittil, men de få besøkene jeg har hatt har vært nyttige. Jeg har fått svar på alt det jeg har lurt på.

Jeg vil også legge til at det virker som om få lærere har god nok pedagogisk utdanning. Flere av lærerene vi har sier selv at de faktisk ikke har noen som helst utdanning innen pedagogikk. Hvordan kravene er angående dette vet jeg ikke, men selv synes jeg alle lærere burde ha tilstrekkelig med pedagogisk utdanning. Mange lærere kan veldig mye innen de forskjellige fagene, men er derimot ikke like gode til å lære bort stoffet. Det å kunne lære bort er jo en av de viktigste egenskapene til en lærer.

Lenke til kommentar

Veldig mye bra og konstruktive svar. Nyttig lesing for meg.

Mye av grunnen til at jeg spør er at jeg jobber med det. Vi har masse undersøkelser som går på hvordan VI synes kvaliteten på våre produkter og tjenester er, men ingenting om hva brukerne mener. Jeg og flere synes dette er skikkelig feil måte å gå fram for å finne ut behov, mangler, positive og negative sider ved tjenestene vi gir til skolene, elevene, lærlingene, opplæringskontorene, praksiskandidatene og nemnder. Vi har uffatelig mange brukere. Eneste undersøkelsen vi har er for lærlinger, der vi ofte ser tendenser til tullesvar blandt mange i spesifiserte fagområder. Utrolig latterlig at 17-20 år gamle folk velger å tulle, når vi prøve å hjelpe. Men ikke alle har helt skjønt det her enda.

Jeg setter pris på svarene jeg får. Det er en del punkt her vi gjerne kunne ha tatt opp på jobb.

Lenke til kommentar

Jeg har ti dager igjen av VGS.

Er offentlig tilbud på lik linje med privatskoler?

Det har jeg ikke snøring på. Men jeg har et inntrykk av at de på privatskolen (fotballgymnas) her i byen får svært billige karakterer i forhold til oss andre. Det var vel ikke akkurat svar på spørsmålet ditt, men ville likevel bare nevne det.

Ja, utvilsomt! Man blir kjent med mange nye folk og miljøet på skolen (vår) er veldig bra. Mange "skikkelige" folk, lite retards og ikke noe narkotika.

Både ja og nei. Noen lærere er meget gode til å lære fra seg, mens andre er tilsvarende dårlige, selv om stort sett alle kan sitt fag. Jeg har lært svært mye i løpet av VGS, men i enkelte fag kunne jeg nok ha lært mer med mer arbeidsinnsats og bedre opplæring fra lærernes side.

Tja... Selv om jeg er en skikkelig latsabb så har jeg såpass gode karakterer at jeg ikke har trengt noen spesiell oppfølgning.

Jeg har vært hos rådgiveren én gang, og da fikk jeg svar på det jeg lurte på. Flere burde nok ha benyttet seg av denne muligheten.

Endret av nordin
Lenke til kommentar

Jeg fikk kyssesyken etterfulgt av postviralt trøtthetssyndrom midt i 2. klasse og fikk derfor alt for mye fravær. Om jeg fikk oppfølgingen jeg trengte? Nei!

Hadde legeerklæring på alt mulig, og allikevel trodde samtilige lærere at jeg skulket og ga faen i skolen (de fikk meg testet for cannabis for faen). Til slutt førte dette til at jeg begynte å skulke, for det hadde jo ingen betydning lenger.

Har gått 2. klasse 3 ganger nå. 1. gang tok jeg alle fagene, men pga fraværet fikk jeg ikke alle standpunktskarakterene. 2. gangen tok jeg alle fagene utenom valgfag. Hadde mye fravær, men ble lovet karakter i alle fagene jeg tok. Da jeg til sommeren fikk vitnemålet med bare karakter i bedriftsøkonomi spurte jeg hvorfor jeg ikke hadde fått flere karakterer og fikk til svar at de kom etter neste år når jeg hadde tatt valgfagene også. Selvfølgelig trodde jeg på dette.

Til neste år når jeg bare skulle ta valgfagene fikk jeg vite at siden jeg ikke hadde karakterer i alle fagene (norsk, samfunnslære og gym...var det flere?) måtte jeg ta de om igjen. Prøvde da å forklare at jeg hadde fått vite at jeg skulle få de karakterene, men fikk da bare vite at klagefristen hadde gått ut og jeg manglet de karakterene. Etter det sluttet jeg på videregående.

På fredag tar jeg Vk1 eksamen som anleggsgartner, og begynner som lærling mandagen etterpå. Så det har ordnet seg, men faen så jeg hater skolen jeg gikk på.

Er 19 år nå hvis noen lurte.

Edit: Vil bare si at førsteåret var en hel del bedre. Siden jeg var frisk hadde jeg gode karakterer (hadde egentlig det 2. året også, hadde bare for mye fravær) og nesten ikke noe fravær. Virket også som om lærerne hørte på hva jeg sa og brydde seg, i motsetning til hvordan det var årene etterpå (stort sett samme lærere).

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Har avsluttende skriftlig eksamen i matematikk på mandag. Da er 3 år med Allmennfag unnagjort omtrent, bare en muntlig eksamen igjen.

Joda, lærerne på vgs kan stoffet sitt, det er ikke problemet. Problemet oppstår når en lærer skal lære 35 elever noe. Dette gjelder da spesielt i tunge fag hvor mange elever trenger mye hjelp. Selv sliter jeg i matte å er pisselei for at jeg kom opp i det skriftlig. Jeg VET hvor hjelpesløs man er i disse fagene om man ikke får tilstrekkelig hjelp. Noe er galt når man må holde opp hånda i et kvarter for å få hjelp fra læreren sin :(

Lenke til kommentar

Skal begynne på vgs til høsten. Gleder meg egentlig ikke, fordi jeg har det helt 101% fantastisk på den ungdomsskolen jeg er nå.

Søking på vgs gikk veldig greit via nettet (vigo.no)

Egentlig ikke imponert over skolene i Bergen, da de i klassen min som har valgt yrkesutdanning (feks Ambulansesjåfør) ender langt uti... nowhere

1. Valget mitt er en flott og ny skole, men som egentlig bare jeg og bestevennen min har søkt på (Studiespes.) Ellers er 2. Valget er en litt mindre penere og mørkere skole, men her ender jo over 1/2 av de i klassen min. :)

Spørsmål: Visst jeg kommer inn på 1. Valg óg 2. Valg, kan jeg da velge nr 2, eller MÅ jeg ta 1. Valget?

Har ingen anelse om hva kunnskapsløftet innebærer.

Endret av Bushmills
Lenke til kommentar

Ja, du kan velge hvilken skule du vil.

Kunnskapsløftet er vel berre nyare bøker, meir PC, og fleire val etter første året. Eks. folk i første året har mogelegheit til å velge 8 timar matte til neste år, medan vi i andre året, berre har 5 timar matte.

Lenke til kommentar

Vet ikke. Jeg kjenner ingen som går på privat videregående skole, men siden disse skolene som regel har mer penger å rutte med, vil jeg anta at de kanskje har råd til mer og bedre skolemateriell, samt at de kanskje kan ansette bedre lærere.

Ja, det vil jeg si. Jeg fullfører VK2 allmennfag om tre uker. Har det siste skoleåret slitt litt med latskap, noe som til en viss grad gjenspeiles i karakterene, selv om jeg vil påstå at jeg har relativt gode karakterer. Samholdet i klassen er etter min oppfatning veldig godt, og en av lærerne har til og med gått så langt som å si at vi er hyggeligste og beste klassen hun har hatt.

Nivået på undervisningen har vært ganske godt hele veien, med unntak av enkelte fag. Blant annet læreren i eldre historie var ikke spesielt flink til å lære bort, og han hadde et lite variert undervisningsopplegg som fungerte dårlig.

Oppfølgingen fra lærerne har variert, men har jevnt over vært ganske bra. Jeg går på en ganske liten skole (150 elever) og i en liten klasse (17 elever), og det gjør det antageligvis letter å følge opp hver enkelt elev.

Rådgiveren har vært innom klassen flere ganger for å opplyse om videre utdanning, søking, poengberegning osv, og det synes jeg er veldig positivt. Jeg har ikke hatt noen personlig samtale med rådgiveren, men om jeg hadde følt behov for det tror jeg hun kunne kommet med mange nyttige tips og råd.

Endret av Scorpy
Lenke til kommentar

Det er vel ikke noe vits i å sjule at offentlige tilbud kunne vært bedre. Men jeg mener at noen kommuner i Norge har kommet veldig langt med både opplæring i skole og bedrift. Når man får skole og næringsliv til å sammarbeide om utdanningsprogramene og hva man skal legge vekt på, da synes jeg vi er på bedringsvei.

Rådgivere og eiendomsmeglere. Huffahuff. Det er defenetivt et tak som bør bli tatt hos rådgivere, avklare bedre deres rolle. Heve deres kompetanse og gjøre dem mer bevist på sin stilling for elevene. Rådgivere gjør nok en jobb, og de fleste gjør sikkert den bra. Men er det den rette jobben?

Mange steder er det slik at skolen kjører sitt eget løp, og det samme gjør bedriften. Er dette bra opplæring for de som tar yrkesfaglige rettningene?

Spennende tema. Mye er bra, mye kan bli bedre, noe må bli bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...