Gå til innhold

Lydswitch kretsskjema, komentar etc. (delvis løst)

Anbefalte innlegg

har tenkt og lage en lydswitch.

(har lagd et emne om det før, men har enda ikke kommet så langt at jeg har fullført det)

men nå har jeg planer om og få det til, og har i den sammenheng hørt at man ikke burde bruke releer (siden det kan lage forstyrrelser) for og "switche" om på signalene (dette skal styres av elektronikk)

men kan jeg bruke optokoplere da? eller er det noe annet enn releer og optokopler jeg kan bruke som er bedre?

tips til dette?

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har tenkt og lage en lydswitch.

(har lagd et emne om det før, men har enda ikke kommet så langt at jeg har fullført det)

men nå har jeg planer om og få det til, og har i den sammenheng hørt at man ikke burde bruke releer (siden det kan lage forstyrrelser) for og "switche" om på signalene (dette skal styres av elektronikk)

men kan jeg bruke optokoplere da? eller er det noe annet enn releer og optokopler jeg kan bruke som er bedre?

tips til dette?

8744717[/snapback]

Optokoblere er ikke egnet til dette da de har spenningstap over seg og vil ødelegge lydsignalet. Releer er best egnet til dette. Regner med at du har tenkt å ha denne switchen på lavnivåsiden (før forsterkeren) da det ikke er alle forsterkere som tåler at du bryter strømmen ut til høyttaleren mens den spiller.

Lenke til kommentar
var det jeg tenkte ja (før forsterker).

men vil ikke spolen i releet lage en del støy, som gjør lyd-signalet dårlig?

8745260[/snapback]

Når det slår inn mener du? Du skal jo ikke koble spolen på lydsignalet da, regner med at du bruker en egen spenningskilde til å drive releene. Mye hifi-utstyr som har releer på inngangsvelgerne så jeg tror ikke det er noe problem...

Lenke til kommentar

relee er veien å gå... du vil ha en statisk strøm igjennom spolen, dette setter opp et statisk felt og vil derfor ikke påvirke signalet mye... (rippel på spenningen som driver spolen kan være et problem, men det vil være det samme i alle systemer)

alternativet er analog mux...

Lenke til kommentar

Tror dere denne kretsen her skulle funke bra?

hvordan er det egentlig og kjøre lyd fra PC'en, til f. eks. 3 forsterkere?

når det gjelder jord, er det bare og koble sammen? eller må man gjøre noe med den og?

S1-S6 er 2-pol NO brytere, slik at jeg kan styre releene, og samtidig ha lys indikasjon.

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

kan ikke se noen åpenbare feil.

å koble mange ting til en utgang bør gå bra så lenge den klarer å drive den totale lasten som er koblet til. Trur de fleste PCer vil klare dette, men små mp3 spillere o.l. vil nok få problemer.

av hva jeg har sett tidligere er jord bare koblet sammen, men hvordan du kobler sammen kan ha betydning. Vil tippe at jordingssløyfer vil være den største feilkilden her. Det finnes helt sikkert metoder for å omgå dette, men kommer ikke på noen i farta...

hvorfor ikke bruke en motstand på hver bryter i tillegg til LEDet ? (kanskje det er billigere)

holder på å jobbe med en audio sak jeg også (går veldig tregt med meg da), men legger ved en del av kretsskjemaet mitt, så kan du se der hvordan jeg har tenkt å koble sammen mitt utstyr.

Schematic___analog_input.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...