Noldus Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Etter at jeg satt inn to ekstra minnebrikker er pc-en blitt veldig ustabil. minne er av merke Geil ultra 4-4-4-12 800mhz. Med 2 brikker fungerer alt smertfritt. Jeg har oppdatert bios og stilt den inn manuelt etter beste evne,men maskinen henger seg i windows under stor last. auto-instillingen er like ille om ikke værre. resten av systemet er: vista 64 bit, mist 500w, 8800gts, core 2 duo e6600. en annen ting jeg merket er at de to nye brikkene blir mye varmere enn de andre. noen gode forslag? Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) Jeg har samme problemet som deg, bare med et annet hovedkort. Gigabyte 965P-DS4 med Intel chipset (lagt inn nyeste BIOS). Men jeg har samme ram-brikkene som deg og samme prosessor. 1. settet med 2x1GB ble kjøpt i fjor, og de to siste kom i posten i går. Det fungerer å boote opp med 2 brikker, også med 1 fra det nye og 1 fra det gamle setttet. Det fungerer også fint å boote opp med 3 brikker faktisk (da mister man dual channel). Jeg har også lest i erfaringer med P5N-E at 4x1 geil 4-4-4-12 ikke går så bra. Mitt spørsmål er da, er det noen i det hele tatt som får bootet opp og kjørt med 4 av disse rambrikkene, uansett hovedkort / chipset? Edit: Får ikke bootet opp selv om jeg klokker ned til 333/666Mhz (PC5400) på minnet Endret 1. juni 2007 av Krapfoss Lenke til kommentar
Noldus Skrevet 1. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2007 ved å klokke ned fikk jeg bootet, men i vista kom det noen fine artifacts før maskinen frøs. Jeg begynner også å tro at disse brikkene ikke fungerer 4 sammen. litt trist igrunnen, men kanskje det er en guru her som sitter på en mirakel-kur. Lenke til kommentar
andregr Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) Prøv med en lavere multiplier på CPU. Vet at det ikke er som hos AMD hvor minnekontrolleren er på prosessoren, men kan alikevel være verdt et forsøk. Lavere multiplier og høyere FSB. Bruker ikke være noen god idé å bruke forskjellige minnebrikker på samme hovedkort, det kan også være en grunn, grunnet at det er sannsynligvis forskjellige chip'er på de forskjellige brikkene (derfor varmeforskjellen, de krever sannsynligvis forskjellig mengde volt også). Sjekk cpu-z på "lommen" SPD og sjekk om timingene er like, hvis de er skal det teoretisk ikke være noen grunn for at de ikke skal boote, men issues med hovedkort er det ALLTID. Core2Duo bryr seg ikke så voldsomt om timingene ettersom jeg forstår, båndbredden skal visst være høyere "stemplet", men kan også være en idé å prøve å slakke timingene helt max av hva som er mulig. Og skru ned under 333, kanskje 266 eller 200 mhz på divideren, bare sånn for å prøve og se. http://www.pcentusiasten.com Endret 1. juni 2007 av andregr Lenke til kommentar
Noldus Skrevet 1. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2007 brikkene mine er produsert samme uke, så jeg tipper de er rimelig like, men ellers kunne nok det vært saken. jeg tror ikke det går an å stille multiplier på e6600. Lenke til kommentar
andregr Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 brikkene mine er produsert samme uke, så jeg tipper de er rimelig like, men ellers kunne nok det vært saken.jeg tror ikke det går an å stille multiplier på e6600. 8758824[/snapback] Han jeg driver og roter på www.pcentusiasten.com sammen med fortalte meg at han kunne stille nedover i multi på sin E4300, så er merkelig om du ikke kan stille på din E6600. Er nå et skikkelig skudd i mørket om det vil ha noe å si på boot eller ikke uansett Om brikkene er produsert samme uke kan de alikevel være ulike chipper om du kjøpte brikkene hver for seg. Dvs, enkeltvis og ikke matchede par Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Det er hovedkortet og hva det lar deg sette i BIOS og ikke prosessoren som avgjør om du kan stille multiplier på den. Alle E6600 støtter 6-9x multiplier. Lenke til kommentar
Noldus Skrevet 1. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2007 cpu-z sa det var samme brikker. De ble kjøpt i matchene par med en måneds mellomrom tror jeg. ved å sette alt på auto i bios så starter pc-en, men kræsjer etter litt bruk. jeg prøvde å sette volten opp til 2.1 som det står på brikkene men da ville ikke windows starte i det hele tatt. Da har jeg lært noe nytt om multiplieren på e6600 Det blir jo litt dumt å skulle kjøre den lavere enn 2.4, men alt må testes. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) Ja har jo lagd en guide for dette. http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us Vista må visst ha en patch for og få 4gb til og fungere. Utrolig dumt. Skal ha vista 64bit om et år tid(aldrig om jeg ville hatt den nå) Min guide følg den da får du grei på om brikkene virker på kortet. Nyeste beta bios skal ha fixet noe minnetyper til. Eller så er det mange som har hatt problemer med geil(4gb) Endret 1. juni 2007 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Vel, jeg tror problemet er at det er 4x dobbeltsidige brikker som ikke er støttet av hovedkortene. En kamerat av meg med 680i hovedkort fikk heller ikke bootet opp med 4 stk Geil 5-5-5-15 brikker. Så alternativene er enten å kjøpe seg 2x2GB eller bytte det ene settet inn i 2x512 og kun ha 3GB. Lenke til kommentar
andregr Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) cpu-z sa det var samme brikker. De ble kjøpt i matchene par med en måneds mellomrom tror jeg. ved å sette alt på auto i bios så starter pc-en, men kræsjer etter litt bruk. jeg prøvde å sette volten opp til 2.1 som det står på brikkene men da ville ikke windows starte i det hele tatt. Da har jeg lært noe nytt om multiplieren på e6600 Det blir jo litt dumt å skulle kjøre den lavere enn 2.4, men alt må testes. 8759956[/snapback] Ja, skjønner, du har to matchede par. Men det eneste som garanteres fra produsenten er at det ene parret skal gjøre som det får beskjed om alene, likedan som at det andre parret gjør som det får beskjed om - alene. Setter man dem sammen kan alt skje, selv om det som oftest går bra. Du trenger ikke kjøre den lavere enn 2.4 Du skrur ned multiplieren, setter divideren til minnet et hakk lavere enn det som ikke fungerte, og hever FSB'en sånn at matten går opp igjen. F.eks hos meg har jeg en Opteron 170, den kjører standard 10x multi. HTT (FSB) er 200mhz.... så 200 ganger med 10 = 2000 MHz eller 2 GHz... men om jeg vil kjøre RAM'en min på standard, som er 250 MHz (DDR500) og fortsatt vil kjøre prosessoren på standard hastighet 2 GHz så er dette også mulig ved å senke multiplieren på prosessoren til 8x, skru opp HTT (FSB) til 250 MHz og la minnet stå 1:1 eller på 200 MHz som det så fint heter op DDR1 sprog 8 ganger 250 = 2000 og 10 ganger med 200 = 2000. Det er noe fint som heter matematikk, og det er det overklokking dreier seg om, men man kan fortsatt bruke det om man ikke er ute etter å overklokke, bare for å få ting til å skje på en litt annen måte Du har egentlig flere valg. 1. Om du vil fortsettes å plages med det det innebærer å kjøre 4x512 brikker vil jeg anbefale at du f.eks setter en 80mm vifte til å kjøle ram'en 2. Du tar ut det parret som blir varmest og selger det til noen i et u-land 3. Du tar ut alle 512 brikkene, selger dem og kjøper deg 2x1024 om du må ha 2gb RAM. Merk, det er kun Vista som "trenger" så mye RAM, og selv det kan kjøres på 1 512mb brikke. Om det er en spillemaskin du har ville jeg ikke engang drømt om Vista da XP nå og ihvertfall i et år til enda er det mest kompatible spille-operativsystemet. Jeg har 2gb, men har også brukt langlang tid på å bli kjent med den, det er mye vanskeligere å fin-tune ram'en enn det er å fin-tune prosessoren. Er som NASA og LEGOLAND til sammenligning. Endret 1. juni 2007 av andregr Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 For å sjekke kompabilitet settene i mellom, tar du bare å booter opp på en ny og en gammel rambrikke satt i riktige slotter så du får dual channel. Det går helt fint hos meg å kombinere en ny og en gammel. Uansett er det nedtur å måtte kjøre minnet sitt på lusehastighet, når en tross alt forventer 800Mhz og cas 4 timings. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå