Gå til innhold

Føringer i enk. Spørsmål

Anbefalte innlegg

jeg har hatt en del "fast food" utgifter som jeg har lagt i "regnskapet". feks meny hos mac donalds når jeg er ute for å ta bilder. Dette har jeg lagt ved reiseregning på, for å bevise at jeg har vært der jeg sier.

Men er dette tillatt? (har snakket med en annen bruker her som sier nei, men fant ikke noe om det).

er det noe andre begrensninger når det gjelder utgiftsføring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kopierer fra Sticos, så kan du lese det selv:

Skatt

Personlig næringsdrivende vil kunne fradragsføre kostnader til enkel bespisning i forbindelse med yrkesreiser, så langt de overstiger utgiftene til kost om vedkommende ikke hadde vært på reise. Forutsetningen for fradragsretten er at yrkesreisen har medført merkostnader fordi skattyteren ikke var på det vanlige arbeidsstedet (herunder mobilt arbeidssted for sjåfører mv.) og kunne spise matpakke, eller spise i f.eks. spiserom eller kantine, men måtte spise på restaurant, kafé og lignende. Jf. LigningsABC 2006 side 726 (pkt 2.1).

Ved svært lange daglige fravær fra hjemmet på grunn av arbeidet kan det kostnadsføres utgifter ved å måtte spise ett måltid om dagen utenfor hjemmet. Sammenhengende fravær fra hjemmet på 12 timer eller mer er ansett som tilstrekkelig, jf. LigningsABC 2006 side 727 (pkt 2.3). Kostnadene må være legitimert med originalbilag. Det anbefales å påføre tidsrommet for fraværet på bilaget.

Merverdiavgift

Det gis ikke fradrag for merverdiavgift på serveringskostnader, jf. Merverdiavgiftsloven § 22 nr. 1.

Etter min mening (og regnskapskontoret jeg jobber på) får man kun kostnadsføre bespisning ved møter (hvem og hvorfor må påføres bilag) eller når man er borte fra hjemmet i mer enn 12 timer og ikke har anledning til å spise matpakke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...