fargoth Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Jeg har funnet en utmerket måte å friske opp en ellers kjedelig og litt metallisk tomatsaus laget av hermetiske tomater. Bland inn en pose Schezuan Spicy Tomato Sauce fra Blue Dragon i sausen og du får en litt kraftigere og fyldig smak! Det koster litt ekstra men det hever også smaken betraktelig! Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Fant frem noe jeg hadde stående, som faktisk ikke ble så verst. Raskt er det også. Jeg har lagd oppskriften om til 1 person. 200g kjøttdeig (del kjøttdeigen i to) 0,75-1dl makaroni (alt etter hvor mye du foretrekker) En pose Toro pizzafyll. Sett makaronien til koking, tilsett et knippe salt. Begynn å steke kjøttdeigen og tilsett pizzafyllet. Bland godt sammen, tilsett gjerne vann hvis du vil ha tynnere fyll. Bland til slutt sammen pizzafyllet og makaroniet, og du har en kjapp middag som smaker godt. Serveres umiddelbart, gjerne med et glass iskaldt Cola. Lenke til kommentar
AmazinglyConfused Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 En lettvint, typisk middag i mangel av ingredienser: Stek ønsket mengde fiskepinner (4-5 holder for meg) Kok opp litt makaroni Del fiskepinnene i mindre biter, bland sammen med makaronien og ha ketchup på. Enkelt og greit Lenke til kommentar
haswonit Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Ultimate hybelmiddag? Frossenpizza om det fantes noen tvil! Pizzan spises selvsagt med hendene, og den skal ligge oppå pakka. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 (endret) Mhm...og tenk på at pakka er full av sand og all mulig dritt fra transporten, ørten hender har fifla på den når det ble pakket og løftet og flyttet imellom, og de på butikken har nevla på pakken når de flytta den inn i frysehylla, kanskje de har vært på do først og ikke vaska hendene. Også spiser du på samme overflata. ÆSSSSJ. Endret 10. november 2008 av Bytex Lenke til kommentar
AmazinglyConfused Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Haha.. Jeg har til dags dato ikke kjøpt en eneste pizza. Har forsåvidt knapt brukt ovnen. Noen gode forslag til ovnmat? Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Mhm...og tenk på at pakka er full av sand og all mulig dritt fra transporten, ørten hender har fifla på den når det ble pakket og løftet og flyttet imellom, og de på butikken har nevla på pakken når de flytta den inn i frysehylla, kanskje de har vært på do først og ikke vaska hendene. Også spiser du på samme overflata. ÆSSSSJ.Løsningen er å sprette opp kantene og brette den slik at innsiden vender ut. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Da er det jo lettere å bare hive den på en tallerken. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Med litt trening tar det bare sekunder og man slipper oppvask. Dessuten er slike pizzaer ofte for store for ordinære tallerkener. Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 (endret) Spiser kyllingtortilla nesten hver dag jeg (Hjemmelaget that is, skyr ferdigprodusert mat (med unntak av en sjelden pizza)) Endret 10. november 2008 av Rabbid Lenke til kommentar
toth Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Haha.. Jeg har til dags dato ikke kjøpt en eneste pizza. Har forsåvidt knapt brukt ovnen. Noen gode forslag til ovnmat? Som snacks eller tilbehør: Skjær rå poteter i passe båter, og legg med "spissen" opp i skypanne. hell over godt med olje og krydder av diverse slag. Varmluft ca 200-250grader i alt fra 20 til 50 min, kommer an på str på båtene. Du må bare se når de er passe brunet, og smake innimellom. Nydelig å gafle i seg som kveldsmat, med f.eks en hjemmelagd dip av noe slag. Ellers er den svarte posen i frysedisken med "opphøgde potteter" genial. Fra frossen tilstand, kun 5 min i ovnen. Og de blir gode! Lenke til kommentar
Sameboe Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Lettvint og god middag. Kjøttdeig Stekt Ris Mais tilbehør: Tzatsiki med agurkbiter Hvitløksbrød Nam!!! Lenke til kommentar
Gronko Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 (endret) Et par tips. Krydder må ikke glemmes. Det er en billig måte å få mer smak på middagen. Pepperkvern er ikke dyrt og anbefales, smaker mye bedre med nykverna pepper. En potetsekk på 5kg med ordentlig gode poteter koster like mye eller mindre pr kilo som de man kjøper i løsvekt. Om du ikke spiser så mye poteter som meg så går du sammen med en venn eller to eller tre og kjøper det. Jeg spiser rundt 200 g med poteter om dagen så den blir fort tom Et annet tips er å bruke kjøttdisken på butikken når man skal kjøpe ordentlig kjøtt, det er mye billigere enn de vakuumpakka stykkene og kvaliteten er mye høyere. Og til slutt et tips til deg over. Du kan steke vanlig ris om du koker den dagen før sånn at risen blir tørr når du skal steke den. Om du bruker vanlig ris så anbefaler jeg deg å koke den dagen før, blir mye bedre. Kjøttdeig + mel/potetmel og olje = kjøttboller. Ta i litt reven ost og kanskje ett egg og du har saftige kjøttboller. Bland inn litt oregano eller tørka persille og du får en liten smak til. Endret 11. november 2008 av Gronko Lenke til kommentar
toth Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Hjemmelagde kjøttkaker/hamburgere: 1 egg pr. 400g kjøttdeig Salt og krydder Masse revet/raspet løk Ha alt i en bolle, og rør som en mann med gaffel eller lignende til du har ei god gugge. Bruk ei skje som står i et glass vann til å forme "klumper" som du legger i stekepanna, og press dem gjerne deretter litt flate. En stor spiseskje er fin dose for kjøttkaker, Porsjoner større etter behov for hamburgere. Du kan f.eks lage 2 feite 200grams burgere fra en pakke kjøttdeig. Middag til daten? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Skal du lage hamburgere så er det en fordel å ikke bruke nykvernet kjøtt og ikke vanlig kjøttdeig. Be slakteren eller butikkslakteren om å kverne et kjøttstykke på "groveste" hakket. Gjerne litt dyrere enn vanlig kjøttdeig da. Det er også mulig å droppe egget, det er ikke nødvendig. Bland sammen kjøttdeig/kvernet kjøtt, salt, pepper og eventuelt annet krydder, lag relativt små klumper og før du hiver dem på steikeplata så lager du et lite hull i dem og putter inn en klatt med smør eller margarin og lukker hullet. Ekstra saftige burgere. Veldig godt. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Leste et lite tips om hel pepper tidligere i dag. Kjøp en pose med hel pepper av forskjellig type. I en pose så finner du vanligvis 3-4 forskjellige typer. Før du skal kverne dette og ta på maten så stek det i en tørr panne. Da blir det ristet pepper og man frigjør visst en del smak. Har ikke testa det, men høres jo fornuftig ut. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Haha.. Jeg har til dags dato ikke kjøpt en eneste pizza. Har forsåvidt knapt brukt ovnen. Noen gode forslag til ovnmat? Hvit beinfri fisk av god kvalitet, rotgrønnsaker samt en terning med godt smør pakket inn i aluminiumsfolie. Serveres med poteter i ønsket form. Så får man i seg noe sunt også en gang i blant.. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 (endret) Jeg har en bra en som jeg har laget en del i det siste. Sunt, billig, kjapt og godt. Du trenger: Kyllingfileter Nudler eller ris Frosne grønnsaker Krydder etter ønske Hvis man går for de billigste alternativene som jeg tror er First Price for filetene og Yum Yum for nudlene, ligger nok dette på under 15 kroner for en fullverdig middag. Frosne grønnsaker er billig uansett hvor du kjøper det. Dessuten går dette veldig fort, i hvert fall med nudlene. Skal det kombineres med ris og gå litt unna passer boil-in-bag best, men det blir litt dyrere, og rismengden er kanskje litt vel stor til en person. Kyllingfileten tar du helst ut om morgenen så den er tint til du skal kokkelere. Hvis ikke tiner du den i mikroen. Steking av frossen kylling er bare sorgen. Sett over vann til nudler og varm opp panna. Skjær kjøttet opp i passelige biter og tilfør rause mengder kryddermix, f.eks. Piri Piri. Ha olje i panna og sett i gang stekingen. Når vannet koker (eller kanskje litt før) finner du frem ønsket mengde kaninfor og slenger det oppi sammen med nudler og tilhørende kryddermikser. Når vannet begynner å koke igjen er nudlene og grønnsakene klare, sil av vannet. På dette tidspunktet bør det ikke være så lenge igjen til kyllingen begynner å bli etandes heller. Gratulerer, du har brukt 10-15 minutter på en skikkelig kjerringmiddag med både hvitt kjøtt og grønnsaker, og du har skitnet ut en stekepanne og en kasserolle. Det skulle nesten ikke vært lov. Endret 13. november 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
toth Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Steking av frossen kylling er bare sorgen. Word. Tips til tining: fyll kjøkkenvasken med glohett vann, og slipp vakumpakken oppi. Testet med bacon og fisk foreløpig, vet ikke hvordan det går med kylling. Gjelder selvsagt kun ting som er pakket vanntett. Tiner du grønnsakene og, eller hiver du dem frosne i gryta..? Nudler skal jo bare koke 3 min, er det nok til å tine og varme kaninforet? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Om du hiver kjøttet i glovarmt vann så koker du det. Legg det heller i kaldt vann. Boil in bag er hverken godt eller billig. Kjøp 5 eller 10 kilos sekker på asiatiske butikker, burde holde en stund og betraktelig billigere (og bedre) i lengden enn boil in bag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå