Gå til innhold

Norsk som tredje språk

Vitharr

Anbefalte innlegg

Hei hei alle sammen!

Jeg er en 16 år gammel trommeslager som heter Evan og bor i Venezuela. Jeg er amerikansk/australiansk men har vært i Venezuela hele livet mitt. Jeg har bare studert norsk i 10 måneder og har ikke vært til Skandinavia før. Også snakker jeg engelsk og spansk. Jeg bestemte å delta dette norske forumet for å forbedre norsken min og fordi den humor seksjonen er helt morsmomt :D

Også må jeg si at jeg brukte ikke en norsk ordbok for denne posten :D

Cool...let the mistake correcting BEGIN! :D

Endret av Vitharr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til forumet!

Du skriver virkelig bra norsk, bedre en mange nordmenn. Desidert betyr ikke det samme som det engelske "decided". Et eksempel er "Dette er den desidert raskeske bilen", i betydningen "dette er den aller raskeste bilen".

En annen ting du også kan være oppmerksom på er sammensettingen av ord på norsk. Dette er noe veldig mange nordmenn gjør feil. Det heter f.eks. ikke humor seksjonen, men humorseksjonen.

Wiki om orddeling/særskriving

Er det noen spesiell grunn til at du har valgt å lære norsk forresten?

Lenke til kommentar
Velkommen til forumet!

Du skriver virkelig bra norsk, bedre en mange nordmenn. Desidert betyr ikke det samme som det engelske "decided". Et eksempel er "Dette er den desidert raskeske bilen", i betydningen "dette er den aller raskeste bilen".

En annen ting du også kan være oppmerksom på er sammensettingen av ord på norsk. Dette er noe veldig mange nordmenn gjør feil. Det heter f.eks. ikke humor seksjonen, men humorseksjonen.

Wiki om orddeling/særskriving

Er det noen spesiell grunn til at du har valgt å lære norsk forresten?

8746170[/snapback]

Takk takk!

Jeg valgte å lære norsk fordi jeg synes at det høres dritkonge ut og fordi Norge er et veldig vakkert land. Kanskje jeg skal til Bergen i 2008 for å studere på Universitetet i Bergen :D

Endret av Vitharr
Lenke til kommentar

Ola Evan!

Jeg har også Norsk som tredje språk :D Snakker tysk, engelsk, litt fransk og finsk...Hva er det du studerer? Kanskje Nordistik? :hmm: :!:

Jeg skal til Trondheim i 2008. Gleder meg veldig fordi jeg har allerede fått plassen min ved NTNU...

Du er virkelig utrolig bra allerede!!10 måneder? Wow, chapeau! :)

Lenke til kommentar

Jeg reiser til Norge siden 21 år, men jeg studerer språket siden 1 år.

Jeg har også venner i Trondheim og jeg synes Trøndelag er utrolig bra!Det fins ingen bedre plass i hele Norge! :D Gleder meg til sommeren når jeg kommer tilbake.

Hvorfor skal du til Bergen? Fins det et spesiellt programm eller liker du bare Bergen? Hvis du er i Bergen i 2008, så kommer jeg til besøk. :yes:

Lenke til kommentar

Trondheim er utrolig bra, men jeg liker ikke dialekten sin, hehe. Det fins jo bedre plasser i Norge....Bergen og Stavanger (hvor norsklæreren min er fra..hennes aksent er veeeeldig sexy, synes jeg :D).

Nei, det er bare fordi jeg liker Bergen og jeg har hørt at UiB er et fint universitet. Det ville være veldig kult om du besøker meg :)

Hvis du skal til Trondheim, snakker du trøndersk da? eller bare bokmål for øyeblikket?

Endret av Vitharr
Lenke til kommentar

Jeg må si meg imponert over Norsk-nivået ditt. :)

Yo he estudio Español para dos años, mas o menos, pero no puedo hablar bien - pero entiendo un poco. :p Voy a estudiar en Barcelona o quicaz Argentina, pero tengo que aprender mas palabras y gramtica. :cool:

Leo textos es facil, pero escucho es muy dificil porque los Españoles estan hablando muy rapido. :p

Noen som vet om noen Spansk-språklige fora? Trenger å øve på spansken min.

Endret av EvenT
Lenke til kommentar

Yo he estudio Español para dos años, mas o menos, pero no puedo hablar bien - pero entiendo un poco. :p Voy a estudiar en Barcelona o quicaz Argentina, pero tengo que aprender mas palabras y gramtica.  :cool:

Leo textos es facil, pero escucho es muy dificil porque los Españoles estan hablando muy rapido. :p

8825176[/snapback]

Que bien que hablas un pocito de Español :) No hay problem porque entiendo todo que escribiste! Entre Barcelona y Argentina, creo que Argentina es mejor :D, se hablan rarisimo en Barcelona, no me gusta el accento!

Endret av Vitharr
Lenke til kommentar

Yo he estudio Español para dos años, mas o menos, pero no puedo hablar bien - pero entiendo un poco. :p Voy a estudiar en Barcelona o quicaz Argentina, pero tengo que aprender mas palabras y gramtica.  :cool:

8825176[/snapback]

Que bien que hablas un pocito de Español :) No hay problem porque entiendo todo que escribiste! Entre Barcelona y Argentina, creo que Argentina es mejor :D, se hablan rarisimo en Barcelona, no me gusta el accento!

8826729[/snapback]

Gracias

Sí, me gusta el accento en Ameríca Latina mas que el accento español. No entiendo nada del accento español. Es muy rarisimo. :p

Voy al Sudameríca el proximo año, para mi familia en Rio, quizas voy a vistar a Buenos Aires, o Venezuela tambíen. No sè.

No quiero estudiar en Noruega, porque es muy frio aqui - quiero estudiar en un país mas caliente. Por ejemplo Ameríca Latina. :p

Voy a España con mi clase español en un medio año. En los Canarios o Barcelona.

¿Hay un semejante "bulletin board" (no recuerdo la palabra en Español :p) que esto, en español?

Endret av EvenT
Lenke til kommentar

Hehehe, bah, Jeg vil ikke oversette alt :D

Men vi snakker litt om det spanske språket og hvor EvenT skal studere (Argentina eller Spania), fordi det ser ut som han liker ikke Norge :p

Endret av Vitharr
Lenke til kommentar
Sí, me gusta el accento en Ameríca Latina mas que el accento español. No entiendo nada del accento español. Es muy rarisimo. :p

Voy al Sudameríca el proximo año, para mi familia en Rio, quizas voy a vistar a Buenos Aires, o Venezuela tambíen. No sè.

No quiero estudiar en Noruega, porque es muy frio aqui - quiero estudiar en un país mas caliente. Por ejemplo Ameríca Latina. :p

Voy a España con mi clase español en un medio año. En los Canarios o Barcelona.

¿Hay un semejante "bulletin board" (no recuerdo la palabra en Español :p) que esto, en español?

8830291[/snapback]

Debes visitar a Venezuela para ver El Salto Angel (Angel Falls) y Avila (en Caracas :)) Pero al mismo tiempo, no es un buen idea porque con Chavez (el mama huevo ese) Venezuela esta mas peligroso que nunca. Que bien que vas a España...nunca he ido para alla, pero mi mejor amigo esta viviendo en España ahorita y me dijo que es espectacular! :cool:

Yo no me acuerdo "Bulletin board" tampoco :p, pero si hay algunos "forums" en español. Pero no se donde :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...