Gå til innhold

hva er den ultimate hybel middagen?

Anbefalte innlegg

hva er den ultimate hybel middagen?

den skal vere så likt som mulig dette her:

god

billig

litt sunn eller så sunn som mulig.

enkel å lage

lager lite søl, som masse boller og stekepanner.

lurer litt på dette siden jeg snart skal flytte på hybel. :)

Endret av froZZo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har bodd på hybel i sånn 8 måneder nå, og Big Bite er den beste maten.. :p

Billig (50kr for en hel.. billigere enn å lage selv), sunn og rask å skaffe.

Også baguetter med ost og skinke..

Ja, kan bli dårlig med variasjon til tider, men jeg har ikke skikkelig kjøkken der jeg bor, og uansett så er det UMULIG å lage en skikkelig middag til bare ÉN person.. Jeg klarer det iallfall ikke.. :p.. Ble alltid middag for to, og det er ikke bra å spise dobbelt så mye mat som du egentlig skal ha hele tiden.. :ermm:

Taco skal være greit å lage også, men det har jeg aldri laget, for jeg har ikke skikkelig kjøkken som sagt.. :(

Er ett hybelhus, og det bor en neger der som ikke eier hygiene, så derfor er kjøkkenet f'cked up..

Lenke til kommentar
Har bodd på hybel i sånn 8 måneder nå, og Big Bite er den beste maten.. :p

Billig (50kr for en hel.. billigere enn å lage selv), sunn og rask å skaffe.

Også baguetter med ost og skinke..

Ja, kan bli dårlig med variasjon til tider, men jeg har ikke skikkelig kjøkken der jeg bor, og uansett så er det UMULIG å lage en skikkelig middag til bare ÉN person.. Jeg klarer det iallfall ikke.. :p.. Ble alltid middag for to, og det er ikke bra å spise dobbelt så mye mat som du egentlig skal ha hele tiden.. :ermm:

Taco skal være greit å lage også, men det har jeg aldri laget, for jeg har ikke skikkelig kjøkken som sagt.. :(

Er ett hybelhus, og det bor en neger der som ikke eier hygiene, så derfor er kjøkkenet f'cked up..

8745537[/snapback]

takk for tipsene,

kanskje ikke det sunneste men absolut det billigste :thumbup:

men baguetter med ost og skinke er vel ikke så usunt?

Lenke til kommentar

Glad i asiatisk mat?

Her er hva jeg lager ofte.

Ingredienser:

Kjøtt(ta det du liker best, jeg foretrekker svinekjøtt)

Hvitløk(2 fedd, eventuelt varier etter eget ønske)

Olje(jordnøtt/vegetabilsk/solsikke. IKKE Olivenolje)

Gulrøtter

Paprika

Chili(jeg pleier å bruke 2 små, røde og 8 stk som har en lengde på rundt 5 cm. Her er fargen enten rød eller grønn. Denne doseringen er det jeg bruker, varier etter hva du synes smaker best.)

Bambusskudd

Basilikumblader

Hønsebuljong

Østerssaus

Soyasaus/Maggi flytende kryddermix(Ser ut som soyasaus, men smaker bedre)

Jasminris.

Finhakk hvitløken og legg det i stekepannen.

Skjær opp de andre grønnsakene i tynne biter.

Gjør det samme med kjøttet. Tynne strimler/biter.

Skyll basilikumen og napp av så mange blader du vil bruke.

Begynn å koke risen. Selv har jeg en riskoker, noe som er ganske greit.

Hell oljen oppi stekepannen og brun hvitløken.

Tilsett kjøttet og stek det til det er nesten gjennomstekt.

Ha så oppi grønnsakene(ikke basilikumen)

La det steke litt, men pass på å røre rundt, sånn at ingenting blir brent.

Tilsett en spiseskje hønsebuljong.

Hvis du synes det er for mye olje kan du helle oppi litt vann. Det kan du også gjøre hvis du vil ha litt mer saus.

Tilsett så østerssausen. Rundt 5 spiseskjeer bruker jeg. Men bruk gjerne mer eller mindre hvis du foretrekker det.

Tilsett en skvett eller to Maggi/Soyasaus. Når du så smaker og er fornøyd med krydringen og alt er gjennomstekt tilsetter du basilikumbladene(de skal ikke stekes. Når bladene er tilsatt er retten ferdig.).

Forhåpentligvis er risen ferdig kokt nå. La den dampe i 5 minutter og så er alt klart!

Ris, østerssaus, chili, bambus og basilikum finner du i sånne asiatiske matsjapper. Du finner basilikumen vanligvis i en kjøleenhet, sammen med de andre ferske grønnsakene. Hvis det er engelsk varebeskrivelse, så er det varianten "sweet basil" du ser etter. Mengden av hver ingrediens varierer du egentlig etter hvor mye du vil ha av hver eventuelt hvor mye du har til rådighet. Gulrøtter er ikke et must, heller ikke paprika. Bambusskuddene finner du på hermetikkbokser. Jeg bruker omtrent 200-300 gram kjøtt. Når jeg er ferdig har jeg mat for 2 dager. Hvis du har ris til overs kan du bare varme det opp i stekepannen sammen med restene. Synes det smaker bedre andre dagen faktisk. Ris setter seg lett fast i bunnen av stekepannen så her bør du følge med.

Håper det var et nyttig tips. Retten heter forresten "<kjøttvariant> med basilikum". I mitt tilfelle blir det da "Svinekjøtt med basilikum".

Og hvis du lurte så er dette ekte thai mat.

Endret av Raijin
Lenke til kommentar

frozzo: Neida. Grønnsaker og sånt er ikke så dyrt. Flasken med maggi/soyasaus og Østerssaus er jo store, så de kan du bruke om igjen. Hvis du prøver deg på dette, så må du huste å sette flasken med Østerssaus inn i kjøleskapet etter bruk.

Lenke til kommentar

Bare så det er sagt; 50 kroner er ikke billig. Skal du spise middag til den summen hver dag har du ikke råd til så veldig mye annet. Jeg spiser ofte spaghetti og kjøttboller. Spaghetti koster 15-20 kroner pr.kilo, kjøttbollene mellom 50-60. Det holder til 5-6 middager, og passe godt er det også.

Lenke til kommentar

Hvis det var meg du siktet til, så koster ikke de ingrediensene 50 kr per måltid. Ihvertfall ikke her hvor jeg er nå, men jeg bor jo i Tyskland for tiden :p Man kan eventuelt lage retten uten kjøtt, hvis det blir for dyrt. Gulrøtter og paprika er jo hverdagslige grønnsaker, så det er jo ikke så dyrt. Chili kjøper man heller ikke en hver for seg, men i pakker, og de pakkene varer nå en god stund. En pakke basilikum holder også til minst to retter, men man bør bruke den raskt, med mindre man fryser den ned etter bruk, som også er en mulighet.

Lenke til kommentar
om du ikke er så kresen på at middagen skal ha kjøtt i seg, er bønner en ganske god erstatning.

selv skal jeg fikse meg noe rørpasta, glass dolmio, hvitløk, parmesan, purre, jalapeno og røde bønner i kveld.

8749698[/snapback]

blir en ikke jevli prupptreng ta bønner :ermm:

Lenke til kommentar
Isbilen: Ah, ok. Synes man avogtil kan unne seg et godt og sunt måltid jeg da, selv om det kanskje koster mer enn noen pakker nudler.

Nudler er forresten enkelt, greit og billig. Men ikke så veldig sunt akkurat.

8758423[/snapback]

selvsagt kan en unne seg noe godt på en søndag eller noe, men med lærlinglønn så går det ikke hele tia,

men har en ikke mat så må en dra hemmat at a mor og få litt mat :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...