fox Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Avlesning er egentlig veldig personavhengig. Noen snakker med tydelige tegn, og andre som er multihandicappede, f.eks. hørselshemmet og cerebral parese kan være utydelige. Det er også en del som gir blaffen i gramatikk, og har sin egen måte å stokke setningene på. Da kan det være vanskelig å få ting med seg når man er "ny". 9443102[/snapback] Noe sier meg at jeg bør bare overse dette innlegg Endret 6. september 2007 av Fox Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Pimle.. jeg gleder meg. Burde få gjort noe slikt selv også. Lenke til kommentar
Blåfugl Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Demonizer, jeg har spurt litt folk om hva tegnet i avataren din betyr, og så oppdaga jeg det plutselig på fremsien av en bok om BTS (britisk tegnspråk). Det er vel derfor ingen vet hva det betyr:) Idag fikk vi innføring i Tegnstart 1 og 2 (cd-rom), og det anbefales virkelig til alle som vil lære tegnspråk å kjøpe dem! kan kjøpes på Møller kompetanseseters nettbutikk! Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Tegnstart er herlig.. men det er vel mer for tegn? Ikke for setninger. BTS = Berkeley Transcription System for de som lurte på det. Lenke til kommentar
Blåfugl Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Nei, tegnstart lærer deg setninger og uttrykksmåter. Det er gloseliste på den, men kun som et tillegg. Lenke til kommentar
fox Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Pimle, det beste måte å lære seg tegnspråk er å være med i døvemiljø. Det er gratis Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Fox, sier meg litt enig i det. Godt jeg fortsatt har kontakt med miljøet syntes jeg Lenke til kommentar
Blåfugl Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 (endret) Videre er jo norsk tegnspråk og norsk "døvespråk" ganske forskjellig. Norsk tegnspråk er en direkte oversettelse fra norsk til tegn, mens "døvespråk" består av forkortelser og tegn som kan være deler eller hele setninger i ett enkelt tegn. Videre har det også tegn som ikke kan oversettes direkte til norsk, feks tegnet "poff", (...) Såvidt jeg vet er det ei dame av tysk herkomst i Trondheim som har forsket på dette, og har tatt doktorgraden på det. 9050323[/snapback] Raritet: Vi fikk faktisk undervisning rundt dette innlegget i dag! Pimle, det beste måte å lære seg tegnspråk er å være med i døvemiljø. Det er gratis 9469060[/snapback] Ja, det har jeg vel heller aldri nektet for. Jeg bare svarte på et spørsmål. Men det er ikke alle som har "tilgang" på et slikt miljø da. Og når man skal bli tolk er man nødt til å ha en viss formell trening. Endret 11. september 2007 av Pimle Lenke til kommentar
fox Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Mitt innlegg var ikke rettet mot deg, men et tips Lenke til kommentar
Blåfugl Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Mitt innlegg var ikke rettet mot deg, men et tips 9473060[/snapback] Ok, vel, takk for "tipset". Bare antok at det var til meg, siden det stod navnet mitt før det;) Lenke til kommentar
fox Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Joa, formulerte litt feil.. Beklager Lenke til kommentar
Blåfugl Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Tenkte jeg skulel lufte noen påstander i en oppgave og vil gjerne ha tilbakemeldinger: Vi skal trekke frem tre forskjeller på døve og hørende: Visuell kultur uder samtale: døve er flink til å konsentrere seg og fokusere på samtalepartner, hørende gjør ofte andre ting og mister ofte deler (Hæ?) Kommunikasjon i ugunstige omgivelser: Det er lettere å bruke tegnspråk gjennom vindu, i bråk og store avstander Samhold/Kontakt: Det er lettere/lavere terskel for døve å ta kontakt med tegnspråkbrukere, enn for hørende å ta kontakt med folk. (f.eks. på nye steder) Lenke til kommentar
fox Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Siste påstand mener jeg at det er feil. Det er egentlig mer personligsak, noen liker å ta kontakt med nye folk mens noen ei. Første påstand kan stemme, vi er avhengig av øyekontakt. Derfor er vi ofte flinkere å fokusere på samtalepartner. Som sagt det KAN stemme, men for meg er først og siste påstandene mer personligsak enn andre påstand Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Scenario: 7-8 døve, jeg som er hørende + 3 andre hørende. Jeg hørte det de hørende snakket om, jeg prøvde samtidig å få med meg det alle de døve snakket om. Det var ikke så enkelt. Jeg har også opplevd at det er mye "snakking i munnen på hverandre". Lenke til kommentar
Blåfugl Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Takk for svar! Er det greit at jeg bruker dette i rapporten vår? Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Takk for svar! Er det greit at jeg bruker dette i rapporten vår? 9570514[/snapback] Greit for meg.. tegnspråkstudie det er snakk om ja Lenke til kommentar
Blåfugl Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Ja, det skal brukes i en fremlegging om forskjeller på døv og hørende kultur. Dere er referert til som "en døv" Lenke til kommentar
fox Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 (endret) demonizer kan ikke regnes som en «døv»? Demonzier; «Jeg har også opplevd at det er mye "snakking i munnen på hverandre".», mener du de døve? Endret 25. september 2007 av Fox Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Ja, det skal brukes i en fremlegging om forskjeller på døv og hørende kultur. Dere er referert til som "en døv" 9572451[/snapback] Jeg har da hørende.. *snip* Demonzier; «Jeg har også opplevd at det er mye "snakking i munnen på hverandre".», mener du de døve? 9572505[/snapback] Ja, jeg mener de døve. Jeg ser at noen ganger skal folk hoppe midt inn i samtalen. Ikke bare det.. det er konstakt "prikking" på den du skal ha tak i.. eller en annen skal ha tak i.. det er jo det samme som å plutselig begynne å si navnet til personen du skal ha tak i mange ganger.. som da sitter i en annen samtale.. Lenke til kommentar
Blåfugl Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Nei, demonizer er ikke døv,men det vet ikke læreren:) før han sjekker denne tråden da. Var for enkelhets skyld. Demonizer, nå har jeg funnet ut at avataren din er det Amerikanse tegnet for "interpret" eller "å tolke" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå