Awesome X Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Boil in bag er hverken godt eller billig. Kjøp 5 eller 10 kilos sekker på asiatiske butikker, burde holde en stund og betraktelig billigere (og bedre) i lengden enn boil in bag. Boil in bag er genialt. Du slipper oppvask. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 (endret) Steking av frossen kylling er bare sorgen. Word. Tips til tining: fyll kjøkkenvasken med glohett vann, og slipp vakumpakken oppi. Testet med bacon og fisk foreløpig, vet ikke hvordan det går med kylling. Gjelder selvsagt kun ting som er pakket vanntett. Tiner du grønnsakene og, eller hiver du dem frosne i gryta..? Nudler skal jo bare koke 3 min, er det nok til å tine og varme kaninforet? Frosne grønnsaker skal kokes fra dypfryst tilstand. Du hiver dem oppi, og når vannet begynner å koke igjen er de ferdige. Nudler trenger ikke å koke, det holder at de ligger oppi det varme vannet sammen med grønnsakene. Boil-in-bag er ikke verdens beste ris nei (jeg synes det kan være ganske godt, men optimalsunt er det ikke (det er ikke ris uansett)), men engros-ris tar det gjerne 20 minutter å koke, samtidig som det ikke blir vann til overs som nudlene kan ligge i. Dette kler ikke retten, som da blir 50% mer knot å tilberede. Endret 13. november 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
phax Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 boil-in-bag smaker da godt? Jeg hadde hvertfall ikke klart å skille smaken på en blindtest. Det er jo bare vanlig ris puttet i en pose.. Og når det gjelder tining av kylling så går det fort i varmbad som sagt. Men ikke ha for varmt for da blir den kokt i kantene, og det er ikke noe særlig. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Jeg foreslår meget sterkt, Toro Pølsegryte (400g), også kjøpe en pakke grillpølser eller annen type pølse. Varme opp i 2-3min i mikroen, så ha i de ekstra pølsebitene og varme det i 2 minutter til. Toppes med litt salt og pepper. Glimrende og fantastisk mettende måltid. Lenke til kommentar
askldkalssda Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Øhhh... nudler? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 boil-in-bag smaker da godt? Jeg hadde hvertfall ikke klart å skille smaken på en blindtest. Det er jo bare vanlig ris puttet i en pose.. Jeg synes boil in bag har en dårligere konsistens enn ris kokt på gamlemåten. Synes også det er greiere med vanlig ris, billigere og jeg kan dosere helt selv. Mulig jeg bare er gammeldags. Lenke til kommentar
haswonit Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Mhm...og tenk på at pakka er full av sand og all mulig dritt fra transporten, ørten hender har fifla på den når det ble pakket og løftet og flyttet imellom, og de på butikken har nevla på pakken når de flytta den inn i frysehylla, kanskje de har vært på do først og ikke vaska hendene. Også spiser du på samme overflata. ÆSSSSJ. immunforsvar jeg har det Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Immunforsvar hjelper ikke mye mot all møkka som er utpå en pizzaeske. Hvis du tror det, er du kraftig feilinformert. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Immunforsvar hjelper ikke mye mot all møkka som er utpå en pizzaeske. Hvis du tror det, er du kraftig feilinformert.Med mindre du vasker hendene etter å ha tatt i pizzaesken for å få ut pizzaen er sjansene for å bli kontaminert av bakterier tilsvarende stor som å spise den ferdige pizzaen rett av esken. Løsningen derimot er selvsagt å vrenge esken, som nevnt tidligere. Lenke til kommentar
haswonit Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Immunforsvar hjelper ikke mye mot all møkka som er utpå en pizzaeske. Hvis du tror det, er du kraftig feilinformert. Har ikke vært sjuk på 4 år. Lenke til kommentar
toth Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Immunforsvar hjelper ikke mye mot all møkka som er utpå en pizzaeske. Hvis du tror det, er du kraftig feilinformert. Mange uhumskheter dør/ufarliggjøres i fryseren. Og hvor finner man grandiosa? Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Jeg synes boil in bag har en dårligere konsistens enn ris kokt på gamlemåten. Synes også det er greiere med vanlig ris, billigere og jeg kan dosere helt selv. Mulig jeg bare er gammeldags. Enig i svært mye av det du sier her, men skal man lage middag for personer i tregangen er boil in bag genialt. Det er akkurat nok ris slik at det ikke blir rester og det blir ingen oppvask. Skal jeg derimot lage skikkelige rismiddager gå jeg bestandig for ris laget på gammelmåten (da er det vanligvis noen andre som tar oppvasken). Lenke til kommentar
toth Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Jeg trodde all ris måtte koke, så jeg har brukt boil-in-bag for å hindre fastbrenning. Men, nå nettopp oppdaget jeg en uncle bens hurtigris som bare skal trekke! Vet ikke om det alltid har vært slik, og jeg bare dum, eller om det er noe nytt. Men den er hvertfall genial, og meget god! Ha godt med salt og smør i vannet når du skal koke det opp, så blir den god, i middagsklubben fikk jeg faktisk høre at det var av den beste risen de hadde smakt. Og man skal bare koke opp vann, slå av plata, helle i risen og la den stå med lokk i 5 min. Det er faktisk enklere og kjappere enn boil-in-bag, for man trenger mye mindre vann, og den smaker bedre! Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Når vi snakker om ris, så er jo risotto en klassiker. Du kan putte omtrent alt oppi. Grønnsaker, kjøtt, sopp, erter og det ene med det andre. Bare husk å bruke en god risottoris, carnarlio, arborio og vialone nano er gode risottoriser, arborio er kanskje enklest å få tak i. Kok opp en god dose med kraft(kjøtt, kylling, grønnsaker eller hva nå enn du får tak i) og skru ned varmen til den såvidt putrer litt. Hell olje i ei gryte og stek løk under omrøring til den er blank og hell over ønsket mengde ris og rør om til risen er blank, hell så over kraft til den dekker risen. Rør godt. Når kraften er nesten kokt bort så tilsetter du mer kraft. Gjenta til risen er "al dente", ca 25 minutter. For en ekstra touch kan man tilsette litt sitronsaft halvveis. Tilsett parmesan og rør godt sammen og til slutt rør inn litt smør. Alle andre ingredienser du ønsker tilsettes etter hvert, eller sammen med løken, alt ettersom. Risotto er enkelt å lage, men krever din fulle oppmerksomhet den halvtimen det tar å lage den. Passer også perfekt til eventuelle rester du har i kjøleskapet, bare hiv i gryta, bare fantasien setter grenser. Lenke til kommentar
phax Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Men, nå nettopp oppdaget jeg en uncle bens hurtigris som bare skal trekke! Hurtigris kan knapt nok kalles ris. Vet ikke hva de gjør med risen for at den skal kunne tilberedes på 5 minutter, men bra for smak og konsistens er det hvertfall ikke. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Hvis du går rundt å bekymrer deg over bakterier på utsiden av pizzaesken, så er du en skikkelig germophobe. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Pfft. Pizzaeske = pizzafat man ikke trenger å vaske opp. Lenke til kommentar
toth Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 /signed (de to over) Lenke til kommentar
Fin_fyr Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Ultimat og ultimat, men la gå... Jeg er for tiden utstyrt med et meget enkelt kjøkken (vannkoker og mikrobølgeovn), og såpass trang økonomi at middagen helst ikke bør koste over 10-15 kroner. Havregrøt: Tilbered direkte i en stor, dyp tallerken eller suppebolle. Kjøp vanlige Bjørn lettkokte havregryn eller den nye, blå Bjørn havregrøt med kruskakli. Den siste gir mer fiber og gjør grøten luftigere. Begge pakkene har oppskrift på hvordan man lager havregrøt i mikrobølgeovn med bare vann. Ekstra godt blir det om du kjøper den billige müsliblandingen Go'dag frukt og bytter ut litt av havregrynet med denne. Prisen per porsjon er uansett utrolig lav, og måltidet meget sunt, enten det er som frokost eller middag. Posesuppe: Her får man med en gang en utfordring, siden "kok opp under omrøring" er litt vanskelig i mikroen. Det går oftest bra om du ikke rører konstant også, men det er lurt å kjøpe posesupper med enkle fremgangsmåter. (Toro "Rett i koppen" og Maggi "Good feeling" er dog temmelig kjipe greier...) Jeg har blitt imponert over Knorrs nye "Eat colour"-serie. Hver pose har 2 porsjoner og koster 14-15 kroner, altså godt innenfor mitt budsjett. Bland i kokende vann og småkok i 5 minutter - det kan knapt bli enklere. Jeg setter suppebollen i mikroen på middels effekt, og rører litt halvveis. 3-4 brødskiver smaker godt til. Kunsten å dele en posesuppe: 1. Bland godt. 2. Sett suppebollen på en kjøkkenvekt og ha oppi halvparten av pulveret (vekten står på posen). 3. Hell oppi kokende vann, bruk vekten som mål (2,5 desiliter = 250 gram). Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 (endret) Ultimat og ultimat, men la gå... Jeg er for tiden utstyrt med et meget enkelt kjøkken (vannkoker og mikrobølgeovn), og såpass trang økonomi at middagen helst ikke bør koste over 10-15 kroner. På rema 1000 får du 900g (15stk?) pølser for 25 kr. 2 pk lomper koster vel ca 25 kr. Ketchup koster vel ca. 0,1kr pr. pølse. ca. 50 kr for 3 middager a 5 pølser med lompe og ketchup. Pølsene varmer du i mikroen. Pris. pr middag (5pølser): 16,50 kr. Ingen oppvask Endret 14. november 2008 av RCP-88 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå