Gå til innhold

PowerShot S5 ikke raw

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har egentlig bestilt et PowerShot S5 som jeg venter på.

Jeg skal brukes til litt mer enn hobby basis, dvs at jeg skal bruke det til noen artikler som skal trykkes opp ved et trykkeri.

Er ikke helt bevandret i den digitale redigeringen enda, men holder på med Magnar Fjørtofts bok digital i praksis. Mega bra bok forresten.

Det er da det slår meg at det kanskje var dumt å velge et kamera som ikke støtter raw?

Eller er det strengt nødvendig selv til dette bruket?

Jeg vet jo at raw format bør brukes når svært høy/god kvalitet er viktig. Men har det så mye å si når ikke bildene skal forstørres mye?

Hvor og når er det viktigst å ha hele filen ”raw” når man behandler bilder i photoshop.

Har jeg forstått det riktig at så lenge det ikke støtter raw kan jeg ikke redigere over og under eksponering, utføre støyreduksjon osv ?

Jeg er kjempe forrvirret og lurer på om jeg bør kanslere kjøpet og kjøpe et som støtter raw. Men må jeg da opp på speilrefleks for å få samme egenskaper som PowerShot S5 i tillegg til at det støtter raw?

Hilsen en ny litt forvirret bruker som prøver å finne en sti i den digitale verden. :hmm:

Mye mas til å være mitt første innlegg :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan fint kjøre støyfjerning i etterkant på jpeg, men en kompakt vil normalt ha utført temmelig brutal støyreduksjon i kameraet uansett, så hvor mye du tjener på det er vel usikkert. Ved utskrift i lite format er uansett støy et betydelig mindre problem enn man skal ha det til, selv om chromastøy kan være skjemmende.

Generelt har det vel vist seg at raw gir lite ekstra på kompakter når det gjelder justering av eksponering, fordi den lille bildebrikken ikke er i stand til å gi så mye spilerom ut over det som alt er tatt ut jpeg. Det viktigste du mister er nok muligheten til å justere hvitbalansen i bildet etter opptak, men også her kan man gjøre en del i jpeg.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Hei, jeg har egentlig bestilt et PowerShot S5 som jeg venter på.

Jeg skal brukes til litt mer enn hobby basis, dvs at jeg skal bruke det til noen artikler som skal trykkes opp ved et trykkeri.

Er ikke helt bevandret i den digitale redigeringen enda, men holder på med Magnar Fjørtofts bok digital i praksis. Mega bra bok forresten.

Det er da det slår meg at det kanskje var dumt å velge et kamera som ikke støtter raw?

Eller er det strengt nødvendig selv til dette bruket?

8745852[/snapback]

Nå finnes det en 3.parts løsning for S2/S3 (se denne tråden), mulig den kommer for S5 også etter hvert.

Kjøpte meg nå D70s, nettopp fordi jeg leste om Raw og de mulighetene det gir, og jeg må si jeg er enormt imponert! På S3 var det ikke så veldig mye å hente, men noe er det.

Men du bør likevel klare deg bra, du har bra oppløsning (bedre enn på S3), så pass på å hold deg på lav ISO så du får minimalt med støy, og bruk gjerne bracketing funksjonen (som tar alternative eksponeringer), så bør du være sikret glimrende bilder!!

Og det er et genialt kamera til reportasje, lite og hendig, anbefaler at du lærer deg C(ustom) funksjonen, der du kan forhåndsinstillle det meste til krevende situasjoner. Brukte det nylig til ballettforestilling, der jeg måtte ha spotmåling, kontinuerlig skyting etc. Så kunne jeg alternere til de vanlige programmene når det var mer normal belysning.

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode og utfyllende svar

Da går jeg får PowerShot S5 i første omgang.

Så kan heller speilrefleks være neste skritt på veien når jeg føler at jeg mestrer digital fotografering og bilderedigering skikkelig.

Det var den muligheten til å få tatt gode makro bilder og pris som gjorde at valget i første omgang falt på dette kamera.

Det blir sikker Canon digitalt speilrefleks kamera neste gang for jeg har et Canon eos 600 fra før, med linse 70/200 og 35/105, blitz, veske og diverse filter.

Og da lønner det seg vel å gå på Canon for å spare penger på linse, blitz og veske for det kan jeg jo bruke på et digitalt speilrefleks kamera også.

.

Endret av Vie
Lenke til kommentar
Det blir sikker Canon digitalt speilrefleks kamera neste gang for jeg har et Canon eos 600 fra før, med linse 70/200 og 35/105, blitz, veske og diverse filter.

Og da lønner det seg vel å gå på Canon for å spare penger på linse, blitz og veske for det kan jeg jo bruke på et digitalt speilrefleks kamera også.

.

8747124[/snapback]

Husk også at 35mm (på 35-105 objektivet ditt) ikke er spesielt egnet som største vidvinkel når det settes på et digitalt speilrefleks (opp til og med 30D). Det vil tilsvare 56 som største vidvinkel. Du bør altså uansett ta med kit-objektiv eller aller helst et godt objektiv fra ca. 18 til ca. 50. Og som Anew sier... blitsen kan ikke brukes med TTL måling.

Det er ikke supert utstyr du har fra før (med mindre 70-200 er et av de nyere L-objektivene), så det bør ikke være eneste grunnen til å velge Canon. Men Canon er et like bra valg som et hvilket som helst annet merke... du bør bare være åpen for å vurdere andre merker også, og ikke låse deg til Canon på grunn av noe utstyr du har fra før, når det ikke "ruler gata" mer enn det gjør.

Veska kan du vel bruke på et hvilket som helst kamera... med mindre den er tilpasset kamera spesielt. Men da vil den ikke passe et nytt Canon digitalt speilrefleks noe bedre enn en tilsvarende modell fra en annen produsent. Filtre kan også fungere på Nikon/Pentax/Olympus objektiver, så lenge de har samme filterfatning. Det er heller ikke sikkert at nye Canon objektiver har samme filterfatning som gamle objektiv som du kanskje slutter å bruke fordi du anskaffer nye og bedre objektiv.

Lenke til kommentar

Tusen, tusen takk for flotte innspill. Var litt klar over det med vidvinkel at det ikke ble optimalt, men ikke det med blitzen.

Nei det er ikke de nye L-objektivene.

Gjør meg ingen ting i å med god samvittighet kan velge å vrake med hensyn til speilrefleks når den tiden kommer. Men regner med at ingen ting blir kjøpt uten å søke råd her.

Nå ser det ut som at det kan bli speilrefleks fortere enn jeg hadde tenkt, da jeg har fått flere foto oppdrag. Det kommer litt an på hvor bra jeg synes PowerShot S5 er og når powershot S5 kommer. Begynner å få panikk nå. De sa mai, så begynnelsen av juni og nå er det engang i juni. :hmm:

Lenke til kommentar
Tusen, tusen takk for flotte innspill. Var litt klar over det med vidvinkel at det ikke ble optimalt, men ikke det med blitzen.

Nei det er ikke de nye L-objektivene.

Gjør meg ingen ting i å med god samvittighet kan velge å vrake med hensyn til speilrefleks når den tiden kommer. Men regner med at ingen ting blir kjøpt uten å søke råd her.

Nå ser det ut som at det kan bli speilrefleks fortere enn jeg hadde tenkt, da jeg har fått flere foto oppdrag. Det kommer litt an på hvor bra jeg synes PowerShot S5 er og når powershot S5 kommer. Begynner å få panikk nå. De sa mai, så begynnelsen av juni og nå er det engang i juni.  :hmm:

8756114[/snapback]

Jeg er på trappene til å kjøpe kamera selv også, og valget står mellom S3 IS og S5 IS, men jeg ser at ingen har sistnevnte på lager enda. Kan jeg spørre om hvor du har bestilt?

Lenke til kommentar

Jeg har bestilt det gjennom jobb på Scribona, så jeg antar at jeg vil være en av de første som får det siden jeg slipper mellomleddet.

Kikket så vidt på komplett.no, der står det ikke oppført enda og den lokale fotoforretningen får det vel inn til jul eller noe sånt, de er ikke akkurat kjappest med å få ting inn.

Selv om jeg er temmelig utålmodig, så velger jeg å vente på dette kameraet fremfor å kjøpe

S3IS, for jeg liker forbedringene de har gjort i følge testene.

Lenke til kommentar

Panikk, sjekket ordrestatus på Scribona. Nå er datoen satt til 21 juni som den estimerte dato for kameraet, når er datoen flyttet tre ganger på en uke.

Så nå har jeg hatt en runde og sett på speilrefleks kamera.

Foto oppdrag venter, jeg tør ikke vente så lenge. Men jeg vil ikke ha modellen under S3 IS, så nå tror jeg at jeg avbestiller og hopper rett på speilrefleks.

Tror det blir denne pakken her: CANON EOS 400D BL +18-55 II Nordic

Jeg bestiller ikke Canon fordi jeg har det gamle utstyret som ikke "ruler gata lenger" men fordi det faktisk var det som passet best i mine hender. Det er vel litt mer egnet for dame hender. Har lest igjennom tester på tester. Tråder her på forum og funnet ut at det må bli det jeg går for.

Så får jeg kjøpe litt mer utstyr til det på neste lønning, for jeg har ikke råd til mer enn dette på denne.

Da får jeg raw også.

Lenke til kommentar
Gratulerer med nytt kamera... og for at du har tatt et valg basert på dine egne følelser for kameraet etter å ha testet det og flere... og ikke etter å bare ha hørt på oss :)

8760437[/snapback]

Takk for det, valget er gjort jeg er fornøyd.

Alt er på lager, så da får jeg det i midten av neste uke.

Men misforstå meg rett, dette er et utrolig forum, har ikke sett på makan til konstruktiv hjelp på noe forum ever.

Så det er nok en fare for det kommer flere spørsmål når jeg sitter met kameraet i hendene.

Og ikke minst når jeg skal kjøpe tileggsutsyr.

Makrolinse :dribble:

Gleder meg til neste lønning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...