nulliq Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 (endret) Har en del spørsmål som noen forhåpentlig kan svare på: 1 ) Hva mener dere er de viktigste funksjonene for en GPS? Hvilke GPS oppfyller disse funksjonene? 2 ) Finnes det noen GPS som logger hvor man har kjørt, hvis man kjører på måfå, som man kan se på i etterkant? 3 ) Hvordan er det med middlertidige veiendringer (omkjøring pga veiarbeid etc)? 4 ) Har det noe å si om jeg kjøper en gammel GPS (fjorårets modell) med tanke på kartverket? Tilbyr produsentene gratis oppgradering til dagensveikart? 5 ) Hvor lenge kan man som regel oppdatere kartverket som følger med GPS'n? (mtp veiendringer) 6 ) Mio og TomTom har begge TeleAtlas. Kan man kjøpe TomTom kart til Mio? 7 ) Jeg ser at Mio har en del billigere GPS'er enn TomTom. Hva mer får man ved TomTom? 8 ) Har sett at http://www.viamichelin.com/ har "finn vei" funksjon med nedlasting til GPS. Hvilke GPSer støtter dette? 9 ) Er det noen forskjell på dekningsgrad på veinettet mellom f.eks Mio, Garmin og TomTom? Tror dette dekker det meste. På forhånd takk for svar. Endret 31. mai 2007 av nulliq Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 1) - Godt kart med mulighet med oppdatering senere. - Fotobokser - TMC (kommer til høsten i Norge) 2) Ja. F.eks Mio 520(t) 3) TMC (skal komme til høsten i Norge) 4) Nye kart må som regel kjøpes fordi leverendøren (Garmin, TomTom, Mio) må kjøpe kartene fra f.eks TeleAtlas eller NavTeq 5) ? Kommer jo litt an på hvor du skal bruke GPS'en... Kart oppdateres ihvertfall 1 gang pr. år av leverandørene 7) Det er vel modellavhengig 9) Garmin bruker NavTeq, TomTom og Mio TeleAtlas. Hvilke som er best er det diskusjoner rundt. Lenke til kommentar
nulliq Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 Stor takk til Tiltman for gode svar :-) Tror jeg vipper mellom TomTom Go910 og Mio c520. De koster omtrent det samme men den ene er 2006 mod og den andre 2007. Har dette noe å si på medfølgende kart? Annet enn at c520 har en lite intuitiv GUI, burde jeg gå for 910? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Tror jeg vipper mellom TomTom Go910 og Mio c520. De koster omtrent det samme men den ene er 2006 mod og den andre 2007. Har dette noe å si på medfølgende kart? Ja, men igjen kommer det an på hvor mye endringer det er der hvor du kommer til å bruke den. Byer er mest plaga av stadige endringer i veinettet. Go910'en kan vel kanskje oppdateres gratis siden du kjøper den i år? Annet enn at c520 har en lite intuitiv GUI Akkurat det er vel litt en smaksak / vanesak. Har 520t privat og Go910 i en jobb bil. Grunnen til at jeg valgte 520t privat er størrelsen, den kan tas med litt enklere når jeg skal ut å gå i by'n. Syns ellers det ikke er så veldig store praktiske forskjeller på dem. Nå skal det sies at jeg ikke har brukt Go910 mye (kjører 99.9% kjente ruter m jobb bilen). Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Go910'en kan vel kanskje oppdateres gratis siden du kjøper den i år?TomTom oppdaterer ikke kartene gratis slik at man har siste versjon ved kjøp. Ville ha ventet og sett hvilke priser de nye TomTom GO520 og GO720 havner på, ser meget Interessante ut. http://www.tomtom.com/news/category.php?ID=4&NID=368 http://www.tomtom.com/news/category.php?ID=4&NID=366 Lenke til kommentar
nulliq Skrevet 8. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2007 Ser ut som jeg velger c520t selv. Prøvde den på Elkjøp og den stilte opp til forventningene. Jeg lette etter en funksjon som jeg ikke fant: mulighet til å finne rute til en adresse fra mitt ståsted, uten å måtte plotte inn "fra"-adressen. Dette regner jeg med at den har? Hvor jeg skal bruke den, blir stort sett Oslo området, som sikkert er ugjenkjennelig på kartet pga Operaen neste år, så jeg må vel oppdatere kartet om ikke så lenge uansett. Hovedgrunnen til at jeg vil GPS er at jeg skal ta et par uker i Europa med bil, og da må jeg nesten ha GPS før Juli. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Jeg lette etter en funksjon som jeg ikke fant: mulighet til å finne rute til en adresse fra mitt ståsted, uten å måtte plotte inn "fra"-adressen. Dette regner jeg med at den har? Når du er på kartet, - velg "meny" (nede venstre) - Velg en adresse eller POI (eller "hjem"/"Jobb") - Velg "Gå til" når den så viser deg kartet med adessen/POI du valgte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå