Gå til innhold

PS3 High Def på såkalt HD-Ready TV.

Anbefalte innlegg

Jeg er en lykkelig eier av en PS3, og også av en Grundig Amira 32 "HD-READY" TV. (Fullt navn: Grundig Amira 32" LXW 82-7512)

På tv'n ser man HD-READY logoen men ikke HDMI logoen.. Jeg er ganske blank på video innstillingene, men hva skal til for meg for å få full HD kvalitet på PS3 på min tv?

Er jo ikke HDMI utgang på TVn.

Har hørt før at dissa års gamle hd-ready tv'ene bare er halvveis framme når det kommer til High Def.

Shed some light for me?, som det så pent heter på engelsk.

VIL HA SUPERT BILDE på HD klare tv'n min via PS3 :thumbup:

Endret av Disengage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden den er HD-READY så betyr det at den må ha en digital ingang. Så hvis den ikke har HDMI så har den DVI. Som er like godt som HDMi bare lyden mangler. men finnes løsninger for det. Kjører selv en HDMI til DVI kabel mellom PS3 og TV, kan ikke si at jeg merker at det ser dårlig ut på noe vis. Så tror du bør gå for det.

Slik ser en DVI kontakt ut. (som du sikkert har)

Endret av Bromlexl
Lenke til kommentar

Dersom det er et gammelt tv du har, er det fullt mulig at du ikke har HDMI-inngang. TV-en din er bare HD-ready (altså 768p/1080i), ikke Full-HD (1080p), altså kan du ikke få Full-HD-kvalitet på din TV. Allikevel burde det jo bli ganske bra bilde på tv'en, har fortsatt bare prøvd min PS3 på et gammelt bilderørstv(568p), og er bra bilde der.

Er heller ikke akkurat ekspert på disse tinga, men dette er det jeg har forstått etter å ha lest en del innlegg her på diskusjon.no

Lenke til kommentar
Siden den er HD-READY så betyr det at den må ha en digital ingang. Så hvis den ikke har HDMI så har den DVI. Som er like godt som HDMi bare lyden mangler. men finnes løsninger for det. Kjører selv en HDMI til DVI kabel mellom PS3 og TV, kan ikke si at jeg merker at det ser dårlig ut på noe vis. Så tror du bør gå for det.

8744905[/snapback]

Hmm.. okei =) men hvordan får jeg lyd da da? hvilke kabler trenger jeg og hvor skal de hen.....? Takk! (har DVI inngang)

Endret av Disengage
Lenke til kommentar
Siden den er HD-READY så betyr det at den må ha en digital ingang

Ehm jo du har det

HD-Ready merke får tver kunn ha om de støtter hdcp, noe som kun fås på digitale innganger. Enten HDMI eller DVI

Vanlige analoge som komponent video og VGA greier å kjøre HD bilde men takler ikke krypteringen fra blue ray og hd dvd som HDCP er.

Lenke til kommentar

8744905[/snapback]

Hmm.. okei =) men hvordan får jeg lyd da da? hvilke kabler trenger jeg og hvor skal de hen.....? Takk! (har DVI inngang)

8744964[/snapback]

Skal vel være mulig å bruke den vanlige component-kablen som følger med. Bare plugg i lyden, ikke bilde. Er også mulighet å bruke den optiske lydutgangen på PS3, men da trenger du nok et anlegg som har optisk lydinngang også.

Lenke til kommentar

8744905[/snapback]

8744964[/snapback]

Skal vel være mulig å bruke den vanlige component-kablen som følger med. Bare plugg i lyden, ikke bilde. Er også mulighet å bruke den optiske lydutgangen på PS3, men da trenger du nok et anlegg som har optisk lydinngang også.

8745034[/snapback]

Okei.. takker for godt svar!

Lenke til kommentar

Okei. Nytt problem.. Hehe.. Jeg vet ikke helt hva slags kabel jeg trenger. DVI kabel inn i tv'n greit nok, men hvordan ser den ut i den andre enden?? Ut fra PS3n så er det jo bare HDMI UT, AV MULTI UT, digital ut (optical) og en nettverkskontakt. hvordan ser denne kabelen ut? Har dere noen linker til online butikker jeg kan kjøpe den?

Lenke til kommentar
Okei. Nytt problem.. Hehe.. Jeg vet ikke helt hva slags kabel jeg trenger. DVI kabel inn i tv'n greit nok, men hvordan ser den ut i den andre enden?? Ut fra PS3n så er det jo bare HDMI UT, AV MULTI UT, digital ut (optical) og en nettverkskontakt. hvordan ser denne kabelen ut? Har dere noen linker til online butikker jeg kan kjøpe den?

8745167[/snapback]

Tror det beste er å kjøpe en HDMI-kabel, og så få tak i en overgang fra HDMI til DVI. Eneste jeg har brukt enda er SCART :blush:

Tror du kan gå inn i de fleste el-butikker som selger TV og få tak i en der, skal du kjøpe online burde du kunne få tak i på f.eks. komplett.no

Dersom du trenger en lang kabel burde du, etter det jeg har hørt, investere litt penger i kabelen, så du ikke får så mye forstyrrelser.

HDMI-kabel

HDMI-DVI-kabel

HDMI-DVI-overgang

Fant litt der. HDMI-DVI-kabel blir nok billigst, men dersom du har tenkt å gå til anskaffelse av et tv med HDMI-inngang i fremtiden kan det jo være lurt å gå for HDMI-kabel + overgang?

Endret av ysto
Lenke til kommentar

8745167[/snapback]

Tror det beste er å kjøpe en HDMI-kabel, og så få tak i en overgang fra HDMI til DVI. Eneste jeg har brukt enda er SCART :blush:

Tror du kan gå inn i de fleste el-butikker som selger TV og få tak i en der, skal du kjøpe online burde du kunne få tak i på f.eks. komplett.no

Dersom du trenger en lang kabel burde du, etter det jeg har hørt, investere litt penger i kabelen, så du ikke får så mye forstyrrelser.

HDMI-kabel

HDMI-DVI-kabel

HDMI-DVI-overgang

Fant litt der. HDMI-DVI-kabel blir nok billigst, men dersom du har tenkt å gå til anskaffelse av et tv med HDMI-inngang i fremtiden kan det jo være lurt å gå for HDMI-kabel + overgang?

8745235[/snapback]

Ja. tusen takk. Nå forstår jeg hvordan det funker. Fant HDMI kabel og DVI overgang på clas ohlson for den nette sum av 308 kr =)

Lenke til kommentar
Ja. tusen takk. Nå forstår jeg hvordan det funker. Fant HDMI kabel og DVI overgang på clas ohlson for den nette sum av 308 kr =)

8745341[/snapback]

Litt billigere enn komplett.no det ja, dersom kabelen ikke er lang burde det gå greit med "billig-kabel".

Lenke til kommentar

8745341[/snapback]

Kjøpte min kabel fra Siba for den nette sum av 150,- Men tror den kanksje bare er en meter. Men langt nok det.

Angående lyden så har du mest sansynlig en rød og en hvit kontakt ved siden av DVIen. Der bruker du Kompositt kabelen som følger med. For det er lydfargene. Gult er da for bilde. Så når du setter opp PS3 så setter du at bilde går gjennom HDMI utgangen. Og lyden gjennom kompositt/multiAV utgangen. Vips du har bilde og lyd.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
sikker på at du har tv'en på riktig kanal?

Min har en egen *pc* kanal som viser vga signalene. Den knappen er litt gjemt på fjernkontrollen

Sikkert ikke det, men er bare et forslag

8941417[/snapback]

Jepp, Har DVI kanal og PC kanal, men bildet viser bare svart... Irriterende altså, jeg vet jo at hvis man har en ekstern sak som PS3 så skal det jo vises HD på hd-ready tv'er! ARGH!!

Ingen andre som sliter med dette problemet?

Lenke til kommentar
Prøvd å holde på av/på-knappen på PS3'en i 5-10 sekunder til den slår seg av og så slå den på igjen? Da setter den seg i laveste oppløsning og sender bilde ut på alle utgangene.

8942849[/snapback]

Prøvde det akkurat nå =) Meen, det så ikke ut til at det hjalp. Prøvde de forskjellige innstillingene etter det.

Huff og huff.. skal ikke være greit

Lenke til kommentar
Vet dette er litt i ettertid, men jeg fikk aldri det der til å funke. Prøvde innstillinger på både TV og PS3, men bildet ble bare svart uansett.. MAN! Fortsatt åpen for forslag ;)

8940786[/snapback]

Jeg har koblet til med HDMI kabel + dvi overgang. Dette var min fremgangsmåte:

Koble til kompositt/skart til AV1 på tv'n og HDMI-DVI til DVI/AV2.

La tv'n stå på AV1 når du setter på ps.

På playstationmenyen: Settings -> Display settings -> Video output settings -> (denne skal settes til HDMI, står sannsynligvis på skart eller noe sånt).

Prøv nå å bytte til AV2/DVI (eller hva den heter der du har dvi tilkoblet). Nå burde du forhåpentligvis ha bilde =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...