dimdal Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Ja, som topic sier, vil det kunne skje? Jeg sitter med en oppgave her hvor en toseter sportsbil har kræsjet først i autovernet og så sidelengs inn i et tre. Er snakk om en fart på minst 80km/t. Videre står det at det er tydelig røykutvikling fra bilen. I så fall vil det kunne skje med både en diesel- og en bensinbil? Diesel har jo et mye høyere flammepunkt (over 60 grader?) enn bensin (-34 ? ) .. ? Hvis noen vet så hadde det vært kjempeflott med et svar eller to.. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 ja, en bil kan ta fyr ved å kræsje ja, det kan skje både med disel og bensin, men det er en god del vanskligere med disel. Det er fordi gnister/varme fra motoren/potten kan antenne bensin som lekker fra tanken/motoren Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Bilen vil nok kunne begynne å brenne ja, og en bil brenner fort når den først tar fyr. Men du vil ikke få sånn som på film, at 3sekunder etter kræsjet sier det paaang! Husker å ha blitt fortalt om det engang, var noen ungdommer som hadde kræsjet, dvs. kjør av veien, muligens også rullet... de var raske som faan for å komme seg ut av bilen å løpe unna, fordi at de trodde at den kom til å eksplodere som på film. Tror de følte seg temmlig dumme etterpå men... det er jo uendelig komiskt på film når folk hopper unna en eksplosjon som aldri kommer. Lurer på hvordan det var for dem ;p Er det noen plasser på en bil som er varmere enn 60 grader da? jeg vil tro motoren bla... Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 31. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2007 Ja tenkte også på katalysatoren, blir ikke de ganske varme? Med andre ord de kan være med på å antenne bensin/diesel som lekker ut da? Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Vel, jeg ville tro at følgende skjer: Hvis det står at det er tydlig røykutvikling så betyr det at noe har tatt fyr. Bensinen/diselet kommer neppe til å ta fyr. Dette fordi tanken er ganske godt beskyttet slik at den ikke skal sprekke om man koliderer. Sålenge drivstoffet holder seg nede i tanken kan det ikke brenne pga. mangel på oksygen. Jeg vet ikke hvordan det er med drivstoffet som evt. er i motoren, eller olja på bilen, men ville tro at det ikke er nok til å gi eksplosive branner. Det jeg hadde vært mer bekymret over hadde vært interiøret i bilen. Sånn jeg ser det, er det nok dette som lettest kan brenne. Men, alle de som har lappen skal ha vært igjennom sikkerhetskurs, og der lærer man at det første man gjør når man kommer til et åsted er å kvitte seg med nøkkelen til bilen. Det har skjedd at personene som er involvert i ulykken prøver å vri om nøkkelen i forvirringen, og dette starter jo en prosess som fører til anntennelse. Så mitt svar hadde vært at ja, bilen kan ta fyr, men nei, det blir ikke no stor eksplosjon med det første. Men, sålenge det ryker av bilen burte man komme seg bort. Det er alltids fare for at tanken ahr slått lekk, eller at andre ting på bilen kan ta fort fyr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå