Gå til innhold

Hjelp til å finne billig og grei motor

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg holder på med et lite båtprosjekt. Har kjøpt meg et "halvfabrikkat" som jeg holder på å fikse opp, men jeg må også ha en motor til den lille stakkarn :pBilde av båten

Båten er 12 fot og lett:P Veier vel kanskje 150kg.

Vil gjerne ha en motor fra 15hk til 25hk. Motoren må ha kort stamme og helst ikke mer enn 1985 modell. Vil helst ikke betale så alt for mye for en motor. 5-7000kr er en grei pris. Noen som vet om noen fine motorer eller skal selge en motor som kunne passet for meg? Gjerne i Vestfold-området :thumbup:

Takker så mye for alle svar :)

Endret av Snoggis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel ett ord: Let!

Eneste som nytter, du kan ikke forvente at andre finner alt fram til deg...

Men hvis det er anbefalinger du er ute etter, vil jeg anbefale deg og prøve og skaffe deg en 3-syl motor, hadde en 30hk suzuki 3-syl på min, utrolig jevn og fin gange..... Du får den i 25hk også

Lenke til kommentar
Vel ett ord: Let!

Eneste som nytter, du kan ikke forvente at andre finner alt fram til deg...

Men hvis det er anbefalinger du er ute etter, vil jeg anbefale deg og prøve og skaffe deg en 3-syl motor, hadde en 30hk suzuki 3-syl på min, utrolig jevn og fin gange..... Du får den i 25hk også

8745298[/snapback]

Ok. Har lett en del, men har ikke funnet noe. Noen andre sider jeg kan lete på enn finn.no, autodb.no og tinde.no? Foresten, hvor stor motor vil du råde meg til å ha på båten? (Kraft, fart osv). Hvor mye mer veier en 25hk enn en 15hk? Sånn ca?

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg ville hatt på noe mere enn 25hk jeg da men, kommer alt på hvor sterk hekken er og hvor gal du er ;)

Eller så de sidene du nevner, er nok de det gjelder å lete på.

Og ser du på boat.no og søker på motorer du finner som blir aktuelle så ser du div data der på vekt og slikt.

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar
Tror ikke jeg ville hatt på noe mere enn 25hk jeg da men, kommer alt på hvor sterk hekken er og hvor gal du er ;)

Eller så de sidene du nevner, er nok de det gjelder å lete på.

Og ser du på boat.no og søker på motorer du finner som blir aktuelle så ser du div data der på vekt og slikt.

8749132[/snapback]

Ok. Takk for tipset om boat.no =) Hørtes ut som en smart greie. Hekken tåler 25hk. Den tåler også større for den saks skyld. Det det står mer på er båtens egenvekt... Hvor gal jeg er? Gal med måte kanskje? :innocent:

Er fortsatt usikker på om det blir 15hk, 20hk eller 25hk. Kommer vel egentlig mest ann på hva jeg finner, årsmodell, pris og tilstand.

Edit: Noen som kan hjelpe meg å gjette litt på hvor mange knop jeg kan få båten opp i? Bildet finner dere ved linken i første post. Vekt er vel rundt 150kg.

Endret av Snoggis
Lenke til kommentar

Det med egenvekta er ikke noe problem. Du har 150 kg nå? og du har igjen og bygge den ferdig ++ en del andre ting som veier. Så med bensintank og motor veier den nok 200-250 i egenvekt når du er ferdig. Ser jo at det er et speedbåt skrog også så jeg ville ikke hatt mindre enn 25 hester.

Kjekt med litt ekstra hester hvis du en eller annen gang skal ha med en del folk på tur så dere slepper og ploge av gårde :)

Men der du kjøpte båten er det vel mulig og få vite litt om anbefalte motorstørelser også videre. Vanskelig og gjette seg til sånt bare ved å se et bilde av den.

Ps. er den kjøpt ny noe sted? kunne tenkt meg et sånt prosjekt sjøl etterhvert :)

Lenke til kommentar
Det med egenvekta er ikke noe problem. Du har 150 kg nå? og du har igjen og bygge den ferdig ++ en del andre ting som veier. Så med bensintank og motor veier den nok 200-250 i egenvekt når du er ferdig. Ser jo at det er et speedbåt skrog også så jeg ville ikke hatt mindre enn 25 hester.

Kjekt med litt ekstra hester hvis du en eller annen gang skal ha med en del folk på tur så dere slepper og ploge av gårde  :)

Men der du kjøpte båten er det vel mulig og få vite litt om anbefalte motorstørelser også videre. Vanskelig og gjette seg til sånt bare ved å se et bilde av den.

Ps. er den kjøpt ny noe sted? kunne tenkt meg et sånt prosjekt sjøl etterhvert :)

8776558[/snapback]

Den er ikke kjøpt ny noe sted nei. Forrige eier hadde ikke noe særlig info å komme med. Ploge avgårde med flere personer? Merker man så stor forskjell på 1, 2 eller 3 personer? Er ikke plass til mer enn 3 med et nødskrik.

Lenke til kommentar

Vel med en 15 hester eller mindere kan du kanskje oppleve og ploge med 3 personer. Med min Gh11 med 15 hester kommer jeg akkuratt opp i plan på full gass med muttern og fatern. Så skal det nevnes at fattern ikke akkuratt er noen lettvekter da. Men da må vi plassere oss på en spesiel måte noe du kanskje ikke har så stor mulighet til siden man ikke kan sittee forerst i båten. Jeg vil ivertfall anbefale deg minst 20 hester på den. Greit og ha litt ekstra futt :)

Angående det med motorvekt du spurte om så stakk jeg inn på yamahas side og skjekka vekta på firetakterne dems.

15hk: 51.7kg

20hk: 51.7kg

25hk: 62kg

Det er vel kansjke ikke så nøye om du skal ha 2 eller 4 takter? Men 2 taktere veier mindre enn 4 taktere ivertfall.

Bare for moroskyld kan jeg jo gjette litt på hva du kommer til å få som fart og :p

15hk: ca 23

25hk: rett under 30

(Vild gjetting :dribble:)

Lenke til kommentar

Kjekt med litt ekstra hester hvis du en eller annen gang skal ha med en del folk på tur så dere slepper og ploge av gårde  :)

8776558[/snapback]

Den er ikke kjøpt ny noe sted nei. Forrige eier hadde ikke noe særlig info å komme med. Ploge avgårde med flere personer? Merker man så stor forskjell på 1, 2 eller 3 personer? Er ikke plass til mer enn 3 med et nødskrik.

8780109[/snapback]

Jeg vil annbelfale deg og IKKE ha 3 personer i :p

Jeg gjorde det med Hurrycane'n min, og den ble full i vann :( Båten gikk kjempe langt nedi sjøen på den siden der det satt to.. Endte med at jeg måtte ta den på land og montere lensepumpe og prøve å tette fenderlisten..

Men det er jo alltid lov å prøve ;)

Lenke til kommentar

8776558[/snapback]

8780109[/snapback]

Jeg vil annbelfale deg og IKKE ha 3 personer i :p

Jeg gjorde det med Hurrycane'n min, og den ble full i vann :( Båten gikk kjempe langt nedi sjøen på den siden der det satt to.. Endte med at jeg måtte ta den på land og montere lensepumpe og prøve å tette fenderlisten..

Men det er jo alltid lov å prøve ;)

8789267[/snapback]

Altså, hvordan kan du si at det vil skje med MIN båt? Er ganske så stor forskjell på en hurrycane og min ;)

Lenke til kommentar
Sant det, men alikavell :p

8789657[/snapback]

Hadde uansett ikke tenkt å ha 3:P Blir mere sånn i nødstilfelle:P Blir ikke bein plass til den som skal sitte på tofta jeg skal lage bak, så skal ha tofta mer til å ligge å "slikke" solen på i havnene og slikt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...