Gå til innhold

Grub problem i Ubuntu?

Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Jeg har lagt inn 32bits versjon av Ubuntu (ver. 7.04), ny installering. Men jeg la merke til en ting nå i oppstarten etter at jeg har oppdatert OS'et, jeg fikk en bråte med oppstarts valg. En 8 - 10 stykker. Jeg kunne se at noen hadde en linux versjon på 2.20.15 og andre på en annen versjon 2.20.16 (tror jeg). Hvordan få fjernet dette i oppstarten min?

Kan dette forklares enkelt til virkelig linux noob?

Edit: typo

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124
Du må fikse på menu.lst filen til Grub.

/boot/grub/menu.lst

Og hvordan gjør jeg dette? Altså hvilke kommandoer? Eller sagt på en annen måte, hvordan får jeg fram denne fila?

Lenke til kommentar

For å redigere grub-konfigurasjonen: åpne konsoll, lag først backup av din nåværende fil slik:

$ sudo cp /boot/grub/menu.lst /boot/grub/menu.lst.backup070531

For å redigere innholdet:

$ sudo nano /boot/grub/menu.lst

Jeg vil ikke komme inn på hva som skal redigeres i menu.lst.

Lenke til kommentar

Det du ser er alle Linux-kjernene som du har installert. Du trenger strengt tatt ikke mer enn én kjerne til enhver tid, men de gamle finnes der fremdeles i tilfelle noe skulle gå galt med den nye. Det er ikke rett fremgangsmåte å bare fjerne oppføringen for disse i menu.lst om du ikke ønsker å benytte disse.

Skriv dpkg -la | grep linux-image, og noter deg hvilke kjerner du har installert. Deretter kan du skrive apt-get remove linux-image-<versjonsnr> for alle de gamle kjernene som ikke er i bruk lenger. (Tips: du kan finne ut hvordan kjerne du bruker til enhver tid ved å kjøre uname -r)

edit: Fjernet feilaktig informasjon.

Endret av apedoktor
Lenke til kommentar

apedoktor: Det siste der er vel ikke helt sant, update-grub er vel heller om man _ikke_ gjør noe manuelt. Grub leser konfigurasjonsfilen direkte ved boot, det er jo mye av greia. Hele opplegget ligger ikke i MBR, slik som med Lilo osv. Redigerer man GRUBs konfigurasjonsfil er det ingen hensyn å ta etterpå ;-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Det du ser er alle Linux-kjernene som du har installert. Du trenger strengt tatt ikke mer enn én kjerne til enhver tid, men de gamle finnes der fremdeles i tilfelle noe skulle gå galt med den nye. Det er ikke rett fremgangsmåte å bare fjerne oppføringen for disse i menu.lst om du ikke ønsker å benytte disse.

Skriv dpkg -la | grep linux-image, og noter deg hvilke kjerner du har installert. Deretter kan du skrive apt-get remove linux-image-<versjonsnr> for alle de gamle kjernene som ikke er i bruk lenger. (Tips: du kan finne ut hvordan kjerne du bruker til enhver tid ved å kjøre uname -r)

edit: Fjernet feilaktig informasjon.

8746637[/snapback]

Får versjons nummer på alle, men prøver jeg og bruke apt-get kommandoen får jeg denne meldingen: bash: syntax error near unexpected token `newline'

Så hva gjør jeg da?

Lenke til kommentar

Du skal ikke skrive "<versjonsnr>" direkte (feilmeldingen du får er pga '<'- og '>'-tegnet som har spesiell betydning i skallet ditt), men erstatte det med versjonsnummeret på den kjernen du ønsker å fjerne (dvs en gammel en, ikke den du bruker nå). Du får jo en liste med alle kjerner du har installert vha den første kommandoen.

F.eks. apt-get remove linux-image-2.6.15-26-386 (krever root-rettigheter)

Men har du godt med diskplass så er det vel ikke så farlig å beholde disse, er det (spørs jo hvor rydde-freak man er)? Du kan jo som rat911 bare kommentere de vekk fra menyen til GRUB.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...