Gå til innhold

hva er den ultimate hybel middagen?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981287349
Fjordlands Biff Stroganof!

Stikk hull i plasten og i mikroen i 4 minutter.

Fjordland generelt er bra hybelmat ;)

Siterer meg selv litt :)

Fjordlands kan man unne seg med på lørdager eller evt. fredager. Iallefall det jeg gjorde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at man kan kjøpe mye billig på "orientalske" butikker. Ris kan kjøpes i store kvanta billig og nudler er betraktelig billigere enn på rimi. Det samme gjelder som oftest også for grønnsaker.

Man kan med fordel også kutte ut endel kjøtt. Skal du lage taco kan du bruke bønner, lag gjerne wok uten kjøtt, supper og gryteretter kan man lage med buljong og grønnsaker osv. Generelt så er det også billigere (og sunnere) å lage maten selv enn å kjøpe ferdigmat ala Fjordland eller frossenpizza/pytt i panne. I hvert fall om en planlegger litt. Og har du tilgang på fryser, bruk den aktivt. ;)

Lenke til kommentar

Grandis. Den er ikke usunn, såfremst du ikke gnafler i deg hele.

Kjøttdeig og spagetti i tomatsaus. Stekepanne og kasserolle, lite søl.

Mousaka. Dette er godt! Potet og kjøttdeig, pluss noe sausgreier lagvis og ost på toppen. Krever kun en teflonpanne. Stek kjøttdeigen, ha i saus, kok opp, hell i form. Så bland potetgreierne med mel, kok opp, legg over kjøttdeigen i forma og topp med ost.

Det aller meste av Toro sine pastaposter. Sørg for og alltid ha minst 5 slike i skapet til en hver tid. Det er livreddere i pose! Her kan kjøttdeig, krydder og løk tilsettes etter eget ønske.

Pølser. Om du kjøper deg en pose med kjøttpølser er mulighetene uendelige! Feks pølser, løk, spagetti og litt tomatsaus. God stemmning.

Potet. Slik som pølser, funker til det meste. De to kan også kombineres med assorterte grønnsaker for og lage en ganske grei "Pytt i panne".

Diverse løker, kryddre osv er veldig kjekt og ha. Det er utrolig hva litt rødløk og noe chilikrydder kan gjøre med en ellers kjedelig middag.

Hva angår oppvask så MÅ du skaffe deg teflonpanner. Du sparer så UENDELIG mye tid når oppvasken står for tur. Et annet hot tip om du ikke liker oppvask, engangstallerkener og bestikk. Det er genialt. Ikke fult så miljøvenlig, eller videre lurt. Men, du sparer mye tid i oppvask, det koster ikke mye, og det er så jævla deilig og bare kaste asjetten når du er ferdig.

Toastjern! Du kommer veldig langt med brød, ost og skinke. Om du føler deg frisky kan du hive i løk, tomater og noe kryddergreier.

Det var det jeg husker fra min karriere som hybelboer :p

Lenke til kommentar

Fine tips!

Men må pirke på.

Grandis er ikke sunt. En gang i blant ser jeg ikke noe galt med å spise en "grandis", men det er ikke mye nyttig næring i den. Det du får er en deig av helt fint mel, noen slunkne paprikabiter, litt kjøtt, og litt tomatsaus pluss ost. Masse kalorier, men nesten ingen næringsstoffer.

Pleier å spise tunfisk/kylling, ris og grønnsaker. Sparer en del på å kjøpe inn kylling i større i kvanta. 2kg kyllingfilèt fra First Price koster 144kr.

Lenke til kommentar

Noen som vet om noen gode spagettisauser? Det er jo begrenset hvor lenge man orker å leve på spagetti og ketchup. Gjerne andre forslag en bolognese og posesaus ;)

Potet i passelig store biter, med krydder og stekt inne i ovnen er godt :p Pastasalat er enkelt og raskt å lage, men kanskje ikke det sunneste. Ellers så er det mye brukbart innen hermetikk. Greit å kunne la ting stå en stund :p

Lenke til kommentar

En boks hakkede tomater

Et glass tomatpurre

3/4 løk

2 båter hvitløk

Basilikum

Oregano

Salt

Pepper

Skjær løken opp i 4 biter og legg tre oppi en blender. Tøm så boksen med hakkede tomater i blenderen og grov hakk løken.

Tilsett så tomatpurren samt et tomatpurreglass med varm vann. Tilsett basilikumet og kjør blenderen til du har en fin konsistens på sausen.

Hell sausen over i en kasserolle. Tilsett den finhakkede (evt. pressede) hvitløken.

Kok sausen forsiktig opp, og la den småkoke en liten stund. På slutten av koketiden smak til med oregano, salt og pepper.

Resultatet er en allsidig tomatsaus som kan brukes til pasta, pizza, m.m.. Sausen holder seg godt i kjøleskap og er lett å varme opp.

Ellers fungerer også pestosausene på glass ganske fett.

Lenke til kommentar
En boks hakkede tomater

Et glass tomatpurre

3/4 løk

2 båter hvitløk

Basilikum

Oregano

Salt

Pepper

Skjær løken opp i 4 biter og legg tre oppi en blender. Tøm så boksen med hakkede tomater i blenderen og grov hakk løken.

Tilsett så tomatpurren samt et tomatpurreglass med varm vann. Tilsett basilikumet og kjør blenderen til du har en fin konsistens på sausen.

Hell sausen over i en kasserolle. Tilsett den finhakkede (evt. pressede) hvitløken.

Kok sausen forsiktig opp, og la den småkoke en liten stund. På slutten av koketiden smak til med oregano, salt og pepper.

Resultatet er en allsidig tomatsaus som kan brukes til pasta, pizza, m.m.. Sausen holder seg godt i kjøleskap og er lett å varme opp.

Ellers fungerer også pestosausene på glass ganske fett.

HAR DU IKKE SETT THE GREEN MILE!!

uansett. er det bare meg som syns det er ufattelig feminint å se gutter dele matoppskrifter? her ser vi på dødningshodefiguren til otth, og så kommer det "Kok sausen forsiktig opp, og la den småkoke en liten stund. På slutten av koketiden smak til med oregano, salt og pepper."

lol. jeg tror ikke menn er skapt for å lage mat..

Lenke til kommentar
Fine tips!

Men må pirke på.

Grandis er ikke sunt. En gang i blant ser jeg ikke noe galt med å spise en "grandis", men det er ikke mye nyttig næring i den. Det du får er en deig av helt fint mel, noen slunkne paprikabiter, litt kjøtt, og litt tomatsaus pluss ost. Masse kalorier, men nesten ingen næringsstoffer.

Pleier å spise tunfisk/kylling, ris og grønnsaker. Sparer en del på å kjøpe inn kylling i større i kvanta. 2kg kyllingfilèt fra First Price koster 144kr.

Mottatt :)

Til du som mente det var feminint og dele oppskrifter blandt gutter. Spørr jenter om de vil ha en gutt som kan mekke til en ganske heftig måltid, eller en som mener grandis er festmåltid, så kanskje du får et annet syn på saken.

"Itj nå som e så barskt som en biff, med fløtegratinerte poteta å fløtesaus!"

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

skippertoast! trenger bare en stekepanne olje/smør. lager dobble brødskiver med ost, skinke eller noe kjøtt du liker og ta litt grønnt så ser det litt sunnere ut, stek den på begge sider. tar 1 min å vaske stekepannen ;)

Endret av Morten A
Lenke til kommentar
uansett. er det bare meg som syns det er ufattelig feminint å se gutter dele matoppskrifter? her ser vi på dødningshodefiguren til otth, og så kommer det "Kok sausen forsiktig opp, og la den småkoke en liten stund. På slutten av koketiden smak til med oregano, salt og pepper."

lol. jeg tror ikke menn er skapt for å lage mat..

Absolutt ikke feminint. Sånn jeg ser det, er det å lage mat en del av det å kunne klare seg aleine. Og det å bare kunne lage grandis og toast blir litt for ensformig om man skal bo aleine. For å ikke snakke om at det å ikke kunne klare seg aleine er utrolig trasig. Dessten er det nice med en kar som kan lage virkelig god mat.

Noen av de beste kokkene i verden er menn, så å si at menn ikke er skapt for å lage mat er bullshit.

Lenke til kommentar

De mest kjente kokkene i verden er menn, så det er nok bullshit, ja. Er ingenting femi med å lage dritgod mat.

Ikke det at JEG kan det..

Forslag til tråden:

Toro Pølsegryte med et par ekstra pølser i. Gjerne litt spicy pølser. Kjempemåltid.

Lenke til kommentar

Billig:

wok pose (sørg for at du får en wok av folka dine før du flytter :p) ca 34 spenn på bunpris, maks

First-price tacosaus: ca 8 spenn maks på bunnpris

First price taco lomper (som jeg kaller det) ca 8 spenn på bunnpris

stek wokblandingen i olivenolje

Hell wokblanding i lompe

ha på tacosaus

wrap and enjoy

Billig og SUPERSUNN middag! nesten ikke kalorier eller karbohydrater.

andre alternativer:

Strimlet kylling

ris

tikka masala blanding

kok opp risen (står på pakka hvordan du gjør det)

stek kylling i wok

ha over tika masala saus\sursøt saus når kyllingen er ferdig

hell risen i woken og rør om

nytes best med en duggfrisk en

Digg billig måltid

Annet alternativ:

Trøndersodd:

1 pk trøndersodd

hell i kjele og kok opp

Hell i suppeskål

enjoy!

nytes best med en kald pils

Annet alternativ (lørdagsmat):

bunnpris billig biff (ca 50-60 spenn)

first price nypoteter

berne saus

Kok poteter,

Når potetene nesten er ferdige varmer du panna med olivenolje

ta oppi en halv hvitløk

kok opp saus

når hvitløken brunes hiver du på kjøttet

stikk kjøttet med en gaffel

når det starter og piple opp litt blod snur du den

stikk biffen med gaffel

når det starter og pipple blod tar du biffen på tallerken, og spiller en halv omgang fifa mens den hviler

ta hele smæla på en tallerken

nytes best med en kald pils

Annet alternativ:

-kjøp løk, paprika, ris og first price fiskepinner

-Hakk løken og paprika

-kok opp risen sammen med paprika og løk

-stek ca 8 fiskepinner (spørs hvor sulten du er) i olivenolje

-hvis du syntes ris er tørt alene kan du ta på litt kikkoman eller liknende

Annet alternativ:

kjøp spageti, kjøttboller og tomatsaus

-Kok opp spagetti. kok kjøttboller og tomatsaus

-hell av vannet til spagettien

-tøm kjøttboller og tomatsaus over og vend om

Dette koster litt. men du burde ha middag i 2-3 dager fremover

nytes best med kilkenny pils

Annet alternativ:

Kjøp billig nudler (du får 5 pakker for 10spenn på bunnpris)

kok vann i vannkoker, ta 2 pakker nudler i en skål

Hell over kokende vann og la det stå i en omgang fifa.

enjoy

nytes best med en tuborg

Annet alternativ:

Norsk Lasagne (imponere damer mat)

Kjøp:

-800g kjøttdeig

-egg

-mel

-tomatsaus

-vanlig ost og mozerella

-aromasopp og sjampingon (kantarell og hvis du vil)

-paprika

-løk

-hvitløk

-loff

Lag vanelig pastadeig av egg, mel og vann. her må du føle deg frem til du får en deig som ikke er for klissete, og ikke for melete. elt godt og la den heve i 30 min (spill fifa imens)

skjær pastadeigen opp i passende biter (med volum på ca 1 dl) kjør så pastaen gjennom en flat pastarulle hvor du instiller 1\10 hakk for hver gang du ruller ut pastadeigen. du burde få flate pølser på ca 1m-1,5m

ta enildfast form som du smører med meierismør på innsiden

stek kjøttdeigen i en gryte med grønnsakene. hell over tomatsausen og la den koke en liten stund.

nå er det på tide og dandere lasagnen.

-strø vanelig ost i bunnen av den ildfaste formen

-legg over ett lag med pastadeig

-legg på ett lag med fyllet

-legg så nok ett lag med ost

-legg over ett ag med pastadeig

Fortsett med dette inntil formen er fylt opp, øverst strør du mozarellaost

Lag hvitløkssmør ved å ta smør og finhakket hvitløk som du knuser sammen.

Stekes i ovnen på 180 grader til osten på toppen er gylden og brun.

Nytes best med en ok-kvalitet rødvin etterfulgt av masse deilig sex

enjoy

Wow burde skrive kokebok ^^

Sorry for alle gramtikkfeil, men gadd virkelig ikke konse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...